Router met coax input (ziggo)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 585429

Topicstarter
Hallo,

Ik heb internet via coax kabel van ziggo en ik wil er nog een router bij plaatsen.
Nou heb ik ergens al een coax kabel in een TV zitten en zou ik daar een router bij willen aansluiten.
Kan ik gewoon een splitter plaatsen en vervolgens een router kopen met coax input?
Zo ja wat zijn goede routers tegen een redelijke prijs die zo'n input hebben?

P.s. ik heb eventueel ook nog een oude router staan, alleen die heeft alleen ethernet input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01
Zoiets heet een kabelmodem en als je een ander wilt zou ik deze gewoon bij Ziggo aanvragen aangezien zij 'm ook op hun netwerk moeten activeren.

/edit: Echter kun je bij een consumenten abo zover ik weet maar één modem tegelijk gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Nielson op 22-05-2015 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet je of ik een 2e kan aanvragen? (want ik heb er al 1 van hen). Weet jij ook wat dit kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nielson schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:19:
Zoiets heet een kabelmodem en als je een ander wilt zou ik deze gewoon bij Ziggo aanvragen aangezien zij 'm ook op hun netwerk moeten activeren.
En dan twéé modems hebben? Onhandig?

De TS zal de betreffende router gewoon achter z'n huidige modem moeten zetten en vanaf die router een UTP-kabeltje naar z'n TV trekken (of een WiFi(-bridge) of Powerline o.i.d., maar 't liefst een UTP..). En 't liefst z'n Ziggo-modem in bridge-stand laten zetten door de klantenservice van Ziggo.

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 22-05-2015 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Osiris schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:21:
[...]

De TS zal de betreffende router gewoon achter z'n huidige modem moeten zetten en vanaf die router een UTP-kabeltje naar z'n TV trekken (of een WiFi(-bridge) of Powerline o.i.d., maar 't liefst een UTP..). En 't liefst z'n Ziggo-modem in bridge-stand laten zetten door de klantenservice van Ziggo.
Nog even de situatie:

-Ik heb beneden een modem met coax input.
-Probleem is dat ik boven geen of slecht signaal heb.
-Boven heb ik een TV aangelsloten op coax kabel
-Ik dacht wellicht kan ik dat signaal van boven gebruiken om daar iets van een router/modem neer te zetten.
-Beneden nog een router plaatsen lijkt me niet optimaal, omdat ik dan nog steeds boven slecht signaal heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 09:31
Nee, dat kan niet. Je kunt maar 1 modem gebruiken.

Als je boven toch ethernetpoorten wil, dan sluit je een switch (of router/AP) aan via ethernet. Als je geen ethernet kunt leggen zijn er nog opties als MoCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01
Osiris schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:21:
[...]

Ja, had niet goed gelezen dat 'ie 'm er bij aan wilde sluiten.

@TS Eventueel zou je met een MoCA-kit het internet signaal bij op de coax-kabel kunnen zetten, echter goedkoper, sneller en simpeler is zoals Osiris aangaf een UTP-kabel te trekken naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-04 22:19

Millennium

Bug free !!!

http://www.devolo.com/nl/ (of natuurlijk van een ander merk)

Rampen bak 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thralas schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:27:
Nee, dat kan niet. Je kunt maar 1 modem gebruiken.

Als je boven toch ethernetpoorten wil, dan sluit je een switch (of router/AP) aan via ethernet. Als je geen ethernet kunt leggen zijn er nog opties als MoCA.
Het probleem is echter dat het in mijn huis vrij lastig is een kabel van beneden naar boven te trekken helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb hier veel verhalen van gehoord dat de snelheid drastisch omlaag zou gaan. Ik heb nu 120mb/s (alleen als ik 5ghz gebruik), blijft daar boven dan nog wel wat fatsoenlijks van over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennium

Millennium

Bug free !!!

Anoniem: 585429 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:33:
[...]

Ik heb hier veel verhalen van gehoord dat de snelheid drastisch omlaag zou gaan. Ik heb nu 120mb/s (alleen als ik 5ghz gebruik), blijft daar boven dan nog wel wat fatsoenlijks van over?
ligt volledig aan het je stroomkabels, of het de zelfde groep is, en of je storende apparaten hebt.
Ik heb zelf de 500Mbit versie (Netgear) hier blijft ongeveer 200Mbit van over. Prima verbinding.

Inmiddels zijn er 1200Mbit versies. Dus ik denk dat je daar een redelijk goed netwerk mee kan bouwen.

Rampen bak 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb ziggo net gebeld en zij adviseren me de WLR-7100 Wireless Router te kopen en beneden bij het modem te plaatsen (zie https://www.sluitallesaan.nl/ziggo.consumer/prod/1151734/).

Denken jullie dat ik hier wat aan heb boven? Zal de signaalsterkte genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennium

Millennium

Bug free !!!

Anoniem: 585429 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:11:
Ik heb ziggo net gebeld en zij adviseren me de WLR-7100 Wireless Router te kopen en beneden bij het modem te plaatsen (zie https://www.sluitallesaan.nl/ziggo.consumer/prod/1151734/).

ligt volledig aan je huis.Zo toch eerder mijn geld inzetten op een UTP kabel doortrekken of een powerline verbinding.

Rampen bak 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 585429 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:32:
[...]

Het probleem is echter dat het in mijn huis vrij lastig is een kabel van beneden naar boven te trekken helaas...
Nou, koop dan zoals al twee keer aangeraden hier zo'n MoCA setje, bijv de Hirschmann MoKA-32.

MoCA is een systeem om een netwerkverbinding binnenhuis over coax te vervoeren. Deze voldoet aan MoCA 2.0, kan daarmee >400Mbps betrouwbaar tussen twee punten leveren en heeft (eindelijk...) fatsoenlijke beveiliging.

Maar... MoCA is een vervanging van het netwerkkabeltje. Jij wilt ook betere WiFi. Daar wil je *GEEN* router voor hebben. Een router is een apparaat wat twee verschillende netwerken verbindt. Jij wilt een enkele netwerk draadloos verder uitbreiden. Een apparaat wat dat doet heet een access point. Als je een tweede router neerzet scheid je je huis in twee netwerken. Niet doen dus :o
Anoniem: 585429 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:11:

Ben bang dat je niet het helderste licht op de helpdesk gesproken hebt :/

Je probleem is dekking boven. Je oplossing moet hoe dan ook boven zijn. Een ander apparaat neerzetten naast de modem is wat dat betreft volkomen onzinnig.

En dan de keuze van het apparaat...

De WLR-7100 is een erg raar ding. Sitecom adverteert aan alle kanten met "ac" erop, maar het ontwerp is vooral gericht op legacy 2.4GHz WiFi-n. Daarmee weet het opvallend goede prestaties neer te zetten, maar de 5GHz n/ac is een ondermaatse aanhangsel dat basisfunctionaliteit (DFS, TPC) ontbeert en slecht presteert. Voor de prijs die ze daar voor de WLR-7100 vragen kun je veel betere apparaten krijgen.

Dus. Stappenplan:

1) koop zo'n MoCA set om via coax netwerk naar boven te krijgen.
2) koop een AP voor boven. Dat kan wel een apparaat zijn wat verkocht wordt als router, maar als AP ingezet kan worden, zie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Nu, je hebt 1001 opties voor AP voor boven. Wat je nodig hebt hangt helemaal af van je situatie en je eisen.

Als er geen interferentie is en je alleen maar basisconnectiviteit wilt, kun je voor twee tientjes klaar zijn. Wil je daarentegen 500Mbps draadloos halen, dan kun je die prijs met factor tien vermenigvuldigen. Kortom, bepaal je eisen scherp!

Oh, en deze vraag heeft niets met Overige Hardware te maken. We hebben een subforum Netwerken, daar horen (gek genoeg...) vragen over netwerken. Move OH -> NT

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 22-05-2015 11:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:42:
[...]

Nou, koop dan zoals al twee keer aangeraden hier zo'n MoCA setje, bijv de Hirschmann MoKA-32.

MoCA is een systeem om een netwerkverbinding binnenhuis over coax te vervoeren. Deze voldoet aan MoCA 2.0, kan daarmee >400Mbps betrouwbaar tussen twee punten leveren en heeft (eindelijk...) fatsoenlijke beveiliging.

Maar... MoCA is een vervanging van het netwerkkabeltje. Jij wilt ook betere WiFi. Daar wil je *GEEN* router voor hebben. Een router is een apparaat wat twee verschillende netwerken verbindt. Jij wilt een enkele netwerk draadloos verder uitbreiden. Een apparaat wat dat doet heet een access point. Als je een tweede router neerzet scheid je je huis in twee netwerken. Niet doen dus :o

[...]

Ben bang dat je niet het helderste licht op de helpdesk gesproken hebt :/

Je probleem is dekking boven. Je oplossing moet hoe dan ook boven zijn. Een ander apparaat neerzetten naast de modem is wat dat betreft volkomen onzinnig.

En dan de keuze van het apparaat...

De WLR-7100 is een erg raar ding. Sitecom adverteert aan alle kanten met "ac" erop, maar het ontwerp is vooral gericht op legacy 2.4GHz WiFi-n. Daarmee weet het opvallend goede prestaties neer te zetten, maar de 5GHz n/ac is een ondermaatse aanhangsel dat basisfunctionaliteit (DFS, TPC) ontbeert en slecht presteert. Voor de prijs die ze daar voor de WLR-7100 vragen kun je veel betere apparaten krijgen.

Dus. Stappenplan:

1) koop zo'n MoCA set om via coax netwerk naar boven te krijgen.
2) koop een AP voor boven. Dat kan wel een apparaat zijn wat verkocht wordt als router, maar als AP ingezet kan worden, zie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Nu, je hebt 1001 opties voor AP voor boven. Wat je nodig hebt hangt helemaal af van je situatie en je eisen.

Als er geen interferentie is en je alleen maar basisconnectiviteit wilt, kun je voor twee tientjes klaar zijn. Wil je daarentegen 500Mbps draadloos halen, dan kun je die prijs met factor tien vermenigvuldigen. Kortom, bepaal je eisen scherp!

Oh, en deze vraag heeft niets met Overige Hardware te maken. We hebben een subforum Netwerken, daar horen (gek genoeg...) vragen over netwerken. Move OH -> NT
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Er zijn mij een aantal zaken onduidelijk (ik ben allesbehalve expert op dit gebied):
1) Wat doet Moca nou precies?
2) Hoe sluit ik Moca aan? Gebruik ik mijn coax kabel van boven? En zal ik die dus moeten splitten? (hij gaat nu in mijn TV)
3) Waar koop ik Moca set? Welke raden jullie mij aan?
4) Kan ik mijn oude sitecom WL 575 (300N) als accespoint gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Een moca setje bestaat uit twee aparaten een zet je beneden en sluit daar je coax en utp op aan.
De ander zet je boven en sluit daar de coax en utp kabel op aan zie:
http://www.hirschmann-multimedia.nl/MOKA-32

Kopen kun je ze bijvoorbeeld hier:
http://www.allekabels.nl/...et-over-coax-adapter.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben(V) schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:58:
Een moca setje bestaat uit twee aparaten een zet je beneden en sluit daar je coax en utp op aan.
De ander zet je boven en sluit daar de coax en utp kabel op aan zie:
http://www.hirschmann-multimedia.nl/MOKA-32

Kopen kun je ze bijvoorbeeld hier:
http://www.allekabels.nl/...et-over-coax-adapter.html
Moet ik die coax die nu in mijn tv gaat boven dus splitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Niet als je alleen een TV hebt.

Bekijk die pdf op die hirschman site eens, dat plaatje zegt meer dan woorden.
Jij wilt een situatie zoals in dat plaatje staat tussen meterkast en huiskamer.
http://www.hirschmann-mul...ia-products/MOKA32-NL.pdf

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Je zou kunnen overwegen om zelf nog even de handleiding o.i.d. erop na te slaan.

Als je hier kijkt http://www.hirschmann-mul...ia-products/MOKA32-NL.pdf
zie je dat dit apparaat ertussen kan, en dus zelf het signaal al doorverbind naar de televisie.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
NovapaX schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:05:
Je zou kunnen overwegen om zelf nog even de handleiding o.i.d. erop na te slaan.

Als je hier kijkt http://www.hirschmann-mul...ia-products/MOKA32-NL.pdf
zie je dat dit apparaat ertussen kan, en dus zelf het signaal al doorverbind naar de televisie.
Je zou kunnen overwegeeerst de vorige post te lezen voor je hetzelfde nog eens plaatst. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Niet om moeilijk te doen, maar heb je de tijden van beide posts ook gezien? Ik was misschien een seconde of 2-3 later ;)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voordat jullie allemaal rare coax oplossingen aanbieden. De Horizon TV boxen van Ziggo zijn alles in 1, dus kabelmodem, tv tuner, router etc etc. De EXTRA Horizon TV boxen zijn slaves van het hoofdmodel en die kunnen via WiFi OF coax OF ethernet aangesloten worden. Dat betekent in feite dus dat je met een extra Horizon TV box zelfs via WiFi je TV signaal op een kamer kunt krijgen.

Omwille van het verminderen van storingsgevoeligheid zou ik toch UTP adviseren. Eventueel COAX als dat er al ligt maar als er nu al te weinig signaal is dan zie ik dat niet snel als een stabiele oplossing.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
redfoxert schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:35:
Voordat jullie allemaal rare coax oplossingen aanbieden. De Horizon TV boxen van Ziggo zijn alles in 1, dus kabelmodem, tv tuner, router etc etc. De EXTRA Horizon TV boxen zijn slaves van het hoofdmodel en die kunnen via WiFi OF coax OF ethernet aangesloten worden. Dat betekent in feite dus dat je met een extra Horizon TV box zelfs via WiFi je TV signaal op een kamer kunt krijgen.

Omwille van het verminderen van storingsgevoeligheid zou ik toch UTP adviseren. Eventueel COAX als dat er al ligt maar als er nu al te weinig signaal is dan zie ik dat niet snel als een stabiele oplossing.
UTP gaat niet lukken omdat ik geen kabel van beneden naar boven kan trekken...
Wat zou jij mij adviseren in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 585429 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:51:
[...]

UTP gaat niet lukken omdat ik geen kabel van beneden naar boven kan trekken...
Wat zou jij mij adviseren in dat geval?
Hoe vaak moeten we nog MoCA zeggen???

Verder zijn al je vragen over wat het is, doet, hoe te installeren etc beantwoord in de uitgebreide info van Hirschmann over de MoKA-32. Die info is overigens geheel van toepassing op andere MoCA-apparaten, al ken ik er geen die in NL retail verkocht worden (muv de oudere MoKA-16, die alleen maar nadelen biedt tov de MoKA-32, maar dan nog superieur is aan alle andere alternatieven voor fatsoenlijk netwerkkabel trekken).
Leuk en wel, maar hij wil geen TV boven krijgen (heeft hij al) maar netwerkverbinding. En dat leveren die extra mediaboxen niet.
Nooit verdiept in MoCA zeker? 55dB dynamisch bereik. Ondanks hoge frequenties (iirc werkt de MoKA-32 per default op 1350-1450MHz) kun je er tientallen meters mee overbruggen over gare schoenveterkabels waar je nog nauwelijks Nederland 1-2-3 analoog kunt ontvangen.

[ Voor 44% gewijzigd door dion_b op 22-05-2015 12:59 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04 19:42

Ik zie dat die Horizon Extra apparaten ook een ethernet aansluiting hebben. Stel dat je de Extra unit aansluit via Moca, is dan de ethernetpoort gebridged naar de hoofd-Horizonbox?

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee. De Ethernetpoort is alleen maar om dat ding met de hoofdbox te verbinden, het kan niet gebruikt worden als AP of MoCA bridge :(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Anoniem: 585429 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:32:
[...]

voor jou misschien >:) wat voor huis is het? en wat voor leidingen lopen er al? cv. ventilatie. water. coax. telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 635341

Anoniem: 585429 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:51:
4) Kan ik mijn oude sitecom WL 575 (300N) als accespoint gebruiken?
Dat kan bij de WL-575 / WL-312 als volgt:

1. Neem plaats achter een computer die verbinding heeft met de router
2. Open een browser en open http://192.168.0.1
3. Log in met gebruikersnaam/wachtwoord die op de sticker staan op je router. (meestal admin/admin)
4. Klik op 'Status' en kies het tabblad 'DHCP Server'
5. Wijzig hier het IP adres van de Sitecom router naar een IP adres in het bereik van je Ziggo modem en buiten het bereik van de DHCP IP-range van het modem.
Bijvoorbeeld:
Als de modem te benaderen is op 192.168.178.1 en het DHCP bereik heeft van 192.168.178.10~253, wijzig dan het IP adres van je Sitecom router naar 192.168.178.2
6. Kies voor de waarde 'Disabled' bij het label 'DHCP Server'
7. Klik op 'Apply' om de instellingen op te slaan.
8. Plaats de kabel tussen het modem en uw Sitecom router in een van de (gele) LAN poorten van uw Sitecom router (dus niet de WAN poort en bij gebruik van MoCA via die adapter).

Werkt de verbinding hierna niet, start dan de apparaten even opnieuw op/of vernieuw de IP-adressen van de apparaten.
Pagina: 1