SSD vervangen door grotere SSD, clonen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Beste tweakers,

Op dit moment heb ik een 120 GB SSD in mijn laptop, daar is nog maar 6 GB van beschikbaar, ik wil deze graag gaan upgraden met een grotere SSD.

Wat ik graag zou willen is dat ik de nieuwe SSD een exacte kopie kan maken van mijn huidige SSD, maar dan natuurlijk uitbreiden met de overige GB, dit wil ik zodat ik niets opnieuw hoef te installeren, ik heb namelijk naast de SSD ook een 750 GB hdd in mijn laptop, ik heb al eerder de SSD (toen nog HDD) vervangen, toen moest ik ook alle programma's die ik geïnstalleerd had op mijn 2e HDD opnieuw installeren en dit wil ik voorkomen.

Nu ben ik al een beetje rond gaan neuzen, maar ik kom niet zo snel tot een oplossing, ik zag dat dit wellicht kan met Ghost, maar ik wil graag weten of dit een goede optie is, of dat er betere (liefst freeware) pakketten beschikbaar zijn?

Bedankt alvast!

Groeten,
Miicker

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topster21
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-08 11:12
Ik weet niet wat voor ssd je hebt,
maar fabrikanten hebben misschien tooltjes. Zo heb je voor Samsung hun Data Migration tool

[ Voor 6% gewijzigd door Topster21 op 21-05-2015 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

miicker schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:03:
Nu ben ik al een beetje rond gaan neuzen, maar ik kom niet zo snel tot een oplossing, ik zag dat dit wellicht kan met Ghost, maar ik wil graag weten of dit een goede optie is, of dat er betere (liefst freeware) pakketten beschikbaar zijn?
Ghost, bestaat dat nog? :o Laatste keer dat ik dat heb gebruikt was volgens mij toen XP er nog niet zo heel lang was...

Anyway, je hebt 2 opties:
- Zelf de nieuwe SSD partitioneren en dan een kloonprogramma gebruiken dat de bestanden en bootrecord kopieert naar de nieuwe, al kun je een Windows installatieschijf/USBstick gebruiken om zelf een bootrecord aan te maken;
- Of een kloonprogramma gebruiken dat de partitie (en evt bootrecord) kloont waarna je een bootable partitioneringsprogramma gebruikt a la Parted Magic (die je op Hirens Bootcd kan vinden) om de partitie te vergroten tot de max. capaciteit van de SSD.

Hirens Bootcd bevat ook tools voor het klonen trouwens.

http://www.hiren.info/pages/bootcd

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 21-05-2015 09:53 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Meerdere opties heb je zoals het hierboven genoemde Parted Magic. Of pak een Linux liveCD voorzien van GParted. Zijn beide erg gebruiksvriendelijke opties.

Iets complexer maar ook een optie: CloneZilla. Die kun je gebruiken als bootable CD of USB.
Als je de nieuwe SSD in de machine steekt, dan CloneZilla opstart, kun je kiezen voor een "device-device" clone. Kies je verder ipv Beginner voor Expert mode, dan zit daar een optie die ervoor zorgt dat de huidige partitie wordt uitgebreid. Staat vast het een en ander over geschreven op het web als je even zoekt :)

Wat ik alleen niet zeker weet is of een NTFS filesystem ook vergroot kan worden door deze tools. Dat zul je even moeten nakijken als je Windows gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Ultraman op 21-05-2015 10:01 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ultraman schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:00:
Wat ik alleen niet zeker weet is of een NTFS filesystem ook vergroot kan worden door deze tools. Dat zul je even moeten nakijken als je Windows gebruikt.
EaseUS Partition Master kan dat iig :) , van Parted Magic weet ik dat zo even niet, maar denk dat die dat wel kan zoals op http://draalin.com/using-parted-magic-to-resize-a-partition/ staat uitgelegd. (Al gaat dat voorbeeld over verkleinen, maar vergroten - iig bij EXT4 - kan die ook.)

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 21-05-2015 10:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt je NTFS-partitie expanden in Disk Management; kan al sinds Windows XP ofzoiets. Shrinken kan ook, maar dan moet je eerst defragmenteren.

Een 1:1 kopie/clone en daarna expanden is het handigste denk ik.
Pagina: 1