433Mhz zonnescherm waar zit de ontvanger?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:48
Heb ooit een zon/wind sensor aangeschaft. http://www.tumoco.nl/webs...ires/zon-wind-sensor.html

En heb het knikarmscherm bekeken. Maar kan de ontvanger voor de AB 433Mhz Seav S1 niet vinden. Ik zie in de buitengevel een lasdoos waarop een buitenlamp en de buismotor direct op is aangesloten.

Ik had gehoopt dat de ontvanger in de lasdoos van de buitenlamp zat. Hier mijn poging.
Helaas zat de ontvanger hier niet in.

https://www.dropbox.com/s/6wvbhv3resjhhiy/lasdoos.jpg?dl=0

en motor:

https://www.dropbox.com/s/31bc7vm79zogwya/motor2.jpg?dl=0

Navraag bij de leverancier van de sensor: "Het merk Seav maakt uitsluitend aansturingen voor motoren.
Dit betekend dat er tussen de motor en de stroomvoorziening een losse ontvanger zit.
Deze ontvanger kunt u vervangen door de Windsun."

Vraag: Weet iemand uit ervaring of de ontvanger ergens onder de metalenkap van het knikarmscherm zit?
Hoe ziet die ontvanger eruit? Of heeft iemand een plaatje van zo'n 433Mhz ontvanger dan weet ik waar ik naar moet zoeken.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10
De witte stroomkabel die langs de muur loopt gaat die naar de lamp of naar het zonnescherm?
Het zwarte draad die de muur in gaat schakelt die de lamp of komt die bij een omhoog/omlaag draaiknop uit voor het zonnescherm?

Wat voor (merk) zonnescherm heb je?
Hoe ziet je zender voor het zonnescherm er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
De witte kabel gaat naar de motor van het zonnescherm.

De zwarte draad schakelt de lamp want op de foto heb ik de lamp met lichtsensor eraf gehaald.
Merk zonnescherm is onbekend, we zijn niet de eerste eigenaar.

Dit antwoord nog ontvangen van de leverancier: "Elke standaard buismotor heeft inderdaad een apart omhoog en een apart omlaag signaal. De buismotor heeft hierdoor dus ook 4 aansluitdraden."

Hierbij een afbeelding van de zender. Seav be happy S1.

http://www.dooropenersdir...t_info.php?products_id=95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:04
Volgens mij kun je kapje van de zijkant van scherm eraf halen aan de kant waar de witte kabel erin gaat.
Daar zou die moeten zitten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Aan de onderkant van de print?

Ik zie rechts op de print wat sleufjes alsof het lijkt dat aan de onderkant een stuk blikwerk zit. De draad bovenlangs lijkt mij de antenne.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Lijkt me van niet toch? Er lopen geen stuurdraden weg vanaf deze print.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jim423 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:02:
Volgens mij kun je kapje van de zijkant van scherm eraf halen aan de kant waar de witte kabel erin gaat.
Daar zou die moeten zitten.
Het lijkt erop dat de witte draad rechtstreeks is aangesloten op de buismotor dus zonder eerst naar een ontvanger te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:20
Volgens mij kan goed dat rechtopstaande ding rechts van de witte draad de ontvanger zijn. Lijkt op dit ding:

[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 25-05-2015 12:47 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CurlyMo schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:13:
Volgens mij kan goed dat rechtopstaande ding rechts van de witte draad de ontvanger zijn. Lijkt op dit ding:
[afbeelding]
Zie helemaal geen recht opstaande ding aan de rechterkant van de witte draad. Alleen de schroef die in de lasdoos gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nou dan is het heel eenvoudig, maak de bruine van de witte kabel even los en druk op die ab.
Als je die relais hoort klikken dan is het hem. Apart dat dit in je buitenlamp zit maargoed.
Als ik even google op seav print lijkt het hem wel te zijn overigens.

[ Voor 62% gewijzigd door Jim423 op 24-05-2015 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:20
Vaevictis_ schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:42:
[...]

Zie helemaal geen recht opstaande ding aan de rechterkant van de witte draad. Alleen de schroef die in de lasdoos gaat?
Dit ding:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kEBrwvM.jpg

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Thanks :-). Op de foto zie je dus de zon/ wind sensor. Ik heb de lamp gedemonteerd. Zal zometeen nieuwe foto's maken waar de lamp nog gemonteerd is.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dit is de print van die nieuwe sensor? Hoe zat het voorheen aangesloten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Dat klopt. Hierbij de huidige situatie zonder de sensor maar met lamp.

https://www.dropbox.com/s/2lbeuu364bwwj6s/scherm.jpg?dl=0

Als ik de lamp met schermer sensor los haal:
https://www.dropbox.com/s/6egf9ojzykjbman/elektra2.jpg?dl=0

En de lasdoos erachter lijkt gewoon parallel te zijn verbonden met het zonnescherm:
https://www.dropbox.com/s/6egf9ojzykjbman/elektra1.jpg?dl=0

Closeup van de motor:
https://www.dropbox.com/s/ct48nowr916mgxk/motor1.jpg?dl=0

en

https://www.dropbox.com/s/31bc7vm79zogwya/motor2.jpg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Helaas kan ik je elektra1 foto niet zien, deze wilde ik nu juist bekijken :)
Toch bevestigd dit mijn vermoeden dat er geen sturing naar het zonnescherm gaat, de zwarte draad komt gewoon van een schakelaar in de woning neem ik aan?

Ik denk dat jouw ontvanger dan in dat kastje zit met + en - erop.

[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 24-05-2015 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Inderdaad in de woonkamer zit een schakelaar verbonden met de zwarte draad.

Dat zou wel balen zijn als de ontvanger in (of bij) de motor zit dan moet ik dus alles demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03
Vaevictis_ schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:38:
Inderdaad in de woonkamer zit een schakelaar verbonden met de zwarte draad.
Dus je zonnescherm doet het niet als je de buitenlamp uit zet? Lekker handig...
Dat zou wel balen zijn als de ontvanger in (of bij) de motor zit dan moet ik dus alles demonteren.
Je moet het inderdaad in het zonnescherm zoeken, aan het uiteinde van dat witte snoertje.

En hopen dat de informatie van de leverancier correct is en je inderdaad een losse ontvanger gaat vinden. Wellicht zit deze functionaliteit in de motor ingebouwd...?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
Je hebt een Italiaanse ASA buismotor in je zonwering zitten, waarschijnlijk een CD 45. Een 3-aderige kabel hoort bij een 230V buismotor met ingebouwde ontvanger (uitgezonderd dubbel geïsoleerde motoren) en een 4-aderige kabel heeft meestal twee schakeldraden voor aansluiting op een vaste schakelaar of andere besturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wisey is de buismotor nog om te bouwen naar een vaste schakelaar denk je?
Anders gaat dit dus nooit lukken ook al haal je hem uit elkaar.
Xander schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:16:
Dus je zonnescherm doet het niet als je de buitenlamp uit zet? Lekker handig...
Ik denk dat er geen ander stroompunt aanwezig is, je zou dan een fase erin moeten trekken vanuit de schakelaar. Ga ik ervanuit dat de draden niet klem zitten in de 16mm buis. Buitenlamp met schemerschakelaar en de schakelaar binnen aan laten staan is dus veruit de makkelijkste oplossing in deze.

[ Voor 63% gewijzigd door Jim423 op 24-05-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Thanks!! Dat Wisey het zo herkend knap! :*)

Als ik de data sheet bekijk lijkt het erop dat de ontvanger is ingebouwd is in de motor.
Kan iemand dat bevestigen?

Go-er External receiver for radio control 1wired motor 433,42 MHz

http://www.asa-mingardi.o...9d142249793274fa0529e0560

Iemand nog een laatste poging?

[ Voor 4% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-05-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Wind/zon sensor aansluiten op een printje met zijn eigen 433Mhz zender, en die het zonnescherm laten bedienen, dan hoeft er ook niets van de muur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Megamind schreef op maandag 25 mei 2015 @ 06:33:
Wind/zon sensor aansluiten op een printje met zijn eigen 433Mhz zender, en die het zonnescherm laten bedienen, dan hoeft er ook niets van de muur :)
De wind/zon sensor heeft al een eigen 433Mhz ontvanger en AB. Zolang die andere RF sensor er tussen zit gaat ie niets doen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Dan misschien een proxy printje maken, signaal van de sensor opvangen en daarmee het scherm bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:08:
Lijkt me van niet toch? Er lopen geen stuurdraden weg vanaf deze print.
Ik zou eens gaan meten met de multimeter. Wat gebeurt er met plus en min op de contacten die naar de motor gaan? De kans is namelijk groot, wanneer er alleen maar 220 heen gaat, dat deze omgedraaid wordt door de stuurprint.

Meet 't en je weet 't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
sypie schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:31:
[...]

Ik zou eens gaan meten met de multimeter. Wat gebeurt er met plus en min op de contacten die naar de motor gaan? De kans is namelijk groot, wanneer er alleen maar 220 heen gaat, dat deze omgedraaid wordt door de stuurprint.

Meet 't en je weet 't.
Kan ik inderdaad doen, waarin helpt me dit om de ontvanger te lokaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik ze 2 relais op de print, als je de zender bediend, klikken dan deze relais?

En doe eens een foto van de onderkant van die print.

[ Voor 26% gewijzigd door memphis op 25-05-2015 12:52 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
memphis schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:51:
Ik ze 2 relais op de print, als je de zender bediend, klikken dan deze relais?

En doe eens een foto van de onderkant van die print.
Heb de sensor nu niet aangesloten. Wat is het doel van de vraag? Onderkant foto komt eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Iedereen blijft maar doorhameren op die print maar dit is de nieuwe print. Deze moet je dus wegdenken er zit nu een kroonsteentje op die plek. De nieuwe print is alleen compatible met vaste schakelaar buismotoren, dat is deze dus niet, is mijn scherm thuis ook niet. Daarom de vraag van mij of hij nog valt om te bouwen door de buismotor open te maken. Dit wordt wel een projectje :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 25-05-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jim423 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:54:
Iedereen blijft maar doorhameren op die print maar dit is de nieuwe print. Deze moet je dus wegdenken er zit nu een kroonsteentje op die plek. De nieuwe print is alleen compatible met vaste schakelaar buismotoren, dat is deze dus niet, is mijn scherm thuis ook niet. Daarom de vraag van mij of hij nog valt om te bouwen door de buismotor open te maken. Dit wordt wel een projectje :)
Klopt! Bedankt voor de verduidelijking aan de rest ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18

Stoney3K

Flatsehats!

Jim423 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:54:
Even voor de duidelijkheid: De buismotor zelf _is_ dus al bediend via 433MHz? Je hebt er dus een losse AB bij, en die werkt als je de motor op vaste spanning aansluit?

Je wind/zon sensor heeft een tweetal relaiscontacten om de motor in de op/neer richting van spanning te voorzien. Die zul je dus aan moeten sluiten op een 433MHz zender die je afstandsbediening vervangt, anders zal het niet gaan werken.

Tenzij je de motor open kan maken en bij de relais-contacten van de originele ontvanger kan komen, dan kun je daar de sensor parallel overheen aansluiten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Of je moet met de de relapscontacten van de wind/zonmeter de ontvanger overbruggen. De kans is zeer klein dat het signaal dubbel is, dat kan immers alleen zo zijn wanneer jij handmatig de boel omhoog wil doen en de zonmeter de boel naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Stoney3K schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:28:
[...]

Even voor de duidelijkheid: De buismotor zelf _is_ dus al bediend via 433MHz? Je hebt er dus een losse AB bij, en die werkt als je de motor op vaste spanning aansluit?

Je wind/zon sensor heeft een tweetal relaiscontacten om de motor in de op/neer richting van spanning te voorzien. Die zul je dus aan moeten sluiten op een 433MHz zender die je afstandsbediening vervangt, anders zal het niet gaan werken.

Tenzij je de motor open kan maken en bij de relais-contacten van de originele ontvanger kan komen, dan kun je daar de sensor parallel overheen aansluiten.
Klopt de buismotor heeft een eigen 433Mhz AB en werkt op vaste spanning. Bij de zon/windsensor zit ook een eigen AB.

De buismotor openmaken en dan maar hopen dat ik hiermee iets kan zie ik niet zitten. Volgens mij komen we er zo niet uit want ik kan niet om die ingebouwde ontvanger heen.

Iemand een nieuwe zon/wind sensor voor een leuk prijsje kopen? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18

Stoney3K

Flatsehats!

Vaevictis_ schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:18:
[...]

Klopt de buismotor heeft een eigen 433Mhz AB en werkt op vaste spanning. Bij de zon/windsensor zit ook een eigen AB.

De buismotor openmaken en dan maar hopen dat ik hiermee iets kan zie ik niet zitten. Volgens mij komen we er zo niet uit want ik kan niet om die ingebouwde ontvanger heen.

Je kan natuurlijk ook de AB van je zonnescherm slopen en de relaiscontacten van de sensor over de knoppen van de AB aansluiten. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Vaevictis_ schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:18:
[...]De buismotor openmaken en dan maar hopen dat ik hiermee iets kan zie ik niet zitten. Volgens mij komen we er zo niet uit want ik kan niet om die ingebouwde ontvanger heen.

Komop slopen die handel >:) En we willen foto's :*)
Wat er precies in die buismotor zit zou ik niet weten, grote kans dat alles in het zwarte doosje zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jim423 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:02:
[...]

Komop slopen die handel >:) En we willen foto's :*)
Wat er precies in die buismotor zit zou ik niet weten, grote kans dat alles in het zwarte doosje zit :+
Kom me maar helpen als je zo graag wil "slopen" :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Heb contact opgenomen met de leverancier die vooraf zei dat dit ging werken. Heb alles teruggestuurd.
Bedankt voor jullie bijdrage!
Pagina: 1