Formatteren zonder herinstallatie Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:47
Ik heb 2 PC's, een met Windows XP, de ander met Windows 7. Ik wil beide schoonmaken zonder dat ik Windows installeer. Maar hoe werkt dit eigenlijk? Het is niet zo makkelijk meer als format C:. Ik heb zowel een Windows 7 als een Windows 8.1 CD. Ik weet dat bij Windows 8.1 hij een format samen met een herinstallatie doet, maar dat wil ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

k wil beide schoonmaken zonder dat ik Windows installeer.
Pak een heel licht vochtig doekje en zorg dat de machines niet aan de stroom hangen. Dan neem je de behuizing even goed af en eventueel met een microvezel-doekje nawrijven om overbodig vocht af te nemen (anders krijg je vlekken).

Zonder gekkigheid; is het de bedoeling dat ik mag raden wat je bedoelt met schoonmaken? Wil je de gebruikte storage op disk verkleinen? Wil je shortcuts verwijderen? Wil je je cookies kwijt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
MAX3400 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 07:17:
[...]

Pak een heel licht vochtig doekje en zorg dat de machines niet aan de stroom hangen. Dan neem je de behuizing even goed af en eventueel met een microvezel-doekje nawrijven om overbodig vocht af te nemen (anders krijg je vlekken).

Zonder gekkigheid; is het de bedoeling dat ik mag raden wat je bedoelt met schoonmaken? Wil je de gebruikte storage op disk verkleinen? Wil je shortcuts verwijderen? Wil je je cookies kwijt?
De topictitel is niet duidelijk? Het gaat om formatteren lolbroek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:44
Formatteren houd in dat je alle 0en en 1en overschrijf zodat je schijf weer "schoon"is. Dus formatteren zonder dat je de data verliest van een schijf is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289295

Nee, de topictitel is niet duidelijk. Wat bedoel je met schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

SCIxX schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 07:25:
[...]

Dat kan je dus gewoon schudden.
Wat je vraagt kan niet. Formatteren is volledig leeg gooien, dus is er ook geen windows installatie meer aanwezig en zal je moeten herinstalleren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

SCIxX schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 07:25:
[...]

Titel:Formatteren zonder herinstallatie windowa
+
SCIxX schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 06:57:
Ik wil beide schoonmaken zonder dat ik Windows installeer.... een format samen met een herinstallatie doet, maar dat wil ik dus niet.
Goed, je wil dus formatteren en van Windows af? Het lijkt me dan heel zinvol (om lolbroekerij te voorkomen en de leesbaarheid te verbeteren) om gewoon al je opmerkingen over wat je niet wil, uit je topic te houden. Het had dus gewoon gekund: hoe formatteer ik een PC waar XP opstaat of waar Windows 7 op staat.

Hier zijn tientallen "boot CD's" voor te vinden op internet alsmede boot-USB images waarmee je kan opstarten, de disks kan leeghalen en klaar. Je had ook de disks om & om aan de andere PC kunnen bijkoppelen en dan formatteren.

Ik snap dus niet de titel, blijkbaar, in combinatie met de getoonde effort en de bijbehorende oplossingen die je niet hebt gevonden of beschreven en waar je bent vastgelopen in die oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-05 23:03

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

MAX3400 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 07:32:
[...]

Titel:Formatteren zonder herinstallatie windowa
+

[...]

Goed, je wil dus formatteren en van Windows af? Het lijkt me dan heel zinvol (om lolbroekerij te voorkomen en de leesbaarheid te verbeteren) om gewoon al je opmerkingen over wat je niet wil, uit je topic te houden. Het had dus gewoon gekund: hoe formatteer ik een PC waar XP opstaat of waar Windows 7 op staat.

Hier zijn tientallen "boot CD's" voor te vinden op internet alsmede boot-USB images waarmee je kan opstarten, de disks kan leeghalen en klaar. Je had ook de disks om & om aan de andere PC kunnen bijkoppelen en dan formatteren.

Ik snap dus niet de titel, blijkbaar, in combinatie met de getoonde effort en de bijbehorende oplossingen die je niet hebt gevonden of beschreven en waar je bent vastgelopen in die oplossingen.
toon volledige bericht
offtopic:
Ik snap 'm na jouw berichtje pas :P Weet nu wat de bedoeling is (':

Ontopic: Een variant daarvan die daarvoor veel gebruikt wordt is Hiren's boot CD. Zelf ook regelmatig gebruikt, en bevalt prima. En als ik het nu goed begrijp; doet die precies waarom je vraagt. Zo schoon als iets wat is afgenomen met een babydoekje 8)7

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
De term schoonmaken juist interpreteren zou niet lastig moeten zijn wanneer in de OP het woord formatteren 3x voorkomt.

Bedankt voor de hulp in ieder geval, ik ga het via een Hiren boot proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Het kwartje viel hier ook pas na een tijdje...

Je brengt het naar mijn idee nu als:
Ik wil 2 pc's formatteren maar ik wil niet windows opnieuw installeren. Aka ik wil formatteren maar niet de data op de disk kwijt zijn.

Aangezien dat absurd is krijg je dan een sarcastische reactie terug. Als jij daarop reageert met een toon van "ik ben ontzettend ondubbelzinnig en lees is wat beter!" Dan zou je van mij geen hulp meer hoeven verwachten.

That being said, waarom pop je niet gewoon de windows cd erin formatteer je de bende en ga je niet meer door met de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672534

Tuurlijk is het technisch gezien vaag als je vraagt hoe de harde schijf te voorzien van lege partities, omdat je dan niet zo veel kan anders dan naar de bios kijken met een computer.
Kortom, een computer zonder besturingssysteem kan je niet meer mee dan weer een besturingssysteem installeren.
Je kan de computer van partities voorzien als je vanaf een boot CD of Stick de computer opstart lazen we in de geplaatste reacties, maar dan is weer iets niet af, kortom, het gaat daarna over een computer met nieuwe partities zonder besturingssysteem, en dat is iets als een auto zonder stuur en pedalen, kan je misschien iets meer vertellen over wat je bedoeling precies is en waarom je de computer van een partitie wil voorzien zonder er iets op te installeren, aangezien Windows NTFS partities aanmaakt, Linux zal EXT partities aanmaken, omdat een besturingssysteem een format nodig heeft, en dus het hele formateren gebaseerd is op het installeren van een besturingssysteem.
Maar waarom zou je dus een partitie formateren met een format zoals NTFS om er vervolgens geen windows op te installeren?
Kortom, als je een oplossing wil om niks te kunnen met je computer en niet verteld wat je volgende doel met de computer is, dan zijn de grapjes inderaad erg kostelijk om te lezen :)
Dus ga pas formateren als je zeker weet dat je het ook gaat gebruiken om een besturingssysteem te installeren, als je toch niks met de computer doet kan je m ook net zo goed achter het gordijn zetten.

Kortom, formateren is een onderdeel van een besturingssysteem installeren.

Mijn hdd heeft 10 partitie's met 4 keer Windows geinstalleerd.
Ik heb Ubuntu, Linux mint, windows 98, windows 2000, windows ME, Windows XP, en windows 7 Geïnstalleerd in een virtual box, je kan er van alles mee hoor, met zo'n Computer.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 672534 op 21-05-2015 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:35

MsG

Forumzwerver

Met een Windows 7-CD kan je prima de hardeschijven formatteren zonder dat je daadwerkelijk doorgaat met de Windows 7-installatie. Heb je het überhaupt al geprobeerd? :)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:02

SeatRider

Hips don't lie

SCIxX schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 07:45:
De term schoonmaken juist interpreteren zou niet lastig moeten zijn wanneer in de OP het woord formatteren 3x voorkomt.
Ik vind dat je erg hoog van de toren blaast voor iemand die zo'n onduidelijke OP schrijft, blijkens de eerste reacties hierop.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja je kan inderdaad op die manier de harde schijf formateren en na het formateren de computer uitzetten.
Dan gaat het om data te verwijderen alleen.
Als je dan de computer aan zet wordt er geen boot gevonden.
Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:23
je data blijft echter wel behouden als je de partities weghaalt of een partitie aanmaakt met een bestandssysteem, tenzij je een full-wipe uitvoert (alle bitjes op de harddisk op 0 zetten).

Ik snap alleen het nut niet zo van een computer zonder OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:14

TheVMaster

Moderator WOS
xFeverr schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 21:19:
je data blijft echter wel behouden als je de partities weghaalt of een partitie aanmaakt met een bestandssysteem, tenzij je een full-wipe uitvoert (alle bitjes op de harddisk op 0 zetten).

Ik snap alleen het nut niet zo van een computer zonder OS
Dat is nieuw :+ Als ik mijn partities allemaal verwijder is mijn data ook weg hoor......

Diskpart
Select disk 0
Clean

Ohw....als je het partitie venster ziet tijdens de Windows Setup, druk dan op F8 en voer bovenstaande drie commando's uit... (enneh...bij select disk 0 ga ik ervan uit dat er maar één HDD in je computer zit....anders eerst even list disk en dan kijken welke je moet selecteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat is misschien nieuw voor jou, maar zo is het al heel erg lang.
Daarmee is je data niet weg, alleen de partitietabel, alle andere data staat er nog precies zo als het is weggeschreven. Dat Windows er niks mee kan wil niet zeggen dat het er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
TheVMaster schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 00:07:
[...]

Dat is nieuw :+ Als ik mijn partities allemaal verwijder is mijn data ook weg hoor......

Diskpart
Select disk 0
Clean

Ohw....als je het partitie venster ziet tijdens de Windows Setup, druk dan op F8 en voer bovenstaande drie commando's uit... (enneh...bij select disk 0 ga ik ervan uit dat er maar één HDD in je computer zit....anders eerst even list disk en dan kijken welke je moet selecteren).
Dan is on-disk dus alleen de partitietabel weg, verder is het niet zo dat je data opeens overschreven is. Testdisk zou waarschijnlijk zelfs gewoon je partitietabel kunnen herbouwen uit de data die nog gewoon op je disk staat.

Als je een quick format doet heb je hetzelfde, maar dan alleen voor een specifiek bestandssysteem (wat in de windows wereld vaak gelijk staat aan een partitie). Je schrijft dan nieuwe filesystem data (bijv. NTFS) die de rest van de schijf als 'leeg' ziet, maar gaat die data niet overschrijven, slechts in een tabel als 'vrij' zien. De daadwerkelijke data wordt pas overschreven als die ruimte nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:02
Craven schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:07:
Het kwartje viel hier ook pas na een tijdje...
Bij mij ook, maar dat kwam toch echt door mijn eigen aannames. Nu ik het nogmaals lees staat het er toch best duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
johnkeates schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 00:18:
[...]

Dan is on-disk dus alleen de partitietabel weg, verder is het niet zo dat je data opeens overschreven is. Testdisk zou waarschijnlijk zelfs gewoon je partitietabel kunnen herbouwen uit de data die nog gewoon op je disk staat.

Als je een quick format doet heb je hetzelfde, maar dan alleen voor een specifiek bestandssysteem (wat in de windows wereld vaak gelijk staat aan een partitie). Je schrijft dan nieuwe filesystem data (bijv. NTFS) die de rest van de schijf als 'leeg' ziet, maar gaat die data niet overschrijven, slechts in een tabel als 'vrij' zien. De daadwerkelijke data wordt pas overschreven als die ruimte nodig is.
Natuurlijk....wil je je disk echt wipen (en er daarna niets op installeren), dan zou ik een echte wipe tool gebruiken....die hem inderdaad overschrijft met 1en en 0en.....

De TS is een beetje karig, aangezien hij alleen aangeeft dat hij de disk leeg wil maken en er geen Windows op wil installeren. Er wordt nergens gesproken over het onmogelijk maken om de data terug te kunnen halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als ik zeker wil zijn dat er geen data is te recoveren, sloop ik een HDD (of SSD) nog steeds fysiek (of laat het een bedrijf doen): als de data belangrijk genoeg is om zeker te zijn dat het weg is, dan is de prijs van die tweedehands drive geen risico waard.

Een willekeurige (goede) wipe tool moet idd prima werken. Vanaf bootable CD/USB.

E.e.a. hoeft geen Windows te betreffen, een reinstall met Linux kan natuurlijk ook. Dan is de machine ook makkelijker te verkopen (als dat de bedoeling is), want heeft bewegend beeld, browser, etc.
offtopic:
Ik herstel de typo in de topictitel even, 'windowa' => s.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

F_J_K schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 08:57:
E.e.a. hoeft geen Windows te betreffen, een reinstall met Linux kan natuurlijk ook. Dan is de machine ook makkelijker te verkopen (als dat de bedoeling is), want heeft bewegend beeld, browser, etc.
offtopic:
Ik herstel de typo in de topictitel even, 'windowa' => s.
Ja, maar stel de TS wil er Linux op zetten is eerst formateren met een Windows DVD met NTFS niet echt handig, misschien dat de TS nog komt met tekst waarin gemeld wordt wat precies de bedoeling is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je kan met de installatie CD van Windows al een 'volledige' format doen, bij de setup waar je de schijf/partitie kiest, haal je alle partities weg, maak een nieuwe partitie aan (volledige format), vervolgens weer partities verwijderen en sluit de PC af.

Er zijn genoeg bootable CD's/USB te vinden waarvanuit je de schijf ook kan formateren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
SinergyX schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:44:
Je kan met de installatie CD van Windows al een 'volledige' format doen, bij de setup waar je de schijf/partitie kiest, haal je alle partities weg, maak een nieuwe partitie aan (volledige format), vervolgens weer partities verwijderen en sluit de PC af.
Dat is geen volledige format, dat is slechts een nieuwe MBR/GPT aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
johnkeates schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:01:
[...]

Vanaf Windows 7 (mogelijks zelfs Vista) worden bij een volledige format echt nullen geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

johnkeates schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:01:
[...]

Zoals ik zeg, bij aanmaken van een nieuwe partitie heb jij gewoon optie tot volledige format.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Nielson schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:24:
[...]
Vanaf Windows 7 (mogelijks zelfs Vista) worden bij een volledige format echt nullen geschreven.
Dat doet ie dan knap, bij de installer kan ie dus blijkbaar een schijf vol met nullen zetten in 5 seconden? En mijn computer zal vast liegen als ik nog data kan vinden op de schijf die de installer 'gewist' heeft...

[ Voor 14% gewijzigd door johnkeates op 22-05-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:20
Had hem KillDisk geadviseerd, en hem de woorden "ERASE-ALL-DATA" gevolgd met een [ENTER] bij de daadwerkelijke 'nuke-nsa-kill' laten typen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
johnkeates schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:32:
[...]

Dat doet ie dan knap, bij de installer kan ie dus blijkbaar een schijf vol met nullen zetten in 5 seconden? En mijn computer zal vast liegen als ik nog data kan vinden op de schijf die de installer 'gewist' heeft...
Nee, die volledige format zul je via de commandline moeten doen -> Shift + F10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Modbreak:Maar eh...ik hoop niet dat we nu een welles-nietus verhaal gaan krijgen, want daar is de TS niet bij geholpen verder....dus graag constructief meedenken......

[ Voor 81% gewijzigd door TheVMaster op 22-05-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

SCIxX schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 06:57:
Formatteren zonder herinstallatie Windows
Constructieve vraag: is het nu, na bijna 30 uur sinds topicstart en alle goede/goedbedoelde adviezen, nu gelukt om minstens 1 disk leeg te maken?

Zo nee, welke meldingen kreeg je, waar ging het fout of wat was er onduidelijk aan onze adviezen?

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 22-05-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Adviezen te over nu. Meestal komen er nog wat handelingen achteraan als je een harde schijf leeg maakt.
En afhankelijk van die situatie kan het dan ingevuld worden. Zonder die informatie staat er genoeg informatie nu inderdaad. Dus wat het volgende doel is na het legen van de schijf en het doel van de handeling formateren als data wisser of als voorbereiding de computer ook weer bestuurbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
SlaadjeBla schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 00:19:
[...]

Bij mij ook, maar dat kwam toch echt door mijn eigen aannames. Nu ik het nogmaals lees staat het er toch best duidelijk.
Volgens mij lag het dan ook voornamelijk aan een mismatch tussen kennisniveaus. Uiteindelijk zijn we er allemaal uitgekomen. :)

Ik heb het opgelost door simpelweg de drives in dezelfde PC te stoppen, en mijn schijf geformateerd bij de custom Windows installatie. Ik was bang dat je alleen je schijf automatisch kon formatteren en herinstalleren in 1 stap, maar het los formatteren/verwijderen kan dus heel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SCIxX schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 17:56:
Ik heb het opgelost door simpelweg de drives in dezelfde PC te stoppen, en mijn schijf geformateerd bij de custom Windows installatie. Ik was bang dat je alleen je schijf automatisch kon formatteren en herinstalleren in 1 stap, maar het los formatteren/verwijderen kan dus heel makkelijk.
Ja, je kan de hele schijf vol formateren met 1 of meer partities.
Stel je schijf is 1 TB, dan kan je bijvoorbeeld 4 partitie's maken van ongeveer 250 GB, of 10 van 100.
Wanneer Windows dan op 1 van die partities is geïnstalleerd kan je in schijfbeheer dat regelen.
Je kan er partitie's ook groter en kleiner maken.
partitie's met een format NTFS waar Windows op geïnstalleerd kan worden.
Op elke partitie kan je Windows dan installeren. (Dual of- Multiboot)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 672534 op 22-05-2015 19:44 ]

Pagina: 1