Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-08 15:38
Beste tweakers,

Ik zou in mijn huis graag een multiroom en multisource systeem installeren.
Nu had ik gedacht om per kamer een versterkertje te plaatsen en een RPI waar volumio opdraait. Het probleem bij volumio is dat je geen meerdere RPI syncroon kan laten spelen met elkaar.

Dus had ik gedacht om per versterker relais voor de geluidsingang te plaatsen. Dus als ik bv 5 RPI heb moeten er per versterker 5 relais staan. En dan kan ik bv via een app meerdere kamers koppelen aan een RPI.
Die app stuurt dan gewoon de relais aan die ik wil.

Ook heb ik nog een probleem ivm de relais. Zou ik soms in plaats van relais een elektro component kunnen gebruiken die het geluidsingaal onderbreekt. Een transistor zal waarschijnlijk storing geven op het geluidssingaal?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Poeh, dit is voor mij blast from the past. Ik heb ooit, heel lang geleden (als in: ik heb geen schema's, software of wat dan ook meer) voor een car-audio firma een heel luxe demosysteem gebouwd.

Dat kon het volgende:

-Bron kiezen
-Volume regelen van de gekozen bron
-Versterker kiezen
-Speakers kiezen
dmv een Touchscreen PC.

En dat deed ik met relais voor het schakelen (werkte erg goed) en de PGA2311 of PGA4311 voor het volume. De truc was dat ik met de PGA eventjes het signaal helemaal uitzette voordat ik wisselde van bron, versterker of speaker.

Het was, zeker voor die tijd en voor mijn doen, een erg flexibel systeem, alle printplaten waren modulair zodat ik zoveel speakers (bv) als ik wilde kon aansluiten.

In jouw scenario snap ik de 5 Pi's niet. Ik denk dat je met iets betere hardware het met 1 systeem (met meerdere uitgangen) moet kunnen. Bedenk je sowieso dat je alles naar 1 punt moet trekken qua kabels, dus de Pi's, het schakelbord en evt de versterkers staan in de meterkast en vanaf daar naar alle kamers met speakerkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Volumio gebruikt MPD. Je zou eens kunnen gaan testen met https://github.com/nickpegg/mpdsync

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Wil je dit niet gewoon met pulseaudio doen?
1 master player die dan de over ethernet data stuurt naar de verschillende RPi's?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-08 15:38
@seba: Waarom ik voor een meerdere RPI's kies is omdat ik dan geen software moet schrijven zoals volumio.
H!GHGuY schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 20:47:
Wil je dit niet gewoon met pulseaudio doen?
1 master player die dan de over ethernet data stuurt naar de verschillende RPi's?
Het is de bedoeling dat ik meerdere bronnen kan kiezen in een kamer.
Dus als ik maar 1 master heb die naar alle RPi's muziek stuurt kan ik net zo goed één RPI gebruiken die muziek stuurt naar alle boxen in elke kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Voor zover ik weet maakt Pulseaudio abstractie van local/remote geluidskaarten.

Dus je kan elke remote geluidskaart zichtbaar maken op 1 RPi, dan krijg je op die RPi alle geluidskaarten in je huis te zien. Daarna kun je voor elke RPi iets anders afspelen of 1 iets op meerdere RPi's (hoewel je dit alsnog best verifieert).

Helaas is dit volgens mij niet zo kostenefficient. Tegen dat je RPi + versterker + box (of box met geintegreerde versterker) hebt neergeplaatst heb je bijna een dedicated oplossing die mogelijk ook beter klinkt doordat de power supply minder vervuild is dan die van een RPi (hoewel de laatste hierin beter was, niet?)

Ik hou dit topic in de gaten aangezien ik ook multi-room audio in gedachten heb en hier ook graag anderen hun mening over hoor.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 20:27
Misschien heb je hier iets aan ?

http://www.multiroomaudio.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou op een NAS of Pi een Logitech Media Server kunnen draaien en op elke Pi waar muziek uit moet komen Squeezelite draaien.

Bronnen:
raspberry.gerrelt.nl

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2015 08:57 . Reden: spellingsfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 07:18

ikvanwinsum

/dev/null

Logitech Media Server icm SqueezeLite werkt inderdaad goed. Ik ben er zelf ook wat mee aan het testen. Het grootste nadeel vind ik de besturing: je moet niet de hele tijd je browser te hoeven openen om je muziek aan en uit te zetten.

Gelukkig is er voor OpenHAB een binding beschikbaar, en kun je op die manier de boel besturen.
Je kunt de LMS via HTTP ook rechtstreeks verzoeken sturen.

Kortom, erg leuk, als je van knutselen houdt. Fysieke knoppen zoals op een originele Squeezebox ontbreken namelijk.

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Pagina: 1