Toon posts:

3TB back up, maar slechts 2TB bruikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb enkele 3GB Seagate schijven aangeschaft maar loop tegen het probleem op dat deze geformateerd heb maar er slechts 2/3 over is (2GB), het andere deel is niet te formateren en dus niet bruikbaar.
De topic Kan mijn systeem overweg met 3TB schijven ? gaf geen uitsluitsel.
Wie weet wat te doen?
Will

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-01 09:50
Volgens mij moet je de schijf formarteren als gpt partitie

Verwijderd

Topicstarter
Wat is GPT partitie?
Heb ergens gelezen dat de schijf dan alleen benaderbaar is op systemen die 64 bit OS draaien. Klopt dit

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-01 18:01
Windows verkenner -> rechtermuisklik op de schijf -> formateren -> ipv FAT32, GPT kiezen

Formateren = data weg, dus backuppen voor je het doet ;)

Hmmm volgens mij kan win XP al grotere schijven aan (en die is over het algemeen 32bit). Ik kan me overigens vergissen maar vanaf vista zou er support moeten zijn voor grotere schijven.

[ Voor 38% gewijzigd door EnerQi op 22-05-2015 11:01 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:53:
Wat is GPT partitie?
Heb ergens gelezen dat de schijf dan alleen benaderbaar is op systemen die 64 bit OS draaien. Klopt dit
Dat klopt niet. Een 32 bit Windows kan er niet van starten, maar dat lijkt mij tegenwoordig een vrij irrelevant issue. Voor 64 bit geld dan nog (voor Windows) dat de pc EFI moet hebben om er van te starten, en ook dat is tegenwoordig geen groot issue meer. Dan blijft als 'probleem' nog Windows XP over zonder ondersteuning ervoor, maar Windows XP zelf is nu redelijk irrelevant (of zou dat anders moeten zijn).

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals, ik weet het niet.
Als ik de schijf via de 'shark' herkenbaar probeer te maken loop ik iedere keer tegen hetzelfde probleem.
Een onmiskenbaar gebrek aan kennis.
Ik zal de vraag duidelijker stellen.
Wat moet ik doen om de aangeschafte harddisks te formateren, herkenbaar maken in Windows en welke instellingen gebruik ik om optimaal gebruik te maken van de volledige opslagcapaciteit zonder het risico te lopen dat een Win 7 & 8.1 deze niet herkent?

Will :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:32:
Nogmaals, ik weet het niet.
Als ik de schijf via de 'shark' herkenbaar probeer te maken loop ik iedere keer tegen hetzelfde probleem.
Een onmiskenbaar gebrek aan kennis.
Ik zal de vraag duidelijker stellen.
Wat moet ik doen om de aangeschafte harddisks te formateren, herkenbaar maken in Windows en welke instellingen gebruik ik om optimaal gebruik te maken van de volledige opslagcapaciteit zonder het risico te lopen dat een Win 7 & 8.1 deze niet herkent?

Will :)
Disk management openen -> rechtermuisknop op disk -> delete volume -> GPT selecteren. Daarna kun je wel je gehele ruimte allocaten op een nieuwe partitie.
Pagina: 1