Passthrough dts tv audio ruist

Pagina: 1
Acties:

• mieppie74
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-11-2015
Hallo,

Ik heb een Minix mediaplayer met XBMC erop. Ik heb deze aangesloten op de TV met een hdmi kabel en dat werkt perfect.
Zojuist heb ik een Sony draadloze koptelefoon gekocht en aangesloten met een optische kabel op deze Minix. Om het geluid naar de koptelefoon te laten gaan, moet ik de passthrough functie inschakelen op de Minix speler. Ook dat werkt perfect!!

Echter als ik dat gedaan hebt dan hoor ik alleen maar een krakend geluid op de TV en zet ik dat geluid uit, dat is ook niet erg omdat ik het via de koptelefoon luister.
Nu is mijn vraag, hoe komt het dat de tv niet overweg kan met dat passthrough signaal? De Tv zelf is stereo. Ik hoef dat DTS geluid dus ook niet op de Tv zelf, maar ik wil niet dat mijn TV speakers schade krijgen agv dat krakende signaal. Kan de TV daar schade van krijgen of maakt dat niet uit, ik zet het geluid dan toch al uit.

Weten jullie hoe ik het nu het beste kan instellen, DTS op de koptelefoon en gewoon stereo geluid op de TV?

Alvast bedankt.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-01 22:08
Ik snap iets niet ... je geeft aan dat de koppeling over HDMI met je Minix en TV "werkt perfect".
Dus als je in deze situatie een filmpje bekijkt met DTS-track in de film heb je gewoon prima (2-kanaals) geluid op je TV ??

Ik snap niet dat je iets "in passthrough" (wat een digitaal begrip is) moet zetten voor gebruik te kunnen maken van een analoge headphone-out stekker op je Minix.

Passthrough wil zeggen dat je media-speler niet aan de digitale audio-stream/bitstream gaat komen en alle processing/decoding is voor het toestel (vb receiver) die eraan hangt.

Staat dit zo in de handleiding ? Ik heb dit product niet, maar ik zie dat er verschillende versies/modellen van die Minix producten zijn...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

jvanhambelgium schreef op zondag 24 mei 2015 @ 12:18:
Ik snap niet dat je iets "in passthrough" (wat een digitaal begrip is) moet zetten voor gebruik te kunnen maken van een analoge headphone-out stekker op je Minix.
Ik lees toch echt wat anders:
Zojuist heb ik een Sony draadloze koptelefoon gekocht en aangesloten met een optische kabel op deze Minix.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• jvanhambelgium
Orion84 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 12:27:
[...]

Ik lees toch echt wat anders:

[...]
Tja, ik ken die Minix doosjes niet, maar een klassieke "headpone out" is wel degelijk analoog hé.
Met zo'n Sony heb je een kleine DAC in je headphone of in je "base station" zitten en dus kan je inderdaad een digitaal (coax / optisch) kabeltje leggen, maar de old-skool "koptelefoon" is voor mij nog steeds analoog.

Die Minix heeft precies toch vooraan een klassieke headphone-jack 3.5mm, achteraan inderdaad ook SP/DIF poort etc.

• mieppie74
Mijn Sony koptelefoon is geschikt voor dolby digitaal en DTS en dat krijg ik via een optische kabel die ik aan moet sluiten op mijn glasvezel tv box. Om geluid te krijgen op de koptelefoon moet ik passthrough activeren en dan krijg ik het DTS signaal naar mijn koptelefoon en dat werk dus goed. Maar de Tv glasvezelbox stuurt ook de DTS audio door naar de TV via HDMI en gaat dan kraken, want mijn tv kan het signaal NIET downmixen naar stereo. Wat ik eigenlijk zou willen is dus DTS via de optische kabel en het audiosignaal uitschakelen over de HDMI (of anders stereo) naar de TV.

• jvanhambelgium
Hmm, zal dan verder volledig van de flexibiliteit van het product afhangen, maar als je "passthough" actief zet zou het me niet verbazen dat (zoals je merkt) alle outputs voorzien worden van dit signaal, zowel de SP/DIF optische vezel naar je Sony dockstation voor hoofdtelefoon maar ook over de HDMI-ports naar je TV die er dan niets mee kan doen behalve ruis genereren...

Ik zou zeggen : neem de remote en "mute" de TV zal het meeste kan op slagen hebben, want ik twijfel dat je selectief kan kiezen op je Minix wel passthrough op SP/DIF en niet over HDMI naar je TV.

Staat niets van in de handleiding ?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 12:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik zou de hoofdtelefoon op de (waarschijnlijk optische) uitgang van de tv aansluiten (in de situatie dat die gewoon goed klonk), dan kun je zonder problemen schakelen. Tenzij je hem ook voor puur muziek gebruikt natuurlijk.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• mieppie74
Ik zet met de remote ook de TV op "mute", maar is het niet schadelijk voor de TV dat het signaal toch zo naar de TV gaat en ruis veroorzaakt als ik hem niet op mute zet? Misschien stel ik gewoon ene hele domme vraag...

PS: Er staat niets van in de handleiding.
Pagina: 1