Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk optimalisatie

Pagina: 1
Acties:

• chowmonkey
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-06-2022
Ik ben al een tijd bezig om thuis de netwerkproblemen op te lossen. Ik zit nu te dubben wat wijsheid is. Ik heb in de meterkast een Ziggo cisco staan. Wifi staat uit en hij is in bridge modus gezet. Hieraan vast zit een Netgear WNDR3700V4. Ik heb net direct op de Netgear bekabeld een speedtest gedaan en ik haal ruim 90 mbit dus dat is in orde.
Via wifi op zowel de desktop als tablets haal ik echter maar 25 mbit. Ik heb echt al alles geprobeerd maar meer zit er blijkbaar niet in. Dat is voor de benedenverdieping ook eigenlijk wel voldoende maar wel jammer.
Op de netgear zit tevens een powerline aangesloten van Asus. Deze connect met mijn Dreambox. Die laat ik bewust niet via Wifi lopen omdat deze veel stabieler loopt via een powerline.
Op de eerste verdieping heb ik een Netgear repeater. Hier komt nu het grootste probleem. Die geeft nog maar 8 Mbit door dordat natuurlijk het origineel maar 25 Mbit is. Als het gezin dus boven is en we zijn met vier man dan is 8 Mbit te weinig. Er wordt gestreamed (Netflix, uitzending gemist, Youtube).

Nu is mijn probleem dus hoe ik boven de snelheid kan verbeteren. Kan ik straffeloos een 3de powerline toevoegen en daar een AP aan hangen? Is de snelheid van de repeater te verbeteren? Kan de snelheid beneden van die 25 mbit nog verbeterd worden? (echt alles al gedaan hoor).

Ik ben een beetje door mijn opties heen eerlijk gezegd. Bekabeling trekken is geen optie hier.

Verwijderd

wat ik zou doen is een derde Powerline en dan boven een ap

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

lier

MikroTik nerd

En gebruik nooit een repeater ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• chowmonkey
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:34:
wat ik zou doen is een derde Powerline en dan boven een ap
Ik heb nu twee Asus powerlines PL-E52P. Die komen alleen in setjes van 2. Zie ook http://www.computerstore....028.2026087710.1417960396

Die gaan dus niet per stuk. Kan ik daar eventueel er eentje van een ander merk aan toevoegen of gewoon een setje van 2 extra erbij??

Verwijderd

ik denk een setje van twee er bij
en daar gewoon je ap op aan sluiten
ik weet echter niet of ze samen werken.
als dat wel zo is heb je er een over voor een eventeule

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2015 11:17 ]

• chowmonkey
Heb dus nog maar een setje van 2 besteld. Hopelijk lost dit de boel op :)

**Edit**

In afwachting van de powerlines ben ik bij de Mediamarkt een AP gaan halen. Vond een TP-Link met tevens routerfunctie. Prijs viel me mee dus die maar meegenomen. Eenmaal thuis dacht ik ik haal de Netgear WNDR3700 er tussenuit en zet de TP-Link ertussen. Kan de Netgear op de powerline. Wat blijkt? Haal ik 119 Mbit over Wifi. Dus was de Netgear gaar blijkt nu. Heb de powerlines order dus maar geannuleerd. De TP-Link doet het zelfs zo goed dat ik boven zelfs geen repeater meer nodig heb.

[ Voor 77% gewijzigd door chowmonkey op 21-05-2015 16:37 ]

• martinvw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 20:35
Ik lees net je verhaal en ben nu wel benieuwd welke tp-link je hebt gekocht (model/type) ik heb ook nog wat behoefte aan verbetering.

• chowmonkey
Ik heb volledig ongeïnformeerd de TP-Link Archer C2 gekocht. De recensies zijn wat wisselend. Hier functioneert hij echter uitstekend. Heb er de meest recente firmware op gezet. Hij was maar 59 euro en dat is eigelijk geen geld voor de functionaliteit. Ik haal op de begane grond in deze nieuwbouw gezinswoning de volledige 120 Mbit van Ziggo via wifi en op de 1ste verdieping houd ik nog dik over. Er zitten nu in totaal 17 devices op (tablets, telefoons, laptops, 2 spelcomputers, de powerplugs en de dreambox. Hij geeft geen krimp. Volgens de reviews zou de wifi snelheid intern niet super de luxe zijn maar intern is dat hier niet echt een probleem. Ik haal naar buiten toe de maximale snelheid en dat is wel prettig in onze situatie.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gebruik je van de C2 de 2.4GHz of de 5GHz?

Daar zit het verschil ws in in de reviews. De 2.4GHz is niets bijzonders, maar competente 2x2 MiMo. De 5GHz is daarentegen ronduit rampzalig, of was dat iig met fw van 6 maanden terug - al zou het volgens spec gewerkt hebben, het is een beroerde 1x1 SiSo oplossing, maar groter probleem was dat het noch op n noch op ac een stabiele verbinding mogelijk maakte. Het was maw volkomen onbruikbaar.

Je WNDR3700 is exact omgekeerd - sowieso redelijk verouderd, maar met duidelijk betere 5GHz dan 2.4GHz.

Oslik blyat! Oslik!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik mis nog een paar dingen:
* Heb je al eens een wifi-scan gedaan naar de netwerken die bij jou in de lucht hangen? Met de hele buurt op kanaal 11 zitten werken helpt namelijk niet echt mee.
* Heb je al eens geprobeerd om antennes in een andere positie te zetten? Soms helpt dat, gezien de stralingsrichtingen van die dingen.
* Heb je al eens geprobeerd om het accesspoint verder van de meterkast te zetten? Gewoon tijdelijk, paar kabeltjes die wat langer zijn gebruiken en dan bijvoorbeeld het accesspoint een paar uurtjes in de woonkamer zetten, kijken of je dan wel betere ontvangst hebt op bepaalde plekken in huis.
* Heb je al eens gekeken naar de mogelijkheid om een accesspoint te nemen waar een alternatieve firmware op kan draaien? Hier staat bijvoorbeeld een TP-Link accesspoint met alternatieve firmware. In die firmware kan het zendvermogen omhoog worden geschroefd. Ik kan het verschil zien tussen de standaard instelling en de instelling met wat extra zendvermogen.

Verwijderd

sypie schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 23:17:
* Heb je al eens gekeken naar de mogelijkheid om een accesspoint te nemen waar een alternatieve firmware op kan draaien? Hier staat bijvoorbeeld een TP-Link accesspoint met alternatieve firmware. In die firmware kan het zendvermogen omhoog worden geschroefd. Ik kan het verschil zien tussen de standaard instelling en de instelling met wat extra zendvermogen.
Slecht idee, maximale zendvermogens zijn meestal zo ingesteld zodat elektrische veld vanaf 1m onder de 1V/m gaat. Kwestie van het zekere voor het onzekere te nemen en de thermoregulatie van je lichaam niet teveel laten belasten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meh, in vergelijking met GSM (en vooral LTE) is WiFi een schijntje.

Maar veel betere reden om het niet te doen: WiFi is zoals alle netwerkverkeer tweerichtingsverkeer. En meestal zit de beperkende factor qua zenden niet in je AP maar in je client devices. Het is alsof je een gesprek probeert te voeren met iemand met zachte stem aan andere kant van het huis. Jezelf een megafoon geven verandert daar weinig aan.

Wat helpt wel? Beter luisteren! Antennegevoeligheid is een van de belangrijkste factoren bij WiFi. Exact wat dat beinvloedt is best ingewikkeld, maar vuistregel: meer is beter. 2 antennes vangen meer op dan 1, 3 of 4 is nog beter. En locatie. Een paar cm verschil kan al tien dB uitmaken in ontvangst, het verschil tussen binnenin de meterkast of hoog in het zicht in de gang ernaast kan vaak nog meer schelen.

Oslik blyat! Oslik!

• chowmonkey
sypie schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 23:17:
Ik mis nog een paar dingen:
* Heb je al eens een wifi-scan gedaan naar de netwerken die bij jou in de lucht hangen? Met de hele buurt op kanaal 11 zitten werken helpt namelijk niet echt mee.
* Heb je al eens geprobeerd om antennes in een andere positie te zetten? Soms helpt dat, gezien de stralingsrichtingen van die dingen.
* Heb je al eens geprobeerd om het accesspoint verder van de meterkast te zetten? Gewoon tijdelijk, paar kabeltjes die wat langer zijn gebruiken en dan bijvoorbeeld het accesspoint een paar uurtjes in de woonkamer zetten, kijken of je dan wel betere ontvangst hebt op bepaalde plekken in huis.
Beetje onduidelijk of je op dion_b of op mij reageert. Maar goed :)

- Uiteraard heb ik allang gescanned. De buurt is 1 groot zooitje AP's en extenders. Alle kanalen zijn meerdere keren in gebruik.
- De routers waar ik voorheen mee heb gevochten (Cisco van Ziggo, Sitecom, Netgear) hadden interne antennes. In principe is de 2,4 Ghz in deze woning al een paar jaar vrijwel onbruikbaar. De 5 Ghz doet het wel goed maar het bereik is wat lastiger.
- Accesspoints zijn meerdere keren verplaatst.
- De WNDR3700 kan alternatieve firmware draaien. Dat heb ik overwogen maar die lijkt toch echt overleden.

Ik herken niet de instabiele 5Ghz verbinding op de TP-Link Archer C2. Ik was zelf gisteren niet thuis groot deel van de avond maar de rest van het gezin rapporteerde uitstekende verbindingen.

Er is 1 maar. De plek waar ik lig te slapen en vaak nog op de iPad wat doe is precies in een "black spot" Mijn vrouw naast mij heeft geen last. Ook dat is al jaren zo dus ik hoopte nu alleen met de TP-Link af te kunnen maar dat gaat helaas niet. Ik moet voor de bovenverdieping er toch wat bij. Ik heb de Netgear extender er maar weer bij gezet maar zo dramatisch als die voorheen met de netgear router werkte nog dramatischer werkt hij nu.

Ik zou de powerlines die vandaag komen retourneren naar Coolblue maar neem ze toch maar in ontvangst.

In ieder geval is de benedenverdieping nu wel volledig op orde. Dat is al de helft :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

chowmonkey schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:05:
[...]

Beetje onduidelijk of je op dion_b of op mij reageert. Maar goed :)

- Uiteraard heb ik allang gescanned. De buurt is 1 groot zooitje AP's en extenders. Alle kanalen zijn meerdere keren in gebruik.
- De routers waar ik voorheen mee heb gevochten (Cisco van Ziggo, Sitecom, Netgear) hadden interne antennes. In principe is de 2,4 Ghz in deze woning al een paar jaar vrijwel onbruikbaar. De 5 Ghz doet het wel goed maar het bereik is wat lastiger.
Duidelijk.
- Accesspoints zijn meerdere keren verplaatst.
OK
- De WNDR3700 kan alternatieve firmware draaien. Dat heb ik overwogen maar die lijkt toch echt overleden.
Kijk voor de grap of je toevallig een ander voedingsblokje hebt liggen die erop past. 9 van de 10 keer is het niet het apparaat zelf wat overlijdt maar de voeding ervan. Die dingen hebben doorgaans max levensduur van zo'n 5 jaar, wat ongeveer zou kunnen kloppen in dit geval. DD-WRT of OpenWRT erop is leuk, geeft meer features, maar verandert weinig aan de fundamentele zaken.
Ik herken niet de instabiele 5Ghz verbinding op de TP-Link Archer C2. Ik was zelf gisteren niet thuis groot deel van de avond maar de rest van het gezin rapporteerde uitstekende verbindingen.

Er is 1 maar. De plek waar ik lig te slapen en vaak nog op de iPad wat doe is precies in een "black spot" Mijn vrouw naast mij heeft geen last. Ook dat is al jaren zo dus ik hoopte nu alleen met de TP-Link af te kunnen maar dat gaat helaas niet.
Zo te horen heeft TP-Link dan intussen de firmware redelijk op orde. Blijft dat het een 1x1 SiSo apparaat is. Dat beperkt niet alleen de throughput, maar vooral ook de ontvangstgevoeligheid. Als je max dekking wilt is dit slechtst denkbare keuze. Dan was bijv de oudere en goedkopere TP-Link WDR3600 een betere keuze geweest met z'n 2x2 antennes, of allicht de WDR4300 met 3x3 antennes.
Ik moet voor de bovenverdieping er toch wat bij. Ik heb de Netgear extender er maar weer bij gezet maar zo dramatisch als die voorheen met de netgear router werkte nog dramatischer werkt hij nu.

Ik zou de powerlines die vandaag komen retourneren naar Coolblue maar neem ze toch maar in ontvangst.
Beste optie met wat je hebt liggen is kijken of de WNDR3700 met andere voeding te redden is en die (bedraad!) in te zetten als AP boven. Anders kijken of je die repeater van je als AP in kunt zetten als je er een draad in steekt.

Oslik blyat! Oslik!

• chowmonkey
Ik heb een andere voeding gevonden. Moest even stekkertje overzetten maar het werkt. Heb een factory reset gedaan en geconfigged als AP en getest. De Netgear geeft nu een snelheid via wifi van 100 Mbit. Da's 20 minder dan de 120 van de TP-Link maar niet de 25 die het was. Of het nou de voeding was of dat de routing (is AP ipv router) nu uitstaat voor 17 devices blijft even vaag. Heb geen zin om de oude voeding weer van stekker te voorzien :) Heb verder puur voor de lol maar DD-WRT opgezet. Kan ik dat gelijk eens bekijken. De Netgear gaat nu inderdaad dus naar boven. Dit zal niet letterlijk bedraad worden omdat dit best een gedoe is maar ik ga hem vooralsnog op een powerline zetten. Ik zal dan wel wat verlies hebben maar als ik boven overal een stabiele 40/50 mbit over zou houden dan is dat al ruim voldoende. Ik zit dus op PostNL te wachten die de Powerlines in z'n bus heeft liggen.

Verder zit ik nu vanaf vanmorgen op de TP-Link te werken, knutselen en had een aantal werkoverleggen via Skype met meerdere personen. Ik hou ondertussen de snelheid in de gaten. De TP-Link is echt rotsvast op de 5 Ghz band. De firmware is dus goed inmiddels mag je aannemen. Best veel router voor die 59 euro dus.

**Update**

Postbode is geweest. De 3e powerline werkt. Heb boven een speedtest gedaan met de Ookla iPad app en daar haal ik ruim 60 mbit.

Ik heb nu dus beneden 120 Mbit op 5 Ghz en boven 60 Mbit op 5 Ghz. Lijkt me dat ik vooralsnog geen netwerk issues heb.

[ Voor 9% gewijzigd door chowmonkey op 22-05-2015 16:32 ]

Pagina: 1