Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Ik heb een applicatie die ik moet verhuizen, en ook daarbij de database.
Het is allemaal lang terug, en het draait op een server waar het van losgeweekt moet worden. Ik wil de database dus exporteren.

Er draait MS-SQL server 2005 op (op Windows Server 2003), ik heb remote desktop toegang met tevens een MS-SQL Managemengt Studio Express (ook 2005) erop. Met dit laatste tool kun je natuurlijk wel wat, maar je kunt hier niet mee exporteren.
Nu begreep ik na het zoeken dat er destijds een SQL Server Import Export Wizard was, en die heb ik gedownload. Maar hij lijkt daarmee zelf weer de Microsoft SQL Server te willen installeren, die er al op staat lijkt me. Gezien het nog even een live server is komende periode, durf ik dit niet aan.

Het enige wat ik wil is dus een export draaien. Ik zie dan wel wat voor mogelijkheden ik heb. Mogelijk moet ik naar een MySQL database, en moet er conversie plaats vinden. Maar ik probeer de bestemming ook op MS-SQL te houden om mijn werk te minimaliseren.
(gaat om een PHP applicatie, die zo gestructureerd is dat het redelijk makkelijk over te zetten is op wat details na)

Wat is nu de beste aanpak? Welke software kan ik het beste gebruiken?
Ik kan er als het goed is ook vanaf remote bij, bij de MS-SQL server (porten zouden open moeten staan).

Als ik de juiste software heb zal ik er zelf verder wel uit komen vermoed.
(ik ben meer gewend met de open source paketten)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag maar je kan toch gewoon de instance stoppen (de services), de betreffende database-files kopieren naar de nieuwe server en daar weer mounten?

En anders zou je even een volledige backup in Express kunnen draaien en de backup-files naar de SQL-server kopieren en daar een restore uitvoeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:56
gaat het van MSSQL naar MSSQL? Want dan zou je gewoon een backup kunnen maken, en deze importeren op de nieuwe server?

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:27

markvt

Peppi Cola

Rolfie schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:15:
gaat het van MSSQL naar MSSQL? Want dan zou je gewoon een backup kunnen maken, en deze importeren op de nieuwe server?
Als het naar een nieuwere versie van ms-sql is wel even de upgrade advisor van die versie doorlopen om te controleren of je stored procedures etc. nog steeds werken.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• !null
Het gaat waarschijnlijk naar MySQL, al hoop ik nog een mogelijkheid te vinden om naar MSSQL te gaan. Is nog niet zeker. Naar een MySQL database kan ik het in ieder geval zo overzetten.

Files overzetten zou idd erg makkelijk zijn, maar ik weet dus nog niet of het tot de mogelijkheden behoort.

Maar ik zie nu dat ik met rechtermuisknop database -> Generate scripts, ook wat kan genereren en overzetten. Volgens mij kan een MySQL / phpMyAdmin daar wel mee overweg, want die kun je bij de import functie op MS-SQL zetten.
Maar het lukt me niet om van een tabel allemaal Insert statements te krijgen, ik krijg alleen de Create statements.

Volgens internet zou ik "Script Data" dan op True moeten kunnen zetten, maar ik ben bang dat ik dan iets nieuwers nodig heb dan 2005 :P

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 22-05-2015 13:07 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• !null
Is ook het proberen waard, bedankt.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:05:

Volgens internet zou ik "Script Data" dan op True moeten kunnen zetten, maar ik ben bang dat ik dan iets nieuwers nodig heb dan 2005 :P
Klopt inderdaad, maar je zou (lokaal) SQL Server 2008 Express of nieuwer kunnen installeren (als je niet boven de databaselimiet uitkomt) daarin een backup restoren en dan kun je wel generate scripts met script data doen.

Let er wel op dat je bij het uitvoeren van deze scripts wel problemen kunt krijgen met referentiële integriteit. Je zult de scripts wel in een hele specifieke volgorde moeten uitvoeren. Als je eerst orderregels importeert maar de orders nog niet hebt gedaan krijg je problemen. Alternatief is de foreign keys pas na de import aan te maken.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• !null
Bedankt, ik wilde al proberen de 2014 versie te installeren, alleen werkt de MS site even niet mee.

"Gelukkig" maakt de database totaal geen gebruik van alle mogelijkheden van MS-SQL, dus ik verwacht verder niet te veel problemen. Het is een vrij platte database.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
MSSQL naar MySQL? Dat is redelijk verschillend en niet iets wat je achteloos "ff doet",
T_SQL is geen SQL bijvoorbeeld, dat is net of je nederlands tegen een duitser gaat praten. Afhankelijk hoe jouw queries zijn geschreven in jouw applicatie gaat deze misschien niet meer werken.
Anderzijds, hier is een guide hoe het te doen, maar dat is zeker geen garantie dat het gaat werken: http://www.thegeekstuff.com/2014/03/mssql-to-mysql/
dat dus...

[ Voor 16% gewijzigd door Razwer op 22-05-2015 14:00 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Ehm, gewoon de mdf en ldf file overzetten naar de nieuwe server en attachen?
Je wilde toch gewoon op MSSQL blijven? Nou, prima dan! :)

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
jimbo123 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:23:
Ehm, gewoon de mdf en ldf file overzetten naar de nieuwe server en attachen?
Je wilde toch gewoon op MSSQL blijven? Nou, prima dan! :)
Volgens mij gaat dat niet lukken met verschillende versies.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
raptorix schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:38:
[...]

Volgens mij gaat dat niet lukken met verschillende versies.
Zeker wel, als de destination maar geen lagere versie is. Hoger mag prima.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Overigens zou ik even checken of er Stored Procedures in zitten, als dat het geval is is dat nogal een klus om die om te gaan schrijven naar MySql.

• !null
Nee het is gelukkig een vrij platte database. Nooit gebruik gemaakt van Stored procedures of andere functionaliteiten van MS-SQL. Alleen tabellen en inhoud ervan.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen, binnenkort ga ik de suggesties proberen.

• Razwer
Kans is dat je LOB app niet meer zal werken. Zoek de verschillen: http://troels.arvin.dk/db/rdbms/
simplificatie:
als je het zou vergelijken met talen;
Oracle spreekt Nederlands
MySQL spreekt vlaams
MSSQL spreekt (zuid) afrikaans

[ Voor 40% gewijzigd door Razwer op 29-05-2015 12:10 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wat is eigenlijk het bezwaar om SQL Server te blijven gebruiken? Je kan je database wel eenvoudig verplaatsen naar 2008R2 of 2012 versie van SQL Server. En zolang de Express Edition voldoet kost het je geen cent.

Door tussen de platformen te wisselen loop je een behoorlijke kans je software te slopen en mogelijke kosten om het pakket geschikt te maken voor MySQL.

• !null
@Razwer, wat bedoel je met LOB app?

@CMD-Snake, het draait nu op een bedrijfsserver die weggaat. Het moet nu losgetrokken worden, en daarom willen we het op een domein hosten, wel zo makkelijk. Omdat het hosting met MySQL beschikbaar is (lees: geen extra kosten) zou dat wel aardig kunnen zijn.
Sterker nog, helemaal in den beginnen, draaide het systeem op MySQL en is het hiernaartoe omgebouwd. Dat ging eigenlijk heel vlotjes. Maar terug de andere kant op, kost wat meer tijd.

Ik ga ook even bekijken hoe duur hosting met MS-SQL is. Maar ik weet niet of je bij de standaard hosting pakketjes de mogelijkheid hebt om je files erin te zetten.
Zoiets is niet eens zo duur, en dat gaat me een hoop tijd schelen: https://www.exacthost.nl/webhosting/mssql-hosting/
(er is sowieso al een domein waar ik de PHP applicatie kan draaien, dus er is in principe dan alleen zo'n database account genoeg)

Maar dan moet ik dus even uitvogelen hoe ik de data kan verhuizen.

[ Voor 20% gewijzigd door !null op 29-05-2015 13:36 ]

• Razwer
lol, LOB = Line Of Business app. Dit is een term die vaker wordt gebruikt voor "App X" (waarbij X eigenlijk niet uit maakt wat de app precies is, dat is de app die gebruikt wordt). Gezien de infra de focus heeft is de app minder relevant vanuit naamgeving perspectief en 99 op de 100 apps werken soortgelijk.
1) db backend
2) backend server
3) (optioneel) front end server

en 7 op de 10 hebben danwel front-end, danwel backend een webserver draaien :)

LOB apps :)

Overigens vraag ik mij hardop af welke snoekel verzint om PHP met MSSQL op Windows te draaien. Het kan ja, maar schoenmaker blijf bij je leest. Apache of NginX met MySQL is wat je voor php gebruikt.
MSSQL en IIS doe je voor ASP(.net).

Focus nu maar eerst op OF je app daadwerkelijk werkt op mysql. Ga daarna pas jouw opties verder bekijken.

• !null
De applicatie heb ik zelf geschreven. In eerste instantie werkte hij ook op mysql, maar toen wilden de systeembeheerders het anders inrichten. Met Php kon ik vrij makkelijk over naar ms-sql. Daarna is de applicatie uitgebreid. Ik weet dat ik hem zo terug kan bouwen. Echter samen met de database omzetten kost het aardig wat tijd.

Pagina: 1