Toon posts:

'Voornamelijk' game pc rond € 1.000,-

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

De laatste paar weken heb ik veel topics in dit forum gelezen, m.b.v. deze informatie en de ‘Best Buy Guides’ ben ik tot deze samenstelling gekomen. De vragen staan onderstreept en in het italic, feedback is altijd welkom.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (ARMA 3, DCS A-10C Warthog, Planetside 2, Witcher 3, GTA 5 etc.), steam streamen, office (word/Excel), regulier internet gebruik, beetje photoshop en videobewerken, en hobbymatig weer wat gaan doen in Maya (modelleren en renderen)

De komende jaren blijf ik op 1920 x 1080 werken. Dit vind ik meer dan voldoende.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst rond de € 900,- / € 1.000,-. Echter mag het ook wel rond de € 1.200,- (in geval van een i7).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem??
Momenteel blijf ik mijn pricewatch: Logitech Performance Mouse MX (die ik super fijn vind), pricewatch: Logitech K350 Wireless Keyboard (Qwerty) en pricewatch: Iiyama ProLite E2407HDSD-B1 Zwart gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle basiscomponenten van een nieuwe computer, een besturingssysteem is niet nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, ASUS, EVGA

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige computer is van 2010. Sinds die tijd maak ik gebruik van een HD 4890, ik vind het niet erg om de kwaliteit van spellen over de jaren te verlagen. Daarom wil ik een computer die ongeveer vijf jaar meegaat. Evt. kan / wil ik over een paar jaar de videokaart upgraden.

Een stille computer tijdens normaal gebruik is mooi meegenomen, maar daar hoeven geen extra aanpassingen voor plaats te vinden. De computer hoeft ook niet te voldoen aan een kleurenschema.

Ga je overklokken?
Nee

Momenteel heb ik een pricewatch: Intel Core i7 860 Boxed. Opzich denk ik dat deze processor nog best voldoet, daarom zat ik ook te denken om alleen een ssd en een nieuwe videokaart te plaatsen. In dit geval zou ik dan ook een nieuwe kast moeten kopen aangezien een nieuwe videokaart niet in mijn huidige kast past. Omdat mijn pricewatch: Asus P7P55D LE geen sata 600 ondersteunt, en een nieuw “oud” moederboard met de juiste socket die wel sata 600 ondersteunt ook best duur is, heb ik besloten om maar een hele nieuwe computer aan te schaffen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X€ 330,-€ 330,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 53,95€ 53,95
1Phanteks Enthoo Luxe Zwart€ 128,95€ 128,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95
1Seasonic S12G 550W€ 81,07€ 81,07
1Crucial BX100 250GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.020,72

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 344,95€ 344,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X€ 330,-€ 330,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 53,95€ 53,95
1Phanteks Enthoo Luxe Zwart€ 128,95€ 128,95
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 72,95€ 72,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95
1Seasonic S12G 550W€ 81,07€ 81,07
1Crucial BX100 250GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.234,72

Processor
i5
Qua processor wilde ik eerst de pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed, maar als ik het forum mag geloven is er geen merkbaar verschil met de pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed. Aangezien de i5-4460 toch iets goedkoper is, heb ik voor deze gekozen.

i7
Omdat ARMA 3 toch wel cpu intensief is (lees ik overal), zit ik te twijfelen of ik niet misschien een pricewatch: Intel Core i7-4790 Boxed of pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed moet nemen. Ik heb gekozen voor de K versie omdat deze een hogere klokfrequentie heeft (ook al ga ik niet overklocken). Een andere reden waarom ik een i7 overweeg is omdat een upgrade van mijn huidige i7 naar de aangegeven i5 niet heel erg groot is, daarnaast denk ik dat ik met een i7 langer vooruit kan dan een i5 (correct me if I’m wrong). Ook speel ik weleens MMORPG’s die – voor zover ik weet – wel gebruik maken van een i7 processor.

Videokaart
Omdat de gtx 970 niet heel veel beter presteert en omdat die kaarten veel coil whine hebben, vind ik het de extra kosten voor zo’n kaart niet waard. Vandaar dat ik voor een r9 290 heb gekozen. Nvidia of AMD maakt mij helemaal niets uit. Ik wacht sowieso totdat AMD met de nieuwe videokaarten uitkomt zodat de 290 goedkoper wordt, of een 300 kaart in die prijsklasse komt (zal het waarschijnlijk eind juni/half juli aanschaffen).

Moederboard
Voor een moederboard ben ik fan van ASUS, door de BBG en het forum heb ik gekozen voor de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6. Ik wil geen MSI moederboard.

Voeding
Ik weet dat een 450w net voldoende is met een r9 290, maar ik vind het wat fijner als ik net wat meer speelruimte heb. Ik twijfel alleen of ik de pricewatch: Seasonic S12G 550W moet nemen of dat de pricewatch: Antec VPF Series 550W goed genoeg is.

Wat vinden jullie een betere oplossing voor het installeren van een voeding op de bodem, de fan naar beneden of naar boven?

SSD
Mijn eerste keuze was de pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB. De pricewatch: Crucial MX100 256GB heeft stroombeveiliging. Wat dit inhoudelijk betekent weet ik nog steeds niet helemaal (behalve dat er geen data beschadigd raakt bij stroomuitval?), maar het klinkt wel fijn :D. Ik begrijp dat de Samsung en pricewatch: Crucial BX100 250GB beide geen stroombeveiliging hebben, maar dat de Samsung iets sneller is (waar je in de praktijk niets van merkt). Ik heb ergens gelezen dat de computer met een Samsung ongeveer 3-5 seconden sneller opstart?

Is stroombeveiliging (de MX) een aanrader?

Koeling
Mocht het een i7 processor worden, dan is de pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3 of de pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1 een betere optie denk ik omdat de reviews aangeven dat die processor erg warm wordt. De Dark Rock Pro 3 lijkt mij zelf mooier voor een kast met raam, maar waarschijnlijk erg overkill?

Is er met deze koelers genoeg ruimte voor de lowprofile geheugen en videokaart, zitten de koelers er niet te dicht op? Ik lees dat cpu koelers soms erg dicht op de videokaart zitten en boven geheugenslots uitkomen.

Kast
Ik heb gekozen voor deze kast omdat hij in de BBG van mei gebruikt wordt in het high end systeem, hij een goede review heeft in pricewatch en omdat het een kast is met genoeg ruimte. De enige reden waarom ik een kast met raam neem, is omdat het moederboard verlicht is. Anders had het mij helemaal niets uitgemaakt.

De reden waarom ik niet voor de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart Window heb gekozen, is omdat de phantek ruimer is, een mooie kabelmanagement heeft aan de zijkant en de rest van de kast mooier vind. De Fractal R5 vind ik wel een mooiere voorkant hebben.

Ik vind een ruime kast met stoffilters belangrijk. Is de phantek kast qua stoffiltering goed en komt er niet ontzettend veel stof door het rooster aan de bovenkant? Voor zover ik kan zien heeft die namelijk alleen onderin een stoffilter.

Randapparatuur
Ik ben van plan om een nieuwe pricewatch: Asus Strix Tactic Pro MX Brown of pricewatch: Logitech Gaming Keyboard G105 en eventueel een pricewatch: Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse te halen en uiteindelijk een nieuwe pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart. Dan kan mijn vriendin het huidige systeem gebruiken.

Is het ASUS toetsenbord aanzienlijk beter dan het logitech toetsenbord, of is die van logitech gewoon een goed 'goedkoop' toetsenbord en is het uberhaupt nodig om naar dat beeldscherm te upgraden met mijn huidig beeldscherm?

Bouwen
Het is alweer elf jaar geleden dat ik voor het laatst een computer gebouwd heb. Maar ik denk dat dit door youtube video’s, en omdat ik ze vroeger (15 jaar geleden) vaak gebouwd heb in een computerwinkel, best goed moet komen.

Alvast bedankt voor de input!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Mooie openingspost met goede toelichtingen! :D

Ik zou geen i7 nemen, hoe leuk het ook klinkt, is ie niks sneller tijdens het gamen. Renderen en dat soort dingen wel, maar aangezien je je brood er niet mee verdiend is ie die 150 euro imo niet waard. Om toch wat snelheid te hebben zou ik een i5 4590 nemen, tijdens renderen kan die iets sneller zijn. Tijdens gamen kan het tot ongeveer 3fps schelen afhankelijk van de game. Dat iedereen zegt dat je er niks van merkt is lariekoek, dat ie het prijsverschil niet waard is (sommige gevallen) kunnen ze beter zeggen.

Die ssd, tja, die stroomverliesbescherming is marketingpraat. Ik heb hier nog nooit iemand een test laten zien ondanks dat ik er al een aantal keer om gevraagd hebt. Maar een ding vergeten ze, bij de samsung krijg je 5 jaar garantie, wat toch wel iets aangeeft over de kwaliteit van het product ;) .

Je geeft ook aan dat een upgrade van je huidige i7 naar de i5's van nu niet heel groot is, wat zijn de specs van je huidige systeem??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het antwoord. Momenteel heb ik een pricewatch: Intel Core i7 860 Boxed met pricewatch: Asus P7P55D LE. Twee trage harde schijven en 8gb geheugen.

Als ik mijn huidige processor vergelijk met een i5 4590 dan heeft de i5 wel redelijk wat meer single thread performance (55%), maar qua multi thread is die niet heel veel beter (soms echter wel 38% meer). Ter vergelijking heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van cpu world.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Je moet game benchmarks kijken, die benchmarks geven je geen goed beeld :).

Ik weet niet of die i7 860 nog meekan, heb je 'm al stevig overgeklokt??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Nephtys
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-11 00:33
.................

[ Voor 100% gewijzigd door Nephtys op 26-05-2015 17:34 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb zelf ook een 860 met een 290 en overclockt heb je over het algemeen weinig problemen. Moet er wel bij zeggen dat ik qua games in een andere hoek zit (GTA5, Watch_dogs, BF4 bijv.). Ik kan me zo voorstellen dat het met TW3 of ARMA3 een ander verhaal is.

Verwijderd

Topicstarter
En als ik nu een pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed neem i.p.v. een i5 4590? Dan heb je toch de hyperthreading waarvan ARMA 3 gebruik maakt, maar is toch weer € 100,- goedkoper dan de i7. Qua kloksnelheid is die zo goed als gelijk aan de i5 4590.

Is de pricewatch: Asus Strix Tactic Pro MX Brown aanzienlijk beter dan de pricewatch: Logitech Gaming Keyboard G105 of is het logitech toetsenbord gewoon een goed toetsenbord? Ik ga namelijk meteen een nieuw toetsenbord kopenomdat mijn huidige helemaal niet fijn is.

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

De xeon is een goede keuze als je budget gebonden bent.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:52
Qua gaming zal het niets uitmaken of je de i5 of de i7 neemt. Bij video bewerken ga je het wel merken. Als je dat veel gaat doen zou ik de i7 zeker aanraden.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet inderdaad dat qua gaming een i5 of i7 niet veel uitmaakt bij de meeste games. Echter heb ik benchmarks gezien van bijv. de Witcher 3 waarbij je met een i7 10fps+ haalt vergeleken met een i5 (een of andere Russische website, kan die nu niet meer terugvinden). Ook lees ik overal dat ARMA 3 wel profijt heeft van een i7. Vandaar dat ik zit te twijfelen.

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Denk dat je met een i7 860 nog wel even vooruit kan hoor. Zeker als je hem lichtjes overklokt naar 3.3 of 3.4 Ghz. Dat is zo gepiept en in games merk je daar echt niets van. Het is een snellere processor dan de i7 920.

De P55 chipset ondersteunt weliswaar geen SATA-600 maar ik heb een vriend die met een X58 bord een SSD had gekocht (ook geen SATA-600) en die vond het alsnog de beste upgrade ooit. SSD is toch vooral voor random access heel veel sneller dan een HDD, dan maakt je ruwe bandbreedte niet uit. Bij continu lezen trek je die SATA-300 verbinding wel vol maar dan nog is je SSD 4 keer zo snel als een HDD.

Ik zou mijn i7 860 nog even houden en een SSD en een nieuwe videokaart kopen. Sterker nog, ik zou een SSD en een tweedehands R9 290 kopen.

Kijk maar: http://www.techspot.com/r...a-3-benchmarks/page5.html
i7 920 (langzamer dan de i7 860) scheelt maar 5 frames met de 4770k op een van de meest terror-cpu spellen, ARMA 3.

De i7 860 kan nog makkelijk mee voor games. Zeker wanneer je hem van 2.8 naar 3.4 GHz tilt wat moeiteloos gaat.

Ik heb toevallig zelf een i7 860 en de P7P55D-LE en ik ga pas upgraden als Skylake uit is en misschien pas een jaar daarna. Er is geen spel waarbij de i7 860 de FPS onder de 60 trekt. De GPU is vrijwel altijd de bottleneck, tenzij je een AMD CPU koopt. Zonde van je geld want je merkt echt totaal geen verschil.

[ Voor 31% gewijzigd door Tomm13 op 26-05-2015 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay duidelijk. Ik moet nu even kijken wat ik ga doen en welke lengte GPU in mijn huidige kast past. Aangezien ik toch op 1920 x 1080 blijf en een pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G misschien wel in mijn kast past (of anders de pricewatch: Gigabyte GV-N970IXOC-4GD), ga ik misschien alleen een nieuwe gpu en ssd plaatsen.

Anders bestel ik wel een pricewatch: Phanteks Enthoo Luxe Zwart en plaats ik alles over waardoor ik ruimte heb voor elke video kaart, meer futureproof ben voor andere upgrades en omdat mijn huidige kast volgens mij niet een hele goede luchtcirculatie heeft wat volgens mij wel belangrijk is bij huidige videokaarten.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2015 18:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik wat dingen nagekeken. Opzich kan ik iedere videokaart in mijn kast passen. Echter heeft deze kast alleen een fan aan de achterkant, er past geen andere fan in. Als ik wil overklokken moet ik dus een kast nemen met meerdere fans voor een goede airflow. Voorlopig ben ik nog niet van plan om te overklokken.

Mijn vijf jaar oude voeding is een pricewatch: Cooler Master Silent Pro M600 dus die is denk ik nog wel voldoende voor een r9 290 en overklokken.

Is het wel mogelijk om bijv. een pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X of anders een pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 te plaatsen? Of wordt het dan ook te warm? En als het met die twee kaarten te warm wordt, is de pricewatch: Gigabyte GV-N970IXOC-4GD dan een goede keuze qua warmte?
Pagina: 1