"Corrosie" op de heat pipes

Pagina: 1
Acties:

• Detrexion
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-11-2025
Hallo Tweakers,

Ik was even bezig met mijn pc stofvrij maken.
Nu was ik bezig met mijn videokaart en toen zag ik een soort corrosie op de heat pipes.
Ik weet niet of het er altijd al zat en of het er hoort te zitten :P
Merk wel dat m'n GPU laatste tijd veel warmer wordt en meer herrie maakt dan voorheen dus misschien zit hier een link in.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/4g2qgx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/xlaslz.jpg

Alvast bedankt :)

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Bij hoger dan ongeveer 70 graden kan er iets vervorming van kleur of vorm ontstaan.

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het lijkt inderdaad wel een vreemde laag wat erop zit. Ik dacht direct; er lijkt wel een heatpipe lek...? Apart, nog niet eerder gezien. Is de laag nat of vloeibaar?

Edit:

Over de hitte; je geeft aan dat je de pc net stofvrij hebt gemaakt....eerst maar zien of de boel nu koeler blijft. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door r3solution op 24-05-2015 18:54 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik gok op simpelweg aangekoekt stof :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:46

g0tanks

Moderator CSA
Om welke koeler gaat het? Al gezocht op internet naar vergelijkbare gevallen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Titelfix. Zie ook Het algemeen beleid #quickstart, met name
Verzin een goede topictitel die zo duidelijk mogelijk aangeeft wat je probleem is.

Dus bijvoorbeeld niet "[Windows] Profielprobleem" maar "[Vista] Profielwijzigingen worden niet opgeslagen".

Afhankelijk van het subforum waar je je vraag wil stellen kan een zogeheten tag ("Vista" in het hierboven genoemde voorbeeld) wenselijk zijn. Controleer dit even in de huidige lijst met topics en in de plaatselijke beleidstopics.

• Detrexion
Ik maak mijn pc elke maand stofvrij en kast is voorzien van stoffilters. Toen ik de kaart net had bleef de gpu netjes op 60-70 graden tijdens bf4. Nu gaat dat richting de 90-100

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Detrexion schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:49:
Ik maak mijn pc elke maand stofvrij en kast is voorzien van stoffilters. Toen ik de kaart net had bleef de gpu netjes op 60-70 graden tijdens bf4. Nu gaat dat richting de 90-100
Dan is het ernstiger en kun je mijn comment negeren over de de aanslag. Wat the mask zei,.kan maar zo een defect zijn van afbreken/lekken. Ik adviseer dan ook niet verder te gaan.

Je hebt geen stofzuiger gebruikt met schoonmaken neem ik aan? En tijdens warmte of net uitdoen schoonmaken?
Anyways ik zal jou adviseren m terug te brengen en laten checken waar gekocht

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
tis nog een nieuwe kaart ik ga er vanuit dat je nog garantie hebt, in dat geval zou ik hem toch terug sturen. je moet wel een überslechte airflow hebben wil je een kaart met die koeler naar 100 graden krijgen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Detrexion
Mijn kast is de h440 van nzxt. Daar zitten 4 bijgeleverde fans bij. 3 intake en 1 outtake. Verder heb ik cpu waterkoeling met 2 pwm fans aan de bovenkant dus denk niet dat er iets mis is met de airflow. Kaart heeft idd nog garantie maar op internet lees ik dat het normale temps zijn voor de 290. Maar na jullie conclusies dat het niet hoort ga ik de kaart zeker opsturen :)

• Detrexion
CMSTRR schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:54:
[...]

Dan is het ernstiger en kun je mijn comment negeren over de de aanslag. Wat the mask zei,.kan maar zo een defect zijn van afbreken/lekken. Ik adviseer dan ook niet verder te gaan.

Je hebt geen stofzuiger gebruikt met schoonmaken neem ik aan? En tijdens warmte of net uitdoen schoonmaken?
Anyways ik zal jou adviseren m terug te brengen en laten checken waar gekocht
Schoonmaken doe ik altijd met een bus perslucht idd. Alleen de stoffilters met de stofZuigr :)

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Wat ik zie is vuil dat zich heeft aangehecht op een oneffen oppervlak doordat op deze plek de koelribben zijn gesoldeerd aan de heat pipes. Dat dit mogelijk zou zijn door lekkage van een heatpipe is zo goed als uitgesloten. Een heat pipe bevat minder dan een druppel aan transportvloeistof (water / aceton / butaan etc). Daarbij tonen de product foto's van de fabrikant hetzelfde verschijnsel.

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Oyster schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:57:
Wat ik zie is vuil dat zich heeft aangehecht op een oneffen oppervlak doordat op deze plek de koelribben zijn gesoldeerd aan de heat pipes. Dat dit mogelijk zou zijn door lekkage van een heatpipe is zo goed als uitgesloten. Een heat pipe bevat minder dan een druppel aan transportvloeistof (water / aceton / butaan etc). Daarbij tonen de product foto's van de fabrikant hetzelfde verschijnsel.
Maar hoe verklaar je de temperatuur dan?

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
De heat pipes zullen hun warmte niet goed kwijt kunnen door dat aangekoekte spul...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:51

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Is de temperatuur nu toevallig ook hoger in dezelfde ruimte.. Zodra het zomer wordt, draai je bv op zoldern al snel xx graden extra door omgevingswarmte :)

[ Voor 8% gewijzigd door Michael Knight op 24-05-2015 21:57 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is dat corrosie óf toch gewoon aangekoekt stof (corrosie is een reactie tussen een metaal en zuurstof, en dat ziet er (écht) anders uit).

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 24-05-2015 22:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Detrexion
Nee omgevingstemperatuur is ongeveer gewoon hetzelfde. Nooit op zolder oid. Zal altijd rond de 20c zijn. Veel warmer wordt het niet in Nederland :p. Wat het wel is weet ik niet. Of het corossion of vies is. Naar mijn weten onderhoud ik mijn pc heel goed.

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:57

Case_C

[Team Carrack]

Wellicht iets te goed? Elke maand met een bus perslucht op je grafische kaart spuiten lijkt me iets teveel van het goede. De kans dat je hem beschadigd met drijfstoffen uit zo'n bus (hoewel klein) moet je ook niet onderschatten. Verder denk ik ook dat het gewoon om aangekoekt stof gaat, dat spul is meestal heel moeilijk te verwijderen.

En de koelpasta ooit een keer vervangen? Zo ja, wellicht dat daar iets fout is gegaan/lucht ertussen gekomen? Want een temperatuurstijging van 30 graden onder gelijke(?) instellingen lijkt mij onmogelijk door een beetje vuil danwel corrosie te komen?

En anders een kijken of je inderdaad een andere kaart kan krijgen onder de garantie.

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Oooo maar wacht eens even

Die bussen ken ik. Als je een beetje pech hebt komt daar lichte vloeistof mee, condens. Lees maar eens! Als dit op het aluminium komt of koper etc en dit is nog warm óf je gebruikt de kaart kort erna..dan kan dit er wel eens zo uit komen te zien.
Het contact van ijzerwerk en geleiding gaat hierdoor "geblokkeerd" worden wat resulteerd in isolerende ionengeleiding oftwel..warmte ophoping

Edit: Case C heeft dit ook getypt zie ik net..

[ Voor 5% gewijzigd door CMSTRR op 24-05-2015 23:01 ]

• Detrexion
Ah dat zou idd wel heel goed kunnen. Ik gebruik die bussen van de action van 3 euro ofzo. Nogal een verschil met die bussen van een computerzaak van 20 euro. Ik heb de pasta niet vervangen want verlies dan de garantie bij MSI. Maar als het idd door de perslucht komt vraag ik me af of ik garantie erop krijg.

Laten we er idd vanuit gaan dat dat de oorzaak is want het lijkt me het meest voor de hand liggend.

Valt niet meer te redden denk :p?

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Zonde zeg..
Is t de r9 280x? Welke kaart is het eigenlijk :p

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ook een wijze les voor mij, dacht dat die condens nooit zo kwaad kon. Jammer dat het jou is overkomen. ;)

Ik zou wel gewoon garantie claimen, maar niet vertellen hoe je hem hebt schoongemaakt. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de fans opeens stopte ofzo, daarna ging je kijken en oh oh.. Wat zie ik daar? 'Overbelaste' heatpipes. :p
Maar misschien hebben andere een beter idee. :)

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 24-05-2015 23:31 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HollowGamer schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:30:
Ook een wijze les voor mij, dacht dat die condens nooit zo kwaad kon. Jammer dat het jou is overkomen. ;)

Ik zou wel gewoon garantie claimen, maar niet vertellen hoe je hem hebt schoongemaakt. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de fans opeens stopte ofzo, daarna ging je kijken en oh oh.. Wat zie ik daar? 'Overbelaste' heatpipes. :p
Maar misschien hebben andere een beter idee. :)
Het ding is nog niet stuque :) Als TS 't ding gewoon een keer schoon maakt met "96%" alcohol en daarna netjes laat drogen dan is 't weer een "Nieuwe" :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Detrexion
CMSTRR schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:19:
Zonde zeg..
Is t de r9 280x? Welke kaart is het eigenlijk :p
Het is een 290 van ongeveer 9 maanden oud :p

Ben trouwens gaan zoeken, corossion oid maakt geen verschil in koeling :p hoe dan ook, hopen op een andere kaart.

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Ja met alcohol schoonmaken mits je weet hoe de fans eraf moeten etc. Maar misschien toch makkelijker om hem naar je pc winkel te brengen.
Pagina: 1