Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 15:42
Het zit zo:

Wij hebben een hypotheek van 260.000 euro waarvan we 5.000 euro uit de hypotheek hebben gebruikt om die hypotheek te betalen toen we 2 huizen hadden.
Dat deel is dus niet aftrekbaar. (5.000 euro)

De hypotheekbemiddelaar raadde ons toen aan, om alles toch gewoon maar in Box 1 neer te zetten als je belastingaangifte deed.

Wanneer is dat gedeelte uit Box 3 weg?

Nu krijgen we dus renteaftrek op 5000 euro waar we in principe geen recht op hebben.

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 15:20
Duwtje naar WI.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Het is weg als je het aflost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:51
Dat ligt er helemaal aan wat voor hypotheek je hebt. Aflossingsvrij/spaar zal de 5k gedurende de looptijd blijven staan. Bij annuiteit/lineair los je het gedurende de looptijd af.

Je zult dan dus een berekening moeten maken voor een stuk van 255k en van 5k. Daaruit kun je dan weer halen wat en hoeveel je hebt afbetaald. Andere optie is om 5k extra af te lossen en dat als bewijs gebruiken voor de belastingdienst dat je het hebt afgelost.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
redwing schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:35:
Dat ligt er helemaal aan wat voor hypotheek je hebt. Aflossingsvrij/spaar zal de 5k gedurende de looptijd blijven staan. Bij annuiteit/lineair los je het gedurende de looptijd af.

Je zult dan dus een berekening moeten maken voor een stuk van 255k en van 5k. Daaruit kun je dan weer halen wat en hoeveel je hebt afbetaald. Andere optie is om 5k extra af te lossen en dat als bewijs gebruiken voor de belastingdienst dat je het hebt afgelost.
Wij hebben 200k bankspaar en 60k aflossingsvrij.
Ok dus als we het gehele bedrag aflossen dan ben je van die box 3 af?

Heb dan nu wel al paar keer meer renteaftrek gekregen dan wat ik zou moeten krijgen. :/
Zitten hier nog sancties aan vast, waarschijnlijk wel, maar dan snap ik niet dat de hypotheekadviseur ons dit adviseert.

[ Voor 7% gewijzigd door henkyyyyyyy op 21-05-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 08:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik snap niet wat box 3 hier mee te maken heeft?

Het is heel simpel, je hebt recht op aftrek van rente (en een beperkt deel van de overige kosten) op je hypothecaire lening die is gebruikt voor aanschaf en/of verbouwing van je hoofdverblijf (woning).

In jouw geval dus de rente die je betaalt over € 255.000 van je lening. Hoeveel dit precies is, zul je even moeten berekenen. De gegevens die de fiscus van je bank ontvangt zul je dus in het aangifteprogramma moeten aanpassen (de bank weet immers niet wat je wel en niet voor je woning hebt gebruikt).

Het advies om de gehele rentelast op te nemen als aftrekpost in box 1 vind ik raar; daarmee pleeg je effectief belastingfraude. Maar, aangezien een risico altijd bestaat uit een kans dat iets zich voordoet (namelijk het ontdekken van de fout door de fiscus) -die in dit geval heel laag is- en de impact wanneer het zich voordoet (waarschijnlijk nog wel een correctiemogelijkheid met alleen het bijbetalen van de verschuldigde belasting, eventueel een geringe boete) -die ook niet heel hoog is-, zou je het er op kunnen wagen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
Icephase schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:41:
Ik snap niet wat box 3 hier mee te maken heeft?

Het is heel simpel, je hebt recht op aftrek van rente (en een beperkt deel van de overige kosten) op je hypothecaire lening die is gebruikt voor aanschaf en/of verbouwing van je hoofdverblijf (woning).

In jouw geval dus de rente die je betaalt over € 255.000 van je lening. Hoeveel dit precies is, zul je even moeten berekenen. De gegevens die de fiscus van je bank ontvangt zul je dus in het aangifteprogramma moeten aanpassen (de bank weet immers niet wat je wel en niet voor je woning hebt gebruikt).

Het advies om de gehele rentelast op te nemen als aftrekpost in box 1 vind ik raar; daarmee pleeg je effectief belastingfraude. Maar, aangezien een risico altijd bestaat uit een kans dat iets zich voordoet (namelijk het ontdekken van de fout door de fiscus) -die in dit geval heel laag is- en de impact wanneer het zich voordoet (waarschijnlijk nog wel een correctiemogelijkheid met alleen het bijbetalen van de verschuldigde belasting, eventueel een geringe boete) -die ook niet heel hoog is-, zou je het er op kunnen wagen natuurlijk.
Oke dank je!
In box 3 moet je toch de bedragen zetten van de leningen die niet aftrekbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Je mag die 5000 inderdaad aftrekken van je vermogen in box 3. Maar als je meer dan de drempel (ruim 20k per persoon) aan vermogen in box3 hebt, dan raad ik je aan om die 5000 gewoon af te lossen, dat spaart je de rest van je leven gereken uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28

Seraphin

Meep?

Wat Pooh zegt. We kunnen niet in je portemonnee kijken, maar als je nog 5k "over" hebt zou ik dat gewoon aflossen van je aflossingsvrije leningdeel. Dan kun je gewoon de volledige hypotheekrente aftrekken en heb je ook geen gereken in Box 3.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:51
henkyyyyyyy schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:41:
[...]
Wij hebben 200k bankspaar en 60k aflossingsvrij.
Ok dus als we het gehele bedrag aflossen dan ben je van die box 3 af?
Dan ben je inderdaad pas van die 5k af aan het eind van de looptijd of als je tussendoor 5k aflost. Voor beide hypotheekdelen blijft nl. de schuld tot het einde staan. In het geval van banksparen los je het aan het eind af, bij aflossingsvrij blijft het staan.
Heb dan nu wel al paar keer meer renteaftrek gekregen dan wat ik zou moeten krijgen. :/
Zitten hier nog sancties aan vast, waarschijnlijk wel, maar dan snap ik niet dat de hypotheekadviseur ons dit adviseert.
Sancties zal op zich wel meevallen, maar als je weet dat je dit niet mag aftrekken zou ik dat ook niet doen. Waarom hij dat adviseert snap ik ook niet omdat in jouw geval het heel makkelijk te berekenen is welk bedrag je niet af mag trekken (ieder jaar het rentepercentage*5k). Als je nu lineair of aflossingsvrij had gehad zou de berekening wel een stuk lastiger zijn maar dat is dus niet het geval.

Als je het geld kunt missen is 5k aflossen het makkelijkst, anders gewoon de rente voor dit deel van het totaal afhalen en dit opgeven aan de belastingdienst.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 21-05-2015 15:05 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ik was er van uitgegaan dat je sowieso niet boven het drempelbedrag in box 3 uit zou komen (da's namelijk best een forse smak geld en als je zoveel hebt, zul je niet bijlenen voor een dubbele hypotheek). Dus die 5000 valt nergens van af te trekken in box 3.

Heb je geld over? Zo ja -> aflossen. Als je 10.000 aflost, doe het dan zo dat je eerst die 5000 aflost, en daarna pas begint aan het deel van de schuld voor je eigen woning (het box 1 deel). Qua rente die je betaalt aan de bank maakt het niet uit, maar wel voor de rente die aftrekbaar is.

Heb je geen geld over? Los dan niks af en zorg dat je alleen de rente over 255.000 in box 1 meeneemt. In box 3 zul je effectief dus niks hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
Oke hartstikke bedankt allen.

Klopt ik zit niet boven het drempelbedrag van box 3, ik dacht dat je in box 3 altijd je leningen moest opgeven die niet aftrekbaar waren.
Mijn fout dus.

Geld heb ik wel "over" maar hoe zorg ik dat ik die 5000 euro als eerste aflos?
Moet ik dat aangeven bij de bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

henkyyyyyyy schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:12:
Dat maakt niet uit. Je hebt één lening, waarvan je in de eerste instantie de rente over 5000 euro niet mag aftrekken. Zodra je aflost, gaat die hoeveelheid omlaag. Je hoeft dus ook niet 5000 euro af te lossen als je al aan het aflossen bent (maar de 5000 nog niet bereikt hebt.)

In jouw geval (ik zie net dat je een lening uit twee delen hebt) moet je gewoon 5000 euro aflossen op het aflossingsvrije deel.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 21-05-2015 15:22 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

henkyyyyyyy schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:12:
Oke hartstikke bedankt allen.

Klopt ik zit niet boven het drempelbedrag van box 3, ik dacht dat je in box 3 altijd je leningen moest opgeven die niet aftrekbaar waren.
Mijn fout dus.

In box 3 geef je geen leningen op, maar vermogen.

Als je meer dan ~20k per persoon aan vermogen in box 3 hebt, betaal je over het meerdere 1.2%.

Als je meer dan 20k per persoon aan vermogen hebt, maar je hebt ook nog schulden, dan mag je die schulden eraf trekken. Die 5k van jou telt hier mee als zo'n schuld.

Maar als je vermogen sowieso niet boven de 20k pp komt, hoef je je daar helemaal niet druk om te maken, want dan betaal je in box 3 helemaal niks.

Maar in box 1 zit je met een hypotheekrente die je net niet helemaal mag aftrekken. Daarvoor moet je elk jaar rekenen. Mocht je daar geen zin in hebben, en je hebt geld genoeg om die 5k af te lossen, dan kun je dat dus doen, en hou je daarna een normale volledig aftrekbare hypotheek over.

Omdat je geen renteaftrek hebt over die 5k is er ook weinig reden om hem niet af te lossen (anders dan dat je het geld gewoon niet hebt)

[ Voor 11% gewijzigd door Pooh op 21-05-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
CyBeR schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:21:
[...]

Dat maakt niet uit. Je hebt één lening, waarvan je in de eerste instantie de rente over 5000 euro niet mag aftrekken. Zodra je aflost, gaat die hoeveelheid omlaag. Je hoeft dus ook niet 5000 euro af te lossen als je al aan het aflossen bent (maar de 5000 nog niet bereikt hebt.)

In jouw geval (ik zie net dat je een lening uit twee delen hebt) moet je gewoon 5000 euro aflossen op het aflossingsvrije deel.
Dank je!
Pooh schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:30:
[...]

In box 3 geef je geen leningen op, maar vermogen.

Als je meer dan ~20k per persoon aan vermogen in box 3 hebt, betaal je over het meerdere 1.2%.

Als je meer dan 20k per persoon aan vermogen hebt, maar je hebt ook nog schulden, dan mag je die schulden eraf trekken. Die 5k van jou telt hier mee als zo'n schuld.

Maar als je vermogen sowieso niet boven de 20k pp komt, hoef je je daar helemaal niet druk om te maken, want dan betaal je in box 3 helemaal niks.

Maar in box 1 zit je met een hypotheekrente die je net niet helemaal mag aftrekken. Daarvoor moet je elk jaar rekenen. Mocht je daar geen zin in hebben, en je hebt geld genoeg om die 5k af te lossen, dan kun je dat dus doen, en hou je daarna een normale volledig aftrekbare hypotheek over.

Omdat je geen renteaftrek hebt over die 5k is er ook weinig reden om hem niet af te lossen (anders dan dat je het geld gewoon niet hebt)
Dank voor je duidelijke uitleg, het is mij helemaal helder. :)

Bijzonder vind ik dan nog wel steeds dat mijn adviseur dit mij heeft aangeraden om alles in box 1 te zetten.

Want als ik het nu na ga rekenen is het dus in principe:

4,3% over 5000 = 215 p/j

Dus stel je zou het zo laten dan betaal je aan het eind van de rit als je "gepakt" wordt 30 * 215 = € 6450
Misschien met een eventuele boete.

Misschien is dat de beweegreden geweest om dit dan te adviseren, zoals in dit topic reeds is gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
henkyyyyyyy schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:56:Bijzonder vind ik dan nog wel steeds dat mijn adviseur dit mij heeft aangeraden om alles in box 1 te zetten.
Mijn adviseur zei: "eigenlijk mag het niet maar ik zou gewoon alles opgeven bij je aangifte omdat de kans heel klein is dat de fiscus gaat uitzoeken welk bedrag er eventueel consumptief is besteed". Wij hebben een stukje restschuld gefinancierd toen dat nog niet aftrekbaar was. Dus feitelijk was het geen advies maar meer 'goed bedoeld'. Ik neem aan dat jij hier verder ook niets van zwart op wit hebt, je adviseur weet natuurlijk heel goed dat dit niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28

Seraphin

Meep?

henkyyyyyyy schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:56:
[...]

Want als ik het nu na ga rekenen is het dus in principe:

4,3% over 5000 = 215 p/j

Dus stel je zou het zo laten dan betaal je aan het eind van de rit als je "gepakt" wordt 30 * 215 = € 6450
Misschien met een eventuele boete.

Misschien is dat de beweegreden geweest om dit dan te adviseren, zoals in dit topic reeds is gezegd.
Het is minder, namelijk 4,3% * 5000 * [belastingtarief]

Aangenomen dat je nog in de 42% schaal zit, zou dit betekenen dat je per jaar 90 euro te veel terug krijgt van de belastingdienst. Daar komt bij dat de belastingdienst tot maximaal 5 jaar na het afgeven van de definitieve aanslag daar nog op terug kan komen. Dus het maximale bedrag wat teruggevorderd kan worden is 5 * 90 = 450 euro (plus eventueel een boete van *waarschijnlijk* hetzelfde bedrag).

Ik zou me daarom echt 0 zorgen maken om de eventuele financiële repercussies (belastinginspecteurs hebben bovendien wel betere dingen te doen dan tientjeswerk te corrigeren; die houden zich liever bezig met de tienduizenden euros verzwegen omzet van aannemers etc).

Maar áls je die pech hebt kan het nog een boel papierwerk opleveren, persoonlijk wil ik ten koste van alles voorkomen dat ik een "kruisje" achter mijn naam krijg bij de Bdienst (ook omdat ik dan problemen ga krijgen bij mijn eerstvolgende baanwissel :P ).

[ Voor 0% gewijzigd door Seraphin op 21-05-2015 16:22 . Reden: typo ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Precies. Risico = kans * impact. Beide zijn in dit geval (erg) klein, dus is het risico ook klein. Maar nooit 0. Aan jou (TS dus) de keus om te bepalen wat je doet. Ik neem aan dat je adviseur je dit ook op deze manier heeft verteld, anders zou ik toch eens gaan kijken naar een andere adviseur die je wél op alle risico's wijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Een schoon geweten is ook wat waard. Elk jaar 90 euro uit de gezamenlijke pot graaien omdat 'toch niemand het ziet' is misschien niet iets waar belastinginspecteurs tijd voor hebben, maar dat maakt het nog niet bepaald netjes.
Pagina: 1