Fraude iTunes? Vreemde afschriften op creditcard

Pagina: 1
Acties:
  • 27.058 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:19
Beste Tweakers,

Ik zat vanavond mijn financiën te doen en keek ook of ik nog afschriften op mijn creditcard had staan. Ik zag daar een afschrift van € 0,99 met als ontvanger 'ITUNES.COM/BILL ITUNES.COM LUX '. De datum van afschrifte was 20 mei 2015.

Nu zag ik die afschrijvingen de laatste tijd vaker langs komen maar zette er nooit vraagtekens bij. Vandaag wel, en waarom? De laatste app die ik gekocht had was op 30 april en wel voor een bedrag van € 1,99.
En daarnaast kocht ik de laatste tijd alleen maar iTunes prepaid kaarten bij Albert Heijn, dus van mijn creditcard kon het niet afgetrokken zijn.

Ik ben even terug gaan kijken en de afschrijvingen zijn op 1 juli 2014 begonnen. Inmiddels is er een totaalbedrag van € 53,79 afgetrokken.

Voor 1 Juli werden er ook bedragen namens iTunes afgetrokken maar was de naam van de ontvanger 'APPLE ITUNES STORE-EUR ITUNES.COM LUX'. Toen kocht ik geen prepaid kaarten maar betaalde wel alles met creditcard.

Ik ben even gaan Googelen op de naam 'ITUNES.COM/BILL ITUNES.COM LUX' en zag dat ik niet de enige met dit probleem was. Ik heb direct mijn creditcardmaatschappij gebeld en het e.e.a. uitgelegd. Ze hebben de afschriften bekeken maar ik moest eerst contact opnemen met Apple. Daarnaast kon ik altijd een betwistingsformulier invullen. Ze zagen dit niet direct als fraude omdat er relatief kleine bedragen waren afgetrokken.

Nu is mijn vraag, wie koopt er van jullie apps op iTunes met zijn/haar creditcard? En wat is de naam van de ontvanger?

Zijn mijn zorgen terecht? Of zie ik iets anders over het hoofd? Ik heb mijn creditcardnummer direct uit iTunes gegooid in elk geval.

Groet,
DedSec85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 20:51

Nic

Vrij

Kijk eerst eens in je itunes account wat er is aangeschaft. Misschien heb je wel een maandabonnement van iets aanstaan...
purchase history:
https://support.apple.com/en-us/HT204088
maandabo's:
https://support.apple.com/nl-nl/HT4098
(via google....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb verschillende charges van "ITUNES.COM/BILL ITUNES.COM LUX" op mijn credit card afschriften en die kan ik allemaal relateren aan purchases. Het meeste zijn van mijn icloud storage plan.

[ Voor 75% gewijzigd door JackBol op 20-05-2015 23:14 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:10
Ik gok idd ook dat je een abo'tje oid hebt lopen dat je vergeten bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Ik heb naar mijn weten geen abbo ergens lopen. Het laatste wat ik gekocht heb was een flipperkast voor ZEN Pinball voor 1,99 euro en dat is op 30 April geweest. Bovendien heb ik nu iets van een tientje aan iTunes prepaid tegoed staan waar niets vanaf getrokken is.

Als het een abbo is, dan zou dat toch ook bij de afschriften bij elke verlenging moeten terugkomen?
En daarnaast zijn het telkens wisselende bedragen geweest. Van 0,99 tot 11,99.

[ Voor 9% gewijzigd door DedSec85 op 21-05-2015 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:10
Ook geen app waarbij je voor bepaalde diensten/gebruik oid moet betalen?
Ik heb nul ervaring met Apple, maar het lijkt me dat je toch ergens terug moet kunnen zien waar wat voor betaald is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
dsltv schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:59:
Kijk eerst eens in je itunes account wat er is aangeschaft. Misschien heb je wel een maandabonnement van iets aanstaan...
purchase history:
https://support.apple.com/en-us/HT204088
maandabo's:
https://support.apple.com/nl-nl/HT4098
(via google....)
Al bekeken? Ik denk dat dit je eerste stap moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 12:30
Je hebt niet family-sharing aanstaan waardoor je betaalmethode ook gedeeld is?
(want voor zover ik weet zie je dan als gezinshoofd verder niets van een aankoop... maar dat weet ik niet zeker)

Het kan natuurlijk ook prima zijn dat jouw creditcard gekoppeld is aan een ander account.
Dus dat ze jouw creditcard gegevens ergens anders vandaan hebben (gestolen zegmaar) en dat gekoppeld hebben aan een apple-id.
Dan ligt de fout dus weer ergens anders...

Ga inderdaad even na of het niet van family sharing of een abonnement is ofzo, en neem dan contact op met Apple support. Ik weet niet of die creditcard transacties voorzien zijn van een trasactie-id, maar ik neem aan dat ze dan wel kunnen zien van welk account dit vandaan komt, en waar het precies voor is.

Ze hebben gegarandeerd vaker met dat bijltje gehakt.

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 21-05-2015 11:10 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:22
In iTunes kun je zien wat je zoal hebt gekocht. Ik heb ook even bij mijn creditcardafschrijvingen gekeken en daar stonden legitieme afschrijvingen van Apple onder 'ITUNES.COM/BILL ITUNES.COM LUX'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ook niet een eerdere iPhone of iPod/iPad verkocht zonder je account er af te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 21:50
Ik heb toevallig wel laatst ook een (1) verkeerde reservering van 99ct gehad. Maar na een aantal dagen op "gereserveerd' te blijven hangen (waar de echte aankopen wel meteen werden verwerkt) verdween deze weer.

Ik had al een vermoeden dat er iets mis was gegaan, ik had een paar dingen gekocht, waarbij de prijs van 1 nog een keer apart verscheen. Ik heb even een paar dagen gewacht met aan de bel trekken, en inderdaad loste het probleem zich vanzelf op.

Wellicht is er in die periode dus bij meer mensen wat mis gegaan. Is het bedrag inmiddels echt afgeschreven, of ook verdwenen nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-05 17:45

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Ik zou even contact opnemen met Apple. Zij kunnen vast ergens terugvinden waar dit vandaan komt. Fraude lijkt mij persoonlijk ook niet heel waarschijnlijk in dit geval.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Ik heb zojuist even door mijn oude bankafschriften gebladerd. Helaas zat juist de pagina die ik zocht er niet in. Ik zal hem wel bij de correspondentie gevoegd hebben ofzo. Ruim een jaar geleden kwam ik namelijk een aantal afschrijvingen tegen met uit mijn hoofd, maar ik heb dat dus niet kunnen verifiëren, exact dezelfde omschrijving (op het schadeformulier verkort aangemerkt als 'APPLE ITUNES STORE-EUR'. Het ging toen om twaalf afschrijvingen van tussen €4 en €25. Ik herkende de afschrijvingen niet. Ik ben zelf geen klant bij Apple, ben nooit klant geweest en dat gold ook voor huisgenoten die mijn creditcard eventueel gebruikt zouden kunnen hebben.

Hier was wel degelijk sprake van fraude en de bank heeft het ook als een fraudezaak behandeld. Er zou een onderzoek ingesteld worden. Ik heb er nooit meer iets over gehoord, maar heb wel alles netjes vergoed gekregen.

Laat in ieder geval direct je kaart blokkeren! Je nummer uit iTunes halen is beslist onvoldoende. Controleren of de betalingen toch terecht waren kan altijd achteraf, maar ook als je altijd zorgvuldig met je gegevens bent geweest, zou het kunnen dat iemand anders aankopen doet met jouw creditcard. Ik kan me voorstellen dat de bank dit niet gaat vergoeden als jij nalaat een vermoeden van misbruik direct te melden.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Ik ben zojuist even verder gaan zoeken. Wat blijkt....heeft m'n vriendin begin van de maand Swype gekocht voor € 0,99 cent :/

M'n creditcard staat ook in haar telefoon omdat ze zelf geen creditcard heeft. |:(
Dat verklaard ook waarom het niet van mijn prepaid tegoed af ging.

Ik kreeg een beetje argwaan omdat ik op Google ook veel reacties tegenkwam van mensen die het vreemde afschrijvingen vonden. Daarnaast vond ik het verdacht dat er eerst onder een andere naam geld afgeschreven werd. Ik ga het in elk geval nu even goed in de gaten houden wat er gekocht wordt.

Net even een mailtje naar Apple gestuurd dat ze mijn eerst mailtje als niet-gestuurd konden beschouwen. Excuus dat ik niet beter opgelet heb! 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door DedSec85 op 21-05-2015 21:04 . Reden: Aanvullende info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Family Sharing aan staan toevallig en de authorisatie van de andere account is niet goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
EvilItSelf schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 23:16:
Family Sharing aan staan toevallig en de authorisatie van de andere account is niet goed ingesteld?
Nee, ik heb geen Family sharing aanstaan. Ik heb destijds mijn creditcard aan haar Apple ID gekoppeld. Maar hopelijk is het nu opgelost en verschijnen er geen rare afschrijvingen meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686597

Hallo .
Ik heb al een jaar lang afschrijvingen op mijn Visa van iTunes.com/Bill iTunes.com Lu
Heb een mail gestuurd naar Apple en kreeg als antwoord dat een verklaring moest sturen van betwiste transacties , nou leuk dat Apple niets afweet van de fraude van Bill
Heb de Visa gebeld alles geblokkeerd , :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686597

Ben benieuwd of ik nog wat van de Visa terug krijg ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Troll je nu of ben je serieus?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistolebob
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 23:31
Anoniem: 686597 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 17:40:
Hallo .
leuk dat Apple niets afweet van de fraude van Bill
Je weet dat 'bill' Engels is voor 'rekening'? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Die Bill valt mij ook altijd lastig :+

Nou, J.remmer, met dit nieuwe inzicht moet je een eind komen. Kaart het ook vooral bij Apple aan en meldt dat jij de bewuste transacties niet hebt uitgevoerd.

De kans is namelijk groot dat Apple anders meldt dat ze nog geld van je tegoed hebben zodra Visa het heeft terruggestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjiwa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:47
Kan je je vriendin niet terugsturen? :p

Bij mij is het een keer ook gebeurd, ik had mijn bankrekening gekoppeld aan Click&Buy. Kreeg opeens rare in-app purchases van mijn bankrekening afgeschreven.

Had het aangekaard bij Apple dat er fraude gepleegd is met mijn account. Apple heeft toen gelijk de kosten teruggestort. Ik heb daarna mijn creditcard en bankrekening van mijn Apple id ontkoppeld. En nooit meer problemen.

PSN/XBL: DarkTaufu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is inderdaad geen zinvolle kick van een oud topic, en gezien de reacties ga ik hier maar preventief ijzerwerk aan hangen :)

Als J.remmer een serieuze vraag wil stellen, dan in een nieuw topic, maar dan wel op een meer constructieve manier waarop ook aangegeven is wat er zelf al geprobeerd is. Zie verder ook Het algemeen beleid #quickstart.

[ Voor 49% gewijzigd door gambieter op 29-07-2015 20:13 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.