Windows 8.1 Laptop, scherm onscherp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb sinds kort een HP ZBook 14, laptop. Ben erg tevreden over het apparaat, maar krijg het op een of andere manier niet voor elkaar om altijd een scherp beeld te hebben.
De windows onderdelen zoals de titelbalk van een venster zijn altijd haarscherp, maar een aantal applicaties (waaronder ook de browser op sommige sites) geeft een beetje vaag en blurry beeld.

ter indicatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.formulaworld.com/got/example.png

Zoals in het plaatje te zien is het woord "MySQL Workbench (Not Responding)" haarscherp, maar de items in de applicatie zijn verre van scherp.

Heb al allerlei settings proberen aan te passen en met rot-gegoogled, maar eigenlijk geen idee waar ik precies op moet zoeken ook...

iemand enig idee hoe ik de rest ook scherp krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:59

D4NG3R

kiwi

:)

Rechtermuisknop op je bureaublad > Screen Resolution > Make text and other items larger or smaller en daar even spelen met de waarden.

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/2bd16cd7531f8cfe3a92c1df39c2f336.png

Edit: Daarna moet je even uit- en inloggen of je systeem herstarten.

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 21-05-2015 17:23 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
wow, bedankt voor de sneller reactie...

inderdaad is alles nu haarscherp als ik het op zijn kleinst instel en iets minder scherp maar nog wel scherper als ik hem op de helft zet... had hem op de grootste stand staan...

enige probleem: ik had hem niet voor niets op de grootste stand staan... ik vind de lettertjes bij de middelste stand al veels te klein...

krijg nu de indruk dat dit dus eigenlijk niet verbeterd kan worden? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:59

D4NG3R

kiwi

:)

In dat geval zal je even op Google aan de slag moeten, deze pagina kwam ik net tegen: Some desktop applications may appear blurred on high-DPI displays
In some cases, the application vendor may be able to provide an updated software version that better supports high-DPI displays.

If there is no updated DPI-aware version of the application available, you may be able to alter the appearance of the application by using one of the following methods. Be aware that this may result in less desirable results, depending on the application.

Disable DPI virtualization for the application. To do this, right-click the application’s shortcut and then click Properties. On the Compatibility tab, select Disable Display Scaling On High DPI Settings, and then click OK. This causes the text in the application to appear clearer. However, if the application does not correctly handle high DPI settings, this procedure may have adverse side effects such as truncated text and incorrectly sized graphical elements.
Lower the overall Windows DPI setting. To do this, open the Display item in Control Panel (or search for "dpiscaling" from the Start screen), and then adjust the slider under Change the size of all items. You may have to click to select the check box for Let me choose one scaling level for all my displays and then change the scale to 100 percent.

Be aware that on very high-DPI displays, this may make screen elements very small, and some text may become difficult to read.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:38
Als software een hogere DPI waarde ondersteund zal het er inderdaad gewoon goed uit zien. Helaas is er nog veel "slechte" software. Wat windows dan probeert, om jou tegemoed te komen, is gewoon letterlijk inzoomen (zoals een foto). Helaas wordt sommige tekst inderdaad wazig helaas. Als je het echt storend vind kan je zelfs per software de 'hogere DPI instellingen' laten negeren. Dit vind je bij 'rechtsklik op snelkoppeling' -> Eigenschappen -> compatibiliteit

Hopelijk gaan vele ontwikkelaars is wat meer rekening houden met hogere DPI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan de lettergroottes toch veranderen onder "Change only the textsize", dus de resolutie nemen waardoor je scherp beeld hebt en letters vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
top die snelle reacties weer :)

grappige is dat in geval van MySQL Workbench dat hij nu het menu bovenaan er superstrak en in een goede lettergrootte weergeeft, maar bepaalde onderdelen van het programma (bijv. het overzicht van mijn connecties en de lijst met tabellen) in een superklein lettertype weergeeft... (zoals xFeverr eigenlijk aangeeft)

ik weet nu in ieder geval waar ik op moet googlen... thanks !!!!

[ Voor 4% gewijzigd door P.O. Box op 21-05-2015 17:35 ]

Pagina: 1