IKEA-keukenkastdeurtje op nette manier op maat maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Momenteel hebben wij thuis een IKEA-keukenblok(je) tussen twee muren en wij willen dit laten vervangen door een nieuw keukenblok van IKEA, maar dit keer met een vaatwasser erin. Daardoor komt de maatvoering niet meer uit en moeten we een van de keukenkastdeurtjes verkleinen van 40cm naar 35cm.

Nu ben ik zelf geen klusser, dus via werkspot een klusser geregeld. Hij geeft echter aan dat het waarschijnlijk niet netjes gaat worden, omdat het zo'n hoogglans deur is (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30205095/) en je bij zagen dus rafelrandjes gaat krijgen.

Iemand enig idee hoe dat op te lossen? Kun je het misschien op maat bestellen ergens? IKEA zelf doet dat namelijk niet. Ik vond geen sites die het aanbieden, maar misschien zoek ik verkeerd. Andere oplossingen zijn natuurlijk ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het Shopping Forum is niet voor "waar kan ik dit kopen / hoe kan ik dit klussen" vragen. Dus ik verplaats deze even naar AZ.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-05 20:15
Wat ik weet over zagen zonder randjes, is dat je altijd zaagt met een extra plank eronder. Hierdoor pers je het hout tegen elkaar aan en kan er niets wegspringen (er komt ook geen 'kracht' op de verf/lak/...). Daarnaast moet je een fijn-tandige (cirkel)zaag gebruiken en dan zou het moeten lukken (zelf ook gedaan).

Edit: kortom;

achterkant
voorkant lak
Extra plank (waar dan de rafels op komen)

Alles vast met duimschroeven.

[ Voor 16% gewijzigd door MoiZie op 23-05-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 13:31
Het aanbrengen van (schilders)tape op de zaagranden (boven en onder) icm wat hierboven genoemd word wil ook nog wel helpen :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Idd tape rondom en een hele fijne zaagblad gebruiken (des te grover het zaagblad, des te groter rafel wordt)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 16:07
hier hebben ze deuren op maat. Maar of dat dan precies dezelfde kleur gaat worden geen idee.

Ik zou wel als je gaat zagen de zaagsnede verstoppen aan de muurkant, en inderdaad met een scherp superfijngetand zaagblad het deurtje zagen, terwijl hij ingeklemd zit tussen twee stukjes offerhout.
MoiZie schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:35:
Alles vast met duimschroeven.
Ik zou lijmklemmen gebruiken, duimschroeven zijn vrij pijnlijk :+

[ Voor 23% gewijzigd door Xiphalon op 23-05-2015 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:32:en je bij zagen dus rafelrandjes gaat krijgen.
Een scherpe(re) zaag gebruiken en een papieren plakbandje er op plakken voor het zagen. Ikea zelf zaagt het ook! Geen klusser dus, maar een timmerman regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

Tijntje

Hello?!

RemcoDelft schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 13:11:
[...]

Een scherpe(re) zaag gebruiken en een papieren plakbandje er op plakken voor het zagen. Ikea zelf zaagt het ook! Geen klusser dus, maar een timmerman regelen.
Ikea zaagt het natuurlijk niet nadat de fineer er overheen getrokken is.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Laklaag/fineer tot op het deurtje insnijden met een scherp stanleymes en daarna zagen aan de buitenkant van deze snede.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Top, thnx voor alle reacties :)

Ik zal het mijn klusser / timmerman eens voorleggen. Hij zou wellicht ook kunnen oefenen met jullie ideeën op de oude deurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zo netjes als de fabrieksrand ga je het waarschijnlijk niet krijgen. Makkelijkst is het betreffende kastje zoveel mogelijk uit het zicht te plaatsen in de hoek of met zaagsnede richting muur. In het zicht is de enigste echt nette manier zagen plamuren en opnieuw spuiten, met vervolgens weer het probleem van kleurverschil. Afhankelijk van de kleur (vooral wittinten) heb je ook opstrijkrandjes. Met een goede decoupeerzaag zou het zagen zelf niet al te moeilijk moeten zijn, het is vooral kunst de afwerking strak te krijgen

[ Voor 29% gewijzigd door -36- op 23-05-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:12
Zo ingewikkeld is het niet. Ik heb een ikea kast van 2 meter hoog in de lengte ingekort. Mooie, zichtbare kant leg je naar onder(zodat de zaag daar trekt en niet duwt), dan een lat voor geleiding van de zaag(ik heb een decoupeerzaag gebruikt..) met lijmklemmen vastzetten en rustig zagen met een fijn blad. Gaat perfect!

Bij de gamma kan je hele dunne fineer strips kopen om de kopse kant weer af te plakken zoals het origineel.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

niet zagen, maar een bovenfrees erlangs en zo de deur inkorten.
Beschermplastic laten zitten, dan beschadig je niets.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:42
Bloemstukje schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:36:
Het aanbrengen van (schilders)tape op de zaagranden (boven en onder) icm wat hierboven genoemd word wil ook nog wel helpen :).
Ik heb goede ervaringen met deze tip, icm ikea tafelbladen (kan even niet op de naam komen)

Ik laat de bladen zagen bij karwei, kost niks als je wat extra koopt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1