Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beginnerfouten topic

Pagina: 1
Acties:
  • 2.439 views

• Kasplantje
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-01-2021
Beste Tweakers,

Aangezien ik veel plezier beleef op dit forum leek het me leuk om te proberen ook iets toe te voegen aan de community. Nou heb ik zelf nog nooit een PC in elkaar gezet dus ik ga waarschijnlijk wat hulp nodig hebben van de meer ervaren mensen hier.

Ik dacht dat het mooi zou zijn om een lijstje te hebben met veelgemaakte fouten voor beginners, Los van dat het een handig topic is voor first time bouwers is het ook een mogelijkheid voor de oude rotten hier om nostalgisch terug te kijken op de fouten die zij maakten als jonge en nog onervaren tweakers.

Natuurlijk zal ik zelf het spits afbijten:

- Installeer het i/o shield vóórdat je het moederbord installeert.
- Raak even de verwarming aan voordat je componenten vastpakt om je statische lading kwijt te raken.
- Vergeet niet je voeding aan te zetten.
- Een erwtje koelingspasta is genoeg.
- Tie wraps en die vuilniszak dingetjes voor kabels.

EDIT:

- Eventuele huisdieren achter slot en grendel.
- Pincetje om kabeltjes en schroefjes te pakken.
-Goed bekijken hoe je alles wilt gaan inbouwen en kabels leggen voordat je gaat beginnen, zo voorkom je dat je ergens te weinig ruimte of een krappe ruimte hebt, en zo ziet het achteraf mooier eruit!
- Niet de afstandsbusjes vergeten, draai ze ook niet te strak aan.
- Überhaupt niet de schroeven er gigantisch strak in draaien
- Test je mobo, cpu en mem VOOR je het in de case bouwt, je kan er makkelijker bij,
- Til je moerderbord/cpu/mem combo niet op aan het cpukoelblok, wat ogenschijnlij een fijn punt is om vast te houden.
- De verbanddoos naast je kast hebben liggen, scherpe randen! (tegenwoordig al veel minder)
- SATA connectors van tevoren in je MoBo proppen (kan soms moeilijk zijn)
- Polariteit omwisselen van front-case connectors... (%$*# waarom doet ie 't niet? Onding...)
- Eerst de CPU, heatsink + ram op het mobo installeren voordat je hem inbouwt.
- Geen USB-header aansluiten op je firewire header.
- Je CPU niet in de socket forceren.
- Maar wees niet bang om alles vast te klikken met een beetje duwen zodra je zeker weet dat het goed zit
- Niet vergeten de fan van de CPU aan te sluiten.
- Eerst kijken voordat je je ram er zo inpropt.
- Kabeltje van de fan goed er omheen (als je dat doet) en niet dat die in de fan komt.
- CPU power connector vastmaken voordat je het mobo in de kast schroeft. Bij sommige cases is de ruimte tussen het mobo en de kast zo klein dat het vrijwel onmogelijk is om achteraf de CPU voeding nog aan te sluiten.
- Als je een modulaire voeding hebt, niet blind de stroomkabels leggen tussen de voeding en je hardeschijven. Het komt voor dat de ingangen op de voeding voor pci en voor sata hetzelfde zijn.

Bekijk dit voordat je begint met het in elkaar zetten van je eerste PC

Zoals ik al zei, ik heb zelf nog geen enkele PC in elkaar gezet dus ik hoop dat jullie nog wat toevoegingen hebben voor de beginners zoals ik!

[ Voor 55% gewijzigd door Kasplantje op 22-05-2015 00:37 . Reden: Input van Tweakers toegevoegd ]

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:44
- een afstandhouder te veel in de case onder het moederbord schroeven waardoor de pc na het in elkaar zetten niet werkt terwijl er niets zichtbaar verkeerd is

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:05

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

- De verbanddoos naast je kast hebben liggen, scherpe randen! (tegenwoordig al veel minder)
- SATA connectors van tevoren in je MoBo proppen (kan soms moeilijk zijn)
- Polariteit omwisselen van front-case connectors... (%$*# waarom doet ie 't niet? Onding...)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:31
• Eerst de CPU, heatsink + ram op het mobo installeren voordat je hem inbouwt :+.
• Geen USB-header aansluiten op je firewire header.

[ Voor 29% gewijzigd door Puch-Maxi op 21-05-2015 00:42 ]

My favorite programming language is solder.

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 23:14
Je CPU niet in de socket forceren :+

const { signature } = await fetchProfile()

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:57

rjong5

?

Vergeten de fan van de CPU aan te sluiten.
Oeps. CPU kapot

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 10:48

ghostman

dwarf

Puch-Maxi schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 00:40:
• Geen USB-header aansluiten op je firewire header.
Know that feeling :+

OT:
- Eerst kijken voordat je je ram er zo inpropt.
- Kabeltje van de fan goed er omheen (als je dat doet) en niet dat die in de fan komt (kan je veel uurtjes schelen).
- Niet de afstand busjes te strak aandraaien
- Überhaupt niet de schroeven er gigantisch strak in draaien

Voor je eerste keer een computer in elkaar zetten zou ik in ieder geval nog aanraden om na het in elkaar zetten alles nog even 2 of 3 keer na te lopen (eventueel een checklist).

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:23
Niet alleen te veel maar ook helemaal geen afstandsbusjes gebruiken.

Verwijderd

Een fout die ik zelf vaker zie voorkomen:

Vergeten de afstands dingen (die ronde busjes) tussen je kast en moederbord te zetten. Al een keer gehad dat na een half jaar de PC hierdoor kapot blijkt te zijn. Dat hij het nog zo lang heeft uitgehouden.

• Szwoar
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:39

Szwoar

En door

Ah kijk, dit topic komt voor mij als een redding! Ga dit weekend voor het eerst een PC in elkaar zetten, en alle tips en tricks zijn natuurlijk welkom.

-Het schijnt dat je de protector van de CPU moet laten zitten, en als je hier je processor inzet en vastklikt deze er automatisch uitspringt zodat je weet dat de CPU goed zit. Kan iemand dit bevestigen?

Verder had ik nog een klein vraagje tussendoor. Ik lees verschillende dingen over het bevestigen van een CPU koeler. De ene zegt een erwt koelpasta en door de druk van de koeler spreidt dit zich. Maar de ander zegt dat dit goed moet worden uitgewreven alvorens de koeler te plaatsen.

Wat is het nou? 8)7

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Szwoar schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:34:

Verder had ik nog een klein vraagje tussendoor. Ik lees verschillende dingen over het bevestigen van een CPU koeler. De ene zegt een erwt koelpasta en door de druk van de koeler spreidt dit zich. Maar de ander zegt dat dit goed moet worden uitgewreven alvorens de koeler te plaatsen.

Wat is het nou? 8)7
Beide manieren werken, kern van de boodschap is : niet teveel koelpasta gebruiken.

De functie van de koelpasta is om de superkleine oneffenheidjes op het oppervlak van de cpu en de koeler op te vullen, niet om er als een laag pindakaas tussen te liggen.

* mijn beginnersfout: zaken niet aan durven duwen, waardoor ik in m'n eerste build eindigde met een 3d kaart die niet helemaal goed ingestoken zat (hij hing op z'n plek, maar geen beeld....)

• Jevon
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-11 22:54
CPU power connector vastmaken voordat je het mobo in de kast schroeft. Bij sommige cases is de ruimte tussen het mobo en de kast zo klein dat het vrijwel onmogelijk is om achteraf de CPU voeding nog aan te sluiten.

Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |

• XzeroD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11 12:42

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Goed bekijken hoe je alles wilt gaan inbouwen en kabels leggen voordat je gaat beginnen, zo voorkom je dat je ergens te weinig ruimte of een krappe ruimte hebt, en zo ziet het achteraf mooier eruit!

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-11 16:33
Alles is zoveel makkelijker geworden als vroegah! Toen waren er nog wel meer dingen waar je op moest letten:
- Floppykabel goed bevestigd op zowel MB als de floppy (rode draadje aan de goede kant, er waren toen nog geen lipjes op de plastic connectoren welke de juiste kan aangaf)
- Idem voor IDE kabels voor HDD / CD-Speler
- Nauwkeurig Floppy / IDE de kabel bevestigen, anders liep je weer te kutte met een pincet om de pinnetjes recht te krijgen
- Jumpers controleren van je HDD en CD-Speler (Master - Slave - CS)
- Sneller geheugen was 'vaak' niet backwards compatible zoals dat nu gebeurd met de kloksnelheid, resulterend in een erg irritant biepje terwijl je zeker wist dat het geheugen niet kapot was :-)
- Geen CrashFree BIOS. Verkeerd flashen en je was de sjaak (soms kon je nog wel aan een 'spare' chip voor je BIOS komen).
- SCSI was ook altijd leuk met de juiste ID instellen t.b.v. de kabel

Das waren noch Zeiten!

[ Voor 11% gewijzigd door Simpele1986 op 21-05-2015 10:36 ]

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 13:49
Laptop harddiskje stevig vasthouden en inknijpen van onder en boven om kracht te zetten bij het vastschroeven. Helaas, harddiskje overleden.
Vroeger ooit een keer 'live' de processor verwisseld. Gelukkig heb ik daar toen niets bij gesloopt.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vroeger met een platte schroevendraaier de BIOS-chip verwijderd. Uiteraard deed alles het nog na de tijd.
(Waarom? Omdat nieuwsgierigheid het gewonnen had.)

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:43
Simpele1986 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:33:
Alles is zoveel makkelijker geworden als vroegah! Toen waren er nog wel meer dingen waar je op moest letten:
- Floppykabel goed bevestigd op zowel MB als de floppy (rode draadje aan de goede kant, er waren toen nog geen lipjes op de plastic connectoren welke de juiste kan aangaf)
- Idem voor IDE kabels voor HDD / CD-Speler
- Nauwkeurig Floppy / IDE de kabel bevestigen, anders liep je weer te kutte met een pincet om de pinnetjes recht te krijgen
- Jumpers controleren van je HDD en CD-Speler (Master - Slave - CS)
- Sneller geheugen was 'vaak' niet backwards compatible zoals dat nu gebeurd met de kloksnelheid, resulterend in een erg irritant biepje terwijl je zeker wist dat het geheugen niet kapot was :-)
- Geen CrashFree BIOS. Verkeerd flashen en je was de sjaak (soms kon je nog wel aan een 'spare' chip voor je BIOS komen).
- SCSI was ook altijd leuk met de juiste ID instellen t.b.v. de kabel

Das waren noch Zeiten!
Wat dacht je van al experimenterend de juiste volgorde van je geluidskaart, videokaart, modem en netwerkkaart in de PCI-sloten van je moederbord bepalen, zodat de IRQ's elkaar niet in de weg zaten?

• Simpele1986
CivLord schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:36:
[...]

Wat dacht je van al experimenterend de juiste volgorde van je geluidskaart, videokaart, modem en netwerkkaart in de PCI-sloten van je moederbord bepalen, zodat de IRQ's elkaar niet in de weg zaten?
Klopt ja! ooo wat heb ik vaak die IRQ's vervloekt zeg! Continue wisselen van positie, of in Windows deze aanpassen...
Geweldige tijd!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Beginnerfouten topic
Kasplantje schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 00:23:
- Raak even de verwarming aan voordat je componenten vastpakt om je statische lading kwijt te raken.
- Vergeet niet je voeding aan te zetten.
- Een erwtje koelingspasta is genoeg.
Raak een aardingspin in een geaard stopcontact aan voordat je componenten aanraakt (de cv hoeft niet goed geaard te zijn waar een geaard stopcontact dat wel is.)

koelpasta, een hoeveelheid van een rijstkorrel is al voldoende een erwt is te veel.

test je mobo, cpu en mem VOOR je het in de case bouwt, je kan er makkelijker bij,

Til je moerderbord/cpu/mem combo niet op aan het cpukoelblok, wat ogenschijnlij een fijn punt is om vast te houden.

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-11 16:58

Rub3s

+3 , omdat het kan

Als je een modulaire voeding hebt, niet blind de stroomkabels leggen tussen de voeding en je hardeschijven. Het komt voor dat de ingangen op de voeding voor pci en voor sata hetzelfde zijn.

Goh, een tikkende hardeschijf. Dat zie je ook niet vaak. En nog een tikkende hardeschijf! Moet niet gekker worden..... 8)7

• Kasplantje
Ontzettend bedankt voor alle input. Hier ga ik zelf ook veel aan hebben! Ik heb de OP geupdate. Nog een vraagje: Zijn dit goede guides voor groentjes zoals ik?

• Simpele1986
Het is iets verouderd die eerste link (Pentium 4), maar het principe blijft hetzelfde.
Heb je niet iets om op te oefenen? Als je erg onzeker bent kun je wellicht langs de vuilstort, daar vind je vaak nog wat afgedankte PC's.
Zo kun je zelf eerst een paar keer lekker rommelen met in- en uit elkaar halen. '

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11 23:06

Dograver

>> Insert Title Here <<

Ik weet niet waar je woont Kasplantje, maar mocht je een testbak nodig hebben en je woont niet te ver uit de richting, ik heb genoeg werkende bakken staan waar je wel 1 van mag hebben. P4 met 512/1Gb.

De eerste link is, zoals Simpele1986 al aangeeft, verouderd maar basis is prima.

Zelf gelukkig nooit een pc gesloopt, wel ooit eens een potentiële student (gelukkig met oude PII) het ram maar aan 1 kant vast zien zetten met de bijbehorende clipjes. Dat leverde een heerlijk smeulend geurtje op in het lokaal.

Wel doelbewust de voedingen op 115 gezet ipv 230. :+ 8)7

[ Voor 78% gewijzigd door Dograver op 21-05-2015 14:37 ]

PSN-ID Dograver

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Waarom heb ik geen beeld ? > Mijn bios/uefi verwacht een videokaart, terwijl ik de onboard chip goed genoeg vind.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:52

Secsytime

Automagisch

Voorzichtig zijn met magnetische schroevendraaiers ;)

• Samboi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05-2023
- Zorgen dat je de juiste schroevendraaiers hebt zodat je niet "per ongeluk" een schroef kapot draait.

- Pincet is altijd handig om kabels op de juiste plek te krijgen zonder andere dingen aan te raken of om 'n gevallen schroefje op te pakken.

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:42

Echt niet.

Gewoon niet.

Secsytime schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:59:
Voorzichtig zijn met magnetische schroevendraaiers ;)
Op welke manier uitkijken? Mijn beste schroevendraaier is magnetisch, erg fijn voor gevallen schroefjes en tegen het vallen van schroefjes. Wat kan er mis gaan?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Geen schroefjes in je voeding laten vallen, die zie je nooit meer terug.
Gebruik de juiste schroefjes
Vertrouw pushpins nooit.
Hou de kat uit de buurt.
Tube koelpasta verstopt? Net zolang drukken totdat eruit komt is geen goed idee.
Fans en kabeltjes hebben een vreemde doch fatale aantrekkingskracht voor elkaar.

People as things, that’s where it starts.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
VasZaitsev schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:20:
Tube koelpasta verstopt? Net zolang drukken totdat eruit komt is geen goed idee.
I lolled!
VasZaitsev schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:20:
Fans en kabeltjes hebben een vreemde doch fatale aantrekkingskracht voor elkaar.
And the lolling continued, so true

Maar ehh magnetische schrevendraaiers, nooit probleem mee gehad, enkel heerlijk als je eens een schroefje diep onderin de kast vandaan moet halen.

Verwijderd

Ik zou wel aanraden dat schroefje toch echt terug te vinden voordat je die voeding aanzet :P

• Kasplantje
Dograver schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:27:
Ik weet niet waar je woont Kasplantje, maar mocht je een testbak nodig hebben en je woont niet te ver uit de richting, ik heb genoeg werkende bakken staan waar je wel 1 van mag hebben. P4 met 512/1Gb.

De eerste link is, zoals Simpele1986 al aangeeft, verouderd maar basis is prima.

Zelf gelukkig nooit een pc gesloopt, wel ooit eens een potentiële student (gelukkig met oude PII) het ram maar aan 1 kant vast zien zetten met de bijbehorende clipjes. Dat leverde een heerlijk smeulend geurtje op in het lokaal.

Wel doelbewust de voedingen op 115 gezet ipv 230. :+ 8)7
Wow! Heel aardig! Maar ik heb zelf nog een oud ding staan waar ik op kan oefenen. Zal ook geen slecht idee zijn gezien de laatste keer dat ik een PC uit elkaar haalde ik vergat de stekker uit de muur te trekken. Mooi mijn moeder onder stroom gezet toen zij de brokstukken wilde opruimen! Oeps! Maar dat was 10 jaar geleden, ik ben een stuk wijzer nu!

Ik zal de YouTube link toevoegen aan de OP!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11 16:21

BLACKfm

O_o

Silent7 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:55:
Til je moerderbord/cpu/mem combo niet op aan het cpukoelblok, wat ogenschijnlij een fijn punt is om vast te houden.
Wat is daar mis mee? Ik doe dat altijd en nooit problemen mee. Kan me voorstellen dat het bij een ATX moederbord met dikke southbridge koeling wat anders is, maar voor een ITX of mATX bord lijkt me dat geen probleem.

En in sommige gevallen weegt een cpu koeler nog meer dan het moederbord zelf, en dat gaat ook prima als de kast rechtop staat. Ken in ieder geval weinig (lees: geen) verhalen van dat het mis gaat of de koeler het moederbord breekt.

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Waneer je voor het eerst stroom op de pas gebouwde pc zet, de powerknop indrukt en er gebeurt niks; haal het stroom er weer vanaf. Laat je adrenaline zakken en ga "rustig" op een stoel zitten en kijk goed of je niet iets vergeten bent, of fout gemonteerd hebt.

Ik heb het in de begin jaren van pc's bouwen regelmatig meegemaakt dat op het moment dat ik bijna klaar was, mijn adrenaline omhoog schoot en ik as soon as possible het stroom erop wilde hebben.....en daardoor wel eens wat vergat aan te sluiten. Of iets niet goed afgemonteerd had.

En als beginnende pc knutselaar; lees gebruiksaanwijzingen. Better safe then sure. ;)

En ja, gebruik juist goede magnetische schroevendraaiers!

[ Voor 4% gewijzigd door r3solution op 22-05-2015 01:04 ]

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Als je crossfire/sli draait, plug de kabel van je monitor dan in de goede kaart (vaak de bovenste).
Vergeet niet je drivers te installeren.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Leg de hardware niet op de vloerbedekking i.v.m. statische elektriciteit. 1 schokje en er kan iets stuk gaan en krijg je mogelijk de computer niet (meer) werkend. Of gaat rare fratsen vertonen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Voorlopig even op slot voor overleg met TS.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.