• xsienix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-03-2025
Hallo mensen,

Ik weet niet of dit de juiste rubriek is.

Ik wil binnenkort een compactcamera kopen.
Wikken, wegen of er ook een gps functie op de camera moest zitten.
Mij lijkt het dat zo'n gps in je camera de accu duur niet ten goede komt.
Vandaar een losse gps in de vorm van een telefoon en die camera.

Je trackt de gps data met je telefoon en die knoop je aan de timestamp van je foto middels een programma.
Ik weet dat de Iphone een app heeft om dit te doen, maar heeft een Windowsphone ook zoiets ?

Its alive Jim, but not as we know it

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:14

ITsEZ

parttime all-rounder

Dit lijkt me wel overdreven moeilijk, ik kan je geen concrete cijfers geven maar gps in een camera verbruikt zo weinig batterij dat je hier echt niet op hoeft te kijken. Waarschijnlijk zou een soortgelijke verbinding tussen je telefoon een camera meer batterij gebruiken (om dit mogelijk te maken heeft je camera ook Wi-Fi nodig dus dan zit je met hetzelfde verhaal). Als je je zorgen maakt over de batterij van van je camera beter een extra batterij/battery grip aanschaffen.

What you see is always what you get.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:02

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ITsEZ schreef op zondag 24 mei 2015 @ 13:31:
Dit lijkt me wel overdreven moeilijk, ik kan je geen concrete cijfers geven maar gps in een camera verbruikt zo weinig batterij dat je hier echt niet op hoeft te kijken. Waarschijnlijk zou een soortgelijke verbinding tussen je telefoon een camera meer batterij gebruiken (om dit mogelijk te maken heeft je camera ook Wi-Fi nodig dus dan zit je met hetzelfde verhaal). Als je je zorgen maakt over de batterij van van je camera beter een extra batterij/battery grip aanschaffen.
TS heeft het helemaal niet over telefoon en camera aan elkaar knopen, maar gewoon achteraf een gps track van de telefoon gebruiken om gps data aan de foto's toe te voegen (daar zijn talloze tooltjes voor).

En dat werkt prima. Er zijn ongetwijfeld apps voor windows phone die een gpx track kunnen maken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik zou gewoon voor ingebouwde GPS gaan. De GPS in een camera is niet hetzelfde als in je telefoon, en hoeft ook niet hetzelfde te doen. Gebruikt een stuk minder stroom, en als het goed is staat je camera ook niet constant aan.

• xsienix
Hallo,

Na een en ander gelezen te hebben, ga ik toch voor een camera met GPS.
Welke camera ?
Das weer wat uitzoek werk.

Bedankt voor jullie bijdragen.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58
Verstandig, je telefoon verbruikt namelijk natuurlijk ook meer met gps, en het is toch elke keer weer wat werk om de gps bestanden met de foto's te koppelen. (Tracks samenvoegen tot 1 track, kijken of de tijd wel synchroon was met de camera, koppelen)

De pricewatch heeft een filter voor Wifi ('Verbinding (wlan)')

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:59

g0tanks

Moderator CSA
Geen idee wat je budget is, maar volgens mij is de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ60 Zwart een goede compactcamera met o.a. gps en wifi.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• xsienix
Eigenlijk hoort dit in een ander topic, maar ok.

Een zo groot mogelijk zoombereik en zo groot mogelijke sensor en zo dat ie ook nog in een jas -broekzak past :-)
Budget om en nabij de 500 €.

Ik ben geen profi, maar wel iemand die overal zijn cameraatje meeneemt bij dagtochten, vakantie etc. Uitvergroten en printen heb ik nog nooit gedaan :-). De laatste camera was een G5 van Canon, welke toen 650€ kostte. Helaas is ie naar de eeuwige jachtvelden.
Het grote nadeel is dat je door de veelvoud van camera's door de bomen het bos niet meer ziet.

De Panasonic heeft zeker mijn aandacht ! Goede tip, gotanks

[ Voor 5% gewijzigd door xsienix op 27-05-2015 09:08 ]

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik zei in mijn vorige post Wifi maar bedoelde uiteraard gps.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• BtHip
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-01 19:23
Heb in 2011 een Canon PowerShot SX230HS gekocht om de foto's van gps tags te voorzien. Helaas ging dit niet soepel: tracking duurt erg lang en de batterij (had er 2) raakte snel op als de gps aan bleef.
Ga binnenkort experimenteren met Camera Connect van Canon om via de smartphone de gps info 'in' de foto's te zetten.

• xsienix
Ondertussen heb ik nog meer gelezen, waarbij ik op mijn besluit terug kom.

De gps module in de camera vraagt nogal wat energie. Het duurt even voordat de de gps je positie heeft. Als je op vakantie bent zal ie steeds aan staan. Ik neem tenminste niet aan dat je die gps iedere keer uit en aan zet.
Via wifi, een smartphone tracker app, kan dit voor mijn gevoel op een beteren manier, ook omdat ik het geen probleem vind de foto's achteraf van geo- informatie te voorzien.
Bijkomend voordeel, je hebt meer aanbod in camera's.

@BtHip,
Is je experiment geslaagd ?

Ik heb wat getest met een I-pad een smartphone en Adobe Lightroom. Ik moet zeggen dat ging erg goed !

[ Voor 8% gewijzigd door xsienix op 07-06-2015 01:02 ]

Pagina: 1