Ik heb zelf ook al een aantal oude objectieven gehad waarvan het vet nog net geen lijm geworden was. Heb ze stuk voor stuk opengehaald, al het originele vet verwijderd en daarna opnieuw gesmeerd. Het vet dat me daarbij het beste resultaat gaf (heel vlotte draaibeweging zonder het gevoel te hebben dat er metaal op metaal draait), is een all-round spray die m'n vader nog had liggen. Jammer genoeg staat er niet zo extreem veel nuttige info op de bus, maar het werd vroeger alleszins geadverteerd als "smeerolie voor schroeven, bouten, moeren, bewegende onderdelen, assen, scharnieren, kettingen, tuingereedschap...". Samenstelling "zuivere witte olie van pharmaceutische kwaliteit".
Ik had hier in totaal een stuk of vijf verschillende smeermiddelen staan, en heb ze allemaal getest op een plat oppervlak. Dit is de enige die niet volledig uitdroogt, maar een soort van oliefilm vormt.
Om te antwoorden op je andere vraag: gewoon wat druppeltjes olie tussengooien zonder open te halen kán werken in sommige gevallen (heb ik zelf ook eens gedaan met een Zeiss die ik niet helemaal uit elkaar kon halen), maar het is toch aangeraden om eerst het oude vet te verwijderen. Dan ben je ook zeker dat de olie niet kruipt waar je niet wil dat het kruipt.
Een beetje googlen naar "lens lube" of "lens grease" levert je alleszins heel wat leesvoer op, van do-it-yourself middeltjes tot producten die 40 euro kosten voor 8 mililiter. Vandaar dat ik mezelf beperkt heb tot trial & error: lens openhalen, vet uitproberen, indien niet goed: ontvetten en proces herhalen.