3-fase railsysteem met een aparte voeding per fase mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swloo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2023

swloo

Jamo R907, ASR Emitter 1

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier een paar dozen spots staan die ik, indien mogelijk, op een 3-fase railsysteem aan wil sluiten. Ik ben op dit gebied nog niet helemaal bekend en moet nog het een en ander over uitzoeken hoe het nu precies werkt. Ik heb in mijn gedachte het volgende beeld:

Volgens mij kan je met 3 fasen railsysteem dus 3 verschillende stroomgroepen aan of uit schakelen. De spots op de rails zitten op 1 van deze 3 stroomgroepen aangesloten en zo heb je spots verdeeld over 3 circuits die je apart kan schakelen.

Nu leek het mij handig om de 3 fasen apart te voeden over 3 aansluitpunten waar de rails langs gaat lopen. Dus 3 verschillende voedingen die van 3 verschillende aansluitpunten worden gevoed. Elke schakelaar op een aansluitpunt kan ik dan met een zwave schakelaar met een controller aan of uit schakelen. Hiermee kan ik 3 groepen spots bedienen. Klopt dit?

Als dit klopt vroeg ik mij af wat ik met de aarde draad en nul draad moet van de 3 aansluitpunten op de voedingen die ik erop aan wil sluiten, moet overal beide draden worden aangesloten en dan per lichtpunt een fase draad op 1 van de drie fases voor individuele stroomgroepen?

So what

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je maakt het wat verwarrend door het 3 fase te noemen, het is geen krachtstroom :)

Je hebt een 220voeding ( is zo'n rail niet 12v ?) en die zet je op alle 3 de rails, dit is dan per stuk te schakelen door bij alle 3 een schakelaar er tussen te zetten, of dat een RF gestuurde is of trekschakelaar maakt niet uit.
Nul en aarde moet ook aangesloten op alle 3 als ze die aansluiting hebben op alle 3, zonder nul gaat het niet branden, zonder aarde is het niet veilig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:40
Je gaat problemen krijgen als je de 3 fase voedende geleiders gaat voeden vanaf 3 verschillende groepen. Iets met geleverde spanning komt niet via de juiste nul terug en dat vind aardlek niet zo leuk.
Je kunt wel 1 groep voor de rail splitsen naar 1nul en 3 fase voerende bedrading en die dan op de rail zetten.
Dat je tussen de fase voerende bedrading dan een schakelaar zet mag je zelf weten. Maar dat word hier boven ook al gezegd.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:37
Tenzij je natuurlijk een 3-fase aardlek gebruikt, maar ik weet niet of dat dan zo maar mag.

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03

Tjado

Dé man

TS, ben je hier ooit uit gekomen? Wij zitten met dezelfde vraag - een 3-groepen railsysteem wat langs meerdere lichtpunten komt.

Die ene, met die snor

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:21
Zo'n 3-fase railsysteem moet je niet zien als echt 3-fase. Maar meer als 3 aparte lichtpunten.

Vergelijk het met een plafondlamp in de keuken, eettafel en woonkamer die je alledrie apart wil schakelen en de schakelaars zitten alledrie naast elkaar op de wand.

Dus je trekt een voeding en nul naar de schakelaars en vervolgens ga je met nul en 3 schakeldraden naar je 3-groepen railsysteem.

[ Voor 12% gewijzigd door S-te-fan op 29-11-2018 22:24 . Reden: grammatica :) ]

Pagina: 1