Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BTO laptop voor grafisch werk

Pagina: 1
Acties:

• Taartsel
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-04-2023
Hoi allemaal!
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en mijn voorkeur gaat uit naar een BTO laptop, omdat ik deze helemaal naar eigen wensen aan kan passen. Het jammere is alleen dat mijn kennis soms niet ver genoeg reikt om de juiste keuzes te maken, dus zoek ik hierbij nog wat hulp :)

Even wat over mijn achtergrond en waar ik de laptop voor zal gebruiken:
Ik studeer Communicatie en Multimedia design en gebruik regelmatig meerdere Adobe programma's tegelijk, zoals Photoshop, Illustrator en After Effects. Veel grafische dingen dus en ook veel tegelijk. Ik neem mijn laptop elke dag mee naar school en ben er dus veel mee onderweg. Na mijn afstuderen (over anderhalf jaar) zal ik mijn toekomstige laptop vooral thuis gaan gebruiken, gok ik.

Momenteel heb ik een Sony Vaio VPCCA met de volgende specs:
  • Intel(R) Core(TM) i5-2430M CPU @ 2.40 GHz.
  • 6GB RAM
  • 64 Bits besturingssysteem
  • AMD Radeon HD 6630M videokaart
  • Geen SSD
Deze werkt prima wanneer ik simpele bewerkingen doe in bijvoorbeeld Photoshop, maar wanneer ik zware bewerkingen uit wil voeren of meerdere Adobe programma's tegelijk wil gebruiken gaat het vaak mis. Dan wordt hij erg langzaam en loopt hij vaak vast.

Waar ik dus naar op zoek ben is een laptop met specs die dit wel goed aankunnen zodat ik zonder problemen verder kan met mijn studie.

Ik heb al gekeken naar een BTO laptop die binnen mijn budget valt en die mij redelijke specs leek te hebben (het budget ligt tot ongeveer maximaal 1500 euro). Dit is de "P•BOOK 15CL54 quad-core + IPS-scherm + SSD". (Daarbij had ik de volgende specificaties ingesteld:
  • 15CL54 Full HD IPS Non Glare (mat scherm) met NVIDIA GTX850M 2GB + Intel HD videokaart
  • Intel Core i7-4700MQ (6M Cache, up to 3.40 GHz) - 47Watt - Quad Core
  • Twee keer een 8GB DDR3L (1600MHz) Kingston HyperX geheugenmodule
  • 2000 GB (2TB) 54RPM (32MB cache) Serial ATA Harddisk
Ik twijfel vooral over de videokaart. Ik heb nu de duurdere van de twee gekozen (850M ipv 840M) maar ik heb eigenlijk geen idee wat precies het verschil is tussen deze twee en of het voor mijn bezigheden veel uit zal maken welke ik kies. Ik weet ook niet of één van deze twee wel goed genoeg is, of dat ik misschien toch voor een nog betere moet gaan (en dus beter een andere BTO laptop uit kan kiezen die dit wel ondersteunt).

Daarnaast weet ik ook niet zo goed wat het verschil is tussen de verschillende merken geheugenmodules. Ik heb nu de Kingston HyperX gekozen omdat ik goede dingen over het merk gehoord heb, maar ik weet niet of dit echt veel uit maakt of dat ik net zo goed een BTO selected RAM kan kiezen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze!

- Bye!

• test_slang_776
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Neem een Clevo P650SE (check ceg-extremegaming of laptopplus (BTO is overpriced, koopt Clevo laptops in en rebrand ze tot BTO)) met 970M en 4720HQ en 8GB (of 16GB) ram. Past in je budget, heeft IPS scherm, is licht, goede koeling en significant betere graka als de laptop die je voorstelde..

Weet niet zoveel over hoe sterk je graka moet zijn voor de programmas die jij wilt draaien.. Maar dit is iig veruit de beste (in terms of overall performance, portability..) die je voor 1500 euro kan krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door test_slang_776 op 22-05-2015 20:43 ]

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:26

Major_ton

Shoot!

Ik vind de hardware in de BTO laptop die je opnoemt enigszins verouderd, zeker als dit tegen de € 1500,- moet gaan kosten, dan is het ronduit duur te noemen. BTO heb ik altijd eigenlijk te duur gevonden voor wat zij bieden. De optie van Meneer Willems is veel interessanter, al is een GTX 970m wel overkill voor jouw toepassingen. Maar mocht je een keer een moderne game willen spelen is het mooi meegenomen!

Punten die voor jou interessant zijn:
- Ci7 4720 HQ als processor
- 16GB RAM
- 256GB SSD (minimaal)
- Een IPS paneel van goede kwaliteit en met een goede dekking van het sRGB spectrum.
- Een GeForce GT 840m of 845m is prima voor Adobe toepassingen, NIET voor games.
- Een GeForce GTX 850m/950m is okay voor games, maar liever een GTX 860m/960m.
- Een GeForce GTX 970m is top voor games, maar de meeste laptops met een dergelijke GPU zijn dik en zwaar en zo niet, dan worden ze vaak erg warm.

Hopelijk kan je hier wat mee.

Some infinities are bigger than others.

• Taartsel
Bedankt voor de tips!

De Clevo laptop ziet er inderdaad heel wat beter uit dan de BTO, voor een vergelijkbare prijs. Wanneer ik een SSD neem van 250GB (zou dat voldoende zijn? De volgende stap is meteen 480GB en dat is weer ruim 200 euro duurder) en een harde schijf van 500GB SERIAL ATA II 2.5" hard drive with 8MD Cache (5,400rpm), dan kom ik ongeveer op de 1500 euro uit, dus dat is net binnen het budget :)
Het is wel jammer dat ze geen grotere niet-SSD harde schijven aanbieden, wat bij de BTO laptop wel het geval was (daar had ik een harde schijf van 2TB geselecteerd. Persoonlijk hou ik wel van veel opslagruimte bij de hand, want ik heb altijd te weinig).

Dus momenteel heb ik het volgende bij de Clevo P650SE:
  • Inter Core i7 Quad Core Mobile Processor i7-4720HQ (2.60GHz, 3.5GHz Turbo)
  • Twee keer een 8GB Kingston Hyper-X Impact 1600MHz SODIMM DDR3 (1x8GB)
  • 500GB SERIAL ATA II 2.5" hard drive with 8MD Cache (5,400rpm)
  • 250GB Samsung 840 EVO SSD, SATA 6Gb/s (upto 450MB/sR | 520MB/sW)
  • Geen M.2 SSD Drive (flasgeheugen? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat het verschil is met standaard SSD geheugen)
  • 15,6 inch Matte Full HD IPS LED Widescreen
  • NVIDA GeForce GTX 970M - 3.0GB DDR5 Video RAM - DirectX 11
  • GIGABIT LAN & WIRELESS INTEL AC-7260 M.2 (867Mbps, 802.11AC) + Bluetooth
  • Windows 7 Home premium 64-bit
Ik was even het besturingssysteem vergeten, dus uiteindelijk kom ik dan uit op 1614,24 euro, wat nog wel te doen is!

Zie ik misschien nog dingen over het hoofd of heb ik onlogische keuzes gemaakt?

In ieder geval heel erg bedankt voor de goede tips! Ik had nog nooit van Clevo gehoord, maar ik moet zeggen dat het me denk ik wel gaat bevallen. Het design vind ik ook aantrekkelijker dan dat van de BTO, dus dat is meteen mooi meegenomen. Ik zie overigens niets over een webcam staan, maar deze is wel te zien op de afbeelding, dus ik neem aan dat deze er wel in zit?

- Bye!

• evert1982
  • Laatst online: 14-02 14:15
Even voor de duidelijkhied, BTO verkoopt ook Clevo (barebone) laptops. Alleen BTO verkoopt volgens mij de P651SE ipv P650SE.

De GTX 970M is een beetje overkill, je kunt dan beter voor de GTX 965M gaan. Deze is bij bijv. XNB € 125,- goedkoper tov de GTX 970M.

Ja, de laptop heeft uiteraard een webcam : )

• ridefire
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
evert1982 schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:24:
Even voor de duidelijkhied, BTO verkoopt ook Clevo (barebone) laptops. Alleen BTO verkoopt volgens mij de P651SE ipv P650SE.

De GTX 970M is een beetje overkill, je kunt dan beter voor de GTX 965M gaan. Deze is bij bijv. XNB € 125,- goedkoper tov de GTX 970M.

Ja, de laptop heeft uiteraard een webcam : )
Alleen is de GTX 970M wel een heel stuk sneller dan de 965M.
Mocht je de laptop ook voor games gebruiken zou ik voor de 970M gaan, weet je zeker dat je zo'n beetje alles een beetje fatsoenlijk kan spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door ridefire op 23-05-2015 13:00 ]

• Taartsel
Op zich game ik niet veel en meestal vrij oude games (Alice Madness Returns) of niet zo'n zware (Child of Light), maar ik speel het wel liever safe dan dat ik erachter kom dat ik toch beter een betere grafische kaart had kunnen nemen, denk ik.
Overigens ben ik wel regelmatig bezig met videobewerking. Is dit ook een taak die veel van een grafische kaart vereist? (Of beter gezegd; zou in dat geval de 970M wel een goed idee zijn?)

- Bye!

• Major_ton
  • Laatst online: 00:26

Major_ton

Shoot!

Voor de door jou aangegeven toepassingen maakt het geen snars uit of je een 960m, 965m of 970m neemt. Die 970m is leuk voor GTA V en consorten.

Ik heb mijn zinnen trouwens gezet op de pricewatch: Asus Republic Of Gamers G751JT-T7121H welke nu € 1629,- kost. Netjes uitgevoerd met Ci7 4720HQ, 8GB RAM, 256GB SSD, 1TB HDD, GTX 970m en deze blijft prima cool, is redelijk stil, maar wel fors van formaat. Zelf prak ik er alleen nog wel 8GB extra RAM bij.

Some infinities are bigger than others.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Voor iets meer dan €1100,- kun je dit aanschaffen:
pricewatch: Asus N551JQ-CN045H + pricewatch: Crucial MX200 2,5" 500GB + pricewatch: Crucial CT102464BF160B
Dan heb je een goed ips scherm, 500GB SSD, 16GB ram en een i7 quad core.
Alleen de gpu is wat minder sterk dan die in de hierboven genoemde laptops.
Voor gamen dus iets minder geschikt, maar meer dan sterk zat voor al het grafische spul.

Review:
http://www.notebookcheck....book-Review.135234.0.html
(Iets andere configuratie, maar de behuizing, tobo en scherm zullen hetzelfde zijn)

[ Voor 11% gewijzigd door wappiewappie op 23-05-2015 14:22 ]

Pagina: 1