P4 computer upgraden - wat is wijsheid

Pagina: 1
Acties:

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium 4 3.0GHz (S478, 3.0GHz, 512KB, 800MHz FSB, 82W, Boxed)€ 0,-€ 0,-
1Asus P5P800SE, 865PE (Sound, LAN, SATA)€ 0,-€ 0,-
1MSI Axis NX6200AX-TD512€ 0,-€ 0,-
1Buffalo OP-HD250, 250GB€ 107,79€ 107,79
1LC-Power Pro-910B€ 39,10€ 39,10
1Delock USB Floppy Drive€ 27,95€ 27,95
1Transcend 512MB DDR Memory 184Pin Long-DIMM DDR400 ECC Unbuffer Memory€ 30,44€ 30,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 205,28

edit:
ik had mobo en videokaart al een keer aangepast!
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik wil deze PC upgraden met snellere componeten wat mogelijk is maximale eruit te halen?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Maximaal 50-100 eur!
30eur uitgegeven aan RAM 2Gig en vind genoeg. Nu zoeken naar softwarematige tweaks?!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Ik wil deze erin of een tweedehands concurent?;
http://www.bol.com/nl/p/ct2kit12864z40b-2gb-kit-ddr1-crucial-400mhz-cl3-unbuffered-udimm-184pin/1003004012517691/?Referrer=ADVNLTWE002021-6HQTF2RHR2RS6

Heb deze er nu in:
https://www.alternate.nl/Mushkin/2-GB-DDR-400-Kit-geheugen/html/product/791946

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

http://www.asus.com/nl/Motherboards/P5P800_SE/
Dual Channel DDR400
Is er verschil in ddr400 en gewoon ddr? Kan ik er

Dual channel DDR technology doubles the bandwidth of your system memory and hence boost the system performance to out perform any memory existing solutions in the market. System bottlenecks are eliminated with balanced architecture and peak bandwidths up to 6.4GB/s

Als backup PC,in netwerk en te printe,. printerserver of Ubuntu PC
officePC voor bewerken docs en surfen tegelijk....:)

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/b7g0rvtp7yl.png

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/ca47cjc2xto.png

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/ky8lk4gnaft.png

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/cpawsxukxoy.png

[ Voor 15% gewijzigd door digidokter.net op 25-05-2015 19:19 . Reden: ram geheugen gekocht ]

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10-2025
RAM Geheugen is te laag voor hedendaags gebruik. Deze PC kan sowieso in zijn geheel binnenkort aan een museum verkocht worden. Zou hier niks in investeren.

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
DonnyL schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 17:29:
RAM Geheugen is te laag voor hedendaags gebruik. Deze PC kan sowieso in zijn geheel binnenkort aan een museum verkocht worden. Zou hier niks in investeren.
Hij doet het nog redelijk ik koop de onderdelen tweedehands. Extra ddr-2 tweedehands bij pluggen kan dat beter zijn?

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 17:52

xAn52

Whatever...

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:15
Het is DDR geheugen, geen DDR2. Je zou 4 x 512MB kunnen gebruiken, dan kun je een wat modern OS draaien.

Verder kan een SSD het systeem wel wat sneller maken, ik vind het wel grote overkill en zou dit gewoon afschrijven. Wat verwacht je eigenlijk van een meer dan 10 jaar oude pc?

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10-2025
Oh ik dacht dat je het systeem al had staan. Het enige wat je hier nog meer zou kunnen doen is inderdaad het RAM geheugen upgraden maar dat moet je dan waarschijnlijk ook tweedehands zien te regelen aangezien je DDR geheugen nodig hebt. Een SSD zou in de meeste gevallen ook wonderen doen, behalve bij deze PC waarschijnlijk aangezien er hoogstens Sata-150 poorten op het moederbord zitten.

Beste advies wat ik je dan ook kan geven is om dit niet te kopen.

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 17:52

xAn52

Whatever...

Je hebt DDR nodig (DDR1) maximaal 4*1GB 400MHz.
V&A aangeboden: 3x Kingston 1GB, DDR, CL3, PC3200 (KVR400X64C3AK2)

Een SSD is wel aan te raden. Een 8GB variant uit een oude thin client zou zelfs kunnen werken.
V&A aangeboden: Sandisk 8GB SSD (SATA II, Half-Slim, meerdere stuks)

Ben je voor 35Euro en wat verzendkosten klaar.

• MacPoedel
Hmm ja voor Ubuntu zou een kleine SSD ook wel volstaan.

Maar deze pc als print server, moet die dan constant aan staan? Verbruikt die daar niet een beetje veel voor? Processor 82W en die FX5700 zal ook wel net zoveel of meer verbruiken. Terwijl je een instap barebone ofzo hiervoor zou kunnen gebruiken die een fractie daarvan verbruikt. Bespaar je volgens mij tientallen euro's per jaar mee.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX GB-BXBT-2807€ 119,90€ 119,90
1Crucial CT51264BF160BJ€ 26,-€ 26,-
1Kingston SSDNow S200 30GB€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 176,90

Opslag van je documenten doe je wel best op netwerk of op USB stick.

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-02 18:56
Wat een oud pc-tje heb je daar, rijp voor het museum. Daar zou ik geen dubbeltje meer aan investeren.

Beter je geld opbergen en een wat modernere pc kopen. Op Marktplaats worden diverse Core 2 Quads aangeboden tussen de 125 en 150 euro.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Elke euro die je er in investeert zijn er twee te veel, voor een paar tientjes heb je sowieso tweedehands al wat beters.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-02 16:09

Thomg

Aww yiss

Eens, V&A adje, deze doneren aan je grootouders ( als je dat ze toewenst ), als server gebruiken of gewoon naar de schroot.

Denk niet dat iemand hier meer dan 10€ voor wilt geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 23-05-2015 02:34 ]

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Dank je voor advies mensen!
Ik gebruik hem nu als backupserver in mijn netwerk en zelden surfen. jullie hebben gelijk geld invensteren is teveel gedoe. Wellicht kan ik me neefje gelukkig maken met deze pc als ik een nieuwe heb?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
paranoia68 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 12:27:
Dank je voor advies mensen!.

Wellicht kan ik me neefje gelukkig maken met deze pc als ik een nieuwe heb?
Nog een advies: je neefje maak je echt niet gelukkig met zoiets. Althans, als die het wil gebruiken als een soort computer.

Verwijderd

Misschien om er mee te prutsen, voor zelfs XP is die idd al te traag eigenlijk.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 13:23:
Misschien om er mee te prutsen, voor zelfs XP is die idd al te traag eigenlijk.
Onzin. Windows XP is echt niet veeleisend hoor, de minimumeisen zijn een 233MHz processor met 64MiB geheugen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Ben je nu serieus?

• NitroX infinity
Dat Pentium 4 systeem uit de topicstart? Ja, daar ben ik serieus over. Die kan Windows XP met gemak aan. Ik heb jarenlang een Pentium 4 2,26GHz icm WinXP gehad.

WindowsXP komt uit Augustus 2001. De Pentium 4 op 2GHz was high-end in die tijd en de meeste mensen zullen nog wel op een pc hebben gezeten met een processor langzamer dan 1GHz.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Volgens mij heb je dan lang niet meer geprobeerd om met een Pentium 4 en 512MB iets te doen. Want tegenwoordig kun je er namelijk niet meer fatsoenlijk iets mee doen onder XP. Zelfs iets simpels als internetten lukt niet meer fatsoenlijk. En dat gaat dan gewoon over een schone Windows XP installatie met alle updates.

• NitroX infinity
Oh, zo bedoel je. Ik dacht dat je WinXP zelf bedoelde, dat die niet goed werkte op een P4 ;)

• Snowwie
NitroX infinity schreef op zondag 24 mei 2015 @ 15:40:
WindowsXP komt uit Augustus 2001. De Pentium 4 op 2GHz was high-end in die tijd en de meeste mensen zullen nog wel op een pc hebben gezeten met een processor langzamer dan 1GHz.
Als je Windows XP + alle updates op deze machine wil draaien zal het niet meer lekker draaien.

Beter is om de pc van het internet los te koppelen en Windows XP 'kaal' te installeren. Updates uitschakelen, ook geen virusscanner installeren en de pc gewoon voor offline games of backup doeleinden gebruiken. En als je al een programma wilt installeren gebruik dan een usb stick.

Mijn YouTube Channel

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Beter is om de pc van het internet los te koppelen en Windows XP 'kaal' te installeren. Updates uitschakelen, ook geen virusscanner installeren en de pc gewoon voor offline games of backup doeleinden gebruiken. En als je al een programma wilt installeren gebruik dan een usb stick.
Ik draai ubuntustudio(snel) en win7 (traag) op deze config!

• r3solution
  • Niet online
Er zou nog een dual-core als upgrade in kunnen en het geheugen zou nog uitgebreidt kunnen worden. Dat is beide vaak voor een prikkie in V&A te vinden.
Een wat nieuwere S-ata HDD zal ook wat extra (snelheid) kunnen toevoegen.

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
r3solution schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:02:
Er zou nog een dual-core als upgrade in kunnen en het geheugen zou nog uitgebreidt kunnen worden. Dat is beide vaak voor een prikkie in V&A te vinden.
RAM Geheugen is met 2Gig uitgebreid via Alternate besteld (2x1G);
En de dual-core bedoel je de processor vervangen? Is dat niet te ingewikkeld? lijm los etc? Of is dat inpluggen en wegwezen?
en heb je zo'n V&A voorbeeld?

Verwijderd

2x1GB DDR1? Dat is meer dan 2 keer de waarde van de PC lijkt mij. Daar had je ook een snellere tweedehands PC voor kunnen halen lijkt mij... 8)7

• r3solution
  • Niet online
paranoia68 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:37:
RAM Geheugen is met 2Gig uitgebreid via Alternate besteld (2x1G);
En de dual-core bedoel je de processor vervangen? Is dat niet te ingewikkeld? lijm los etc? Of is dat inpluggen en wegwezen?
en heb je zo'n V&A voorbeeld?
Okee. Volgens je beginpost heb je 1GB in de pc zitten...of ik lees het verkeerd?

Processor vervangen is in principe een eitje. Je moet het alleen wel met beleid doen en uiteraard de oude koelpasta verwijderen en nieuwe op de processor doen. #kleinbeetje

Edit:

V&A aangeboden: Intel Pentium E5800 Boxed 2X

Dit is de snelste Dual-Core die voor jouw pc mogelijk is. De verkoper heeft er 2 te koop. Al denk ik wel dat 45.- veel te veel is voor 1 cpu.
Geen idee hoeveel je kan en wil bieden. Maar meer dan 15.- inclusief verzending zou ik er niet van maken. Dan maar wachten op goedkopere aanbiedingen. Ik zie ze wel vaker voorbij komen. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door r3solution op 24-05-2015 22:11 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:11
r3solution schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:45:
[...]

Okee. Volgens je beginpost heb je 1GB in de pc zitten...of ik lees het verkeerd?

Processor vervangen is in principe een eitje. Je moet het alleen wel met beleid doen en uiteraard de oude koelpasta verwijderen en nieuwe op de processor doen. #kleinbeetje

Edit:

V&A aangeboden: Intel Pentium E5800 Boxed 2X

Dit is de snelste Dual-Core die voor jouw pc mogelijk is. De verkoper heeft er 2 te koop. Al denk ik wel dat 45.- veel te veel is voor 1 cpu.
Geen idee hoeveel je kan en wil bieden. Maar meer dan 15.- inclusief verzending zou ik er niet van maken. Dan maar wachten op goedkopere aanbiedingen. Ik zie ze wel vaker voorbij komen. ;)
Ik weet niet waar je dat op baseert.
Waarschijnlijk op de 800 Mhz van de chipset.

Asus geeft toch echt een dual core penttium-D 960 als maximum.
Volgens Asus:

http://www.asus.com/nl/Motherboards/P5P800_SE/HelpDesk_CPU/

• r3solution
  • Niet online
Crap. You're right! :F
Daar gaat het mooie idee om het geheel een stukje sneller te maken. -O-

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-02 23:42

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

r3solution schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:02:
Als de chipset dat ondersteunt...
Een bios flash misschien.

Ik zeg "niet investeren".

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 25-05-2015 02:43 ]

Trein?

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
MedionAkoya schreef op maandag 25 mei 2015 @ 02:38:
[...]

Als de chipset dat ondersteunt...
Een bios flash misschien.

Ik zeg "niet investeren".
Ik heb het RAM verdrievoudigd tot 3 Gigabyte. daar laat ik het bij...Verdere tips zijn altijd welkom... _/-\o_
Mijn argument is dat ik de RAM altijd nog kan hergebruiken in andere machines dus geen weggegooid geld!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
paranoia68 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 15:09:
Ik heb het RAM verdrievoudigd tot 3 Gigabyte. daar laat ik het bij...Verdere tips zijn altijd welkom... _/-\o_
Tips zijn welkom, maar nadien negeer je ze gewoon? 8)7
Mijn argument is dat ik de RAM altijd nog kan hergebruiken in andere machines dus geen weggegooid geld!
Voor andere machines van die periode, ja. DDR1 is antiek. DDR2 vind je in oude pc's, DDR3 is zowat standaard nu, maar DDR4 is er ook al.

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Voor andere machines van die periode, ja. DDR1 is antiek. DDR2 vind je in oude pc's, DDR3 is zowat standaard nu, maar DDR4 is er ook al.
Ik heb advies opgevolgd van minimaal investeren: 2gig RAM (antiek) (is een grote stap voor zo'n oud beestje. Ik kan nu meer zonder dat ie vast loopt. En als ie het begeeft heb ik nog een oud beestje waar de RAM in kan?! Dat bedoel ik met vooruit denken en kosten bewust blijven.
Jouw advies neem ik ter harte en zal dan ook niets meer investeren!
Maar zolang hij het blijft doen ben ik blij...:)

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Een compleet systeem 2e hands met betere onderdelen is al te koop voor 150 euro ongeveer. Dit zal nog langer meegaan en OS Win 7 probleemloos draaien. Waarom wil je uberhaupt energie in een pentium 4 gaan steken? Geld besparen kan, maar je kunt het ook overdrijven zeg.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-02 23:42

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik stak in 2008 nog geld n een AMD Duron uit 2001. |:(
Ik heb daarna spijt gekregen. Ik kocht in 2009 tweedehands een Dell Dimension 5150 voor 130 euro. Dat was een goede koop zeg. _/-\o_
Nu heb ik sinds 2013 een Medion Akoya met i5. Uiteraard wel nieuw. :+
En nu speel ik er GTA V op en teken ik met AutoCAD. 8)7

Trein?

• MacPoedel
Jup geld besparen, door een 130W PC zaken te laten doen die een 10W PC nu ook kan. Als ik het goed begrijp moet die Pentium 4 continu draaien (want printserver), maar 120W teveel laten draaien kost je meer dan €240 per jaar. Op die manier zou je een nieuwe barebone al op een jaar terugverdiend hebben.

@MedionAkoya: Dat bracht ons nu echt helemaal niets bij...

[ Voor 9% gewijzigd door MacPoedel op 25-05-2015 18:25 ]

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
MacPoedel schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:23:
Jup geld besparen, door een 130W PC zaken te laten doen die een 10W PC nu ook kan. Als ik het goed begrijp moet die Pentium 4 continu draaien (want printserver), maar 120W teveel laten draaien kost je meer dan €240 per jaar. Op die manier zou je een nieuwe barebone al op een jaar terugverdiend hebben.

@MedionAkoya: Dat bracht ons nu echt helemaal niets bij...
Nee, die printserver draait niet constant. Alleen als ik ga printen en ik surf er af en toe op verder niet veel....:)
Idd 240 eur aan energie is idd veel. Goed daar had ik niet over nagedacht?! 8)7

• Snowwie
Heb je een 'server' nodig om te printen :?

Kan de printer niet gewoon via de router op het netwerk of rechtstreeks aan je pc via usb?

Mijn YouTube Channel

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Snowwie schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:52:
Heb je een 'server' nodig om te printen :?

Kan de printer niet gewoon via de router op het netwerk of rechtstreeks aan je pc via usb?
Nee, mijn computerhoek staat vol een plaats in de woonkamer. En de printer (ook een oude zonder netwerkaansluiting) en P4 PC staan in een aparte hoek met verbonden met netwerk. Mijn standaard PC print ik alles in PDF alleen wanneer echt nodig is een kopie of hardkopie dan gebruik ik het netwerk. De router staat weer aande andere kant van de kamer. Daar staat mijn audiomeubel en wandmeubel.

Ik print zelden alleen een enkele keer per maand.
De P4 is een oud beestje dat ik nog in ere houdt voor printertaken en surfen.

• Snowwie
Het is dan goedkoper om een nieuwe netwerk printer te kopen (voor bv. 50 a 60 euro) dan meer dan 200 euro per jaar uit te geven aan stroomkosten voor die P4.

Mijn YouTube Channel

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Obsessief is het enige wat in mij opkomt..

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Snowwie schreef op maandag 25 mei 2015 @ 21:32:
Het is dan goedkoper om een nieuwe netwerk printer te kopen (voor bv. 50 a 60 euro) dan meer dan 200 euro per jaar uit te geven aan stroomkosten voor die P4.
Nee, die P4 staat niet dag/nacht aan!!! Alleen als ik ga printen zet ik hem aan (meestal 10 minuten) 2x per maand max. Ik ben gekke henkie niet dat ik mijn P4 dag en nacht laat draaien...:)

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:30

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Ik denk ook dat je met een nieuwe printer een stuk goedkoper uit was geweest, een stuk antiek laten draaien als printserver (ookal is het niet dag en nacht) en er dan nog geld in steken is alles behalve kostenefficiënt...

:)

Pagina: 1