Internetsnelheid en disconnecties

Pagina: 1
Acties:

• Elemental Woods
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05-2018
Hey Tweakers,

Ik heb sinds een maand problemen met de Wifi die ik boven gebruik. Hier ben ik aan de Linksys EA2700 aangesloten. Deze router deed het altijd prima, maar de afgelopen maand kan ik niet meer normaal internet gebruiken op mijn mobiel. Het internet doet het goed, maar na enkele minuten (3-5) kan ik niks meer laden. Ik heb dan nog wel verbinding met de router.

Daarom dacht ik dat het tijd was voor een nieuwe router. Ik heb het netwerk goed bekeken en zag dat ik CAT5e kabels naar beneden heb gaan. Als ik het goed begrijp ondersteunen deze niet 1Gbps (wat ik wel wil natuurlijk).

Daarom ging ik naar benenden en zag ik dat ik daar 2 apparaten heb hangen aan de muur: Een netwerk switch, Eminent EM4410 (zie hieronder), en een router van Ziggo, de Ubee EVW3200.

#ProductPrijsSubtotaal
1Eminent EM4410€ 0,-€ 0,-
1Linksys EA2700€ 63,67€ 63,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 63,67

Hierdoor komen er bij mij alleen nog maar meer vragen op 8)7.
- Is het slim om een netwerk switch te gebruiken? Ik heb gezien dat een netwerk switch niet nodig is, maar het wel de ping in een spel kan verlagen (ik game veel op mijn pc).
- Wat zijn de specificaties van de router die Ziggo heeft geleverd, de Ubee EVW3200, en kan ik deze router vervangen door een betere?
- Als ik 1Gbps LAN wil, moet ik dan de cat5e kabels vervangen? Als dit zo is, is het ook mogelijk om via de elektriciteit het internet te versturen, en dan dat een andere router dit kan omzetten in een wifi signaal?

Sorry als deze post op de verkeerde forum staat :S. Ik heb geen idee wat een een netwerk switch nou precies doet en wat de router van Ziggo precies doet. Na lang zoeken op internet ben ik niet veel wijzer geworden. Kan iemand mij dit uitleggen?

Bedankt alvast :)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:33
Cat 5e kabels ondersteunen Gigabit Ethernet. De switch zal de ping in je games niet beïnvloeden.

Waar staat je Linksys en waar is de ruimte waar je problemen hebt?

Kijk eens met een wifi analyser op je telefoon waar de drukte met Wifi signalen is. Kijk eens wat gebeurt als je op een rustiger kanaal gaat zitten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Elemental Woods schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 18:56:
Hey Tweakers,

Ik heb sinds een maand problemen met de Wifi die ik boven gebruik. Hier ben ik aan de Linksys EA2700 aangesloten. Deze router deed het altijd prima, maar de afgelopen maand kan ik niet meer normaal internet gebruiken op mijn mobiel. Het internet doet het goed, maar na enkele minuten (3-5) kan ik niks meer laden. Ik heb dan nog wel verbinding met de router.
OK, maar je slaat wel heel veel stappen over als je hier verder gaat:
Daarom dacht ik dat het tijd was voor een nieuwe router. Ik heb het netwerk goed bekeken en zag dat ik CAT5e kabels naar beneden heb gaan. Als ik het goed begrijp ondersteunen deze niet 1Gbps (wat ik wel wil natuurlijk).
- Na enkele minuten kun je niets meer laden. Vraag: enkele minuten na wat?
- Om een of andere reden verdenk je dat je router oorzaak is van dit probleem. Waarom denk je dat?
Daarom ging ik naar benenden en zag ik dat ik daar 2 apparaten heb hangen aan de muur: Een netwerk switch, Eminent EM4410 (zie hieronder), en een router van Ziggo, de Ubee EVW3200.
Hierdoor komen er bij mij alleen nog maar meer vragen op 8)7.
- Is het slim om een netwerk switch te gebruiken? Ik heb gezien dat een netwerk switch niet nodig is, maar het wel de ping in een spel kan verlagen (ik game veel op mijn pc).
Een switch is - heel kort door de bocht - een kastje waarmee je meerdere netwerkkabels kunt verbinden. Als je meerdere poorten op de switch gebruikt is het waarschijnlijk zinnig. Gebruik je maar twee poorten op de switch dan voegt het weinig toe.

In dit geval vertraagt het ook: de rest van de onderdelen die je noemt ondersteunen Gigabit Ethernet (GbE), dit is een 100Mb switch. Het kan geen kwaad deze te vervangen door een GbE exemplaar. Hoeft niet meer dan twee tientjes te kosten voor een degelijke.
- Wat zijn de specificaties van de router die Ziggo heeft geleverd, de Ubee EVW3200,
Een EuroDOCSIS 3 modem/router/AP. Doet 8 (Euro)DOCSIS kanalen downstream en 4 upstream, waarmee je tot ongeveer 200Mbps kunt gaan aan de DOCSIS-kant. Aan de LAN-kant heeft het GbE, en verder WiFi-n.
en kan ik deze router vervangen door een betere?
Dat moet je Ziggo vragen, maar ik betwijfel het, dit ding is gewoon nog actueel.
- Als ik 1Gbps LAN wil, moet ik dan de cat5e kabels vervangen?
Nee, Cat5E kan prima GbE aan. Het is je el-cheapo switch die de boel momenteel vertraagt.
Als dit zo is, is het ook mogelijk om via de elektriciteit het internet te versturen,
Waarschijnlijk wel, maar dat wil je echt niet:

1) Powerline-meuk werkt niet in tussen de 10 en 25% van huizen. Het valt niet van tevoren te zeggen of het bij jou gaat werken.
2) Al gaat het werken, de prestaties zijn veel lager dan je op basis van alle geweldige 500/600/1000/1200Mbps kreten zou verwachten. Best case haal je met de meest high-end apparatuur misschien 200Mbps. Maar misschien minder (heb hier een set die elders zo snel is maar hier maar 70Mbps doet).
3) Dat soort high-end zooi is duur, reken op EUR 100 voor set van twee. De dingen die je voor EUR 30 per set koopt geven hooguit een derde van die snelheid - en hebben doorgaans 100Mb Ethernet aansluitingen waardoor je zeker weet dat je daar nooit boven uit gaat komen.

Als je Ethernetkabels hebt is dat altijd betrouwbaarder, zelfs als ze oude Cat5 zijn die geen GbE trekken. En zelfs als je kabels moet vervangen of nieuw leggen is het goedkoper (en betrouwbaarder) dan met Powerline prutsen.
en dan dat een andere router dit kan omzetten in een wifi signaal?
Networking 101:

Een router is een apparaat wat twee netwerken met elkaar verbindt. Dat staat volledig los van evt WiFi. Jij denkt aan een apparaat wat een bedrade verbinding draadloos maakt. Dat is een Access Point (AP). Je wilt max 1 router in je netwerk hebben, in jouw geval is dat de modem/router van Ziggo. Alle overige apparaten die iets met WiFi doen moeten AP's zijn. Het kan goed zijn dat de problemen die je ervaart komen doordat je die Linksys router achter de Ubee router hangt en daarmee twee verschillende netwerken in je huis maakt.

Begin eens met de Linksys in te stellen als AP. Dan hangt alles binnenhuis in hetzelfde netwerk. Misschien dat dan je problemen verholpen zijn. Zo niet heb je dat in ieder geval uitgesloten. Hoe dat te doen? Zie hier:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Oslik blyat! Oslik!