Hai everybuddie... Ik wil op m'n RH bak een printer (hp710c) sharen. Dat heb ik al gedaan met samba, voor een w98 pc. Maar nu wil ik hetzelfde voor m'n Mandrake systeem. Dat kan ik wil doen met CUPS, en dat werkte ook, maar nu opeens niet meer. waarom weet ik niet, ik heb niets nieuws geinstelleerd, gewoon zomaar opeens kapte ie ermee. Je geeft een opdracht tot printen, en na een seconde of twintig krijg je de melding 'Printer disabled: unkown reason'. Dus ik las over het Internet Printing Protocol... maar daar kan ik niets over vinden... heeft iemand enig idee hoe de printer van de RH bak te sharen voor de Mandrake PC zonder het smb protocol? Graag reacties!
Hai Doctor Nick!
(Simpsons rule)
hmms, ja, heb je al met cups config ding gekeken? Moet je ff met netscape (oid) naar je server browsen op poort 631. Daar kan je je printer instellingen wijzigen en printers en/disablen.
hmms, ja, heb je al met cups config ding gekeken? Moet je ff met netscape (oid) naar je server browsen op poort 631. Daar kan je je printer instellingen wijzigen en printers en/disablen.
The problem is in the part of your brain that handles intelligence.
Heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik mag toch aannemen dat lp dat ook kan doen. Cups in principe ook, maar dat lukt blijkbaar niet. Ze hebben op linuxdoc een printing-howto, misschien dat daar wat in staat (al zul je die al wel gelezen hebben).
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Verwijderd
Ok, ik heb hier op een P100 Trustix geinstalleerd, 2 LPT poorten erin, en er een HPDJ500 en een HPLJ6L aan gehangen.
Op die machine heb ik de lpd(aemon) draaien, EN met samba ook te printers geconfigd.
Onder windows print in gewoon naar die samba shares toe, en onder Mandrake print ik via cups direct naar de lpd van dat servertje.
Dus het *kan* wel degelijk, en het draait prima, zoals je van Linux kunt verwachten.
Op die machine heb ik de lpd(aemon) draaien, EN met samba ook te printers geconfigd.
Onder windows print in gewoon naar die samba shares toe, en onder Mandrake print ik via cups direct naar de lpd van dat servertje.
Dus het *kan* wel degelijk, en het draait prima, zoals je van Linux kunt verwachten.
lpd kan ook printers delen. Zie de manpage van printcap, remote queue en server opgeven en klaar is KeesOp die machine heb ik de lpd(aemon) draaien, EN met samba ook te printers geconfigd.
Pagina: 1