• strossa
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-08-2022
Beste Tweakers!

Ik wil mijn PC nog iets langer gebruiken totdat Skylake uit is :9~. Nu zit ik er over te denken om mijn huidige CPU te vervangen. Voor hetgeen wat ik met mijn pc doe is de CPU mijn Bottleneck (na mijn HDD dan omdat mijn SSD even in de macbook zit). Mijn huidige CPU is een i5-750. Ik heb de i5 op 3,4 Ghz geclockt en dat loopt lekker stabiel. Het moederbord is een Gigabyte GA-H55M-S2.

Nu kan ik een Xeon x3460 krijgen voor €70,- maar ik vraag me af of dat het wel waard is.
Ze hebben redelijke vergelijkbare prestaties alleen heeft de Xeon wel Hyperthreading.
De Xeon zou ik dan ook iets gaan overclocken.

i5-750: 2,667 GHz | X3460: 2,8 GHz

Verder kan de Xeon iets meer RAM hebben 32GB tegenover 16 GB echter is mijn 2x 4 GB voorlopig al voldoende :)

Hoe denken jullie hierover?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Hyperthreading gaat wel wat toevoegen qua multithreading performance.

Je kan ook kijken naar V&A, daar zit vast nog wat 1156 tussen.

Verwijderd

Weet je zeker dat je de Xeon kunt overclocken? Dat kan vaak niet, behalve een heel klein beetje pielen onderin.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2015 01:27 ]

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 01:27:
Weet je zeker dat je de Xeon kunt overclocken? Dat kan vaak niet, behalve een heel klein beetje pielen onderin.
Waarom zou dat niet kunnen? 1366 en 1156 laten zich prima overclocken, heb tijden een 1156 xeon gehad die stock 2,4 was en bij mij z'n werk deed op 3,4

Hogere multi is wel fijn bij het clocken, hoef je niet zulke hoge BCLK te draaien voor een fatsoenlijke snelheid, die van mij hield op ergens bij 180.

Ik zou het gewoon doen en die oude CPU proberen te verkopen voor een euro of 50.

Mijn Xeon 771's clocken ook wel, alleen jammer dat ik geen voltage kan veranderen en nog met ondermaatse koeling zit, maar ik verwacht dat ze wel 3,8(stock 3Ghz C2Q's) kunnen doen met fatsoenlijke koeling en een beetje extra spanning(en dan maar hopen dat FBDIMM zulke FSB's ook trekt :P ).

Pas sinds 1155 heb je een K CPU nodig om te kunnen overclocken, dat is dan ook de reden waarom ik nog 771 gebruik. Hyperthreading en efficientere CPU's(clock per clock) kunnen prijstechnisch de strijd niet aan met een dual C2Q

[ Voor 30% gewijzigd door Exphy op 22-05-2015 01:50 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Verwijderd

Exphy schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 01:42:
Waarom zou dat niet kunnen? 1366 en 1156 laten zich prima overclocken, heb tijden een 1156 xeon gehad die stock 2,4 was en bij mij z'n werk deed op 3,4
Het heeft niets met de socket te maken, maar met dat Xeons regelmatig geen unlocked mutliplier hebben.
Hogere multi is wel fijn bij het clocken, hoef je niet zulke hoge BCLK te draaien voor een fatsoenlijke snelheid, die van mij hield op ergens bij 180.
Dat is de crux juist - je kunt alleen de FSB aanpassen, waardoor je een vrij natuurlijke limiet hebt. Als ik de verhalen mag geloven haal je er niet meer dan ~400 MHz uit.
Exphy schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 01:42:
Pas sinds 1155 heb je een K CPU nodig om te kunnen overclocken
Kijk, dat is handige informatie :P Ik ben niet genoeg op de hoogte van Xeons om dat te kunnen zeggen, dus ik neem dat van je aan :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2015 01:53 ]

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 01:52:
[...]

Het heeft niets met de socket te maken, maar met dat Xeons regelmatig geen unlocked mutliplier hebben.

[...]

Dat is de crux juist - je kunt alleen de FSB aanpassen, waardoor je een vrij natuurlijke limiet hebt. Als ik de verhalen mag geloven haal je er niet meer dan ~400 MHz uit.
Intel heeft pas sinds K processors(en engineering samples daarvoor) een unlocked multi(volgens mij sinds de Pentium 2). Alles voor socket 1155 moest je eigenlijk wel overclocken met de FSB en socket 1156 en 1366 zijn de laatste waar dat nog echt kon.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 01:52:

Kijk, dat is handige informatie :P Ik ben niet genoeg op de hoogte van Xeons om dat te kunnen zeggen, dus ik neem dat van je aan :)
Xeon's komen vaak ook uit het midden van de wafer(althans voor zover dat waar is), waardoor ze beter belicht zijn en vaak op lagere spanningen kunnen draaien dan "normale" CPU's waardoor er meer headroom is.

Al mijn xeons draaiden altijd als een tierelier
/offtopic/semi oude lul, mijn eerste C2D(Celeron E1400) had een stock FSB van 200Mhz en een multi van 10, die deed zijn werk ook makkelijk op 3,4 en een C2D op die clocks was erg snel voor zijn tijd.

[ Voor 34% gewijzigd door Exphy op 22-05-2015 02:11 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Verwijderd

strossa schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 01:09:
Verder kan de Xeon iets meer RAM hebben 32GB tegenover 16 GB echter is mijn 2x 4 GB voorlopig al voldoende :)

Hoe denken jullie hierover?
Hou er rekening mee dat jouw moederbord maar maximaal 8GB ondersteunt.

Verder staat de genoemde Xeon niet op de cpu support list, dat zegt niet dat het niet werkt (broertjes staan er wel op) maar toch....

• strossa
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-08-2022
Bedankt voor jullie reacties!
johnkeates schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 01:25:
Hyperthreading gaat wel wat toevoegen qua multithreading performance.

Je kan ook kijken naar V&A, daar zit vast nog wat 1156 tussen.
Gekeken en geen snellere behalve i5-760 kunnen vinden wel een Vraag advertentie aangemaakt.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 01:27:
Niet echt gecheckt maar ik zag wat resultaten van overgeclockte X3460 dus ging er vanuit dat het net zo als mijn i5-750 gaat. Dat is ook geen K en daar kan je de multiplier gewoon aanpassen.

@Exphy Thx voor de info! ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:00:
[...]

Hou er rekening mee dat jouw moederbord maar maximaal 8GB ondersteunt.

Verder staat de genoemde Xeon niet op de cpu support list, dat zegt niet dat het niet werkt (broertjes staan er wel op) maar toch....
Daar zeg je me wat! Die extra RAM feature is dan sowieso niet toepasbaar. Maar goed dat is gelukkig niet me bottleneck.

En dat de CPU niet op de supportlist staat baart me toch wel een beetje zorgen! Goed gespot!
Ik ga even zoeken naar referenties of het wel gaat werken! B)
Pagina: 1