Sierra-games

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben een groot fan van de oude Sierra Games, de echte adventures zal ik maar zeggen.

Ik heb ze zo goed als allemaal orgineel, op CD-ROM. Zo heb bestaat mijn collectie uit Larry 1 t/m 7, PQ 1 t/m 4, Space Quest 1 t/m 6, Kings Quest 1 t/m 7, Quest For Glory 1 t/m 4, Gabriel Knight 1, Laura Bow Dagger of Amon Ra, Laura Bow Colonel's Bequest en Freddy Pharkas.

Dezen heb ik allemaal orgineel verzameld.
Verder heb ik kopietjes van: Conquests of Camelot, Conquests of the Longbow, Castle of Dr. Brain en Isle of Dr. Brain.

Ik wil ze wel orgineel hebben, maar ze zijn nergens meer te krijgen.
Voor de niet Sierra-kenners: Ik heb het hier over hele oude games die tussen 1985 en 1996 uit zijn gekomen. Daarom heb ik ook nog een 486 staan.

Nou ontbreken er nog een paar:
- Codename Iceman
- Ecoquest 1: Search for Cetus (kruizing tussen adventure en educatie)
- Ecoquest 2

Een jaar geleden heb ik ze kunnen downen via abandonware sites, maar ik heb ze nooit gefikt. Nu zijn ze kwijt, doordat ik ooit m'n games directory op m'n server heb verwijderd zonder er bij stil te staan dat er niet gebackupte games zij staan |:(

Ik vandaag zoeken op abandonware sites, zijn ze nergens meer. Meestal krijg ik 404's. Maar ik krijg ook wel eens het bericht dat recentelijk is bepaald dat de Sierra games niet meer verspreid mogen worden, ook de oudere niet. Blijkbaar zijn vele sites er op aangepakt (dode links overal), en sommige sites zeggen er bij dat ze het Sierra spul niet meer kunnen en mogen aanbieden.

Toch wil ik mijn collectie compleet hebben.
Er zijn voor mij 2 opties:

- Downloaden: Lukt me dus niet meer
- Kopen: Heeft mijn voorkeur, want ik heb ze het liefst allemaal orgineel. Maar die games zijn gewoon niet meer te koop.

Wie kan mij helpen aan die games of weet waar ik ze kan downloaden of toch kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
PS:
-Stel dat iemand een plek weet waar ik de games kan kopen die ik al als kopie heb, post het hier. Want ik wil in principe de hele handel orgineel hebben.
-Dit bewijst maar weer dat auteurswetten ondoordacht zijn, want je mag iets niet kopieeren terwijl je het ook niet op een eerlijke manier kunt krijgen. Auteurswetten zijn er toch om de auteur te beschermen tegen misgelopen inkomsten? Daar is met games die niet meer te koop zijn geen sprake meer van, dus dan zeg ik: kopieeren die handel.
Het is dus gewoon allemaal koppigheid :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Op zondag 17 juni 2001 15:45 schreef Wilde het volgende:
http://www.dosgraveyard.org/ :?
Ben ik geweest...maar geen van de links werkte (verschillende meldingen, van no access tot anti-leech)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Hehehe, de ouwe Sierras... ik heb nooit begrepen waarom Sierra adventures zoveel beter verkochten dan Lucasarts adventures. Die vond ik toch echt beter.

Maar ik heb ook zeer veel lol beleefd aan de vele King's Quests enzo.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[url="http://tja... :)"]tja... :)[/url]
Als er nog een copyright op het spel zit is het daar niet te downen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 11:11

Theeboon

theebonen bestaan!

Ik heb die games wel voor je, weliswaar niet origineel maar wel digitaal :)

Neem maar contact op (ICQ bij voorkeur).
Dan heb ik ook wel wat tips voor je :)
Als er nog een copyright op het spel zit is het daar niet te downen :)
Op elk spel (op de freeware games na) wat daar is te downloaden zit een copyright, het is dan dus ook alles behalve legaal dus dat je dat ff weet. Links plaatsen naar dat soort sites mag dan ook niet hier :)

"I sit in my room and imagine the future."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 17:14 schreef Theeboon het volgende:
Ik heb die games wel voor je, weliswaar niet origineel maar wel digitaal :)

Neem maar contact op (ICQ bij voorkeur).
Dan heb ik ook wel wat tips voor je :)
[..]

Op elk spel (op de freeware games na) wat daar is te downloaden zit een copyright, het is dan dus ook alles behalve legaal dus dat je dat ff weet. Links plaatsen naar dat soort sites mag dan ook niet hier :)
Ook goed, link haal ik wel weg
Maar bij de meeste dingen is de copyright al jaren verlopen, en als bedrijven klagen halen ze daar de links ook weg... maar er zijn er genoeg die niet meer omkijken naar hun oude produkten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoef je Lords of Magic niet?
das voor mij toch een gouwe ouwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Op zondag 17 juni 2001 17:20 schreef Terr het volgende:
ok goed, link haal ik wel weg
Maar bij de meeste dingen is de copyright al jaren verlopen, en als bedrijven klagen halen ze daar de links ook weg... maar er zijn er genoeg die niet meer omkijken naar hun oude produkten
Nee een copyright is altijd 75 jaar, dus nog lang niet voorbij :)

Bedrijven kijken er meestal niet meer naar om nee, maar dat maakt 't nog niet goed.
Ben zelf trouwens fervent voorstander van abandonware hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ur]JAMMER![/ur]heeft veel abandonware, of links ernaartoe. Ik ben nog geen broken links tegengekomen. Enneuh, volgens mij is dit echt niet illegaal, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

informatie over site weerhouden zie faq
geen link tot site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, dit schijnt toch niet te mogen hier. Jammer, gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Op zondag 17 juni 2001 22:43 schreef tjikkunjr het volgende:
[ur]JAMMER![/ur]heeft veel abandonware, of links ernaartoe. Ik ben nog geen broken links tegengekomen. Enneuh, volgens mij is dit echt niet illegaal, hoor.
Is wel illegaal. Maar het kan niemand meer iets schelen, dus niemand word ooit vervolgd.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Abandonware is niet illegaal zolang het abandonware is. En daar wordt nog wel eens een vergissing in gemaakt. Spullen die nog te koop zijn, zijn geen abandonware. Bv. het Apogee spul, zelfs hun oudste games zijn nog te koop.
Bij Sierra schijnt het zo te zijn dat ze bij een of andere anti-piraterij groep zitten aangesloten die verspreiding van elke game van hun leden tegenhoudt, ongeacht of deze game te koop is of niet.
Op theunderdogs staat idd een hele lijst van Sierra, maar niet downloadable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Op maandag 18 juni 2001 07:46 schreef svdmeer het volgende:
Abandonware is niet illegaal zolang het abandonware is. En daar wordt nog wel eens een vergissing in gemaakt. Spullen die nog te koop zijn, zijn geen abandonware. Bv. het Apogee spul, zelfs hun oudste games zijn nog te koop.
Volgens mij was het pas legaal zodra het bedrijf ook toestemming had gegeven voor dergelijke verspreiding van hun oude spellen, niet op de manier waarop het nu gebeurd ("Goh, dat spel is oud. Okee, nu is het abandonware!")..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 17:10
Op zondag 17 juni 2001 22:43 schreef tjikkunjr het volgende:
[ur]JAMMER![/ur]
Je mist 2 elletjes :)

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Op maandag 18 juni 2001 11:03 schreef Acolyte57 het volgende:
Volgens mij was het pas legaal zodra het bedrijf ook toestemming had gegeven voor dergelijke verspreiding van hun oude spellen, niet op de manier waarop het nu gebeurd ("Goh, dat spel is oud. Okee, nu is het abandonware!")..
Exact :)

Copyright, mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
svdmeer: in vervolg beter zoeken :)

Naja, ik ben te goed, dus tjek je mail (die in je profile) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

svdmeer's 'probleem' is trouwens al opgelost *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 10:26

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Ik heb Ecoquest I nog wel liggen en Ecoquest II: Rainforest ook.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na aanleiding van dit topic ben ik eens begonnen met Zak McKracken. Ik speel zulke spellen nooit met walktrough. Maar ik ben wel benieuwd of ik nu verder kan. Ik heb nl een x aantal voorwerpen door die brievenbus gesmeten in het eerste level. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Wat copyright betreft: Copyright zit op alles, ook op freeware. Zelfs op GPL-programma's. Copyright houdt gewoon in dat alle rechten bij de auteur liggen. Abandonware is in principe gewoon legaal, omdat de auteur zich niet meer druk maakt om het betreffende spel/programma (te oud, dus geen inkomsten er meer van) of zelfs niet meer bestaat.
Klinkt simpel, maar helaas zijn er ook software-makers die verspreiding toch verbieden, ook al is het oud.
Zo krijg je programma's die wel mogen (zoals Pushover of Prince Of Persia) en die niet moegen (zoals alles van ID-software en Apogee (oa. Wolfenstein), alles van Microsoft (dus ook DOS 2.0)).
Hierdoor ontstaat verwarring, en kunnen onschuldig lijkende links toch illegaal zijn en illegaal lijkende links toch onschuldig zijn.
De site http://www.theunderdogs.org/ is het wel mooi opgelost, omdat ze daar heel duidelijk maken welke programma's ze wel en welke ze niet mogen aanbieden.

==============

Bedankt allemaal!

Inmiddels heb ik gekregen wat ik zocht. Ik kreeg behulpzame mail met links, maar ook de spellen zelf van iemand.
Heel behulpzaam allemaal! :) (en hopelijk niet té illegaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 15:50
Haha dit is toch wel een massive bump zeg:p Had nooit verwacht dat een topic na 13 jaar nog steeds zou bestaan:p

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Dit is groot genoeg nieuws dat het prima in een nieuw topic kan. Daarom gaat deze maar dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.