Toon posts:

Hulp bij samenstelling NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

effe korte introductie

Ik heb een pc met een solid state en een WD green 2 terra HDD waar ik dus plaats op tekort begin te komen.
Mijn oplossing zou een NAS zijn, oplossing voor volume en toegankelijkheid in 1 klap.

Mijn green 2 terra vervangen door een black 1 terra.

Ik twijfel tussen een tweedehands cs407 of een nieuwe ds415 play (beide synology)

Bedoeling is data te openen vanop een WDTV in de living, 3 bedrade pc's, ipad/iphone.

Mijn bedoeling Raid 5, 3 schijven dus, de green (2terra) aanvullen met 2 extra 2 terras (green of red)

Kan dit, is er een meerwaarde door de red te kopen?

Kan ik de 2 nieuwe reds in raid 1 en de green als JBOD (voor de minder belangrijke data)

Wat is een beter voorstel?

Ik ben nieuw in de nas wereld, alle hulp is welkom.
Mvg
Nico

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Green is per definitie eigenlijk niet geschikt voor NAS gebruik. Wordt ook door WD zelf aangegeven. Red is met name geschikt voor NAS gebruik.
Raid 5 kun je doen, maar dan zou ik eeder voor Synology Hybrid Raid kiezen. Met SHR maakt de schijfgrootte namelijk niet uit. Wil je raid 5 draaien dan wordt je array nooit groter dan de kleinste disk.

Je snapt trouwens dat je de disks niet met behoud van data in raid kunt hangen he? Zelfs niet al zou je voor een JBOD config kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 24-05-2015 18:50 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Je hebt het hier over 6 TB aan data. Waarom zou je dan een vier bay's NAS aanschaffen? De 4 TB schijven zijn tegenwoordig spotgoedkoop.

Wat dacht je van een DS214 met 2x 4 TB WD Red erin? Dan kan je er of 4 TB in RAID van maken, of je gooit het hele zooitje op JBOD en hebt direct 8 TB tot je beschikking. Met die kleinere NAS bespaar je jezelf zo een paar honderd euro's.

Eventueel kan e.e.a. natuurlijk ook met 2x 6 TB WD Red schijven ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 24-05-2015 18:55 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Verwijderd

Topicstarter
De 4 bay kost maar 100 euro meer, heeft raid 5 en de mogelijkheid een 4 de schijf bij te steken. 2 3 terras is raid geeft 3 terra. 3 2 terras in raid geeft 4.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Bij grotere capaciteiten is RAID5 momenteel in werkelijkheid onbetrouwbaarder dan RAID1. Je vind daar op dit forum meer info over.
Het hierboven voorgestelde 2 x 4 TB (Tera, niet Terra!) in RAID1 is daarom zo gek nog niet.
Tot zover de opmerkingen over de online beschikbaarheid van je data.

Maar ik lees nog niets over de bescherming van je data.
Daarom zou ik zeker óók nadenken over offline backup van je data: als je nadenkt over RAID, is je data je blijkbaar zoveel waard dat je die niet opslaat op 1 disk.
Daarom: naast je NAS moet je nadenken over een offline backupmogelijkheid, bv. op 1 of 2 USB3 harddisks van 4 TB elk. Denk dan ook na over de transfersnelheid tussen de NAS en de offline backupvoorziening, én over een backupregime (= hoe vaak en welk type backups je maakt).