Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nieuwe PC die weer een tijd mee moet gaan. Het zwaarste wat ik ermee doe is fotobewerking in Lightroom, en hier wil ik de PC voor optimaliseren
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wilde liefst voor 600 euro klaar zijn. Als het echt moet is het licht rekbaar
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb alle randapparatuur, maar stap over van een laptop, dus geen componenten, behalve nog wel ergens een optische drive.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stiller is beter, maar met mijn budget zal ik niet alles kunnen krijgen wat ik wil.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.
Een lightroom PC was tot voor kort een stuk goedkoper te maken, maar in de laatste versie van lightroom is er GPU acceleratie toegevoegd.
Adobe adviseert enerzijds:
geheugen/mobo ben ik momenteel niet zo in thuis, dus heb vooral op prijs geselecteerd. Laat me weten als dat dom is. Anyway, ik zit aan zoiets te denken:
Zie ik nog dingen over het hoofd? Alle commentaar is welkom! Als ik nog ergens kan besparen zou ik graag investeren in meer schijfruimte, maar los daarvan is dit eigenlijk al net iets boven budget, gezien de bestelkosten die er nog bijkomen.
Nieuwe PC die weer een tijd mee moet gaan. Het zwaarste wat ik ermee doe is fotobewerking in Lightroom, en hier wil ik de PC voor optimaliseren
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wilde liefst voor 600 euro klaar zijn. Als het echt moet is het licht rekbaar
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb alle randapparatuur, maar stap over van een laptop, dus geen componenten, behalve nog wel ergens een optische drive.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stiller is beter, maar met mijn budget zal ik niet alles kunnen krijgen wat ik wil.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.
Een lightroom PC was tot voor kort een stuk goedkoper te maken, maar in de laatste versie van lightroom is er GPU acceleratie toegevoegd.
Adobe adviseert enerzijds:
Maar anderzijds, lijken dit ze toch vooral vrij dure kaarten aan te bevelen:1GB of VRAM (Video RAM - RAM on the graphics card). 2GB of dedicated VRAM is suggested for large, high resolution monitors such as 4K & 5K monitors
OpenGL 3.3. If you're not sure if OpenGL 3.3 is fully supported by your card, contact the manufacturer.
Verder is single-core performance nog steeds vrij belangrijk, en hebben meer dan 4 cores sowieso niet veel zin. klikFor AMD cards, consider the Radeon R9 series of cards, such as the R9 270 thru 290.
For NVIDIA cards, consider a card from the GeForce GTX 760+ line (760, 770, 780, ...) or from the GeForce GTX 900 series.
For Intel cards, 4400 or later are required.
geheugen/mobo ben ik momenteel niet zo in thuis, dus heb vooral op prijs geselecteerd. Laat me weten als dat dom is. Anyway, ik zit aan zoiets te denken:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 182,- | € 182,- |
| 1 | ASRock B85 Pro4 | € 56,22 | € 56,22 |
| 1 | XFX Radeon R9 270 2GB | € 158,50 | € 158,50 |
| 1 | Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB | € 52,01 | € 52,01 |
| 1 | Cooler Master Elite 310 | € 28,05 | € 28,05 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 53,- | € 53,- |
| 1 | Antec VP350P | € 34,- | € 34,- |
| 1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 52,95 | € 52,95 |
| 1 | Recom RC-DR-A3 All in one card reader | € 6,92 | € 6,92 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 623,65 | |
Zie ik nog dingen over het hoofd? Alle commentaar is welkom! Als ik nog ergens kan besparen zou ik graag investeren in meer schijfruimte, maar los daarvan is dit eigenlijk al net iets boven budget, gezien de bestelkosten die er nog bijkomen.