• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 16:06

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Topicstarter
Wanneer ik mijn computer opstart krijg ik vaak te melding: no proper boot device detected.
Soms boot de pc door tot GRUB. Na een aantal keer resetten start het OS op. Heb getracht het probleem op te lossen met de tool Boot repair maar dat heeft het probleem niet opgelost.
Hier de output URL: http://paste2.org/fg79MzWA
Ik draai enkel Elementary OS (geen Windows of andere Linux distro)

Specs van de machine:
I5 3570K
Gigabyte H77m mobo
GTX 660

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:22
Dat bericht komt van de BIOS. Op dat moment is er nog geen bootloader of OS geladen. Het lijkt mij dus een hardware en/of BIOS probleem.

Waarschijnlijk kun je dit beter bespreken in Processors, Moederborden & Geheugen , daar hebben ze meer verstand van hardware. Ik laat het nog even hier staan omdat er misschien nog een NOS-kantje aan zit. Als jij het liever nu al wil verplaatsen moet je het maar even aangeven.

Je schrijft "Soms boot de pc door tot GRUB. Na een aantal keer resetten start het OS op." Begrijp ik goed dat GRUB soms wel laadt maar het OS niet? Hoever kom je dan wel? Krijg je nog foutmeldingen?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 16:06

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Topicstarter
Toch heb ik het idee dat het een software probleem is. Eerder draaide ik op deze pc OSX86 en Win7 dat heeft qua booten nooit problemen veroorzaakt. De boot problemen zijn eigenlijk vrij random. Het is wat moeilijk in te schatten maar ik gok dat de computer 1 op de 5 keer normaal boot. Vaak stagneert de zaak bij: 'No boot device found' Regelmatig kom ik in GRUB waar ik handmatig kies voor de eOS Freya optie. Soms hangt ie dan bij 'Loading initial ramdisk' (geen verdere foutmelding) Soms knalt ie vanuit GRUB ook door naar het OS. Het enige wat ik kan bedenken is dat de bios de bootsector niet goed aanroept. (in de bios de boot volgorde met 'Ubuntu' bovenaan)

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt Hackingtosh en Windows gedraaid. Dan kunnen we wel aannemen dat dat in BIOS/Legacy modus was met een schijf welke de MBR partitietabeltype bevatte. Wat is je huidige setup? Want je lijkt te suggereren dat je nu in UEFI modus draait en je zou zomaar een hele brakke implementatie kunnen hebben in je moederbord. Heb je al een update van het BIOS/UEFI uitgevoerd? Volgens het eOS topic schijnt eOS Freya nogal moeite te hebben met UEFI, dus ook daar moet je aan denken. Doet een fatsoenlijke Ubuntu installatie in UEFI het wel 100% goed?

Volgens je paste2 heb je nog wat overgebleven EFI boot loaders van Windows. Ik zie ook nog een 2e EFI partitie, althans, gedetecteerd. Die kan ook nog roet in 't eten gooien. Is die HFS+ partitie op sdb2 verder leeg, of staat er nog OSX op? SecureBoot aan voor een reden? Wat als je die uitschakelt?

Zoals je merkt laat je wel heel veel vragen achter die je in de TS had moeten benoemen. Het is uitermate karig en ik vraag mij af of een eventuele move naar PMG ook maar iets zou verbeteren in de staat van dit topic zoals die nu is. Het zou mij zelfs niets verbazen als 't daar gesloten zou worden juist door het gebrek aan info.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee