Mini-ITX build €700/800

Pagina: 1
Acties:

• Elbino
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 22:24
Beste tweakers,

Ik ben al een poos aan het nadenken over bouwen van een mini-itx systeem en wil graag jullie advies omtrent de productkeuzes die ik heb gemaakt.
Ik wil een krachtig maar compact systeem bouwen icm een 1440p monitor met het budget dat ik heb. Ik overweeg daarom een tweedehands AMD r9 290 of een Geforce GTX 780 aan te schaffen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Het systeem wordt gebruikt in combinatie met een 1440p monitor en is bedoeld om spelletjes op te spelen en voor dagelijks taken zoals tekstverwerken, internet, mail e.d.
Ik houd me zo nu en dan nog weleens bezig met muziekproductie in Ableton Live maar dit is niet de hoofdfocus van het systeem.

Bij spelletjes moet je denken aan Arma III, Counter-strike, Project Cars. Ik hoef echter niet elke game in 1440p te spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Inclusief de 1440p monitor hoop ik op een bedrag tussen de €900/1000 uit te komen. De GPU wil ik tweedehands aanschaffen (r9 290 of een GTX 780)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

SSD: MX100 256gb
Muis en toetsenbord

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Volledige mini ITX configuratie

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Geen voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Compact en stil mini ITX systeem. (ik vind de Node 304 van Fractal Design een mooie en betaalbare behuizing.) Goede geluidschip!

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee.

Wenslijst:

Ik heb vooral moeite met het kiezen van het moederboard. Het Phoenix bord dat er nu in staat spreekt me erg aan maar zou graag willen weten of er nog andere alternatieven zijn. Er zijn weinig courante mini-itx moederboard-vergelijkingen te vinden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Gigabyte GA-B85N Phoenix€ 88,95€ 88,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 72,95€ 72,95
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 309,-€ 309,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,95€ 24,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95
1Cooler Master GM G550M€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 783,70

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Moederbord hangt er vooral vanaf wat voor voorzieningen/poorten je zoekt, dit bord heeft een mSATA en een mini PCI-express aansluiting, andere borden hebben bijvoorbeeld weer 2 netwerk poorten. Prijs is vrij normaal voor een miniITX bord, die zijn over het algemeen nu eenmaal wat duurder dan microATX borden.

De Node 304 is een vrij forse kast voor een miniITX systeem. Doordat de kast vooral vrij diep is valt dat in de praktijk misschien niet zo op, maar je hebt dus wel een vrij grote behuizing en bent nog steeds beperkt tot miniITX moederborden. Kasten als de pricewatch: Antec ISK600M en de pricewatch: Silverstone SST-SG11B zijn iets groter maar dan wel weer geschikt voor een microATX moederbord. Voeding is een beetje een twijfelgeval, staat op zich wel bekend om zijn goede ontwerp maar gebruikt de nog al matige CapXon condensatoren. De pricewatch: Antec VPF Series 450W is waarschijnlijk een betere keuze.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Elbino
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 22:24
Tribits schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:40:
Moederbord hangt er vooral vanaf wat voor voorzieningen/poorten je zoekt, dit bord heeft een mSATA en een mini PCI-express aansluiting, andere borden hebben bijvoorbeeld weer 2 netwerk poorten. Prijs is vrij normaal voor een miniITX bord, die zijn over het algemeen nu eenmaal wat duurder dan microATX borden.

De Node 304 is een vrij forse kast voor een miniITX systeem. Doordat de kast vooral vrij diep is valt dat in de praktijk misschien niet zo op, maar je hebt dus wel een vrij grote behuizing en bent nog steeds beperkt tot miniITX moederborden. Kasten als de pricewatch: Antec ISK600M en de pricewatch: Silverstone SST-SG11B zijn iets groter maar dan wel weer geschikt voor een microATX moederbord. Voeding is een beetje een twijfelgeval, staat op zich wel bekend om zijn goede ontwerp maar gebruikt de nog al matige CapXon condensatoren. De pricewatch: Antec VPF Series 450W is waarschijnlijk een betere keuze.
Bedankt voor je reactie,

Ik ben het met je eens dat de Node 304, voor mini itx begrippen een vrij forse kast is. Echter vind ik het nog wel 1 van de mooiste mini-itx behuizingen en de rechthoekige vorm van de 304 spreekt me ook meer aan dan de kubusvorm Silverstone die je stuurde. Het liefst zou ik een NCASE M1 aanschaffen maar die vind ik echt te duur.

Bedankt voor je advies betreffende de 550M voeding. Ik zal eens een review opzoeken.
Met de Node 304 ben ik echter wel gebonden aan voedingen met een diepte van 140mm en kleiner.
Tevens is een (semi) modulaire voeding wenselijk ivm de grote van de gpu en kabelmanagement.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Elbino schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 15:03:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Ik ben het met je eens dat de Node 304, voor mini itx begrippen een vrij forse kast is. Echter vind ik het nog wel 1 van de mooiste mini-itx behuizingen en de rechthoekige vorm van de 304 spreekt me ook meer aan dan de kubusvorm Silverstone die je stuurde. Het liefst zou ik een NCASE M1 aanschaffen maar die vind ik echt te duur.

Bedankt voor je advies betreffende de 550M voeding. Ik zal eens een review opzoeken.
Met de Node 304 ben ik echter wel gebonden aan voedingen met een diepte van 140mm en kleiner.
Tevens is een (semi) modulaire voeding wenselijk ivm de grote van de gpu en kabelmanagement.
Die NCase M1 ziet er inderdaad wel erg leuk uit. ik ken eigenlijk geen andere miniITX kast die zo klein is, rechtop staat en waar toch een lange grafische kaart in past. Zal wel een uitdaging zijn om in elkaar te zetten lijkt me. Het enige wat een beetje in de buurt komt in de pricewatch is volgens mij de pricewatch: EVGA Hadron Air. Duur maar wel weer voorzien van een 500 watt voeding. En inderdaad, in dergelijke kleine behuizingen is een modulaire voeding geen overbodige luxe. Als je trouwens een R9 290 koopt zou ik niet 1 van de allerkleinste miniITX kastjes kopen, je loopt dan al snel het risico dat de koeling niet voldoende is.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats