pc upgrade CPU bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

• sraf
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-10-2024
Beste tweakers,

Sinds kort ben ik begonnen met sparen om mijn pc (volgend jaar) van een upgrade te voorzien.
Dit wil ik gaan doen rond de release van de nieuwe generatie Nvidia kaarten (op 14 of 16 nm).
Op dit moment heb ik een 770, die het nog prima doet. Tegen de tijd van de release wil ik hem vervangen.
Ik heb al eerder een upgrade gedaan, waarbij ik mijn 560 heb vervangen door de 770.
Ik gebruik echter al die tijd al mijn eerste CPU; de i7 2600k. Voor zover ik weet een prima processor. Hij begint nu echter wat jaartjes ouder te worden.
het doel van de upgrade is om weer voor enige tijd klaar te zijn voor de toekomst (vooral qua games).
Is het aan te raden om de CPU te vervangen, of is dit geen (grote) beperkende factor?
Ik heb al het een en ander gezocht op internet, en vind antwoorden in het hele spectrum. Ik hoop dat jullie mij van een onderbouwd antwoord kunnen voorzien.
Alvast bedankt.
gr. Stefan

• Raw Freakz
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-12 21:59
Die CPU is nog prima voor gaming. Als je toch echt net iets meer power wilt kan je hem ook nog overclocken. Tegenwoordig is de CPU niet gauw een bottleneck, eerder de GPU. Als je je CPU toch wilt upgraden zul je tijdens het gamen nihil verschil merken.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:30

D4NG3R

kiwi

:)

Welk moederbord heb je en hoeveel RAM zit hier op geprikt? Dit systeem zou prima mee moeten kunnen komen en zeker je CPU zou geen bottleneck mogen vormen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• laugh
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
De CPU is gewoon dik in orde. Ik draai zelf nog op een Lynnfield (eerste generatie i7) met overclock. De GPU zal in jouw situatie de meeste invloed hebben op de games. Ik denk dat het een enorme verspilling is van geld om voor die sandy bridge een upgrade naar Haswell uit te voeren. Zeker als je deze ook nog kan overclocken (je hebt een K versie). Bovendien is de 770 is eigenlijk nog een erg goede kaart, misschien beter om even af te wachten en pas te upgraden wanneer het nodig is? Ik denk namelijk dat je enorm teleurgesteld gaat worden als je nu ineens honderden euro's aan spul uitgeeft en vervolgens weinig verschil gaat merken.

• sraf
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-10-2024
Bedankt voor de reacties!
Ik heb een Asus P8z68-v pro moederbord, met daarop 8 GB RAM.
De 770 is inderdaad nog een goede kaart, echter heb ik de 2 GB versie.
Deze begint nu zijn limitaties te krijgen.
Daarnaast wil ik overstappen op een 1440 p monitor, waar de 770 waarschijnlijk tekort zal schieten.
Ook ga ik pas volgend jaar de upgrade uitvoeren, dus dan is de situatie al weer totaal anders.

Maar voor wat ik begrijp zal deze CPU het nog wel een aantal jaar uithouden (eventueel met OC)

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb een nog oudere core i7 920 (een maand geleden pas geoverclockt naar 3.2 ghz met turbo) en kan nagenoeg alle spellen nog prima spelen. Er zit wel een HD 7950 3gb kaartje bij :). Voor spellen als gta5 merk je dat meer vram voordeel gaat krijgen dus ik zou inderdaad in jouw geval de videokaart upgraden.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:02
zou nu nog niet upgraden zeker niet met een 770 die je nu gebruikt. wat je wel kan doen is "extra" budget overhouden voor skylake. tegen de tijd dat de 1xxx serie van nvidia komt is skylake mainstream geworden. en dd4 ook een stuk goedkoper geworden.

Verwijderd

Heb je het gevoel dat de processor een bottleneck gaat vormen of heb je gemeten dat dit het geval is?
Pagina: 1