Advies traag WIFI via AC1600 router

Pagina: 1
Acties:

• inny45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-01-2022
Beste Tweakers,

Ik heb een 120mbit abbonnement bij Ziggo en heb recentelijk de linksys ac1600 gekocht (volgens Ziggo zou die goed werken met de modem die ik van ze heb namelijk de Thompson TC7200).

Ik heb die router gekocht omdat ik in mijn huis, op 2 verdiepingen hoog maar 2mbit ontvang draadloos ( dit heb ik getest op meerdere pc's/laptop via ookla speedtest). Ik heb hem NIET gekocht omdat hij dual band is, want ik zal nauwelijks 5ghz gebruiken wegens gebrek aan ondersteunend apparatuur, maar ik dacht wel dat hij kan zorgen voor snelheidswinst voor wifi over 2,4 ghz.

Nou heb ik mn modem/router (TC 7200) in bridge modus gezet zodat ze niet met elkaar kunnen storen, ik zie echter nog steeds dat modem/router wifi staan in de wifi lijst, naast de linksys ac1600 router die ik heb toegevoegd. Ik heb meerdere keren (denk een stuk of 7 keer) gebeld met Ziggo om te zorgen dat de modem/router 100% uitstaat. Dit hebben ze gedaan voor mij, maar nog steeds staat de modem/router in mn wifi lijst.

Ik dacht laat ik me hier verder niet aan storen en gebruik gewoon je andere wifi via mn nieuwe linksys router. Die werkt en is ingesteld, dus ik dacht laat ik hier ook een speedtest mee uitvoeren.

Het resultaat: 5mbit download en 4mbit upload. Ik heb geen idee waarom deze snelheid zo bizar laag is en hoop dat jullie eventueel weten waarom?

Voor de zekerheid heb ik het ook met een Cat5e kabel een test gedraaid en hiermee zou ik denken moet je op ongeveer 118, misschien 119mbit uitkomen, in ieder geval in die richting. Het resultaat hiervan is ongeveer 60mbit.

De router en router/modem zitten in de meterkast op de begane grond. De pc's waar ik het mee getest staan op de 2e verdieping. De vloeren zijn van beton. ik hoop dat die voldoende info is.

Wie o wie kan mij helpen of advies geven?

Alvast bedankt voor de hulp

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:50
De router en router/modem zitten in de meterkast op de begane grond. De pc's waar ik het mee getest staan op de 2e verdieping. De vloeren zijn van beton.
Daar heb je het probleem....waarschijnlijk zul je met iedere zender dit probleem hebben omdat je simpelweg erg weinig signaal hebt

Plaats een extra accespoint op de eerste of tweede verdieping...

Wat voor ontvangers gebruik je trouwens?

[ Voor 11% gewijzigd door nooberke op 21-05-2015 16:50 ]

• inny45
nooberke schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:49:
[...]

Daar heb je het probleem....waarschijnlijk zul je met iedere zender dit probleem hebben omdat je simpelweg erg weinig signaal hebt

De sitecom 300n adapter en die in mn telefoon Oneplus one.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-02 13:40
Ik heb ook Ziggo 120, en ik haal in een speedtest gewoon 122 down en 12 up. Als je met een kabel de snelheden al niet haalt, is er wel meer mis. Krijgt je AC router wel netjes een extern IP adres? anders staat je modem duidelijk niet in bridge mode.

• inny45
borft schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:57:
Ik heb ook Ziggo 120, en ik haal in een speedtest gewoon 122 down en 12 up. Als je met een kabel de snelheden al niet haalt, is er wel meer mis. Krijgt je AC router wel netjes een extern IP adres? anders staat je modem duidelijk niet in bridge mode.
Ik heb dus meerdere keren met Ziggo gebeld om aan hen te vragen of ze hem in de bridge mode konden zetten, maar dit klonk niet erg overtuigend. Hoe of waar kan ik dat externe IP adres eventueel vinden?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-02 13:40
Over het algemeen als je inlogt op je router moet je ergens een tabje hebben met informatie over je internetverbinding. Doorgaan staat staat daar ook het ip adres bij. Als dat begint met 192.168 dan staat je Ziggo modem duidelijk niet in bridge mode ;)

• inny45
borft schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 17:03:
Over het algemeen als je inlogt op je router moet je ergens een tabje hebben met informatie over je internetverbinding. Doorgaan staat staat daar ook het ip adres bij. Als dat begint met 192.168 dan staat je Ziggo modem duidelijk niet in bridge mode ;)
Top dan ga ik dat nog even checken!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:50
inny45 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:53:
[...]
De sitecom 300n adapter en die in mn telefoon Oneplus one.
De oneplus heeft niet echt een geweldige sterke wifi verbinding... En de Sitecom is dat zo'n klein USB stickje? Ook niet echt een geweldige ontvanger

Ik denk dat je het probleem niet in de Router moet zoeken maar in de combinatie zwak signaal met matige ontvangers

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nooberke schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:49:
[...]

Dit. En daar hoef je niets nieuws voor te kopen. Gewoon modem weer in router mode zetten en de Linksys als AP instellen, boven neerzetten en via UTP verbinden met modem/router.

Tenslotten naar voorkeur instellen. Sommige mensen willen liever zelfde SSID (vooral bij iDevices beste keus), andere juist verschillende om zelf dingen in te stellen (bijv met WiFi Prioritizer onder Android). En dan: profit.

Oh, en:
inny45 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:45:
[...]

Ik heb hem NIET gekocht omdat hij dual band is, want ik zal nauwelijks 5ghz gebruiken wegens gebrek aan ondersteunend apparatuur, maar ik dacht wel dat hij kan zorgen voor snelheidswinst voor wifi over 2,4 ghz.
Erg fout gedacht. WiFi-ac werkt alleen in de 5GHz. De meeste ac-apparaten hebben ook 2.4GHz erbij, maar dat is het dan ook: erbij, als backup voor legacy meuk. Doorgaans met minder antennes en mindere performance dan oudere WiFi-n apparaten op 2.4GHz. Nu zijn er uitzonderingen op die regel (de Sitecom WLR-7100 bijv, al zou ik die niet snel aanraden ivm ontbreken DFS enzo), en ik ken deze Linksys niet, maar gemiddeld genomen zal het in 2.4GHz waarschijnlijk slechter presteren dan een willekeurige goedkopere oudere router/AP :o

[ Voor 36% gewijzigd door dion_b op 21-05-2015 22:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1