Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:20
Beste mede tweakers,

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een naar een eerste koopwoning en hebben wat leuks op het oog.

Even een fictief scenario om mijn vraag te verduidelijken:

De taxatie waarde is hoger dan aanschaf waarde, verschil: 10.000,-

Optie 1: Als ik zonder verbouwing een hypotheek aanvraag word uitgegaan van de koopsom. Ik moet in dit geval 5.000,- aan financieringskosten betalen.

Optie 2: Door een verbouwing door te voeren, de aanschaf van Zonnecellen, die minimale meerwaarde creëren, maar wel de maandlasten drukken, word nu voor het bepalen van de maximale hypotheek de taxatiewaarde (na verbouwing) gebruikt. Ik zou dus maximaal 10.000 euro meer mogen lenen (Verschil koopsom en taxatie).

Kan de 5.000,- euro die ik nu extra kan financieren, bovenop de verbouwingskosten, gebruiken voor de financieringskosten, of moet dit bedrag volledig ten goede komen aan de verbouwning? Oftwel, de verbouwing kost maar 5.000 dus er word maximaal 5.000 meer gefinancierd en ik moet nog steeds de financieringkosten uit eigen zak betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat zei je hypotheekadviseur toen je deze vraag aan hem voorlegde?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat de bank eisen stelt aan het besteden van het extra opgenomen geld (bouwdepot) en zonnecellen niet perse tot waardevermeerdering wordend gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Ik heb de vraag voorgelegd aan 2 hypotheek adviseurs en ze geven beide een ander antwoord.

De ene geeft aan dat zodra je een verbouwing doet, de taxatie waarde gaat gelden als waarde voor de maximale hypotheek ipv de koopsom. Deze geeft dan ook aan dat je dit bedrag dan kan gebruiken om de financiering te betalen.

De ander geeft aan dat je niet meer zult krijgen dan de kosten van de verbouwing, maar hij kon geen duidelijkheid geven waarom de 103% wel mag worden opgenomen en gebruikt worden voor het gedeeltelijk betalen van financieringskosten, maar niet het volledige bedrag betaald mag worden als de taxatiewaarde dit toelaat door het verhogen van de maximale hypotheek. Ik kreeg dus geen zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Het eerste wat ik mij afvraag is waarom je dit eigenlijk zou willen? Puur om te voorkomen dat je 5000 euro op dit moment uit eigen zak moet betalen? Wat je uiteindelijk natuurlijk ook gewoon doet als je het via de hypotheek ophoest, duurt alleen wat langer dan ;)

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Waarom je KK zou financieren ipv gelijk betalen? Omdat €5000,- veel geld is en niet iedereen zomaar dat geld kan missen (je moet nog verhuizen en inrichten etc.).
En omdat het met de rente van tegenwoordig voordelig is om te doen, die €5000,- lenen merk je over 10jaar afbetalen amper als je inflatie en loonstijging meeneemt, maar je hebt wel NU de beschikking over dat geld. Kwestie van rekensommetje en kijken of het je waard is.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten tijde dat ik een bouwdepot had genomen voor de verbouwing van mijn huis, moest ik elke offerte en bonnetje overleggen aan de bank, waar na beoordeling ik het geld kreeg.
Bonnetjes van je KK zal de bank denk ik niet accepteren.. :) Maar leg het voor aan je hypotheek verstrekker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 08:32:
Ten tijde dat ik een bouwdepot had genomen voor de verbouwing van mijn huis, moest ik elke offerte en bonnetje overleggen aan de bank, waar na beoordeling ik het geld kreeg.
Bonnetjes van je KK zal de bank denk ik niet accepteren.. :) Maar leg het voor aan je hypotheek verstrekker..
Dit dus, als je een bouwdepot neemt krijg je dat geld niet gewoon op je rekening, maar moet je verantwoorden waar het voor gebruikt wordt. Je krijgt normaliter declaratie formulieren waarop je kunt invullen wat waaraan is uitgegeven en dat moet je ook kunnen verantwoorden met bonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:02
Hypotheken zijn WI. Move die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 08:32:
Maar als je energiebesparende maatregelen neemt, kun je onder sommige voorwaarden 106% ipv 103% financieren, wat dan weer voldoende is voor je KK.
Het bouwdepot kun je dan gebruiken om die maatregelen te betalen, je moet alleen overeenkomen met de bank dat dit mag (volgens NHG regels mag het gewoon).

Als je KK wilt meefinancieren lijkt het me gewoon makkelijkste om naar de FA te gaan en te vragen wat hij voor je kan betekenen, in veel gevallen valt er wel iets te doen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Ok, dus taxatie laten doen om een bouwdepot los te peuteren voor de zonnecellen, en dan vervolgens met 106% optie voor energiebesparende maatregelen de KK volledig dekken. Nogmaal, dit is voor ons niet noodzakelijk, maar we houden het geld gewoon liever even op zak en zitten ruim onder onze maximale bruto waardoor dit een goede optie is.
Pagina: 1