System temps langzaam van 25 naar 50c.

Pagina: 1
Acties:

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 17:41
Dit zorgt ervoor dat CPU en GPU veel te heet worden. Ik heb geen geld voor extra fans of een nieuwe kast.

Het duurt ook heel erg lang voordat de temperatuur weer naar 25-30c gaat, tot wel 30 minuten.

Ik heb van alles geprobeerd, van cable management tot het experimenteren van omdraaien van fans.

Ik heb nu 1 120mm die van voren lucht naar binnen duwt en 1 90mm fan achter de CPU die lucht naar buiten blaast. Mijn CPU fans gaan allebei richting de achterkant van het systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 244,50€ 244,50
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 369,95€ 369,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 51,95€ 51,95
1Cooler Master Force 500€ 30,95€ 30,95
1Samsung S24D590PL Zwart€ 166,-€ 166,-
1Microsoft Windows 8.1 Pro EN OEM 64-bit€ 142,50€ 142,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,-€ 39,-
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 107,90
1Corsair RM750€ 125,84€ 125,84
2Samsung 840 EVO 120GB€ 73,-€ 146,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.424,59

dit is mijn huidige systeem.

Is er iets dat ik kan doen om de temperatuur in de kast te verbeteren? Het metaal van de kast rond de outtake fan aan de achterkant word ook nog eens gloeiend heet.

That's it, I'm done.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Definieer te heet. Hoe warm wordt je cpu, hoe warm je gpu? Het komt nogal eens voor dat mensen al in de stress schieten van compleet normale temps ;).

Loopt alles verder stock? Hoeveel koelpasta heb je gebruikt?

Tevens move naar PMG, CSL is geen problemensubforum.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 24-05-2015 19:46 ]

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Ondanks de kast vrij open is heb je natuurlijk een matig tot slechte intake en outtake. 80mm neemt weinig lucht weg. Sowieso is de outtake belangrijk omdat de cpu en gpu warmte weg moet. Een enkele 120mm intake is op zich voldoende

• MrFax
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BPbXY9v.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WogKBC2.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BPbXY9v.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hhmAfOi.png

[ Voor 80% gewijzigd door MrFax op 24-05-2015 20:22 ]

That's it, I'm done.

• MrFax
Het duurt zo'n 30 minuten voordat het systeem van ~45-50c terug naar 25-30c gaat. Is dit niet veel en veels te lang? Ik weet niet wat ik zou kunnen doen.

CPU koeling zelf is OK, zodra ik prime95 aanzet komt de temperatuur niet boven de 65c.

Ook FurMark komt niet boven de 70c.

Maar zodra ik aan het gamen ben en de kast langzaam maar zeker warm word gaan de temperaturen de lucht in.

[ Voor 54% gewijzigd door MrFax op 24-05-2015 20:28 ]

That's it, I'm done.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Of ik moet iets over het hoofd zien, maar dit zijn geen wild hoge temps... Max 73 graden GPU is prima acceptabel en ook de cpu is niet extreem.
MrFax schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:26:
Maar zodra ik aan het gamen ben en de kast langzaam maar zeker warm word gaan de temperaturen de lucht in.
Zijn dat dan de max temps die hier te zien zijn, want die zijn niet heel spectaculair...

[ Voor 51% gewijzigd door br00ky op 24-05-2015 20:31 ]

• MrFax
br00ky schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:30:
Of ik moet iets over het hoofd zien, maar dit zijn geen wild hoge temps... Max 73 graden GPU is prima acceptabel en ook de cpu is niet extreem.
de CPU is al boven specificatie geweest en de 75c geraakt toen de "System" 52c graden werd. De kast koelt alleen af op het moment dat ik een spel uitzet, "Max" is in dit geval "tijdens het gamen".

Kast word ook gloeiend heet, bijna niet meer aan te raken aan de achterkant.

Ik hoorde dat bij 80c er grote risico's zijn op Intels, daar wil ik natuurlijk niet eens in de buurt komen.

Btw, eerste rij is current tweede rij is lowest derde rij is max, vierde rij is average.

[ Voor 38% gewijzigd door MrFax op 24-05-2015 20:36 ]

That's it, I'm done.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Ligt aan de omgevingstemperatuur, zet m maar eens in een kamer met de achterdeur open met een briesje wind. Dan koelt ie zeker sneller af. CPU en kast temp. ziet er goed uit. Alle GPU waarden laten zien dat er véél activiteit is. Ik denk als je onboard video gebruikt en normaal 1080P film afspeelt dat je nooit naar deze hoge temps gaat. GPU's aanpassen en/of drivers kan ik je niet bij helpen.

Op welke chassis fan aansluiting heb je je achterste fan aangesloten, sommige chassis fan aansluitingen kan je natuurlijk in het bios op auto of een aantal standen zetten (hoog is hier aan te raden). En kijk of je airflow een beetje in orde is. Anders toch een betere fan achter (en/of voor).

[ Voor 27% gewijzigd door GerardVanAfoort op 24-05-2015 20:40 ]

stomp niet af, blijf slijpen

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:47

Blokker_1999

Full steam ahead

De temp in de kast mag oplopen tot een 70° voor het echt problematisch word, een CPU zal officieel rond een 75° zitten maar mag in de praktijk zelfs nog wat warmer worden. Je hebt dus niet direct een zwaar probleem.

Wel heb je het nadeel dat je van je CPU koelblok de versie hebt gekocht met tragere, stillere fans die mindere koelprestaties heeft maar als de fans goed gemonteerd zijn zouden ze nog altijd de warme lucht naar achteren moeten afvoeren waar de ventilator daar deze naar buiten kan duwen.

In principe zou ik aanraden om een fan op het linker zijpaneel bij te plaatsen, maar gegeven dat de CPU koeler aan die kant helemaal dicht zit zal dit een minimaal effect hebben, hoewel dat dat wel nog wat bijkomende verkoeling op het bord kan teweegbrengen. Een fan bovenaan zou daar wel bij helpen, maar daar is de case dan weer niet op voorzien.

Het enige wat je nog zou kunnen proberen is alle fans na het spelen op max RPM laten draaien, maar aangezien je net een stille koeling neemt wil je dat niet vermoed ik.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• MrFax
Blokker_1999 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:44:
De temp in de kast mag oplopen tot een 70° voor het echt problematisch word, een CPU zal officieel rond een 75° zitten maar mag in de praktijk zelfs nog wat warmer worden. Je hebt dus niet direct een zwaar probleem.

Wel heb je het nadeel dat je van je CPU koelblok de versie hebt gekocht met tragere, stillere fans die mindere koelprestaties heeft maar als de fans goed gemonteerd zijn zouden ze nog altijd de warme lucht naar achteren moeten afvoeren waar de ventilator daar deze naar buiten kan duwen.

In principe zou ik aanraden om een fan op het linker zijpaneel bij te plaatsen, maar gegeven dat de CPU koeler aan die kant helemaal dicht zit zal dit een minimaal effect hebben, hoewel dat dat wel nog wat bijkomende verkoeling op het bord kan teweegbrengen. Een fan bovenaan zou daar wel bij helpen, maar daar is de case dan weer niet op voorzien.

Het enige wat je nog zou kunnen proberen is alle fans na het spelen op max RPM laten draaien, maar aangezien je net een stille koeling neemt wil je dat niet vermoed ik.
Ik heb nog een Hyper 212 Evo liggen, die zou het mogelijk moeten maken om een fan uit te laten blazen in het linker paneel? Zou dit kunnen helpen? De koelblok is bijna 4x zo klein en dan hou ik dus ook meer ruimte over in de kast. Ik vond de Mugen 4 ook belachelijk groot voor zo'n kleine kast, maar zolang ie ze werk maar deed.

Ik hoef trouwens niet persee een stille kast. Ik heb er nooit last van. Ik had het al geprobeerd om alle fans op Full Speed te draaien, ik weet alleen niet hoe lang mijn fans zullen blijven draaien op het moment dat je ze altijd op 100% zet.

Maar tevergeefs heeft dit ook nooit gewerkt, het is nog steeds niet genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door MrFax op 24-05-2015 20:52 ]

That's it, I'm done.

• GerardVanAfoort
  • Niet online
Kijk dan eens met Gigabyte Easytune SmartFan 2, dan kan je softwarematig je fans ff vol laten draaien wanneer nodig. (Gigabyte mobo dvd of website)

• MrFax
GerardVanAfoort schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:54:
Kijk dan eens met Gigabyte Easytune SmartFan 2, dan kan je softwarematig je fans ff vol laten draaien wanneer nodig. (Gigabyte mobo dvd of website)
Ik heb toch maar een 120mm fan extra besteld

pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm

en ik ga mijn hyper 212 er weer opzetten, ik laat het eindresultaat weten, woensdag(morgen alles gesloten dus word pas overmorgen verstuurd 8)7 )

Ik ga die fan gebruiken voor de achterkant van de kast, die tot 120mm aan kan, en als het past die andere op de zijkant installeren, voor nu heb ik het blad van mijn kast afgehaald en de system temperatures zijn opeens een stuk beter, het is dus inderdaad een probleem met airflow.

[ Voor 18% gewijzigd door MrFax op 24-05-2015 21:07 ]

That's it, I'm done.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:47

Blokker_1999

Full steam ahead

ventilatoren zijn gemaakt om op volle snelheid te draaien. Die zullen het over het algemeen langer uithouden dna andere onderdelen in je PC. Daar moet je je echt geen zorgen over maken.

Ik heb zelf ook een Mugen 4, maar dan wel de standaard editie (die eigenlijk ook onhoorbaar stil is) in een gewone miditower (carbide 200r). Heb sinds de installatie zelfs mijn temps nog niet nagekeken maar echt heet worden doet deze behuizing niet. Heb er wel het voordeel mee dat de PSU onderaan zit en dat de bovenkant 1 groot rooster is (met mogelijkheid voor 2 fans). Aangezien warmte stijgt kan bij mij op die manier veel warmte op natuurlijke wijze verdwijnen.

De hyper 212 lijkt, van wat ik kan zien op Google, een verkleinde versie van de Mugen 4. Of die dus betere prestaties gaat kunnen neerzetten betwijfel ik. Als geluid geen issue is zou ik; zoals CH 033 aangeeft, tijdens en na het spelen sowieso zoveel mogelijk fans gewoon continue 100% laten draaien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• MrFax
Blokker_1999 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:59:
ventilatoren zijn gemaakt om op volle snelheid te draaien. Die zullen het over het algemeen langer uithouden dna andere onderdelen in je PC. Daar moet je je echt geen zorgen over maken.

Ik heb zelf ook een Mugen 4, maar dan wel de standaard editie (die eigenlijk ook onhoorbaar stil is) in een gewone miditower (carbide 200r). Heb sinds de installatie zelfs mijn temps nog niet nagekeken maar echt heet worden doet deze behuizing niet. Heb er wel het voordeel mee dat de PSU onderaan zit en dat de bovenkant 1 groot rooster is (met mogelijkheid voor 2 fans). Aangezien warmte stijgt kan bij mij op die manier veel warmte op natuurlijke wijze verdwijnen.

De hyper 212 lijkt, van wat ik kan zien op Google, een verkleinde versie van de Mugen 4. Of die dus betere prestaties gaat kunnen neerzetten betwijfel ik. Als geluid geen issue is zou ik; zoals CH 033 aangeeft, tijdens en na het spelen sowieso zoveel mogelijk fans gewoon continue 100% laten draaien.
Ja ik heb waarschijnlijk ook last van de hitte van mijn Corsair RM750 waarvan de fan zo'n 1,5 centimeter van mijn Mugen 4 vandaan zit. 1 van de redenen dat ik mijn Hyper 212 weer wil gaan gebruiken.

Het is ook bekend dat de Corsair RM series best wel warm worden, dat ik dan ook wel aan de bovenkant van mijn kast kan voelen :X (pricewatch: Corsair RM750)

P.S. Ik hoop dat ik bij mijn volgende salaris geld vrij kan maken voor een grotere kast. :9

[ Voor 9% gewijzigd door MrFax op 24-05-2015 21:05 ]

That's it, I'm done.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
MrFax schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:02:
[...]
Het is ook bekend dat de Corsair RM series best wel warm worden, dat ik dan ook wel aan de bovenkant van mijn kast kan voelen
je voeding mag dan wel warm worden, maar de fan in een voeding blaast de warmte naar buiten. misschien een beetje gek, maar zet je kast eens iets verder van de muur af. heb de kan ook nog in een burea geplaatst, zorg dan dat de warme lucht aan de achterkant weg kan komen. ze je bureau ook een stukje van de muur 1 a 2cm meer kan al wonderen doen.

jou temps doen namelijk vermoeden dat je de warmte niet af kan voeren en ophoopt. vaak is dat IN en OM de kast. eerlijk is eerlijk 70 graden kan de CPU wel aan maar het is wel warm zal op die temp toch iets sneller slijten, maar dat geldt ook voor de rest van het systeem.

doe je aan overclocke? zo niet probeer dan eens een undervolt van CPU zodat die minder warmte genereert. en het is ook nog eens leuk om te doen. undervolten is niet slecht voor je systeem overigens.

• GerardVanAfoort
  • Niet online
Een power pc'tje die ik weer verkocht heb had ik in een CM 690 II, standaard fan's, ASRock Z68 Extreme pro 4, Corsair RM 650, i5 2500 K, Scythe Mugen 3, en 8 GB G.Skill Ripjaws. Werd nooit extreem heet, oh ja vergat ff te vermelden dat er maar een 6870 baggerkaartje inzat.. :) Draaide wel een aantal VM's.

De CM 690 II was een fijn kastje! (dat vond m'n kat ook, heerlijk slapen op de pc als ik er bij zat..)

• MrFax
GerardVanAfoort schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:17:
Een power pc'tje die ik weer verkocht heb had ik in een CM 690 II, standaard fan's, ASRock Z68 Extreme pro 4, Corsair RM 650, i5 2500 K en 8 GB G.Skill Ripjaws. Werd nooit extreem heet, oh ja vergat ff te vermelden dat er maar een 6870 baggerkaartje inzat.. :) Draaide wel een aantal VM's.

De CM 690 II was een fijn kastje! (dat vond m'n kat ook, heerlijk slapen op de pc als ik er bij zat..)
wel volledig off topic gaan we nu maar CM 690 is dan weer net iets te groot (en zwaar 8)7 uit ervaring) voor mijn smaak,

[ Voor 7% gewijzigd door MrFax op 24-05-2015 21:24 ]

That's it, I'm done.

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Even voor de geruststelling.. een cpu mag max 110 graden ofzo worden.. langdurig is 95 graden gedogen en veilig. De CPU zal uit gaan als het echt te heet wordt..maar de temperaturen zijn gewoon in orde. Je hebt een budget kast dat het afkoelproces tegengaat..maar er is weinig om je zorgen om te maken.. misschien opnieuw koelpasta aanbrengen? Maar het is denk ik gewoon je kast die warmte geleidt ipv afstoot

• GerardVanAfoort
  • Niet online
Gewoon een mooi tussenmaatje nemen met een goed geteste airflow. Een CM 690 is idd een bakbeest. Zodra het niet echt nodig is prefereer ik ook kleiner tegenwoordig. Maar ik let altijd op airflow voor het benodigde doel.

[ Voor 5% gewijzigd door GerardVanAfoort op 24-05-2015 21:35 ]

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:03
CMSTRR schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:33:
Even voor de geruststelling.. een cpu mag max 110 graden ofzo worden.. langdurig is 95 graden gedogen en veilig. De CPU zal uit gaan als het echt te heet wordt..maar de temperaturen zijn gewoon in orde. Je hebt een budget kast dat het afkoelproces tegengaat..maar er is weinig om je zorgen om te maken.. misschien opnieuw koelpasta aanbrengen? Maar het is denk ik gewoon je kast die warmte geleidt ipv afstoot
Stop alsjeblieft met het verkondigen van deze onwaarheden. Deze CPU mag zeker NIET 110 graden worden. Bovendien een algemene maximumtemperatuur noemen voo cpu's is niet mogelijk, dit is anders voor iedere CPU.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

jordy2811 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:51:
[...]

Stop alsjeblieft met het verkondigen van deze onwaarheden. Deze CPU mag zeker NIET 110 graden worden. Bovendien een algemene maximumtemperatuur noemen voo cpu's is niet mogelijk, dit is anders voor iedere CPU.
TJMax is 115 graden.
Throttling varieerd tussen 95 graden en 110 graden. Ligt aan je chip. 115 is auto shut off.
Dit kun je zelfs vinden met sommige software maar ook op jouw intel of amd website.

Daarnaast zeg ik dat 95 graden gedogen wordt.

Excuses niet nodig. Zit wel goed, ben het gewend hier.

[ Voor 9% gewijzigd door CMSTRR op 24-05-2015 22:51 ]

• jordy2811
Tj Max van de 4670k is 100 graden en absoluut geen waarde waarbij je normaal in de buurt wil zitten bij een normaal, niet overclocked systeem. Het op 80 graden houden van deze 4th gen i5 chips op lange termijn is gewoon schadelijk. Dat het even goed gaat wil nog niet zeggen dat het ook goed is.

Zoals je zelf al aangeeft is Tj Max de shutdowntemp, daar wil je niet in de buurt zitten, ook geen 95 graden dus.

Bovendien doe je niet eens een poging om de exacte waardes te geven in je eerste post gezien je 'ofzo'. Zou het niet fijn vinden als iemand op die manier advies gaf over mijn dure hardware.

[ Voor 18% gewijzigd door jordy2811 op 24-05-2015 23:14 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
De cpu van TS mag maximaal 95 graden worden, daarna kan permanente schade opgelopen worden. Vanaf ongeveer 94 graden gaat ie hevig throttlen. Dus de cpu mag best 85 graden worden, meer zou ik niet accepteren aangezien je dan ook al kans hebt op permanente schade.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

CMSTRR schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:33:
Juist, en waar bij bijvoorbeeld de AMD FX lijn 60 graden word aangegeven als "gevaarlijk" kachelt ie vrolijk door tot 90 en dan is het uit (10 seconden daarna gaat ie dan gewoon weer aan), maar voordat je schade aan een CPU toebrengt moet je toch echt heel rare fratsen gaan uithalen, en bovendien: alleen benchmark software kan een CPU echt tot de limiet duwen, bij normale software mag je blij zijn met 80%. En: de ene load is de andere niet :P

Buiten dat, je kunt ook gewoon eens proberen de kast open te laten (dus zijkant eraf) en kijken wat het dan doet, heb ik ook omdat mijn Antec 900 de warmte soms ook niet lekker weg krijgt. Een 900 heeft 2x120 voor, 1x120 achter en 1x 200 boven, dus zo raar is het niet dat jou kast dat al helemaal niet lekker weg krijgt.

De Hyper 412S koelt ook erg goed, de warmte komt niet eens verder dan 5 vinnen op het blok voordat de rest koud blijft door de enkele 120mm fan op 600rpm, dit bij een A10-6800K op 5Ghz, 1.45V en 900Mhz GPU. Ding heeft een TDP van 100W, dus 150W is niet raar gedacht.

Is wat groter dan de 412S, heeft meer airflow bij een lagere rpm als ik het goed heb...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
MrFax schreef op zondag 24 mei 2015 @ 18:43:
Dit zorgt ervoor dat CPU en GPU veel te heet worden. Ik heb geen geld voor extra fans of een nieuwe kast.

Het duurt ook heel erg lang voordat de temperatuur weer naar 25-30c gaat, tot wel 30 minuten.

Ik heb van alles geprobeerd, van cable management tot het experimenteren van omdraaien van fans.

Ik heb nu 1 120mm die van voren lucht naar binnen duwt en 1 90mm fan achter de CPU die lucht naar buiten blaast. Mijn CPU fans gaan allebei richting de achterkant van het systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 244,50€ 244,50
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 369,95€ 369,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 51,95€ 51,95
1Cooler Master Force 500€ 30,95€ 30,95
1Samsung S24D590PL Zwart€ 166,-€ 166,-
1Microsoft Windows 8.1 Pro EN OEM 64-bit€ 142,50€ 142,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,-€ 39,-
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 107,90
1Corsair RM750€ 125,84€ 125,84
2Samsung 840 EVO 120GB€ 73,-€ 146,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.424,59

dit is mijn huidige systeem.

Is er iets dat ik kan doen om de temperatuur in de kast te verbeteren? Het metaal van de kast rond de outtake fan aan de achterkant word ook nog eens gloeiend heet.
Alle kabels lostrekken achter de kast of los draaien.
Stofzuiger met borstel in stopkontakt duwen kast open draaien en voorzichtig de stofdeeltjes op zuigen in je kast.
Als je alles geoced hebt liever effe computer bios resetten.
En nog iets het is warmer geworden de laatste tij maar bijna 70 graden vind ik zelf al iets te veel.
Ik heb zelf ook een i7 en processortje komt niet boven de 35 a 40 graden uit.
Meestal zit de propeller van je processor volt met stof en vooral de wieken maakt die maar eens grondig zuiver.
Als je computer geoced is zijn het normale temparaturen denk ik. :)

• MrFax
rjmno1 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 00:25:
[...]

Alle kabels lostrekken achter de kast of los draaien.
Stofzuiger met borstel in stopkontakt duwen kast open draaien en voorzichtig de stofdeeltjes op zuigen in je kast.
Als je alles geoced hebt liever effe computer bios resetten.
En nog iets het is warmer geworden de laatste tij maar bijna 70 graden vind ik zelf al iets te veel.
Ik heb zelf ook een i7 en processortje komt niet boven de 35 a 40 graden uit.
Meestal zit de propeller van je processor volt met stof en vooral de wieken maakt die maar eens grondig zuiver.
Als je computer geoced is zijn het normale temparaturen denk ik. :)
Nee, turbo staat zelfs uit, en nee alle fans zijn stofvrij en de kast ook. Ik maak elke paar maanden mijn PC grondig schoon, het ligt daar dus niet aan.

Zoals ik het nu begrijp is het is niet het einde van de wereld, maar dat ik er over tijd wel wat aan moet doen om slijting te voorkomen. Ik ga dus woensdag even aan de slag en m'n Hyper 212 koelblok plaatsen en een krachtigere outtake aan de achterkant plaatsen, en die andere fan (als het lukt) aan de linkerkant plaatsen. Cable management zelf is OK(niet perfect maar het meeste "kabel" zit nu aan de rechterkant van de kast "onder" het moederbord. PSU is ook volledig modulair en gebruik nu alleen 1 CPU 8pin, 1 PCI.e 8 pin(die omzet naar 14 pin bij de GPU) en 1 6 pin sata stroomkabel met 3 aansluitingen voor SATA stroom. En natuurlijk de ATX stroom(duh). Maar ik ga toch kijken of ik volgende maand (of die daarna) wat geld vrij kan maken voor een nieuwe kast :) .

/topic.

[ Voor 30% gewijzigd door MrFax op 25-05-2015 08:20 ]

That's it, I'm done.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-02 23:28
Temps zijn idd echt niet zo'n probleem.. 70 graden bij 100% belasting is helemaal niet dramatisch..
Ik zou me eerder zorgen maken als de temps van de andere componenten oplopen. Een hdd vindt 50 graden niet lekker bv.

Staat je pc trouwens in een kast of vrij?

Die voeding zal wel warm worden omdat ie de warme lucht uit de kast aanzuigt waarmee ie eigenlijk zou moeten koelen, niet omdat ie nou zo hard moet werken.. Daar ben je met een kast waar de voeding onder zit vanaf.

Puur airflow probleempje. Daar gaat een andere CPU koeler weinig aan veranderen. Ik heb dezelfde koeler als jij op een i7 4770. In m'n fractal design R4 komen mijn temps tijdens gamen of benchmarks nooit boven de 65.
Waarschijnlijk gaat die grotere outtake fan al helpen en een andere kast met betere airflow al helemaal :)

• MrFax
Baloes schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:12:
Temps zijn idd echt niet zo'n probleem.. 70 graden bij 100% belasting is helemaal niet dramatisch..
Ik zou me eerder zorgen maken als de temps van de andere componenten oplopen. Een hdd vindt 50 graden niet lekker bv.

Staat je pc trouwens in een kast of vrij?

Die voeding zal wel warm worden omdat ie de warme lucht uit de kast aanzuigt waarmee ie eigenlijk zou moeten koelen, niet omdat ie nou zo hard moet werken.. Daar ben je met een kast waar de voeding onder zit vanaf.

Puur airflow probleempje. Daar gaat een andere CPU koeler weinig aan veranderen. Ik heb dezelfde koeler als jij op een i7 4770. In m'n fractal design R4 komen mijn temps tijdens gamen of benchmarks nooit boven de 65.
Waarschijnlijk gaat die grotere outtake fan al helpen en een andere kast met betere airflow al helemaal :)
Het probleem is wanneer je voeding letterlijk tegen de CPU koeler aan zit dat hij lucht uit de koelblok zuigt op het moment dat hij warm word. Dit zorgt ervoor dat twee fans elkaar tegen gaan werken.(want de andere twee fans proberen del lucht naar de achterkant te krijgen. Plus het feit dat de voedig zelf ook al warm word en dus de koelblok opwarmt.

Ik weet alleen niet of het zo erg is als dat ik er nu zo van maak.

That's it, I'm done.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:19
MrFax schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:01:
[...]

Het probleem is wanneer je voeding letterlijk tegen de CPU koeler aan zit dat hij lucht uit de koelblok zuigt op het moment dat hij warm word. Dit zorgt ervoor dat twee fans elkaar tegen gaan werken.(want de andere twee fans proberen del lucht naar de achterkant te krijgen. Plus het feit dat de voedig zelf ook al warm word en dus de koelblok opwarmt.

Ik weet alleen niet of het zo erg is als dat ik er nu zo van maak.
Heb je de ventilator van die RM750 eigenlijk al zien draaien? Volgens mij is je verbruik zo laag dat die zelfs onder last in semi-passieve koelmodus zit en dus warmte eerder dumpt in je kast dan dat die fan iets aanzuigt.

Wat ook niet helpt is dat jij een behuizing hebt met een heel klassiek ontwerp, nl. met de voeding bovenin. Je hebt een voeding die gemaakt is om onderin lucht weg te zuigen, maar daar zit nu je processor koeler. Voor hetzelfde geld had je eigenlijk beter de pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed) gekocht, die heeft grotendeels dezelfde opbouw maar dan met voeding onderin. Al moest je daar dan wel een output fan voor bij kopen.

Op zich zijn je temperaturen van processor en videokaart geen probleem. Zoals al eerder aangeraden is het een goed idee om je systeem fans wat sneller te laten draaien ter afkoeling. Die systeemtemperatuur is ook de temperatuur van je voeding en je doet die daar wel geen dienst mee door die lang op zo'n temperaturen te houden.

Eigenlijk is het heel spijtig dat je zo'n dure voeding hebt (die nogal overpriced is, ik heb zelf een RM650 maar dat was omdat ik met cash wou kopen in de pc-winkel om de hoek en achteraf bekeken had ik mijn cash daar beter aan wat anders besteed en de voeding dan maar ergens besteld), gecombineerd met zo'n goedkope behuizing die net het verkeerde design heeft en dan met een te lage belasting die de fan nooit doet aanslaan. Deze behuizing moet je eigenlijk combineren met een actief gekoelde voeding.

• MrFax
MacPoedel schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:23:
[...]

Heb je de ventilator van die RM750 eigenlijk al zien draaien? Volgens mij is je verbruik zo laag dat die zelfs onder last in semi-passieve koelmodus zit en dus warmte eerder dumpt in je kast dan dat die fan iets aanzuigt.

Wat ook niet helpt is dat jij een behuizing hebt met een heel klassiek ontwerp, nl. met de voeding bovenin. Je hebt een voeding die gemaakt is om onderin lucht weg te zuigen, maar daar zit nu je processor koeler. Voor hetzelfde geld had je eigenlijk beter de pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed) gekocht, die heeft grotendeels dezelfde opbouw maar dan met voeding onderin. Al moest je daar dan wel een output fan voor bij kopen.

Op zich zijn je temperaturen van processor en videokaart geen probleem. Zoals al eerder aangeraden is het een goed idee om je systeem fans wat sneller te laten draaien ter afkoeling. Die systeemtemperatuur is ook de temperatuur van je voeding en je doet die daar wel geen dienst mee door die lang op zo'n temperaturen te houden.

Eigenlijk is het heel spijtig dat je zo'n dure voeding hebt (die nogal overpriced is, ik heb zelf een RM650 maar dat was omdat ik met cash wou kopen in de pc-winkel om de hoek en achteraf bekeken had ik mijn cash daar beter aan wat anders besteed en de voeding dan maar ergens besteld), gecombineerd met zo'n goedkope behuizing die net het verkeerde design heeft en dan met een te lage belasting die de fan nooit doet aanslaan. Deze behuizing moet je eigenlijk combineren met een actief gekoelde voeding.
Ik heb deze kast al bijna 3 jaar ;)

Over de voeding, die heb ik een tijd terug gehaald omdat hij door Tweakers redactie goed geprezen was op kwaliteit, had over mijn 3 jaar oude XFX 550 ook een Gold status ipv Bronze dat weer een beetje helpt tegen stroomverbuik. Ik had hem trouwens ook gewoon bij een winkel gekocht en niet besteld.

[ Voor 7% gewijzigd door MrFax op 26-05-2015 12:29 ]

That's it, I'm done.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:19
Dus je had voor de RM750 een XFX 550? Begrijp ik goed dat je die weggedaan hebt omdat die 80+ Bronze was in plaats van Gold? Dat was toch nog ruim voldoende vermogen voor je systeem, en het verschil tussen Bronze en Gold is te klein om een nieuwe voeding te verantwoorden.

Ik zeg ook niet dat de RM750 echt slecht is, de 750 en 850W zijn gemaakt door Chicony en niet door CWT zoals de rest van de reeks, de kwaliteit is wat beter en er zijn geen CapXon capaciteiten gebruikt. Die review van Tweakers behandelde trouwens de RM550 en dat is een volledig ander ontwerp dan de RM750, voedingen binnen dezelfde reeks worden niet altijd door dezelfde fabrikant gemaakt (Corsair maakt zelf geen voedingen, die plakken er gewoon een sticker op), dus je moet steeds een review gebruiken die het specifiek model behandelt en niet zomaar eentje uit dezelfde reeks. En eerlijk gezegd gaat de Tweakers review van die RM550 niet diep genoeg, een echte stress test zit er niet bij.

Door de semi-passieve opzet heeft een RM voeding wel een zekere airflow nodig die er bij jou niet is. Het verbruik van je componenten is zo laag dat je volgens mij nooit boven de 50% belasting komt en de fan dus nooit moet draaien. Dan zou wat airflow in de buurt van de voeding kunnen helpen, maar daar heb je dan een CPU koeler met heel trage fans en een 80mm fan die al redelijk ver weg zit.

Dat je die Force 500 bijna drie jaar hebt, is ook lichtjes overdreven, het model werd maar een goede twee jaar geleden geïntroduceerd, tegelijk met de N300 trouwens dus je had die nog steeds kunnen nemen. Dat de voeding onderin gemonteerd wordt in behuizingen is trouwens al 10 jaar zo, de Antec P180 uit 2005 had dit bv al.

• MrFax
Hyper 212 zit nu op z'n plaats, achterste systeem fan vervangen met eerdergenoemde noctua.

Met Furmark en Prime95 tegelijk aan(Dus alles op 100%!):

http://i.imgur.com/RjIBCtU.png
http://i.imgur.com/AU6TfHD.png

Deze temperaturen na 20 minuten meten :).

off topic: Ik vraag me alleen af waarom core 0 altijd warmer wordt dan de andere 3 tijdens het draaien van prime95 op small FFT's, dus alle cores 100%.

Ik heb die achterste fan aan de zijkant kunnen plaatsen. Ik heb dus ook nog een Corsair 140mm gevonden, die ik nooit heb kunnen gebruiken omdat de gaatjes aan de voorkant veel te klein zijn.

De 140mm komt net tegen de CPU koelblok aan maar de 120mm die aan de achterkant zat past dus weer wel :).

Ik weet niet of seconde lijm de fan op z'n plaatst houd. Misschien moet ik die voorste fan maar met tierips aan de voorkant vast knopen? :+

[ Voor 51% gewijzigd door MrFax op 27-05-2015 16:38 ]

That's it, I'm done.

• jordy2811
MrFax schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:31:

off topic: Ik vraag me alleen af waarom core 0 altijd warmer wordt dan de andere 3 tijdens het draaien van prime95 op small FFT's, dus alle cores 100%.
Het is niet vreemd dat de cores wat verschillen in temperatuur. De cores zelf kunnen daadwerkelijk van temperatuur verschillen, maar het is ook mogelijk dat de temperatuursensor afwijk waardoor het verschil lijkt te ontstaan maar niet daadwerkelijk aanwezig is.

• GerardVanAfoort
  • Niet online
Mooi als het hiermee koel blijft! Voor je ventilator kan je ook naar rubber voetjes kijken, die gaan vaak wel door wat kleiner gaaswerk.

Pagina: 1