[excel] dubbele waarde verticaal zoeken en dan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01:00
Ik heb een lijst met niet alleen maar unieke nummers, soms komen nummers vaker dan een keer voor.

Als ik nu met verticaal zoeken of met index en vergelijken werk, krijg ik altijd de eerste waarde.

Wat ik graag zou zien is dat in rij 1 de eerste gezochte waarde komt, in rij 2 de tweede gevonden gezochte enz.

Feitelijk is het gewoon een filter, maar ik wil geen filter, want ik heb de gevonden gegevens nodig op een ander tabblad en dit moet ik zo vaak doen, dat ik de gefilterde waardes niet wil copy pasten

Ik zit al de hele middag met dit mooie weer te zoeken maar kom er niet uit. Iemand die me op weg kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2024

ykp

Ik heb wel een idee hoe je dit op kan lossen, het is alleen wel wat omslachtig :P

Ik ga er vanuit dat de lijst met unieke nummers is gesorteerd van laag naar hoog

Om te beginnen moet je een hulpkolom maken met daarin het aantal keren dat het unieke nummer voorkomt. Dit zou je kunnen doen op de volgende manier:
Excel_0

Vervolgens maak je nog een hulpkolom, hier voeg je het unieke nummer en het aantal keren dat het nummer voorkomt samen, ik zou er wel even voor de zekerheid een + teken tussen zetten, dan krijg je zoiets:
Excel_1

Nu kun je een overzicht maken, waarin elke unieke waarde 1 keer voorkomt.
In de eerste kolom zet je het unieke nummer, en in de tweede het aantal keren dat deze unieke waarde voorkomt. Vervolgens maak je nog enkele kolommen met een nummer erboven (zie plaatje).
Nu komt het gedeelte waarin je het unieke nummer opzoekt in de eerder gemaakte tabel, dit is nogal een complexe formule, dus daarom maar een plaatje:

Excel_2

Hoop dat je er wat aan hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Met een hulp(zoek)kolom kan het ook ietwat simpeler en hoeft de bron niet gesorteerd te zijn.
Je zoekt dan steeds in een bereik dat begint bij het vorig gevonden resultaat.

Stel, je niet unieke nummers staan in A1:A100, je bent op zoek naar de zoekwaarde in R1 en S is je hulpkolom.

In S1 komt dan een standaard vergelijken():
code:
1
=VERGELIJKEN($R$1;A1:A100;0)

In S2 en verder:
code:
1
=S1+VERGELIJKEN($R$1;VERSCHUIVING($A$1;S1;0;100-S1);0)

Het resultaat is dat in S de regelnummers staan waarin de gezochte waarde voorkomt.

Het kan ook met een matrixformule:
{=GROOTSTE(RIJ($A$1:$A$9)*($A$1:$A$9=$C$1);RIJ())} geeft hetzelfde resultaat (in aflopende volgorde, maar ook daar is een mouw aan te passen.

[ Voor 14% gewijzigd door Lustucru op 25-05-2015 01:03 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland