Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikitweakt
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:01
Beste tweakers,

Voor een klein hobbyprojectje probeer ik Linux te installeren op een oude pc.
De laptop betreft deze oude Toshiba laptop
In deze computer zit wel een dvdspeler, maar deze is overleden en doet het niet meer.
De eerste optie waar ik toen aan dacht was om Linux vanaf een usb stick te installeren. Hiervoor heb ik gekeken in de bios, maar er is geen mogelijkheid om vanaf usb te booten.
Vervolgens heb ik de bios geupdate om te kijken of er dan wel een usb boot functionaliteit aanwezig zou zijn, maar het mocht niet baten.

Daarna heb ik geprobeerd met Wubi Linux te installeren, maar hiermee kon je alleen een oudere versie van ubuntu installeren. Dit heb ik geprobeerd, maar het lukte voor de helft. Linux startte wel op, maar zodra ik bij het inlogscherm kwam, kon ik niet mijn wachtwoord invullen en ook niet met mijn muis klikken. Dit werkte dus ook niet.

Heeft iemand nog een ander idee hoe je Linux kan installeren?

Alvast bedankt. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 19:36
Zit er een LAN aansluiting op dat ding?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Harddisk er uit halen, in een andere PC steken, Linux er op installeren en terug monteren in de laptop :)

Overigens zou ik toch een USB stick proberen om van te booten. Vaak kunnen ze dat namelijk wel. Zelfs mijn Pentium 1 systemen met USB kunnen dat namelijk. En mijn oude Dell Pentium 3 laptop zonder de optie in de BIOS boot ook van stick zonder morren.

En misschien heb je nog een floppydrive? Dat kan dan ook een optie zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Ultraman op 23-05-2015 15:50 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikitweakt
Het is wel mogelijk om vanaf LAN te booten en er zit een LANaansluiting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zit er een floppydrive in? Dan kun je http://www.plop.at/en/bootmanagers.html gebruiken om toch van USB te kunnen starten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ultraman schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 15:47:Vaak kunnen ze dat namelijk wel. Zelfs mijn Pentium 1 systemen met USB kunnen dat namelijk.
Ik heb andere ervaringen...

Gewoon een CDspelertje regelen is het makkelijkst. Disk overzetten is optie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikitweakt
Raven schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 15:49:
Zit er een floppydrive in? Dan kun je http://www.plop.at/en/bootmanagers.html gebruiken om toch van USB te kunnen starten.
Er zit geen floppydrive in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

RemcoDelft schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 15:50:
[...]

Ik heb andere ervaringen...
Verschilt nogal per systeem inderdaad maar het ging mij meer om "in dat era kon dat soms ook al". Mijn oude Tulip Pentium 166MHz boot prima van USB, een andere machine met een DFI bord heeft wat hulp nodig van de PLOP bootmanager via floppy.

Maar een Pentium M systeem is toch wel modern genoeg om van USB te booten. Zou het in ieder geval eens proberen.

[ Voor 42% gewijzigd door Ultraman op 23-05-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikitweakt
Ultraman schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 15:53:
[...]

Verschilt nogal per systeem inderdaad maar het ging mij meer om "in dat era kon dat soms ook al". Mijn oude Tulip Pentium 166MHz boot prima van USB, een andere machine met een DFI bord heeft wat hulp nodig van de PLOP bootmanager via floppy.

Maar een Pentium M systeem is toch wel modern genoeg om van USB te booten. Zou het in ieder geval eens proberen.
Ik heb het net nog even geprobeerd, maar de usb-stick wordt gewoon overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

In dat geval zou ik de harddisk er uit halen en in een andere machine plaatsen. Vervolgens daarop de gewenste Linux installeren.

Een SATA disk kun je heel makkelijk in vrijwel alles hedendaags plaatsen.
Als het een PATA disk is is een andere laptop met PATA het makkelijkste, anders met een verloopkabel van 44-pins laptop PATA+Power naar naar Power-molex+PATA. En dan in een iets oudere PC met nog een PATA controller.

Ik weet niet wat voor disk het is en wat je verder aan hardware beschikbaar hebt?
Als je de interne DVD drive kunt fixen of vervangen is dat natuurlijk ook een optie.

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 23-05-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-06 14:57
Het wil soms ook wel helpen om de ahci om te zetten naar ide, wellicht ziet hij de usb wel. Dit heeft bij mjj een keer geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikitweakt
Boomster schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 16:04:
Het wil soms ook wel helpen om de ahci om te zetten naar ide, wellicht ziet hij de usb wel. Dit heeft bij mjj een keer geholpen.
Deze computer zal wel heel oud zijn, want er is niet eens een optie om te switchen tussen IDE en AHCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ik denk dat je allereest een distro moet vinden die goed werkt op oude hardware. Misschien iets met LXDE of XFCE.

Daarna eens kijken naar opties qua booten, je zit nu namelijk met een laptop waarbij je waarschijnlijk wel GRUB hebt, dus je zou daar mee vanaf USB moeten kunnen starten. GRUB wordt door Ubuntu geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:18
Of disk swappen ... of als pxe booten van lan er wel in zit .. een servertje met tftp + bootp opzetten en daar bijv een debian netinstall image op. https://wiki.debian.org/PXEBootInstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikitweakt
gekkie schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 16:10:
Of disk swappen ... of als pxe booten van lan er wel in zit .. een servertje met tftp + bootp opzetten en daar bijv een debian netinstall image op. https://wiki.debian.org/PXEBootInstall
Zou dit ook een goede manier zijn om ubuntu te installeren via pxe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Van een windows machine een pxe server maken kan zo te zien ook .. alleen er wel even op letten dat dat ook een dhcp server op zet .. en dat die dus niet gaat lopen bokken met je router. Maar zou in principe ook moeten werken .. zolang je maar een dhcp +tftp server hebt kun je pxe-boot doen in feite.

Voor mij ook wel een kleine eeuwigheid geleden dat ik er mee gespeeld heb.

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 23-05-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Tijdens booten, dan zie je de bios, dan daar kiezen "om je apparaat een malig te kiezen, waar je van wilt booten", meestal een F... toets.
Dan mijn tip, je usb stick kan ook bij je harde schijf staan, kijk dus goed of je stick dus niet ergens anders tussen staat.
Dan zou het kunnen zijn dat je usb stick niet goed gemaakt is , en dus niet kan booten, test dus op een andere pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Bij een stick kan het ook nog zijn dat je die voor oude apparaten anders moest inrichten / formateren, je had USB fdd USB cd en USB hdd .. geloof ik .. allemaal weer net wat anders .. good old legacy meuk .. weet er alleen het fijne niet meer van hoe het ook alweer allemaal zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-06 14:57
erikitweakt schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 16:06:
[...]

Deze computer zal wel heel oud zijn, want er is niet eens een optie om te switchen tussen IDE en AHCI.
Ik weet dat er ook een klein progje is om de usb bootable te maken als er een herstart plaatsvind.
Ik heb dit eens een keer gedaan bij een oude toshiba laptop. Volgens mij wordt deze ergens op tweakers vermeld.
Ben jammer genoeg de naam vergeten.

Werkt dit?

There is an option in bios to turn off UEFI mode. Change it to CSM mode and it will boot whatever you want.

[ Voor 11% gewijzigd door Boomster op 23-05-2015 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Boomster schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 20:12:
[...]
ik weet dat er ook een klein progje is om de usb bootable te maken als er een herstart plaatsvind.
Ik heb dit eens een keer gedaan bij een oude toshiba laptop. Volgens mij wordt deze ergens op tweakers vermeld.
Dan heb je wel een dvd speler nodig en die had topic starter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Werkt dit?

There is an option in bios to turn off UEFI mode. Change it to CSM mode and it will boot whatever you want.
Als de TS een laptop had met UEFI, zou er natuurlijk geen probleem zijn met opstarten via USB. Hij geeft duidelijk aan dat het om een oud systeem gaat, dus kan je op je vingers natellen dat het zo oud is, dat 't zelfs geen SATA kan bevatten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikitweakt
[...]

Ik weet dat er ook een klein progje is om de usb bootable te maken als er een herstart plaatsvind.

Werkt dit?

Ik denk dat de laptop die ik dan wil gebruiken gewoon veel te oud is.

Op de achterkant van de laptop staat dat deze uit 2005 komt. Dat zal denk ik wel de reden zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door erikitweakt op 23-05-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Als je Linux erop wil zetten zou ik Lubuntu nemen als ik jou was. Heb zelf een 12 jaar oude HP Pavilion laptop die onder Lubuntu weer draait als een zonnetje!

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Welke distributie geïnstalleerd wordt maakt niet zoveel uit. Al zijn degenen die standaard met de zwaardere desktopomgevingen zijn uitgevoerd waarschijnlijk een minder goede keuze.

Eerst het er maar eens op krijgen zou ik zeggen. Bijvoorbeeld door de disk in een andere computer te monteren en daarop de installatie uit te voeren. Mijn vragen zijn tot nu toe nog onbeantwoord, dus verder kan ik je (nog) niet helpen.

PXE is inderdaad ook nog een optie, maar dat zul je wel even moeten opzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 24-05-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ultraman schreef op zondag 24 mei 2015 @ 16:08:
Welke distributie geïnstalleerd wordt maakt niet zoveel uit. Al zijn degenen die standaard met de zwaardere desktopomgevingen zijn uitgevoerd waarschijnlijk een minder goede keuze.

Eerst het er maar eens op krijgen zou ik zeggen. Bijvoorbeeld door de disk in een andere computer te monteren en daarop de installatie uit te voeren. Mijn vragen zijn tot nu toe nog onbeantwoord, dus verder kan ik je (nog) niet helpen.

Komt bij dat veel nieuwere distro's geen non-PAE kernel meer standaard bijleveren, dus dat is mogelijk ook iets om even na te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikitweakt
Ultraman schreef op zondag 24 mei 2015 @ 16:08:

het is inderdaad een pata schijf, maar ik heb geen mogelijkheid om linux erop te installeren. Ik bezit namelijk niet de benodigde kabelverloopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

erikitweakt schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:32:
[...]

het is inderdaad een pata schijf, maar ik heb geen mogelijkheid om linux erop te installeren. Ik bezit namelijk niet de benodigde kabelverloopjes.
Als je die kabels niet bezit, kan je ze altijd nog kopen. Wil je dat niet, dan heb je nog een prima alternatief wat al meerdere keren is genoemd, maar je niets mee hebt gedaan: PXE boot.

Ik raad je aan om eens wat zinnigs te doen dan alles afwijzen. Dit topic heeft anders geen bestaansrecht meer.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1