DC motor aansturen met H-brug

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:24
Ik wil een bestuurbare auto aansturen met een arduino. Nu heb ik een H-brug SN754410NE en die heb ik op deze manier aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v9nqB7j.jpg

Maar wanneer ik forward/reverse op verschillende manieren aan de 5V of GND hang komt er gewoon niets uit op de motor output. Doe ik iets verkeerd if kan het zijn dat het IC kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Ik gebruik een vergelijkbare IC met dezelfde pinlayout voor een project voor mijn opleiding. Wat je in dit geval beter kan doen, is de m1, de enable poot daar de pwm snelheid op plaatsen, en op m1 forward en m1 reverse de richting aangeven door gewoon digitalWrite te gebruiken en daarmee die pin hoog of laag te maken.

edit:
Overigens, ik weet niet hoeveel volt de auto zelf is. Maar op vcc1 plaats je de 5v van de arduino, en op vcc2 de spanning die de motor moet aansturen. Als je auto bijvoorbeeld een 9.6v accu heeft moet je die 9.6v op die vcc2 aansluiten. Daarnaast de 5v van de arduino kan niet gigantisch veel leveren, dus een motortje moet net lukken. Maar als je stil staat tegen een muur en die motor kan niet verder draaien krijgt de arduino het wel zwaar. Vandaar dat je vcc2 beter op de accu spanning kan plaatsen.

En heel belangrijk zorg dat de -/0v/gnd met de arduino en met de auto is verbonden.

[ Voor 48% gewijzigd door jctjepkema op 24-05-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik heb nu de M1 enable aan 5V hangen. M1 forward aan 5V en de reverse aan GND maar dan zou er dus toch een positieve spanning tussen de pinnen van motor1 moeten staan? Er komt momenteel helemaal niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Ja zou wel moeten inderdaad. Heb je aan de rechterkant van de ic ook de gnd pinnen verbonden met de grond? (zou volgens mij niet uit moeten maken maar denk probeer het toch even).

Ik heb zelf de L293D in gebruik, vergelijkbaar ic. Zou je maybe ook nog kunnen proberen, kost namelijk echt 50 cent ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Even alle GNDs en VCCs aangesloten. Ook even de andere motor driver geprobeerd maar hier komt ook niets uit. Heb dit IC gewoon in NL besteld voor 1,30 euro. die L293D voor 50c komt vast niet uit NL neem ik aan? Uit china duurt te lang aangezien ik hem ook voor een school project nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 09:35
Hij staat voor €4 op conrad, wel wat duurder maar als je haast hebt..
Geen docent die je verder helpt? Daar betaal je natuurlijk voor.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Alleen jammer dat er dan nog verzendkosten bijkomen (voor een pakket). Niet ergens een winkel in Nederland die ze heeft en op kan sturen? Hoeven natuurlijk niet persé deze te zijn, maar bijv. een andere full bridge driver zou ook gewoon kunnen. Zou best kunnen dat deze stuk is.

[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 24-05-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Op vanallesenmeer is die stukken goedkoper iig. Daar heb ik de SN754410NE ook vandaan. Zal eens contact opnemen en vragen of ze deze überhaupt nog eerst getest hebben.
Pagina: 1