Laptop, matlab, python, sketch-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 371003

Topicstarter
Intro:
Anderhalf jaar geleden moest ik noodgedwongen een nieuwe laptop kopen en was mijn budget niet heel groot. Toen heb ik, helaas, de http://tweakers.net/price...0u4e-k01nl/specificaties/ gekocht. Ik heb hier nog elke dag spijt van. hij is traaaaaaaag. Elke 3 maanden windows opnieuw installeren werkt ook al bijna niet meer. En als ik een script run voor matlab waar mijn mede studenten 20 seconden overdoen ben ik een uur bezig.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik zal de Laptop vooral gaan gebruiken voor mijn studie, natuurkunde, waarin ik veel matlab gebruik. Verder ben ik van plan een beetje met python te gaan experimenteren.
Verder gebruik ik alleen maar een beetje spotify, Latex, torrents. Een goede wifi verbinding zou wel fijn zijn i.v.m. het intensief gebruik maken van een NAS.

Wat is je budget?
Ik hoop dat het onder de 1000 kan blijven, als niet dan moet ik ff rekenen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Elke dag! Dus niet te zwaar.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet per se voorkeur, kan alleen niet overweg met Apple, dus geen mac.

Andere eisen:
Esthetische moet hij verantwoord zijn. MInimaal 12gb ram aankunnen, het liefst 16, of te wel hoeft er niet per se al in te zitten maar moet ik er wel bij kunnen prikken.
SSD, minimaal 128 gb, staan alleen programma's op dus hdd is niet nodig.
Het liefst touch-screen.
Maximaal 15,6 inch.
Ik zat zelf te denken aan een quad-core, maar binnen het budget en gewicht moeilijk, is het nodig voor mijn programma's? Dat is de vraag...

Ik heb zelf al veel rond gekeken en heb de volgende dingen gevonden die mij opzich wel aanspraken:Ik hoop met de hulp van jullie niet weer een foute keuze te maken.

Als ik dingen vergeten ben te melden hoor ik het graag.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 371003 op 21-05-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niemand? Komt dat door mijn slechte titel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Anoniem: 371003 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 14:38:
Niemand? Komt dat door mijn slechte titel?
Voor mij juist niet, wordt het interessant van :)

Je gekozen laptops hebben een Intel Core i7-5500U, CPU vergende programma's gaan hier niet heel erg soepel op, deze CPU is specifiek voor laag verbruik voor langere accuduur. Specifiek voor ultrabooks.

Zoek anders een mooie laptop uit waar je de harddisk kan wisselen voor een SSD.

Ik weet niet wat Matlab voornamelijk vraagt maar denk dat de bottleneck op de CPU/geheugen gaat liggen.

pricewatch: Asus N551JQ-CN045H
En dan een SSD van 250GB in zetten zit je nog binnen je budget.
Zou je ook nog 8GB bij kunnen prikken(of 2x 4GB moeten vervangen voor 2x 8GB, denk het 2e helaas).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:44
Als je programma's als matlab gaat draaien heb je inderdaad een krachtige CPU nodig.
De laptops die jij voorstelt zijn allemaal ultrabook/thin & light gevalletjes met een undervoltage processor. Hiermee maak je dus dezelfde fout als met je vorige laptop.

Beter ga je voor een laptop met een full voltage i7 47xxHQ zoals de asus die hierboven genoemd wordt. Je hebt dan wel een laptop van rond de 2.5 kg maar ik kan je uit ervaring vertellen dat een dergelijke apparaat prima is mee te nemen.

Dus of je kiest voor een dunne en lichte laptop met een cpu die totaal ongeschikt is voor de dingen die je er mee gaat doen, of je neemt een iets zwaardere laptop waarop alles vlotjes werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaogai
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-02-2023
Geheugen lijkt mij de eerste sleutel. Een i5 is niet zoveel trager dan een i7 als je beschrijft. Loop je huidige laptop veel te swappen?
Een andere versneller is CUDA. Dan moet je wel een NVIDIA grafische kaart erin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Een dual-core i5 is een stuk langzamer dan een quad-core i7 hoor. Gelukkig heb je bij vrijwel alle dual-core i5's HT wat het weer 4 threads maken...maar bij de i7 heb je dan 8 threads.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopTon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 22:03

TopTon

Power 2 PC's

Kijk eens naar de Acer Aspire laptop's, ik vind die zelf zeer goed, goedkoop, en als je eens wat wil veranderen, zoals een wifikaart kan dat makkelijk.

Een i7 is zeker een aanrader, als medestudent met ook Matlab en Solidworks, kom je met een i5 4200U aanzetten, kom je ook een heel eind. Je zal dan wel wat langer moeten wachten, maar als je eenmaal bezig bent, valt het mee.

Denk er wel om, dat als je een dunne laptop neemt, dat je processor langzamer zal zijn dan bij een dik model. Dit in verband met je koelprestaties.

Acer V5-573G + (i5 3570k+8GB+GTX 760)= Plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties ga morgen weer wat meer onderzoek doen.

Kan via via aan een envy 15 touchsmart komen uit 2013. Met een i7 4700qm processor. 256 ssd 16gb crucial werkgeheugen en beter wifi kaart. Alleen de recensies ocer het scherm zijn niet al te goed.

Is dit een goede deal voor 650?

Wel 2.7 kg, maar zoals was aangegeven voor een goede processor moet dat nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:48
De Lenovo Y510P die ik had was ongeveer net zo zwaar, en ik vond het goed te doen om die telkens mee naar school te nemen.
Qua processor en met die SSD zit je goed. Ook het RAM geheugen is een plus, maar wat voor grafische kaart zit erin? Voor zware berekeningen en teken programma's wil je wel een goede grafische kaart hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De video kaart die er inzit is een Nvidia GT740M.
Alleen geen full hd scherm en schijnt nogal te spiegelen wat door de touch komt.

Ik zit in dubio of ik niet even moet wachten op het nieuwe laptop project van de TU om zo het beste voor mijn geld te krijgen. Het oog wil natuurlijk ook wat, en die laptops zijn meestal lelijk, maar wel erg goede hardware....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:00
Er zijn nog maar weinig MATLAB onderdelen die echt van GPU processing gebruik maken, en als ze het al doen is de snelheidswinst niet altijd optimaal. Als jouw scripts een uur draaien, en die van je studiegenoten slechts enkele seconden is de hoeveelheid ramgeheugen waarschijnlijk de bottleneck. Een deel daarvan kan je trouwens oplossen door slimmer te programmeren. Gebruik sparse matrixes, zorg ervoor dat je niet-benodigde variabelen wegknikkerd, en allocate al het geheugenn aan het begin van je script.

In mijn ervaring is een sloot ram, een enigszinds capabele processor, en slim scripten de oplossing tot snel matlab'en. Mocht je heelveel data-operaties doen (inlezen, wegschrijven, enzovoort) dan kan een SSD ook helpen. Dat maakt je keuzeruimte al een stuk groter.

NAS en wifi gaat mi niet echt samen. Zorg liever voor een fijne gigabit bedrade verbinding. Wifi is altijd trager dan de geadverteerde verbindingssnelheid.

Wat ook nog een optie is, afhankelijk van je internetverbinding thuis, is remote desktop. Je kan dan een zware desktopPC ergens thuis neerzetten, en daar remote met een klein, licht laptopje op werken. Dat gaat niet voor 3D werk, maar matlab, latex en al die andere dingen gaat prima. Ik heb mijn hele afstuderen op die manier gedaan, en dat voelde (met 50mb glas bij mij thuis, en uni-internet aan de andere kant) alsof ik gewoon lokaal zat te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Had zelf ook al nagedacht over een desktop pc en mijn laptop als remote te gebruiken, echter is mijn internet thuis niet echt optimaal ofzo en ben ik bang dat ik het zonde van mijn geld ga vinden i.v.m. de slechte verbinding.

Voor grootte bestanden overdrachten verbind ik mijn laptop ook altijd even met de internetkabel zodat het opschiet.

Qua werkgeheugen zal het inderdaad het grootste verschil zijn, los van de processors dan. Het probleem van mijn huidige laptop is dat ik hem nog wel kan uitbreiden met 4gb, maar dat ik daar niet het nu van in zie, omdat ik denk dat dat het probleem maar een klein beetje zal oplossen.

Zijn er betaalbare quad-core laptops te vinden onder de 15,6 inch of moet ik dan gaan sparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novosibirk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik denk persoonlijk dat een SSD en 4GB ram geheugen in je huidige laptop plaatsen, wonderen zal verichtten. Daarnaast is het zonde om nu al afscheid te nemen van deze laptop.

Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je er een SSD icm 4gb extra ram geheugen, het nog zo traag is.
Zit een redelijk goede processor in namelijk. Enig minpunt is het scherm, jammer dat er geen FHD scherm inzit.
Alleen een upgrade naar een i7 HQ zou een verbetering zijn. Dus of een i7 HQ laptop uitzoeken of de huidige laptop upgraden is mijn advies.
De laptops met i7 HQ hebben voor jou als nadeel dat ze zwaar zijn, rond de 2,5kg. Ik heb een ultrabook i5 en een i7 HQ laptop, ik kan je vertellen dat wanneer ik moet reizen ik altijd voor de ultrabook kies. Dat is een persoonlijke keuze, hoop dat ik je wat beter inzicht heb kunnen geven.

[ Voor 4% gewijzigd door novosibirk op 25-05-2015 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reactie novosibirk.

Het feit dat ik nu geen FHD scherm heb heeft me eigenlijk nog nooit geboeid. Ben wel blij met het scherm en de matte coating. Kijk toch nooit films op laptop en spelletjes speel ik ook niet.

Het moeilijke vind ik alleen dat een SSD inbouwen volgens mij een operatie wordt omdat er niet aan de onderkant een klepje zit en dat hij waarschijnlijk dus helemaal uit elkaar moet. Heb nu een SSD cache van 24gb.

Ik heb nog 2 belangrijke vragen:
Maakt de snelheid van de RAM veel uit? dus 1000Mhz of 1600Mhz?
Wat is het grootste verschil tussen een qm en een hq processor?

Zit toch te denken om hem misschien te upgraden.
Het is niet mogelijk om er stiekem 2 8gb kaartjes in te steken en kijken of het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novosibirk
De ram snelheid maakt niet superveel uit voor intel processors. Doordat de prijzen vrijwel gelijk zijn voor 1333 en 1600 zou ik voor de 1600hmz variant kiezen. Kijk wel eerst of er DDR3L in zit of normaal DDR3.
DDR3L is de energie zuinige variant waar ik persoonlijk altijd voor zou kiezen in een laptop, om toch dat beetje extra batterijduur te krijgen.

Het verschil tussen HQ en QM is er niet, de benaming is verandert sinds de 4000 serie. Wat voorheen QM heette, wordt nu HQ genoemd. Natuurlijk is de 4000 serie wel sneller in vergelijking tot de 2000 en 3000 serie van intel.

Of het mogelijk is om 2 maal 8gb erin te doen is natuurlijk een gok. Ik zou even goed googlen of het anderen gelukt is om 16gb in te doen. Zo heb ik in het verleden in een asus laptop 16gb draaiende gekregen terwijl op de asus website maximaal 8 gb stond.
De geheugencontroller van je cpu kan in ieder geval wel 16gb aan, het is de vraag of je moederbord het ondersteund.

edit: btw een hybride hardeschijf kan je niet vergelijken met een goede SSD. SSD is vele malen sneller, wat in praktijk dus een veel snellere ervaring tot gevolg heeft. Hybride hardeschijven zijn een leuk gimmick maar meer ook niet.

[ Voor 21% gewijzigd door novosibirk op 25-05-2015 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wederom bedankt voor de reactie,

Ik ga ff proberen van iemand 16gb te lenen en dat er in te schroeven voordat ik mijn geld hier aan uitgeef. Als me moederbord het niet ondersteund hoe merk ik dat?
Anders koop ik er een 4gb kaartje bij en ga ik het nog een jaartje uitzingen. Zit nu een DDR3 in, kan ik er dan wel DDR3L in zetten?

Die SSD vervangen lijkt me qua prestaties wel wat, maar qua werk niet, ben altijd bang dat het niet meer in elkaar komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 371003 op 25-05-2015 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novosibirk
SSD toevoeging zal ervoor zorgen dat je pc sneller opstart en programma's veel sneller opstart en installeert, ik raad het je echt aan. Je PC zal een stuk sneller aanvoelen dan voorheen, alleen ram is naar mijn mening niet genoeg om van het "trage pc" gevoel af te komen. Extra RAM zal wel uitmaken in MATLAB, maar omdat MATLAB hevig leunt op de prestaties van de CPU zul je een marginale snelheidswinst behalen ten op zichte van een vervanging naar een i7 HQ+veel RAM. Het is natuurlijk een overweging die jezelf zal moeten maken, bijvoorbeeld of je echt maar 20sec wil wachten of dat 40sec wachten ook prima is. In het eerste geval zou je overweging sterk neigen naar een nieuwe laptop met i7 HQ en in dat tweede geval naar een SSD + RAM upgrade.

Ik wil nog even een kanttekening plaatsen. Door de gehele topic te gelezen te hebben, kan ik concluderen dat je een i7 HQ, SSD, veel ram en een lichtgewicht laptop wil. Ik moest toen meteen denken aan een MBP.
Helaas zit het ruimschoots boven je budget, werken met os x heb je zo in een paar weken onder de knie.
Is niet heel veel anders dan werken met windows, basisprincipes zijn hetzelfde alleen werkt het net even anders maar daar wen je snel aan. Maar de prijs is het dubbele van je budget :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas wil ik liever niet overstappen naar Apple. Kwam zelf uit bij MSI, die ook wel wat lichtgewicht laptops hebben met aardige Specs, maar helaas ook ver boven het budget.

Ik ga vrijdag even testen of ik er 16gb in kan doen. Daarna ga ik een SSD in bouwen, of laten inbouwen als iemand een tip heeft waar dit goed gedaan wordt tegen een niet al te hogen prijs.

Dan ga ik rustig een jaartje 40 seconden wachten per scriptje, en ga ik me zelf uitdagen om beter te programmeren waardoor het sneller wordt. En dan koop ik volgend jaar wel iets beters, of gewoon de laptop uit het laptopproject van dat jaar.

Vindt het zelf ook zonde om een laptop van net 1,5 jaar oud de deur uit te doen. Of iemand moet zeggen hmm zo'n samsung laptop die wil ik hebben hahaha.
Pagina: 1