Toon posts:

Wifi probleem met laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een zeer specifiek probleem met de wifi verbinding thuis op de laptop (ASUS N550LF-CN061H), alleen thuis en nergens anders.

Tot kort voorheen hadden wij thuis een veels te oude Linksys router die slechts 60 Mbps aan kon, terwijl we een 120 Mpbs abonnement hadden, die is onlangs vanwege de hiervoor genoemde reden ingewisseld voor een goed werkende TP link router.

Op de kabel haal ik makkelijk de 120 Mbps en met wifi op de draadloze apparaten (hier in huis 3 telefoons, 2 tablets) zit het ook goed.
Nu is het probleem mijn laptop.

Bij verbinding maken is de snelheid goed, alleen na een seconde of 10 zakt de snelheid naar 0.01 Mbps of minder. Het frappante hieraan vind ik dat het voorkomt zowel bij de Linksys router, als bij de TP Link router. Voorbeeld wat er gebeurt bij een speedtest. Snelheid begint goed, langzamer langzamer langzamer en halverwege stopt hij er gewoon compleet mee.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M98SWS2.png?1

Terwijl wanneer ik mijn laptop meeneem naar vrienden van me, met bijvoorbeeld ook een TP Link router of Speedtouch, mijn laptop feilloos de snelheid haalt. Als ik mijn laptop meeneem naar de universiteit (eduroam netwerk) heb ik ook prima snelheid.

Ik zou eerst denken dat het aan de netwerkkaart in mijn laptop ligt, immers halen alle apparaten hier thuis genoeg snelheid, behalve mijn laptop.
Maar dan weer vind ik het zeer vreemd dat mijn laptop op andere locaties wel de snelheid haalt.

Wie o wie kan mij een oplossing geven voor dit probleem?

Alvast bedankt!

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-01 16:20
Hmmm, wat ik zou doen maar dat kan wellicht net een stapje te ingewikkeld voor je zijn (weet ik dus niet) maar maak even een linux live usb en test of hij het met deze live usb ook doet. Mocht hij het hier ook doen dan is de kans groot dat het een hardware probleem is, mocht hij het daar niet doen dan is het mogelijk een driver/configuratie probleem.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Heb je thuis een 5Ghz netwerk of een 2,4Ghz netwerk ingesteld?

Verder kun je het eigenlijk alleen maar testen bij iemand met dezelfde router en dezelfde snelheid met een netwerk op dezelfde band als thuis. Een oude TP router kan in hardware flink verschillen met een nieuw exemplaar (chipsets ed )

Wat ik vermoed is dat de netwerkkaart niet lekker draait en je eens moet zoeken naar een nieuwe driver. Kijk of het daarmee beter gaat (stabieler) en test dit eerst dichtbij de router.

Als je met een nieuwe driver geen verschil ziet dan kun je het nog eens probleren met een usb wlan stickje en kijken of je dezelfde problemen tegenkomt.

Wat voor WLAN kaart zit er in je laptop? Zo weet ik uit ervaring dat er genoeg *knip WLAN kaarten in laptops kunnen zitten. Zo heb ik bij een kennis de Atheros kaart die veel problemen (W7 BSOD) gaf verwisseld voor een nieuwe Intel WLAN kaart (kostte nog geen 20€). Verbinding werd een stuk sneller en stabieler en de laptop crashte niet meer.

Als je dus een wat minder bekend merk kaart erin hebt zitten is dat echt het overwegen waard :)

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+