Mediacenter maken van oude PC (i.c.m. Online.nl abonnement)

Pagina: 1
Acties:

• Murrayz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-01 09:38
Hallo allemaal,

Vriend van mij heeft een nieuw huisje gekocht en vroeg aan mij of ik van zijn oude pc een mediacenter kon maken (schijnt dat ik het meest technische kennis heb 8)7). Nu heb ik aardig wat gegoogeld en de zoekfunctie van dit forum gebruikt, maar ik kom er niet helemaal uit. Vaak worden er afkortingen gebruikt bij dingen waarvan ik niet weet wat ze betekenen en ik kan veel vinden over Ziggo etc, maar 99% van mijn zoekresultaten richt zich op online als het normale woord en niet de internetprovider (logisch).

Wat het plan is en wat ik mij afvraag:

- Oude pc op tv aansluiten met een surround set (dit is allemaal geen probleem)
- Ik belandde na wat zoeken op MediaPortal, is dit het beste voor een newb als ik om te installeren?
- Ideaal zou zijn als hij met een afstandsbediening of een draadloze muis alles kan regelen
- Hoe werkt dit met kabeltelevisie? Moet ik bepaalde hardware inbouwen of is het regelt de software de afstemming met de kabel die in de tv is ingeplugd?
- Zijn er veel verbonden kosten als ik de tv, pc, surround set en benodigde kabels al heb?
- Werkt MediaPortal (of een andere software) op een OS of het zelf een OS?

Er is ontzettend veel info te vinden online, maar ik kon geen handleiding voor beginners vinden. Als iemand mij naar zoiets kan linken of mij via de comments kan helpen, zou ik dat zeker waarderen _/-\o_

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Koop een Raspberry Pi en richt die in met een Kodi distributie.

Spaar je per jaar meer mee uit aan stroom, dan dat de Pi je kost.

Te koop....

• Murrayz
albino71 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:07:
Koop een Raspberry Pi en richt die in met een Kodi distributie.

Spaar je per jaar meer mee uit aan stroom, dan dat de Pi je kost.
Dat ziet er ook wel goed uit, wat zijn de (voor- en) nadelen hiervan vergeleken met een mediacenter? En is het gewoon een media app (zoals Kodi of Popcorn Time) installeren of is het mogelijk hier meer mee te doen?

Voordelen die ik vond:

- Minder stroomgebruik
- Goedkoop om aan te schaffen
- Makkelijk te installeren(?)
- Met normale afstandsbediening te gebruiken

Nadelen:

- ???

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Mensen vergeten simpelweg dat sommige PC's, vooral oude, veel stroom verbruiken.
RPi laat je gewoon aanstaan.
Ding vraagt iets van 1 Watt en altijd aan betekent 2,50 euro stroomkosten per jaar.

Een PC zit zo aan 100Watt.
Nu zal die wellicht niet altijd aanstaan, maar het is wel bijna een factor 100 natuurlijk.
Stel de PC staat 8 uur per dag aan, dan is het nog steeds ca. 66,- per jaar aan stroom.
Let wel, dit is een vrij grove berekening. Het kan veel hoger uitvallen, maar ook lager.
Meten is de enige optie om er exact achter te komen.

Nadeel (als het een nadeel te noemen is):
Je moet je media ergens beschikbaar stellen, want de Pi heeft zelf geen HDD.

Ik heb zelf een NAS in de meterkast en die deelt al mijn films/series/foto's.

Je kunt natuurlijk ook een externe schijf aan de Pi hangen.
Die moet wel apart gevoed worden.

Een NAS is wel erg handig en leuk.
Een 2e hands Synology om daar je schijven in te zetten is dan ook een absolute aanrader.
Ding is zuinig, handig in gebruik, kan dan als centrale opslag worden gebruikt en kan zelfs ook downloaden voor je.

Wel even inlezen in de verschillende topics hier :)
Dat geldt ook voor de Pi als mediaspeler. Is ook een mooi topic voor.

Succes! :)

Te koop....

• Murrayz
albino71 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:37:
Je kunt natuurlijk ook een externe schijf aan de Pi hangen.
Die moet wel apart gevoed worden.
Is dit ook nodig als ik alleen gebruik maak van Kodi of Popcorn Time?
albino71 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:37:
Dat geldt ook voor de Pi als mediaspeler. Is ook een mooi topic voor.
Heb je een link voor deze noob? Alle artikelen en berichten die ik vond waren niet echt noob-vriendelijk :+

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-01 16:34

DaRoot

Some say...

Als je hem echt compleet en kant-en-klaar wilt hebben: https://www.sossolutions....model-2b/xbmc-compleet-2b
is naar schatting € 15 meer dan als je hem zelf zou installeren..

Met Kodi en Genesis kun je enorm veel materiaal streamen via internet.. dus hoef je niets te downloaden en geen externe schijf nodig of NAS. Of dit legaal is, hangt uiteraard af van het materiaal dat je bekijkt..

[ Voor 33% gewijzigd door DaRoot op 22-05-2015 15:25 ]

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zit zelf in een studentenhuis, we hoeven niet zelf voor de stroom te betalen, deze is meegerekend in de huurprijs, maar ik heb een laptop (i5, 160GB SSD) als mediacenter. Hierop staan ook automatische downloaders (sickbeard, couchpotato icm sabnzbd). Daarnaast staat er ook kodi op en andere zooi die leuk is :)

Draadloos toetsenbordje gekocht met trackpad, werk heel fijn en goed! kan je ook gewoon youtuben, faceboken en alles wat je op je pc doet vanaf de bank. Het handeltje staat 24/7 aan bij mij :)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Pagina: 1