Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spatie tussen SI-grootheid en -eenheid

Pagina: 1
Acties:

• Upquark
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-10 08:28
Naar aanleiding van nieuws: Protonen botsen met recordhoeveelheid energie in de LHC (hoewel ik het al veel langer zie) de volgende vraag: waarom wordt op Tweakers de SI-grootheid en -eenheid aan elkaar geschreven, en staat er - zoals het hoort - geen spatie tussen?

Als voorbeelden bedoel ik dus dit: 250W (watt), 13TeV (teraelektronvolt), 3TB (terabyte), 39g (gram), 15µm (micrometer).

We hebben toch   om te voorkomen dat er op niet-gewenste plaatsen wordt afgebroken?
The value of a quantity is written as a number followed by a space (representing a multiplication sign) and a unit symbol; e.g., 2.21 kg, 7.3×102 m2, 22 K. This rule explicitly includes the percent sign (%) and the symbol for degrees of temperature (°C). Exceptions are the symbols for plane angular degrees, minutes, and seconds (°, ′, and ″), which are placed immediately after the number with no intervening space.

• Delpozo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:07
Bij Tweakers hanteren we al vele jaren de regel dat we symbolen aan het getal vast schrijven: 12cm, 230V, 100Mbit/s, enz. De reden daarvoor is dat onze teksten soms dermate veel van dergelijke termen bevatten dat los schrijven aanmerkelijk onoverzichtelijker wordt.

Vgl. bijvoorbeeld: 'een bereik van 24 tot 1440 mm (35 mm-equivalent)' met 'een bereik van 24 tot 1440mm (35mm-equivalent)' en 'een 120 mm- of 140 mm-radiator en twee 92 mm-ventilators' met 'een 120mm- of 140mm-radiator en twee 92mm-ventilators'.

Wij denken dat we de lezers hiermee een dienst bewijzen, al zal dat natuurlijk nooit voor iedereen gelden.

[ Voor 5% gewijzigd door Delpozo op 22-05-2015 10:19 ]

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

35mm-equivalent moet juist aan elkaar geschreven moet worden omdat dit een samenstelling is.

Alleen de losse `waardes` moeten met een spatie. Kortom jullie doen het al bijna goed alleen in je eerste voorbeeld is de 1440mm fout.

Of je lezers een dienst bewijst met foute spelling kan je inderdaad over twisten maar ik zie persoonlijk het voordeel er niet van.

• MDT-Maikel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-02-2021
Excuses voor de misschien wat agressieve toon in het spelfoutjes topic. Maar in sommige artikelen hier op Tweakers staan de waarden en hun eenheden wel los geschreven, zoals hier:

nieuws: Eerste deeltjes schieten weer door de LHC

Nogmaals herhaal ik mijn argument dat er in de wetenschap redenen zijn om waarden en eenheden los te schrijven, voornamelijk leesbaarheid. Wetenschappelijke teksten staan vol met waarden en eenheden. Ik snap niet waarom een technisch georiënteerde website een wijdverspreide conventie in wetenschap niet zal handhaven voor zijn lezers, waarvan toch minstens kennis van het SI-stelsel verwacht mag worden.

Als je het makkelijk wilt houden kun je de waarden in alle LHC artikelen gewoon weglaten, die zijn toch nietszeggend voor het gemiddelde publiek. Wie weet er nou wat een elektronvolt is.

brick store | mdt.re

• Delpozo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:07
@emnich: dat de regel voor het aaneenschrijven bij samenstellingen ook in dit geval opgaat, is aanvechtbaar.
@MDT-Maikel: in het artikel dat je aanhaalt, heeft de auteur zich niet gehouden aan onze schrijfwijzer.

[ Voor 14% gewijzigd door Delpozo op 22-05-2015 11:04 ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
MDT-Maikel schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:29:
Excuses voor de misschien wat agressieve toon in het spelfoutjes topic. Maar in sommige artikelen hier op Tweakers staan de waarden en hun eenheden wel los geschreven, zoals hier:

nieuws: Eerste deeltjes schieten weer door de LHC

Nogmaals herhaal ik mijn argument dat er in de wetenschap redenen zijn om waarden en eenheden los te schrijven, voornamelijk leesbaarheid. Wetenschappelijke teksten staan vol met waarden en eenheden. Ik snap niet waarom een technisch georiënteerde website een wijdverspreide conventie in wetenschap niet zal handhaven voor zijn lezers, waarvan toch minstens kennis van het SI-stelsel verwacht mag worden.

Als je het makkelijk wilt houden kun je de waarden in alle LHC artikelen gewoon weglaten, die zijn toch nietszeggend voor het gemiddelde publiek. Wie weet er nou wat een elektronvolt is.
In het LHC-artikel heb ik dat net aangepast. We snappen prima dat wetenschappelijke teksten vol staan met waarden en eenheden, maar Tweakers bevat niet van dergelijke teksten. Ook beseffen we dat een deel van onze lezers dergelijke materie wel leest en dat gewend is. Omdat we geen onderscheid willen maken in welke tekst we iets wel of niet doen, hebben we gekozen voor consequentie. Die consequentie voeren we dus in alle artikelen door, ongeacht het onderwerp. We kiezen er dus voor iets anders te doen met onze kennis over het SI-stelsel.

• Ropau
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 17:02
Naast de desbetreffende regel van het SI, hebben ook de Taalunie en Wikipedia een dergelijke conventie. Ook lijken kranten deze norm allemaal duidelijk te volgen:
AD: "100 km/u"
NRC: "160 km/u"
Het Parool: "337 km"
KNMI: "30 mm"
Volkskrant: "800 MHz".

Zelfs jullie zusterwebsite Autotrack is gebruikt consequent spaties.

Smaak terzijde snap ik niet waarom de redactie ervoor kiest zowat als enige in het Nederlandse uitgeverslandschap te kiezen voor het weglaten van spaties want hiermee schep je juist verwarring en het gevoel van inconsequentie. De dienst wordt zo eerder een last. Vorm volgt functie.

Er bestaat overigens misschien wel een middenweg: het unicode-karakter NARROW NO-BREAK SPACE (bestaat sinds september 1999). Én spaties volgens de norm én minder witruimte, ik zie een win-win :). Het lijkt me triviaal om zoiets als weergave-filter te implementeren.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
We weten dat anderen het anders doen, dus het verzamelen van linkjes naar websites die al dan niet ook tot de Persgroep behoren voegt weinig toe aan het gesprek. Kennelijk zijn er enkele mensen die vinden dat spaties erbij moeten. We hebben proberen uit te leggen waarom we het doen zoals we doen en wellicht doen we daar wel veel meer mensen een plezier mee. Betekent niet dat we onze beslissing niet kunnen heroverwegen, maar daar zullen we het intern dan eens over moeten hebben.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik had laatst nog paper gereviewd waarbij geklaagd werd door andere reviewer dat er spaties tussen zaten terwijl het halve spaties moesten zijn. Het is maar waar je je druk om maakt denk ik dan.

Als ik het bovenstaande voorbeeld bekijk vind ik zelf ook dat er best wat voor te zeggen is dat het duidelijker is zonder spatie.

Overigens:
http://www.volkskrant.nl/...men-met-je-helm~a3036190/ - Volkskrant - 30mm
http://www.parool.nl/paro...betalen.dhtml?cw_agreed=1 - Parool - 30mm
http://www.nrc.nl/sport/2...r-halve-finale-100-meter/ - NRC - 100m

Oftewel: Selectief zoeken kan altijd ;)

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:55
Nu ik kennis heb van deze stijlfout, begint hij mij steeds vaker op te vallen. Bijvoorbeeld in nieuws: Slides tonen Intels Xeon-processors op basis van Skylake met 28 cores
> 28 cores
> 26 mei
> 32 reacties
> 8.485 views
> 28 cores
> 512bit-verwerking
> 100Gbit/s-interconnects
> 10,4GT/s
> 9,6GT/s
> 48 pci-e 3.0-lanes
> 20 pci-e-interfaces
> 45W
> 165W
> 24 cores

Bij cores, mei, reacties, views etc. snap ik dat het los staat, het gaat eenmaal op xx van die dingen. Dan heb je de samenstelling 512bit-verwerking. Ook correct. Bij 48 pci-e 3.0-lanes heb ik het moeilijker, zijn het nu 48 lanes, of is het één ding met 48 lanes? Moet het dan niet 48pci-e zijn volgens de Tweakers richtlijn?

10.4GT/s, 45W, daar wordt het dan weer wel aan elkaar geplakt. Daar zou ik juist een spatie verwachten, net als bij 28 cores, zijn het 45 Watt, niet een Watt van 45.

(Even voor de duidelijkheid, ik zou het liefst een nonbreaking space tussen eenheden zien, samentrekkingen wel aan elkaar, gewoon zoals het hoort)

• Upquark
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-10 08:28
Het patroon is volgens mij: dimensieloze eenheden zoals cores, views, reacties staan los, de rest wordt aan elkaar geschreven.

@ Wilbert: het gaat er mij niet om dat omdat X, Y en Z het zo doen, Tweakers het ook zo zou moeten doen. Het is simpelweg zo dat het SI-stelsel de spatie voorschrijft. Het enige symbool dat aan de grootheid vastgeschreven mag worden, is het graden-symbool (°). Het zou fijn zijn als de richtlijn wordt heroverwogen. :)

Verwijderd

Het zou interessant zijn om eens die smalle non-breaking space uit te proberen, om te zien of daarmee aan de wensen van beide partijen tegemoet wordt gekomen.
Pagina: 1