Vervanging game pc

Pagina: 1
Acties:

• Lord Driminicus
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 20:27
Mijn oude videokaart is stuk gegaan, dus ik gebruik dat als excuus om een nieuwe gamepc te bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben van plan er mee te gamen. Ik speel vooral competatieve spellen als sc2, LoL (en binnenkort waarschijnlijk cs:go) maar ik wil graag af en toe ook wat grafisch zwaardere spellen spelen. In mijn steamlibrary staat momenteel op de planning: bioshock infinte, tomb raider en dishonored (en als het wat goedkoper wordt zal ik denk ik shadow of mordor kopen.)
Daarnaast zal ik af en toe wat matlab/python/c++ scriptjes draaien.
Verder wordt de pc voor algemeen internetten enzo gebruikt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben van plan 800-900 euro uit te geven

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al:
muis: logitech g9
toetsenbord: ducky dk2108 zero (mx brown)
ssd: samsung 830 128GB
hdd: Maxtor MaxLine Plus II 250GB , 250GB
2 schermen, met als hoofdscherm de Samsung Syncmaster 940BW (1440x900).
En een windows 7 licentie. Ik twijfel nog of ik een windows 8.1 licentie koop (voor uefi) of dat ik wacht op windows 10.
Ik overweeg ook nog om linux te gaan draaien.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik had dit in gedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 239,50€ 239,50
1Asus Z97-P€ 84,-€ 84,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 370,95€ 370,95
1Antec P100€ 74,90€ 74,90
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 59,95€ 59,95
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,25

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de voorkeur voor een intel CPU omdat ik wat dolphin emulaties wil gaan draaien. Daarnaast twijfel ik nog tussen een amd en nvidea kaart. Ik ben niet van plan om binnenkort op 4k te gaan gamen en daarom heb ik in de lijst voor de gtx970 gekozen. Op termijn wil ik wel een gsync/freesync monitor gaan kopen, maar voorlopig neem ik mijn oude twee monitoren mee (hoofdscherm heeft 1440x900, dus die termijn zou wel eens kort kunnen zijn).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc komt in de huiskamer te staan, dus ik probeer hem redelijk stil te maken, vandaar de keuze voor de antec kast. Zeker idle geluidsniveau is belangrijk, omdat ik hem regelmatig aan laat staan terwijl ik iets anders doe. Ik overweeg nog wel een alternatieve koeler om de cpu koeling wat stiller te maken.

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, maar ik vermoed dat ik als het systeem wat ouder wordt wel wil proberen er iets meer uit te halen door te overklokken.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Opzich niet verkeerd, echter paar tips:"
RAM: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Voeding is niet modulair, deze wel voor dezelfde prijs, ook uitstekende kwaliteit: pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular
Behuizing weet ik echter niet zo goed, ben er niet bekent mee. Kijk ook eens naar:
pricewatch: NZXT S340 Zwart window
http://tweakers.net/product/412451/fractal-design-define-r5/ strakke grotere kast, met geluidsdempend materiaal
pricewatch: Fractal Design Define Mini kleinere variant van hierboven, heeft wel uATX moederbord nodig (kan je gemakkelijk wisselen indien nodig.) ook geluidsdempend.

Ook mis je voor overklokken een CPU koeler: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Echter biedt overklokken voor het geld niet zoveel voordeel, dus qua moederbord, CPU en koeler raad ik je dit dan aan om te besparen:
CPU: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed beste prijs/prestatie CPU kloksnelheid heeft geen tot nauwelijks invloed bij games, onder de i5 modellen. (vandaar dat ik overklokken ook afraad)
Moederbord: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 kwalitatief goed moederbord, beschikt niet over overklok mogelijkheden (ook niet nodig)
Of een uATX variant (behuizing afhankelijk: pricewatch: MSI H97M-G43 ook prima optie.
(even over jou moederbord, ben er niet bekent mee. Hij is relatief goedkoop voor een Z97 moederbord, ik betwijfel of de componenten over voldoende kwaliteit beschikken (fases en caps) om er goed mee te overklokken, reviews kunnen je hier meer over vertellen)
En dan om het systeem wat stiller en koeler te houden: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 goede prijs/prestatie koeler, vrij goedkoop maar koelt erg goed. De Mugen 4 is echter net iets koeler, maar met deze tranquillo kan je ook prima mee overklokken. Wegens de zeer scherpe prijs raad ik hem ook aan bij een niet-oveklokbare set-up, zodat je systeem wat stiller wordt (en koeler)

Je scherm is geen full-HD dat is opzich wel zonde, eventueel een toekomst investering?
SSD bij GTA V bijvoorbeeld is geen overbodige luxe, echter is 128GB zeer krap :P
Optioneel een 2e SSD erbij, en/of een HDD van 1-4TB toevoegen (kan later ook nog allemaal)

Dan kom ik hierop uit (inclusief stillere koeler):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1MSI H97M-G43€ 87,-€ 87,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 360,95€ 360,95
1Fractal Design Define Mini€ 79,-€ 79,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 50,95€ 50,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 849,75

Ook dit moederbord mogelijk om te besparen, zelf ook meerdere malen gebruikt, goede prijs/prestatie: pricewatch: ASRock B85M Pro4 game prestatie evenhoog als alle overige borden ;) Mist wellicht enkele aansluitingen maar die gebruik je toch niet.

In de BIOS kan je hem zo instellen dat die vanaf b.v. 55 graden gaat draaien (de fan) en dat ie daarvoor zelfs niet draait (fanless) als je niets doet kan de CPU zich terugklokken en maar op 800MHz staan! Dan redt je systeem het prima fanless.

Optionele latere toevoegingen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 77,50€ 77,50
1Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 169,-€ 169,-
1Crucial BX100 250GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,45

Of zelfs 500GB SSD: pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB / pricewatch: Crucial BX100 500GB

[ Voor 46% gewijzigd door mirno op 22-05-2015 17:51 ]

我的名字是Mirno

• Lord Driminicus
Bedankt voor je reactie!
Ik kon dit geheugen niet op de QVL van het door mij uitgezochte moederbord vinden, maar ook niet bij de MSI, zit dat wel goed? Als dat verder geen probleem is, ga ik zeker voor de crucial. :)
Voeding is niet modulair, deze wel voor dezelfde prijs, ook uitstekende kwaliteit: pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular
Ik kan de Cooler Master V450 niet vinden op jonnyguru.com. Buiten dat is semi-modulair natuurlijk wel relaxed, is er ergens een uitgebreide review van de v450?
Behuizing weet ik echter niet zo goed, ben er niet bekent mee. Kijk ook eens naar:
pricewatch: NZXT S340 Zwart window
http://tweakers.net/product/412451/fractal-design-define-r5/ strakke grotere kast, met geluidsdempend materiaal
pricewatch: Fractal Design Define Mini kleinere variant van hierboven, heeft wel uATX moederbord nodig (kan je gemakkelijk wisselen indien nodig.) ook geluidsdempend.
Ik had de kast op basis van deze review gekozen. De Corsair carbide 330R was ook een goede optie, maar ik kan die nergens meer vinden. De kasten die je aanraad zijn wat duurder of microatx. Dat laatste heb ik nog niet goed bekeken, omdat ik in eerste instantie op een atx moederbord uitkom. De define mini ziet er goed uit, maar de P100 komt wat beter uit de test bij hardware.info, zowel bij geluidsniveau en temperatuur.. Is ook niet gek, omdat het een atx kast is, dus met meer volume. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel.
Ook mis je voor overklokken een CPU koeler: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Echter biedt overklokken voor het geld niet zoveel voordeel, dus qua moederbord, CPU en koeler raad ik je dit dan aan om te besparen:
CPU: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed beste prijs/prestatie CPU kloksnelheid heeft geen tot nauwelijks invloed bij games, onder de i5 modellen. (vandaar dat ik overklokken ook afraad)
Ik had bedacht dat een iets beter i5 wel wat voordeel oplevert bij het runnen van mijn scriptjes (ik ben phd student natuurkunde, dus ik doe wel eens wat met data-analyse). Schat jij in dat dit veel verschil maakt?
Moederbord: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 kwalitatief goed moederbord, beschikt niet over overklok mogelijkheden (ook niet nodig)
Of een uATX variant (behuizing afhankelijk: pricewatch: MSI H97M-G43 ook prima optie.
Ik had deze uATX niet gevonden, ziet er goed uit!
(even over jou moederbord, ben er niet bekent mee. Hij is relatief goedkoop voor een Z97 moederbord, ik betwijfel of de componenten over voldoende kwaliteit beschikken (fases en caps) om er goed mee te overklokken, reviews kunnen je hier meer over vertellen)
Ja, ik kon eerlijk gezegd niet veel vinden over dit moederbord, maar de prijs en featureset spreken me wel aan. Ik wil op termijn een m.2 ssd gaan kopen. De MSI heeft dat gelukkig ook, dus dat is prima.
En dan om het systeem wat stiller en koeler te houden: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 goede prijs/prestatie koeler, vrij goedkoop maar koelt erg goed. De Mugen 4 is echter net iets koeler, maar met deze tranquillo kan je ook prima mee overklokken. Wegens de zeer scherpe prijs raad ik hem ook aan bij een niet-oveklokbare set-up, zodat je systeem wat stiller wordt (en koeler)
Dat heb ik inderdaad niet uitgebreid overwogen, maar een koeler is wel de moeite waard.
Je scherm is geen full-HD dat is opzich wel zonde, eventueel een toekomst investering?
Ja precies, ik wil wachten tot gsync (sinds ik de nvidea kaart koop) wat meer mainstream en betaalbaar is.
SSD bij GTA V bijvoorbeeld is geen overbodige luxe, echter is 128GB zeer krap :P
Optioneel een 2e SSD erbij, en/of een HDD van 1-4TB toevoegen (kan later ook nog allemaal)
Inderdaad, dat realiseer ik me. Zoals ik zei wil ik op termijn een m.2 schijf kopen.
Dan kom ik hierop uit (inclusief stillere koeler):
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 360,95€ 360,95
1Fractal Design Define Mini€ 79,-€ 79,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 50,95€ 50,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 849,75
Ik kom met jou advies hier op uit, ik twijfel eigenlijk alleen nog over de CPU, kan je daar iets meer over zeggen in combinatie met matlab en dolphin-achtige emulatie?
Ik vond nog een cashback actie van intel en msi. In combinatie met het msi moederbord en de 4690k kan ik 25 euro terugkrijgen, dus ik denk dat ik dat ga doen.
Ik zag dat je de strix voor de gaming-4g vervangen hebt, wat ik ook gedaan heb (de gaming-4g is ook fanless op lage temperaturen) maar ik weet eigenlijk niet of er veel verschil in zit, ook in prijs zag ik niet veel verschil. Is er een specifieke reden voor?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 240,-€ 240,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 369,95€ 369,95
1Antec P100€ 74,90€ 74,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.095,65
Ook dit moederbord mogelijk om te besparen, zelf ook meerdere malen gebruikt, goede prijs/prestatie: pricewatch: ASRock B85M Pro4 game prestatie evenhoog als alle overige borden ;) Mist wellicht enkele aansluitingen maar die gebruik je toch niet.

In de BIOS kan je hem zo instellen dat die vanaf b.v. 55 graden gaat draaien (de fan) en dat ie daarvoor zelfs niet draait (fanless) als je niets doet kan de CPU zich terugklokken en maar op 800MHz staan! Dan redt je systeem het prima fanless.
Die heeft geen m.2, dus dan zou ik toch wat duurder uitkomen.
Optionele latere toevoegingen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 77,50€ 77,50
1Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 169,-€ 169,-
1Crucial BX100 250GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,45

Of zelfs 500GB SSD: pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB / pricewatch: Crucial BX100 500GB
Dit zij inderdaad een paar goede opties, maar ik zal dat wat uitstellen.

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie!

[ Voor 103% gewijzigd door Lord Driminicus op 23-05-2015 16:35 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Dat Crucial geheugen zal wel moeten werken. In een heel uitzonderlijk geval misschien niet, maar dan kan je het omruilen bij de webshop ;) Dat is geen probleem.

Voeding is goed: http://nl.hardware.info/r...view-gold-zoals-het-hoort
Mag je ook altijd wel verwachten van 80plus gold label.

Behuizing zou ik niet te nauw nemen met reviews, kies er één die je mooi vind. De Fractal Define kom btw ook goed uit de test, ziet er strak uit en heeft geluidsdempend materiaal, ook een voordeel.
CPU en kloksnelheid is vaak verwaarloosbaar, ik schat niet dat die extra MHz invloed zullen hebben, die -K variant is overigens ook voor overklokkers. Dus gewoon voor de i5-4460 beste prijs/prestatie.

我的名字是Mirno

• Lord Driminicus
Bedankt, ik ga vandaag of morgen bestellen!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Geen idee of je al besteld hebt, maar als je de i5 4690K neemt, neem er dan ook een Z97 moederbord bij, anders kan je niet overklokken. ;-)
bvb dit moederbord (staat ook in de cashback actie): MSI Z97-G43 (heeft wel geen M.2)
Als je een M.2 slot wil op je moederbord, kan je deze nemen: MSI Z97S SLI Krait Edition

[ Voor 26% gewijzigd door Robbedem op 30-05-2015 12:07 ]

Pagina: 1