Koers GWK Travelex niet correct?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-05 12:19
Beste Tweakers,

Ik vertrek binnenkort voor een stedentrip naar New York. Naast mijn creditcard wil ik wat contant geld meenemen. Ik was van plan om iets van 300 euro contant mee te nemen voor een taxi of wat dan ook.

Nu zag ik dat de koers van de dollar $ 1,12 is (Google en Beursgorilla). Als ik kijk op de website van http://www.gwktravelex.nl/ dan zie ik dat zij een koers van $ 1,0452 hanteren.

Vanwaar dit verschil? Als ik online bestel hanteren ze 0% provisie maar ook dan vermelden zij deze koers.

En hoe zit het daar met pinnen en creditcardbetalingen? Stel ik koop iets van $ 50,- dollar, wordt dan de koers van die dag aangehouden om dit te verekenen? Dus dan zou er 44,72 euro van mijn rekening afgetrokken worden?

Groet,
DedSec85 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Hoe denk je dat t GWK geld verdient?

provisie op 0% is 1 ding, maar ze zijn natuurlijk volledig vrij om hun eigen koersen te bepalen (al zal er wel enigszins paal en perk aan zijn gesteld via die AFM, maar goed).

Pinnen en CC betalingen net zo, alleen dan heb je met de wisselkoers van je eigen bank en / of CC maatschappij te maken.

De koers die jij op Google ziet krijg je never nooit.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Dit is geen Werk of Inkomen, duwtje naar AZ.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Dat wist ik niet. Ik dacht altijd dat die wisselkantoors zich aan de 'werkelijke' koersen hielden. In elk geval bedankt voor het antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

DedSec85 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:59:
Dat wist ik niet. Ik dacht altijd dat die wisselkantoors zich aan de 'werkelijke' koersen hielden. In elk geval bedankt voor het antwoord!
Er staan niet voor niets altijd twee koersen: Kopen en Verkopen. In werkelijkheid is er altijd maar 1 werkelijke koers natuurlijk, want als er iemand iets koopt, verkoopt iemand ook iets.

Het verschil ertussen is hun marge en dus eigenlijk gewoon hun provisie...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Creditcard maatschappijen (ICS iig) hanteren meestal een redelijk koers + opslag (afhankelijk van je type CC). Voorbeeldje van een aantal betalingen in dollars gedaan met een ICS Visa card:

DatumCC koersKoers via x-rates.com
19-1-20151,13961,1623
20-1-20151,1290 1,1557
21-1-20151,1395 1,1585
01-2-20151,11101,1284
07-2-20151,11831,1315
21-2-20151,11121,1380
21-2-20151,11121,1380
22-2-20151,11111,1381
22-2-20151,1111 1,1381
09-3-20151,07371,0845
21-3-20151,0455 1,0819
03-5-20151,1021 1,1200

Ik ken overigens geen NL'se CC maatschappijen die gewoon een calculator op hun site hebben staan zodat je van te voren weet wat er gerekend kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door PolarBear op 20-05-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
Ik zou de moeite niet nemen om contant geld mee te nemen. Met een bankpas + creditcard red je het wel. Meestal kun je wel geld uit de ATM halen op een vliegveld. I.c.m. creditcard red je het echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Rukapul schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:04:
Ik zou de moeite niet nemen om contant geld mee te nemen. Met een bankpas + creditcard red je het wel. Meestal kun je wel geld uit de ATM halen op een vliegveld. I.c.m. creditcard red je het echt wel.
Zeker in de USA is dit geen probleem.

* Hooglander1 gaat naar Zuid-Afrika en neemt ook geen lokaal geld mee. Dat haal ik daar ter plekke wel op, veel goedkoper en makkelijker.En als dat daar al kan...

[ Voor 3% gewijzigd door Hooglander1 op 20-05-2015 14:07 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Rukapul schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:04:
Niet vergeten om je pas om te zetten naar "wereld". Was ik vergeten en kwam er pas na 6x proberen en uiteindelijk via Creditcard geld opnemen achter. 8)7
Overigens rekent ING 1% koersopslag bij een betaalpas (plus €2,25 als een basispakket hebt) en 1,35% bij CC.

Ik had dus ook €0 gewisseld voor vertrek. Je kan praktisch alles met CC betalen, dus veel geld heb je niet nodig. Daarnaast op iedere straathoek een ATM (en in praktisch alle hotels).

[ Voor 13% gewijzigd door MrSleeves op 20-05-2015 14:08 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Het meeste wil ik daar gewoon met creditcard betalen. Een beetje contant vind ik wel lekker. Volgens mij zit op Schiphol ook een apparaat wat direct geld wisselt. Meestal bleef ik in de EU dus had ik er niet zoveel mee te maken maar nu dus wel :-)

Pinpas is al omgezet naar 'wereld' en creditcard was sowieso al internationaal volgens de medewerker van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
MrSleeves schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:06:
[...]

Niet vergeten om je pas om te zetten naar "wereld". Was ik vergeten en kwam er pas na 6x proberen en uiteindelijk via Creditcard geld opnemen achter. 8)7
dit doet me ergens aan herinneren bij m'n laatste trip 8)7 Net even gekeken en de mijne stond nog op 'Europa'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:36
Op Schiphol kan je na het passeren van de douane dollars pinnen bij geldautomaten van de ABN AMRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:19

Dido

heforshe

DedSec85 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:59:
Grappig side-effect van de euro.

Vroegah wist iedereen die een keertje naar Belgie of Duitsland was geweest (laat staan een keertje verder Europa in) hoe wisselkantoren werkten. En dat je ook nooit te veel geld moest wisselen omdat terugwisselen gewoon geldverspilling was.
offtopic:
We gaan nu meer op de VS lijken, waar ik mensen heb gesproken die het concept van andere valuta niet leken te begrijpen. De Canadese dollar was "waardeloos" (want minder waard dan de USD) dus als iemand in Canada ging werken wilden ze niet in Canadese dollars betaald worden 8)7.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

DedSec85 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:26:
Ik was van plan om iets van 300 euro contant mee te nemen voor een taxi of wat dan ook.
Taxi kan je ook met CC betalen ;)
En verder is de metro misschien een beter alternatief (ook met CC te betalen).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:44

Saffie_time

Why use this? 42!

Bij terugkomst ook op Schiphol bij de ABN terug wisselen naar € indien je geld over houdt.
Terug wisselen bij GWK is namelijk geld met bakken tegelijk in de put mikken...
In februari USD 700 terug gewisseld naar Euro en er werd vrolijk ruim 10% aan provisie gerekend in vergelijking met de dagkoers. ABN was in dat geval gunstiger geweest.

Edit:
@hieronder: vandaar ook mijn opmerking bij terugkomst ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Saffie_time op 20-05-2015 16:45 ]

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:08

-d-

Is al eeder aangegeven, maar dollar kan je pinnen op schiphol bij ABN AMRO - werkt prima. GWK heeft echt enorm slechte exchange rates.

Je moet wel iets van cash hebben - VS is enorm Credit Card land, maar bepaalde (kleine) uitgaven zul je toch wat cash voor nodig hebben. Taxi's kan je ook Uberen, betaal je via Credit Card ;-)

[ Voor 42% gewijzigd door -d- op 20-05-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Miss nog een handige tip.

Als je geld stort op je creditcard en daar vervolgens mee pint zijn de kosten meestal lager.

Zou je even moeten uitzoeken of dat ook voor jou creditcard geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
-d- schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:42:
Je moet wel iets van cash hebben - VS is enorm Credit Card land, maar bepaalde (kleine) uitgaven zul je toch wat cash voor nodig hebben. Taxi's kan je ook Uberen, betaal je via Credit Card ;-)
Ik kwam 2 jaar geleden met de auto vanuit Canada in de USA. Meteen op een tolweg, en je kon niet met CC betalen hoor. Gelukkig wel met CAD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Dus ik begrijp dat ik beter dollars kan opnemen bij zo'n ABN automaat op Schiphol? Ik zag inderdaad dat ik vrij weinig krijg bij GWK Travelex. Nu gaat het maar om 300 euro maar als echte Hollander wil ik hier natuurlijk zoveel mogelijk dollars voor terug :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DedSec85 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:29:
Dus ik begrijp dat ik beter dollars kan opnemen bij zo'n ABN automaat op Schiphol? Ik zag inderdaad dat ik vrij weinig krijg bij GWK Travelex. Nu gaat het maar om 300 euro maar als echte Hollander wil ik hier natuurlijk zoveel mogelijk dollars voor terug :-)
Ik zou zelf gewoon ter plekke bij aankomst op het vliegveld pinnen.

Heb afgelopen 15 jaar erg veel internationaal gevlogen en maar een keer gehad dat dat niet werkte, en dat was in Belarus toen ik op een zondag aankwam op het miniscule en verlaten Minsk-I vliegveld, waar behalve een enkele KGB-beamte die paspoorten controleerde niemand aanwezig was, dus ook geen wisselkantoor open. Oh, en geen mobiele telefoondekking en telefoons die alleen op muntjes van BY roebel werkten. En degenen die mij opwachtten stonden 35km verderop op Minsk-II. Interessante situatie, maar in het geheel niet vergelijkbaar met een internationaal vliegveld in de US. Sterker nog, Minsk-I is een paar jaar later gesloten, twee jaar erna is GSM daar uitgerold en ondertussen zou je zelfs in Belarus probleemloos met alleen je pasje en je telefoon aan kunnen komen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Zoveel mogelijk pinnen of met je CC betalen. Contant is nou eenmaal duurder te verwerken en daar betaal je ook voor. Bij GWK krijg je het contant en daarom zijn de koersen ook anders: Chartale koersen ipv girale koersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Ik vond nog een interessant artikel / video van Kassa:
http://kassa.vara.nl/tv/a...luta-op-schiphol/speel/1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:23

Typhone

Who Dares Wins

Vergis je niet in je bankpas. Pinnen lukt bijna nergens als je het gebruikt zoals in Nederland bijv. aan de kassa. Creditcard daarentegen wel behalve bij benzinestations waar je eerst een ZIP-code moet ingeven.
Pinnen bij de banken lukt daarentegen wel altijd probleemloos maar de 'debet' (pinpas) variant is bij ons pas 2 of 3x gelukt in 7-8 trips naar de USA. In Virginia lukte het namelijk gek genoeg overal wèl. Zo heel gek is contant dus niet. Limiet van je CC zit je zo aan als je eventjes weg bent (2500).
Pagina: 1