4K + WQHD op 60Hz mogelijk op 1x GTX970?

Pagina: 1
Acties:

• swinferno
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-01 21:58
Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik een Asus PB279Q 4K scherm op 60 hz draaien, welke door middel van een DP-kabel verbonden is met mijn MSI GTX 970 GAMING 4G kaart.

Ik overweeg nu ook mijn tweede scherm (nu een heel oude Toshiba FHD) te vervangen door een 27" inch scherm met een hogere refreshrate (144 Hz), welke ik dan meer voor gaming ga gebruiken. Ik overweeg bijv. de Asus ROG Swift PG278Q.

Nu heeft deze echter maar 1 aansluiting, te weten een DP. De GTX970 ondersteunt wel HDMI 2.0 maar dat heeft de 4K monitor weer niet. Is er een omweg mogelijk om beide toch op 60Hz te draaien, bijv. via een HDMI naar DP kabel of gaat dat niet werken? :?

Alvast bedankt voor het meedenken.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:31
Is een DisplayPort switch/hub niet iets? De zoekterm die je zou moeten gebruiken is volgens mij MST Hub. Ik heb hier zelf geen ervaring mee helaas :-(

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:22
Lijkt me dat je ook bijvoorbeeld een Displayport > HDMI adapter kan gebruiken (zijn niet heel duur, 10 tot 15 euro t.o.v. een MST hub, die zijn rond de 100-200 euro)

Ik gebruik zelf zo'n adapter om mijn surface pro 2 zo op de tv aan te sluiten (mini-displayport in dit geval). Hoe dat op 4k werkt, weet ik niet.... theoretisch zou je die 60hz moeten kunnen behouden.

Het makkelijkst zou zijn om zo'n adapter te lenen van iemand om te testen of je huidige monitor dan 60hz trekt, of de gok van 10-15 euro wagen en een adapter kopen.

[ Voor 117% gewijzigd door GromuhlDjun op 21-05-2015 16:06 ]

• swinferno
@Xudonax

Dank, echter als ik daar de mogelijke maximale resoluties lees, heeft die niet genoeg bandbreedte voor 4K + WHQD beide op minstens 60Hz te draaien:

- Tot 6x 1366x768 @ 60 Hz
- Tot 6x 1600x900 @ 60 Hz
- Tot 4x 1920x1080 @ 60 Hz
- Tot 2x 2560x1440/1600 @ 60 Hz

@GromulDjun
Een adapter, dus een kabeltje alleen is niet voldoende?
Zoiets bedoel je dan: http://www.allekabels.nl/...t-naar-hdmi-adapter-.html

of juist precies andersom: http://www.allekabels.nl/...-displayport-adapter.html ?

Ik raak daar altijd van in de war...

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-01 10:52
De Swift zou ik van displayport naar displayport houden. Dit inverband met de refresh rate en Gsync. Ik denk niet dat het lekker gaat lopen als je van displayport -> hdmi gaat.

Het andere scherm kan je dan gewoon aansluiten met de displayport naar hdmi adapter. Dit zou prima moeten werken:)

• swinferno
Adapters van 10-15 euro vind ik niet die 4K ondersteunen...

Volgens mij zou ik dus deze nodig hebben: http://www.allekabels.nl/...rt-naar-hdmi-adapter.html

Alhoewel uit de beschrijving weer lijkt of het precies andersom moet...of maakt dat eigenlijk niets uit?

Verwarrend omdat de meeste mensen vanuit een DP-systeem naar HDMI-scherm gaan en ik precies het omgekeerde wil (HDMI output van system naar DP input op scherm).

• GromuhlDjun
swinferno schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:10:

@GromulDjun
Een adapter, dus een kabeltje alleen is niet voldoende?
Zoiets bedoel je dan: http://www.allekabels.nl/...t-naar-hdmi-adapter-.html

of juist precies andersom: http://www.allekabels.nl/...-displayport-adapter.html ?
Inderdaad, gewoon een kabeltje. Je gaat van je Displayport in je monitor met de displayportkabel die je al hebt naar de HDMI ingang van je videokaart.
Dan heb je een een displayport female (ingang) naar HDMI male (uitstekend) kabeltje/adaptertje nodig. Ik denk dat dat het geval is.

Ik weet echter niet hoe het precies zit met ondersteuning van 4k in hdmi adapter kabeltjes. Maakt dat uit?

[ Voor 7% gewijzigd door GromuhlDjun op 22-05-2015 10:59 ]

• swinferno
GromuhlDjun schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:57:
[...]

Ik weet echter niet hoe het precies zit met ondersteuning van 4k in hdmi adapter kabeltjes. Maakt dat uit?
Volgens de specificaties ondersteunen veel van die kabeltjes een max resolutie van 1920 x 1080 (FHD), dat schiet natuurlijk niet op met een 4K scherm ;)

• GromuhlDjun
Elke hdmi kabel zou nog 2.0 aan moeten kunnen aangezien er aan de kabel zelf niets is veranderd. Of er dan ook ethernet in zit, kan wel een verschil zijn. Dat ze 1920x1080 aankunnen werd erbij gezet omdat dat de lang de standaard resolutie van tv's en monitoren is geweest.

Als het enkel om beeld doorgeven gaat, zou het geen verschil mogen maken. Dan kan elke kabel, maar dat is niet belangrijk hier. Ik weet eerlijk gezegd gewoon niet of zo'n adapter dan ineens wel of geen verschil maakt daarin. Het lijkt me wel sterk dat die ineens een 60hz signaal om gaat zetten naar een 30hz signaal. Lijkt me dat dat in de videokaart gebeurd bij hdmi 1.4. Maar gelukkig heeft je videokaart 2.0.

[ Voor 15% gewijzigd door GromuhlDjun op 22-05-2015 11:46 ]

Pagina: 1