Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor Engineering studie en gaming

Pagina: 1
Acties:

• ivo001
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 12:49
Aangezien mijn autoruit gisteren is ingegooid en mijn laptop is gestolen, ben ik op zoek naar een nieuwe...

Wat ga je met je laptop doen?
Qua programma's zal ik gebruik maken van Matlab, Multisim, Labview, Altera Quartus, Solidworks etc. Verder wil ik er mee spellen op FHD kunnen spelen op 30fps of meer. Spellen zoals Titanfall en Battlefield 3.

Wat is je budget?
€800-1000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik neem hem dagelijks mee, maar zet laptoptas in een fietstas. Gewicht is niet echt een probleem. Ik heb mijn laptop eigenlijk altijd aan de lader hangen, mijn vorige laptop presteerde significant slechter zonder netstroom.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Qua formaat niet groter dan 15.6". 1920x1080 resolutie. Bij voorkeur een SSD erin, of een optie voor een 2e schijf (bijvoorbeeld ipv de dvd drive), De GT 630M uit mijn vorige laptop was echt ondermaats, dus ben aan het kijken naar iets krachtigers zoals een GTX 850M of 860M. Wat ik tot nu toe heb gevonden:

ASUS ROG G551JM-CN120H
ASUS N Series N550JK-CN360H
Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-74TX

[ Voor 40% gewijzigd door ivo001 op 08-06-2015 09:33 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Voor multiplayer games is een quad core wel handig. Zeker met BF3, want dat spel is multithreaded :) .

Enneh, bij die MSI komt wel gewoon Windows hoor, zo ver ik kan op maken uit de specs van Tweakers.net, waar heb je dat gelezen/gehoord dat er geen besturingssysteem bij komt??

De Asus is ook een mooie en degelijke laptop (degelijker dan de MSI en HP, de Lenovo geen idee). Echter een probleempje, geen ssd, dat is toch wel een must imo. Tenzij je die zelf wil gaan plaatsen, zou ik de Asus dus niet nemen, helaas.

Heb je al eens bij bto.eu gekeken??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• ivo001
pwillemske schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:29:
Voor multiplayer games is een quad core wel handig. Zeker met BF3, want dat spel is multithreaded :) .

Enneh, bij die MSI komt wel gewoon Windows hoor, zo ver ik kan op maken uit de specs van Tweakers.net, waar heb je dat gelezen/gehoord dat er geen besturingssysteem bij komt??

De Asus is ook een mooie en degelijke laptop (degelijker dan de MSI en HP, de Lenovo geen idee). Echter een probleempje, geen ssd, dat is toch wel een must imo. Tenzij je die zelf wil gaan plaatsen, zou ik de Asus dus niet nemen, helaas.

Ik meende bij alle winkelpagina's tegengekomen te zijn dat de MSI zonder besturingsysteem werd geleverd, maar kan in de war zijn met een andere configuratie van de GE60.
Wat betreft BTO, Als ik daar iets wil maken inclusief besturingsysteem ga ik denk ik al snel richting de 1100-1200 euro.
Had ook nog gekeken bij Xnotebooks en dan kwam ik op €1080

Dus dual core of quad core is toch wel belangrijk verschil?
Zou een i5 quad-core nog voldoen, of is het slim om toch voor een i7 te gaan?
Mijn vorige laptop had een i7 3610QM met een GT 630M, en daarmee kreeg ik Titanfall met de laagste instellingen niet eens speelbaar, was echt 10fps ofzo.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik zie in die lijst geen i5 quad core staan...maar sommige games (FarCry 4) starten niet eens op met een dual core in het systeem.

Je systeem van Xnotebooks, niet slecht, maar je hebt geen ssd. Dat maakt echt een wereld van verschil. Je kan beter daar een 120gb (of 250gb) ssd nemen en dan een aparte hdd los kopen en die erin schroeven.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• ivo001
pwillemske schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:29:

Hier zie ik dat de MSI GE60 zonder systeem komt:
http://gamepc.nl/msi-ge60...paign=Tweakers+Pricewatch

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 20:14
Als je voor de Y50 wilt gaan dan moet je sowieso deze kopen: pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-59441478
Het matte IPS scherm is een must. De TN panelen uit andere Y50 modellen zijn dramatisch om naar te kijken. Daar wil je niet mee opgescheept zitten.

Zelf studuur ik ook engineering, en ik gebruik de bovengenoemde Y50 met een SSD. Opzich zijn langzamere laptops ook ruim voldoende voor de studie. Je gaat nog niet echt gigantische dingen ontwerpen, en Solidworks draait heel behoorlijk op de meeste laptops.

Via Dreamspark kun je als student wel aan een gratis Windows licentie komen, daar zou ik mij niet zoveel zorgen over maken.

Om terug te komen over degelijkheid; Deze laptop voelt heel goed en stevig aan. Het deksel en de onderkant zijn van geborsteld aluminium, en de palmrests van plastic met een rubberen afwerking, wat erg fijn aanvoelt. De glimmende plastic rand rond het scherm oogt echter heel goedkoop, en totaal niet in lijn met de rest van de kwaliteit van de laptop.

• ivo001
Pyramiden schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 18:05:
Als je voor de Y50 wilt gaan dan moet je sowieso deze kopen: pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-59441478
Het matte IPS scherm is een must. De TN panelen uit andere Y50 modellen zijn dramatisch om naar te kijken. Daar wil je niet mee opgescheept zitten.

Zelf studuur ik ook engineering, en ik gebruik de bovengenoemde Y50 met een SSD. Opzich zijn langzamere laptops ook ruim voldoende voor de studie. Je gaat nog niet echt gigantische dingen ontwerpen, en Solidworks draait heel behoorlijk op de meeste laptops.

Via Dreamspark kun je als student wel aan een gratis Windows licentie komen, daar zou ik mij niet zoveel zorgen over maken.

Om terug te komen over degelijkheid; Deze laptop voelt heel goed en stevig aan. Het deksel en de onderkant zijn van geborsteld aluminium, en de palmrests van plastic met een rubberen afwerking, wat erg fijn aanvoelt. De glimmende plastic rand rond het scherm oogt echter heel goedkoop, en totaal niet in lijn met de rest van de kwaliteit van de laptop.
Bedankt voor je advies.
Is dit de enige uitvoering die beschikbaar is in nederland met het IPS scherm? Had inderdaad gelezen dat het paneel uit de serie bedroevend was.
Het is alleen dat hij met €1100 + ~€100 voor een SSD toch wel erg prijzig gaat zijn voor me.
Ik probeer een laptop te vinden voor €1000 met SSD of voor €900 zonder SSD.

Vraag me echt af of Solidworks nog een beetje draait op een i5u serie processor, het lijkt erop dat FHD, i7, SSD en degelijke videokaart gewoon niet mogelijk is voor €1000

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:40
De asus N551 serie, zijn veel verschillende varianten, maar IPS scherm , quadcore en een GTX845M/850m prijs ligt tussen 850 - 950. Ik heb hem zelf en ben er erg tevreden mee.

pricewatch: Asus N551JQ-CN020H
pricewatch: Asus N551JQ-CN045H
pricewatch: Asus N551JK-CN157H
pricewatch: Asus N551JQ-CN073H

• Pyramiden
Ja, hij is flink aan de prijs, maar het is denk ik inderdaad de enige met een IPS scherm. Dan zou ik als ik jou was toch voor een andere gaan.

Solidworks draait op de meeste computers wel aardig. Op mijn oude dual-core i5 laptop (eerste generatie core), de AMD A8 laptops van een paar vrienden en zelfs i3 laptops draait het programma best goed. Alleen als je grotere assemblies wil editen gaat het moeilijker worden.
Over de andere programma's: Ik weet niet goed wat die nodig hebben om te kunnen draaien.

Ik denk overigens dat die Asus best een mooi alternatief is. Als die wel betaalbaar die specs kan leveren.

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:06
em, welke opleiding doe je? want in juli starten de laptopprojecten weer, krijg je net wat meer prestaties voor je geld.

• ivo001
Ik studeer Mechatronica aan de Fontys in Eindhoven.

Ik kwam zojuist deze laptop tegen:
pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-56DE

Heeft een i5, maar wel een H versie, een GTX 860M en 8GB ram.
Daarnaast een mat IPS scherm volgens tweakers en Acer zelf, maar Mediamarkt geeft een TFT-LCD scherm aan? Daarnaast zit er een SSHD in.

Echter kon ik zojuist op de Acer website dit tegen:

Schermtype Active Matrix TFT kleuren-LCD
Schermtechnologie In-plane Switching (IPS) technologie

Dit vind ik een beetje verwarrend, heeft hij dan een AH-IPS scherm?

Ik heb qua GPU eigenlijk alleen maar gekeken naar modellen met een GTX 850m of beter. Iemand ervaring met gamen met een GT 845M?
Pyramiden schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 18:05:
Ik krijg bij Dreamspark niet echt gevonden hoe ik gratis Windows zou kunnen krijgen? Vind alleen maar andere programma's. Kan mijn school ook niet vinden. Moet de Fontys Hogeschool Engineering Eindhoven hebben.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Hgss8E8.png

[ Voor 72% gewijzigd door ivo001 op 26-05-2015 10:06 ]

Verwijderd

Om een beetje lekker te kunnen gamen wil je minimaal een 850M.

• ivo001
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-59441478

De lenovo Y50-70 met GTX 960M, i7 4720HQ, 8GB RAM, 1TB SSHD en mat IPS scherm is gezakt naar €999!
Lijkt me nu wel de beste keuze!

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-11 23:58
ivo001 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:46:
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-59441478

De lenovo Y50-70 met GTX 960M, i7 4720HQ, 8GB RAM, 1TB SSHD en mat IPS scherm is gezakt naar €999!
Lijkt me nu wel de beste keuze!
Heerlijke prijs voor een heerlijke laptop. Hou er wel rekening mee dat er geen SSD in zit! Maar voor dat bedrag zou je misschien je budget iets omhoog schroeven om er 1 aan te schaffen, weet overigens niet of er een ssd bij in kan...of uberhaupt te vervangen is

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

• Pyramiden
Ik heb de bovengenoemde Y50 met een 500GB SSD. Het loshalen van de cover aan de onderkant is behoorlijk moeilijk. Dit komt vooral omdat het heel ver doorloopt aan de achterkant. Hier moet je even voorzichtig zijn. Als je die los hebt dan is het vervangen van de HDD voor een SSD een eitje.

Vergeet niet dat je ook een USB stick nodig hebt van minimaal 8GB om Windows weer te installeren. Windows kun je hier vandaan plukken:
http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media
Als je de Y50 neemt zul je ook geen Dreamspark licentie hoeven te gebruiken ;)

Ik kan je als tip nog meegeven om de oude HDD in een enclosure te doen, zodat je een extra externe schijf hebt. Ik heb zelf deze, en ben daar erg tevreden over: http://www.mycom.nl/opsla...0-hard-drive-case-sata-25
Goedkoper zijn ze ook wel te vinden.

• ivo001
Ik heb al een 500GB externe HDD die niks ligt te doen :)
Op Hardware info had ik gelezen dat de SSHD van bovengenoemde Y50 erg tegenvalt en niet heel veel sneller presteer dan een HDD. Dit komt omdat deze SSHD zijn instructies door het besturingsysteem laat uitvoeren ipv eigen software in de SSHD zoals bij Seagate.
Omdat de HDD maar 5400rpm had zou dit de prestaties ernstig hinderen.
Eigenlijk zou ik toch wel een SSD in mijn laptop willen. Een goede 240/256GB SSD kost nog maar €90 en voor €65 kan ik een €120GB nemen.

In principe kan ik de komende 3 maanden wel zonder een laptop, maar hoe eerder ik hem heb hoe fijner natuurlijk.

Zijn er nog interessante ontwikkelingen de komende 3 maanden of zijn er nog nieuwe laptops aangekondigd die binnenkort uitkomen die binnen mijn budget en eisen vallen? Is het waard op de aankoop nog eventjes uit te stellen?

• Pyramiden
Ik heb ook nog een externe HDD, maar ik heb er liever 2. Ik mirror ze gewoon, met precies dezelfde data. Vroeger sloeg ik de data 1 keer op mijn laptop op en 1 keer op mijn externe HDD. Nu ik minder op mijn laptop kan zetten heb ik besloten om de 2 HDD's te gebruiken.

De snelheidswinst van SSHD's vind ik uberhaubt een beetje tegenvallen. Ik heb nooit echt het idee dat de computer daar nou veel sneller van wordt. Qua SSD formaat zou ik toch wel minimaal 240 nemen. 128 wordt echt heel krap als je Solidworks, Windows, Office, AutoCAD en wat spellen geinstalleerd hebt staan. GTA V erop en je bent de helft van je opslag kwijt!

Ik denk niet dat er veel staat te gebeuren. Nieuwe laptops komen meestal als er nieuwe onderdelen beschikbaar zijn. Aangezien de GTX 9xxM serie vrij recent is gok ik niet dat er binnenkort weer een nieuwe lichting mobiele grafische kaarten aankomt. Ook de nieuwe Intel Skylake i7-5xxxMQ/HQ quadcore processoren laten waarschijnlijk tot volgend jaar op zich wachten.

• ivo001
Pyramiden schreef op maandag 01 juni 2015 @ 09:53:
Ik heb ook nog een externe HDD, maar ik heb er liever 2. Ik mirror ze gewoon, met precies dezelfde data. Vroeger sloeg ik de data 1 keer op mijn laptop op en 1 keer op mijn externe HDD. Nu ik minder op mijn laptop kan zetten heb ik besloten om de 2 HDD's te gebruiken.

De snelheidswinst van SSHD's vind ik uberhaubt een beetje tegenvallen. Ik heb nooit echt het idee dat de computer daar nou veel sneller van wordt. Qua SSD formaat zou ik toch wel minimaal 240 nemen. 128 wordt echt heel krap als je Solidworks, Windows, Office, AutoCAD en wat spellen geinstalleerd hebt staan. GTA V erop en je bent de helft van je opslag kwijt!

Ik denk niet dat er veel staat te gebeuren. Nieuwe laptops komen meestal als er nieuwe onderdelen beschikbaar zijn. Aangezien de GTX 9xxM serie vrij recent is gok ik niet dat er binnenkort weer een nieuwe lichting mobiele grafische kaarten aankomt. Ook de nieuwe Intel Skylake i7-5xxxMQ/HQ quadcore processoren laten waarschijnlijk tot volgend jaar op zich wachten.
Bedankt voor je reactie. Ben benieuwd of er nog leuke pricedrops aankomen als het nieuwe studiejaar bijna begint.
In mijn Asus R501VM had ik toen een Seagate Laptop Thin SSHD gezet, en samen met windows 8.1 had ik wel echt een hele snelle boot tijd. Ik kon in 15s mijn bureaublad bereiken ofzo :)

• Pyramiden
Daar kun je wel op wachten. Meestal zijn er wel leuke kortingen te vinden rond die periode. Als je de laptop niet meteen nodig hebt is het, het wachten wel waard.

Mijn stokoude Dell Latitude D530 liet het bureaublad na ongeveer 11-12 seconden zien met Windows 8.0. En dat met een oude 70 GB harde schijf. Ik denk dat het meer met het besturingssysteem te maken heeft dan met de SSHD

• ivo001
Pyramiden schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:10:
Daar kun je wel op wachten. Meestal zijn er wel leuke kortingen te vinden rond die periode. Als je de laptop niet meteen nodig hebt is het, het wachten wel waard.

Mijn stokoude Dell Latitude D530 liet het bureaublad na ongeveer 11-12 seconden zien met Windows 8.0. En dat met een oude 70 GB harde schijf. Ik denk dat het meer met het besturingssysteem te maken heeft dan met de SSHD
Daar zou je gelijk in kunnen hebben, had de SSHd geinstalleerd tegelijk met mijn overstap van W7 naar W8

• Pyramiden
Ik zat er naast!
nieuws: Intel introduceert Broadwell-processors voor laptops en desktops
Over circa 2 maanden zouden de nieuwe 5 serie processors al verkocht moeten worden. De verbetering van prestaties is echter nog niet bekend, maar binnenkort zullen er wel benchmarks komen.

• ivo001
Pyramiden schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:47:
Ik zat er naast!
nieuws: Intel introduceert Broadwell-processors voor laptops en desktops
Over circa 2 maanden zouden de nieuwe 5 serie processors al verkocht moeten worden. De verbetering van prestaties is echter nog niet bekend, maar binnenkort zullen er wel benchmarks komen.
Dat is wel interessant en het wachten waard denk ik. Die Intel Iris Pro's zijn best degelijke videokaarten.

Maar de eerste laptops met deze nieuwe configuraties zullen op het begin wel flink prijzig zijn.

Was toch sterk aan het overwegen om die Y50-70 i7-4720 gtx 960m ips te halen, maar misschien toch maar niet doen.

• Pyramiden
Voor de Iris Pro kaarten zou ik het niet doen. Een GTX960M verwoest elke Intel kaart. Als je geen andere videokaart hebt dan is een Iris Pro een welkome toevoeging, maar anders zou ik me daar niet blind op staren.

Die zullen zeker flink prijzig zijn, maar een ander voordeel is dat prijzen van de "oude" laptops waarschijnlijk ook iets zullen dalen.
Ik zou me overigens geen zorgen maken, als je nu die Y50 ophaalt dan betekend het niet dat je laptop straks ineens achterhaald is. Ik denk dat beide opties goede keuzes zijn.

• ivo001
Pyramiden schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:56:
Voor de Iris Pro kaarten zou ik het niet doen. Een GTX960M verwoest elke Intel kaart. Als je geen andere videokaart hebt dan is een Iris Pro een welkome toevoeging, maar anders zou ik me daar niet blind op staren.

Die zullen zeker flink prijzig zijn, maar een ander voordeel is dat prijzen van de "oude" laptops waarschijnlijk ook iets zullen dalen.
Ik zou me overigens geen zorgen maken, als je nu die Y50 ophaalt dan betekend het niet dat je laptop straks ineens achterhaald is. Ik denk dat beide opties goede keuzes zijn.
Enige minpuntje van die Y50 is dat de SSHD niet zo goed presteert. Natuurlijk kan je voor €100 wel een 240/256GB SSD met caddy kopen.

De iris pro 5200 scoort best redelijk in de benchmarks:
http://videocardbenchmark...tel+Iris+Pro+5200&id=2562

[ Voor 98% gewijzigd door ivo001 op 02-06-2015 13:34 ]

• Pyramiden
Een caddy heb je niet nodig. De SSHD is gewoon een 2.5 inch schijf. Als je een SSD koopt past die gewoon.

Best redelijk, maar ten opzichte van de meeste Nvidia kaarten schiet hij aardig tekort:
http://www.notebookcheck....raphics-5200.90965.0.html

• ivo001
Pyramiden schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:27:
Een caddy heb je niet nodig. De SSHD is gewoon een 2.5 inch schijf. Als je een SSD koopt past die gewoon.

Best redelijk, maar ten opzichte van de meeste Nvidia kaarten schiet hij aardig tekort:
http://www.notebookcheck....raphics-5200.90965.0.html
Als ik een SSD erbij zou kopen zou ik die in plaats van de dvd drive doen. Want 120/256gb is te weinig opslag voor laptop, en een 500GB SSD is nog gewoon te kostbaar.

Ik heb nog eens zitten kijken wat mijn opties zijn bij Xnotebooks. Dan kom ik toch met besturingsysteem rond de €1100 uit en dan heb ik een WD 750GB SSHD met 16GB. Daar zou dan eventueel nog een 120GB mSata 840 Evo bij komen voor nog eens €80.

Ik kan hier als student wel windows 8.1 kopen voor €60 http://www.microsoftstore...anbod/productID.288573500

De configuraties waar ik dan op uit kwam:
Firefly HW13
Dominator HW15

• Pyramiden
De Y50 heeft geen DVD drive. Daarom zal je minimaal voor 250-500GB moeten gaan als je die laptop kiest.

Die SSHD heeft geen zin, dan kun je beter een wat grotere normale HDD inbouwen. Volgens mij wordt hij daar 9 euro duurder van. Niet verkeerd met met 250 GB extra opslag.
Het is trouwens ook aan te bevelen om de GTX950M te nemen in plaats van de GTX850M. Qua prestaties lopen ze elkaar niet zo veel mis, maar met de 950 weet je zeker dat je DirectX 12 support hebt.
http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-950M-vs-GeForce-GTX-850M

Neem sowieso de 15 inch versie. 15 inch vind ik persoonlijk al erg klein om op te tekenen, maar van 13 inch wordt je heel verdrietig.

• ivo001
Pyramiden schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:55:
De Y50 heeft geen DVD drive. Daarom zal je minimaal voor 250-500GB moeten gaan als je die laptop kiest.

Die SSHD heeft geen zin, dan kun je beter een wat grotere normale HDD inbouwen. Volgens mij wordt hij daar 9 euro duurder van. Niet verkeerd met met 250 GB extra opslag.
Het is trouwens ook aan te bevelen om de GTX950M te nemen in plaats van de GTX850M. Qua prestaties lopen ze elkaar niet zo veel mis, maar met de 950 weet je zeker dat je DirectX 12 support hebt.
http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-950M-vs-GeForce-GTX-850M

Neem sowieso de 15 inch versie. 15 inch vind ik persoonlijk al erg klein om op te tekenen, maar van 13 inch wordt je heel verdrietig.
Wat dacht je hier van?
http://www.scheerenfoppen...ijker&utm_campaign=laptop

• Pyramiden
Opzich een nette laptop, voor een goede prijs. Volgens mij heeft hij precies dezelfde specs als de Lenovo. Het zal erom gaan welke je mooier vind en bij welk merk je je beter voelt.

• ivo001
Pyramiden schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:01:
Opzich een nette laptop, voor een goede prijs. Volgens mij heeft hij precies dezelfde specs als de Lenovo. Het zal erom gaan welke je mooier vind en bij welk merk je je beter voelt.
http://laptopmedia.com/re...-more-powerful-internals/

http://laptopmedia.com/re...werhouse-got-even-better/

De Acer heeft het voordeel dat er nog een m.2 SATA in kan.

• Pyramiden
Oh, dat is erg mooi. Dat heeft dan zeker een streepje voor op de Y50. Mijn oude Y510P had ook een M.2, en het naast elkaar hebben van een HDD en een M.2 SSD is erg fijn. Als een grotere SSD buiten jouw budget valt dan denk ik dat dit een goede keuze is.

• ivo001
Ik kreeg een aantal pricealerts en zie dat Paradigit nu mooie aanbiedingen heeft. Maar nu kan ik niet kiezen.
http://www.paradigit.nl/a...s&utm_medium=pricecompare
http://www.paradigit.nl/a...rty/80030749/details.aspx
http://www.paradigit.nl/a...4tx/80035090/details.aspx

Verwijderd

Oh wow, dat maakt mijn keuze ook weer een stuk lastiger.

• ivo001
Allemaal een I7-4710HQ en 8GB RAM, mat FHD IPS scherm.

Asus ROG €999 GTX 860M 256GB SSD
Asus N550 €899 GTX 850M 256GB SSD
Acer VN7 €922 GTX 860M 1TB SSHD

Bij de Asussen zou ik dan nog een HDD erbij willen. Hiervoor zou ik de dvd speler kunne vervangen voor een caddy met hdd. 1TB 7200 rpm HDD voor €67 of nog een 250GB SSD voor €89

Bij de Acer zou ik dan een m.2 2280 SSD willen zetten. De Acer heeft wel betere wifi, inclusief ac.

http://tweakers.net/categ...KsbU6SkZmlsjCZuaGlkDx2loA

Bij de ROG krijg je volgens hardwareinfo ook nog een laptoprugtas en een muis erbij, die moet ik nog allebei een nieuwe aanschaffen, dus dat zou mooi meegenomen zijn.

Ik weet het niet zo goed, maar als ik te lang twijfel zijn de aanbiedingen misschien weg.

http://www.paradigit.nl/c...090_20498027/compare.aspx

[ Voor 13% gewijzigd door ivo001 op 03-06-2015 09:20 ]

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:21
ivo001 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 23:38:
Allemaal een I7-4710HQ en 8GB RAM, mat FHD IPS scherm.

Asus ROG €999 GTX 860M 256GB SSD
Asus N550 €899 GTX 850M 256GB SSD
Acer VN7 €922 GTX 860M 1TB SSHD

Bij de Asussen zou ik dan nog een HDD erbij willen. Hiervoor zou ik de dvd speler kunne vervangen voor een caddy met hdd. 1TB 7200 rpm HDD voor €67 of nog een 250GB SSD voor €89

Bij de Acer zou ik dan een m.2 2280 SSD willen zetten. De Acer heeft wel betere wifi, inclusief ac.

http://tweakers.net/categ...KsbU6SkZmlsjCZuaGlkDx2loA

Bij de ROG krijg je volgens hardwareinfo ook nog een laptoprugtas en een muis erbij, die moet ik nog allebei een nieuwe aanschaffen, dus dat zou mooi meegenomen zijn.

Ik weet het niet zo goed, maar als ik te lang twijfel zijn de aanbiedingen misschien weg.

http://www.paradigit.nl/c...090_20498027/compare.aspx
Inderdaad drie erg interessante aanbiedingen. Het is jammer dat er in de Acer geen SSD zit. Het verschil tussen de 850M en de 860M is volgens mij nog best groot.

• ivo001
VeeGee schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:09:
[...]

Inderdaad drie erg interessante aanbiedingen. Het is jammer dat er in de Acer geen SSD zit. Het verschil tussen de 850M en de 860M is volgens mij nog best groot.
Die met de 850M valt denk ik toch af, ook al is die de goedkoopste.

De acer kan je natuurlijk wel een m.2 ssd inzetten, maar dan moet ik de windows installatie overzetten, weet niet hoeveel gedoe dat is.
De ROG zou ik voor €90 een caddy en 1tb 7200rpm hdd in kunnen zetten. Heb thuis nog een externe dvd speler voor als die ooit nodig is. Denk dat het de ROG wordt, zeker als daar een muis en tas bij zitten, want dat bespaart toch ook nog gauw €70.

• weszz
Dan is deze: http://www.scheerenfoppen...s-laptop/p77071#overzicht

Veruit je betere keuze.Nieuwere CPU en GPU! En ruimte voor een ssd las ik ergens?

Kost misschien iets meer maar je zit er echt wel goed mee.

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

• VeeGee
Scheelt toch wel 200 euro, dat is aanzienlijk. Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van de bouwkwaliteit van Asus, maar dat heeft mede te maken met mijn slechte ervaringen met Acer. De ROG is een mooie laptop, al prefereer ik de zakelijke uitstraling van de 'gewone' Asus meer.

• weszz
Afhankelijk van de laptop die je voorkeur heeft scheelt je voordeel van 200 naar minder dan 100. Dus dat maakt het nogal zeker het overwegen waard.

Zoals ik al aangaf, je bent dan zo net iets beter 'future proof' maar het blijft natuurlijk een eigen keus. En wat betreft Acer/Asus beide geen ervaringen mee. Hoor alleen zo nu en dan Horror verhalen van Acer, mijn ouders bezitten wel Acer laptops en dat zit opzich wel snor. En kwa design heeft de Acer wel een puntje extra bij mij. Zou hem bijna zelf nog kopen...

• ivo001
weszz schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:54:
Dan is deze: http://www.scheerenfoppen...s-laptop/p77071#overzicht

Veruit je betere keuze.Nieuwere CPU en GPU! En ruimte voor een ssd las ik ergens?

Kost misschien iets meer maar je zit er echt wel goed mee.
helaas heeft die alleen maar een 1TB 5400 rpm HDD.

Daar zou inderdaad ook een m.2 SSD in moeten kunnen, maar dan ga je al snel naar €1200 voor het totaalpakket.

Daarnaast is het verschil tussen de CPU's en GPU's volgens mij niet echt schokkend:
http://cpuboss.com/cpus/I...Q-vs-Intel-Core-i7-4710HQ
http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-960M-vs-GeForce-GTX-860M
http://laptopmedia.com/re...he-latest-drivers-350-12/

En dat die anderen bij Paradigit te koop zijn is wel een voordeel voor mij, want daar woon ik bij in de buurt en een vriend van me werkt daar. Is toch handiger als er een defect is dat je eventjes bij de winkel langs kan gaan om je garantie te claimen.

[ Voor 12% gewijzigd door ivo001 op 03-06-2015 11:09 ]

• weszz
Ah kijk, dat zijn wel aardig wat pros die mij ook zouden hebben overgehaald.

Tja ik zie ook gewoon her en der dat de heatflow gewoon beter is geregeld bij de nieuwe CPU en de GTX960M wordt gewoon ook minder warm...en presteert dan ook iets beter...maar zelf geen ervaring mee.

• Scallius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-11 17:03
Puntje van aandacht: die Acer throttled als een malle volgens notebookcheck.

Ik wil best naar andere merken kijken, maar Asus is keer op keer de enige die zijn koeling op orde heeft. Fluisterstil en erg koel.

De rest klinkt of als een straaljager, of wordt 50 graden op het toetsenbord. Het valt me op dat hier zo weinig naar wordt gekeken bij gaming laptops..

• ivo001
Acer (met 960m en 4720hq)
Afbeeldingslocatie: http://i1.wp.com/laptopmedia.com/wp-content/uploads/2015/03/temperatures-bottom3.jpg?resize=573%2C379

Asus ROG (met 960m en 4720hq)
Afbeeldingslocatie: http://i1.wp.com/laptopmedia.com/wp-content/uploads/2015/05/temperatures-bottom.jpg?resize=573%2C379

Aldus reviews op Laptopmedia

[ Voor 19% gewijzigd door ivo001 op 03-06-2015 11:55 ]

• weszz
Als dit echt accuraat is dan snap ik wel waarom de acer geluid maakt, temperatuur is in de gebieden die je het meeste gebruikt ook gewoon echt koel! Terwijl Asus dan wel een heel stuk warmer is.

• Scallius
Dubbele post. oeps

[ Voor 97% gewijzigd door Scallius op 03-06-2015 14:29 ]

• Scallius
Uit dezelfde review van Laptopmedia :
We left the system in that state for an hour, and then we added max GPU load. In the graphic below, you can see how the GPU load affected the CPU core temperature, which rose to 91-96 C, but the chip was forced to throttle down to 2.2-2.4GHz. GPU temperature hit 88-89C.
Dat ding throttled dus gewoon. Iets wat een heleboel laptops die zelfs gloeiend warm worden niet doen.Throttlen wil je gewoon niet in een game laptop. Overigens is het ook bizar dat ie 96 graden wordt, terwijl velen van de nieuwe generatie rond de 90 blijven. Iets zit dus niet helemaal lekker met de interne koeling.

[ Voor 10% gewijzigd door Scallius op 03-06-2015 14:28 ]

• ivo001
Ipv een 1TB HDD kan ik blijkbaar al voor €119 er een 480GB SSD inzetten :o

http://www.paradigit.nl/p...s&utm_medium=pricecompare

Edit:

Ben zojuist bij de Paradigit langs geweest. Er zat helaas geen rugzak en muis bij de ROG :/
Dan valt het voordeel t.o.v. van de andere 2 toch wel weer een beetje weg.

[ Voor 28% gewijzigd door ivo001 op 03-06-2015 17:40 . Reden: Naar winkel geweest ]

• VeeGee
ivo001 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:04:
Ipv een 1TB HDD kan ik blijkbaar al voor €119 er een 480GB SSD inzetten :o

http://www.paradigit.nl/p...s&utm_medium=pricecompare

Edit:

Ben zojuist bij de Paradigit langs geweest. Er zat helaas geen rugzak en muis bij de ROG :/
Dan valt het voordeel t.o.v. van de andere 2 toch wel weer een beetje weg.
Dat is inderdaad jammer. Dan is de vraag of het €100 waard is om te upgraden van een 850m naar een 860m. Qua accuduur en gewicht ontlopen ze elkaar niet zoveel.

• ivo001
Voor beide Asus zou ik een 1TB 7200rpm HDD en een caddy kopen en ipv de dvd installeren.
Voor de Acer zou ik een 256gb samsung 850 evo m.2 ssd kopen en windows migreren.

Voordeel van de Acer: AC wifi, lichter

Met upgrades kost het me:

€989 for the N550 + optional €27 for ac wifi = €1006
€1042 for the Acer
€1089 for the ROG + optional €27 for ac wifi = €1116

-------Width------Depth-----Height----Weight
Acer 38.96cm 25.75cm 2.39cm 2.40kg
ROG 38.30cm 25.50cm 3.15cm 2.57kg
N550 38.30cm 25.50cm 2.77cm 2.70kg
Pagina: 1