Moederbord kapot: ook processor vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• mysticyx
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-11-2024
Hoi.

Een paar jaar geleden heb ik voor mijn ouders een computer samengesteld. Na een paar jaar waren er soms problemen met opstarten, soms lukte het wel en soms niet. Nu wil deze echter helemaal niet meer opstarten; hij doet niets meer als ik op de aan/uit knop druk. Geen piepjes, geen lampjes, helemaal niets. Ik dacht daarom dat het waarschijnlijk de voeding was, maar ik heb de voeding uit mijn computer aangesloten maar dat mocht ook niet baten.

Ik neem nu dus aan dat het moederbord kapot is, of heel misschien de CPU. Het lijkt me dus de beste oplossing om een nieuw moederbord te kopen, en als dat niet helpt, ook nog een nieuwe processor.

Dus wil ik een moederbord dat compatible is met de huidige processor. Als ik het goed begrijp moet dat dus een moederbord zijn met dezelfde socket als het oude moederbord (FM1). Klopt dat? Of zou een FM2 socket ook werken met dezelfde processor? Of is het misschien beter om heel die wens te laten varen en gewoon een nieuw moederbord + processor te kopen omdat het zinloos is geld te steken in 3 jaar oude hardware?

De vragen:

Ik zoek een?
Moederbord om de computer van mijn ouders te repareren.

Wat is je budget?
Ik hoop onder de 100 euro te blijven (eventueel met processor).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het moederbord dat ik wil vervangen is de volgende:
Moederbord: ASRock A75 Pro4-M - micro ATX - Socket FM1

Met bijbehorende processor:
Processor: AMD A6-3500 - 2.1 GHz - 3 cores - Socket FM1

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Socket FM1... Tja, nieuw zul je die niet meer vinden. Tweedehands alleen deze: V&A aangeboden: Biostar A55MLC2.

Maar dit lijkt me een mooie reden om meteen de CPU ook te upgraden.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Wat doen je ouders met hun Pc? De Apu zijn leuk als je van tijd tot tijd de gpu ook kietelt(lees vind snel ram geheugen lekker).
Maar als ze alleen aan het interneten en tekstverwerken kan je prima overweg met een celeron/pentium systeempje. En hebben ze al een ssd?

• mysticyx
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-11-2024
Ja, deze pc heeft al een ssd. Voor films en andere zaken staat er al een computer in de huiskamer, deze computer is inderdaad alleen voor internet, Word en Excel. Dus zo lang hij Windows 7/8 aan kan is het wat mij betreft goed.

Maar jullie zeggen dus dat ik beter de processor ook maar moet vervangen.

Zoiets dan?
MSI A78M-E45 + AMD A4-4000?

• MrInfamous
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-01 17:09
dan zou ik je eerder een intel systeempje aanraden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 68,99€ 68,99
1ASRock H97 Anniversary€ 76,45€ 76,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 145,44

goedkoper moederbord kan eventueel nog

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Als de pc helemaal niets meer doet als je op de knop van de behuizing duwt, al eens geprobeerd om de pc te starten door de pinnen op het moederbord met een paperclip kort te sluiten? Geen zorgen, staat een minimale stroom op. Misschien is gewoon de knop van de behuizing stuk?

Probeer ook eens te starten met één van beide geheugens geïnstalleerd (probeer ze allebei eens) of helemaal zonder geheugen.

Processors heb ik nog nooit stuk weten gaan, die zou volgens mij wel te redden moeten zijn, maar alleen spijtig in dit geval dat FM1 niet meer te krijgen is.

Als je moederbord defect was, had ik toch een piepje verwacht, maar het kan wel.

Dit zou ik met een AMD nemen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-7300 Boxed€ 42,95€ 42,95
1MSI A78M-E45€ 53,95€ 53,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 96,90

Maar een Intel systeem met Celeron zou eigenlijk goedkoper zijn (ik had gefilterd op borden met HDMI, als dat niet nodig is, kunnen AMD of Intel wel nog goedkoper), en zo te horen hebben je ouders toch weinig aan een snellere iGPU:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 34,-€ 34,-
1MSI H81M-E33€ 44,30€ 44,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 78,30

@ward3112:
Dat is toch een beetje duur he, waarom die overklokbare Pentium, dat kan hier even goed een Celeron zijn, en de keuze voor H97 is er ook wat over.
Pagina: 1