Ik was zojuist een beetje aan het slijmen in de pricewatch bij de videokaarten, alleen ik snap niet echt waarom er zoveel verschillende varianten zijn van een bepaalde videokaart, wat is het verschil? Ik neem aan dat de basis hetzelfde is, is er dan een softwarematig verschil?
Slijmen ?
Kort door de bocht : andere koeler. Sneller geheugen. Snellere gpu.
Maar dat had je ook zelf kunnen vinden met google denk ik ?
Kort door de bocht : andere koeler. Sneller geheugen. Snellere gpu.
Maar dat had je ook zelf kunnen vinden met google denk ik ?
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Ja slijmen (kijken wat voor moois er allemaal te koop is), maar sneller geheugen zeg je, er is dan wel degelijk hardware verschil binnen de verschillende versies op dezelfde basis?
gpu's worden voor zover ik weet verstuurd naar verschillende fabrikanten die dan dan hun eigen koelers etc erop installeren. Ook clocken zij die gpu's waardoor de 1 wat sneller zou kunnen zijn dan de ander. Daarom is er prijsverschil tussen de videokaarten.
dus in principe is het alleen de koeler waar je meer of minder voor betaald, want je videokaart kan je ook zelf clocken toch?
Fabrikanten krijgen een referentie specificatie en mogen zelf tot op bepaalde hoogte bepalen welke componenten ze gebruiken. Daarom lijken alle videokaarten wel op elkaar maar zijn er qua hardware toch aardige verschillen.
Binnen een bepaalde serie van een merk heb je gewoon verschillende varianten die alleen verschillen in kloksnelheid van het geheugen en de GPU. Die worden dus uit de fabriek al met een overclock geleverd maar dan wel met een koeling die het aan kan.
Binnen een bepaalde serie van een merk heb je gewoon verschillende varianten die alleen verschillen in kloksnelheid van het geheugen en de GPU. Die worden dus uit de fabriek al met een overclock geleverd maar dan wel met een koeling die het aan kan.
Nee want ze passen vaak ook de stroomtoevoer er op aan zodat de boel niet uit fikt en alles stabiel blijft lopen zonder aan de LN2 moet om de boel koel te houdenVerwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:24:
dus in principe is het alleen de koeler waar je meer of minder voor betaald, want je videokaart kan je ook zelf clocken toch?
[ Voor 30% gewijzigd door Ventieldopje op 20-05-2015 14:29 ]
Het ligt geheel aan de kaart of er werkelijk verschil is.
Voorbeeld:
NVIDIA GTX670 serie (tijdje geleden ik weet het, maar een zeer goed voorbeeld)
De chip: een gedowngrade 680 (beetje kort door de bocht, maar voor nu goed genoeg)
Prijsverschillen bij +/- release: 350 tot 450 euro (groot verschil... klopt)
Wat krijg je voor...?
€350
Reference spec printplaat, GPU chip op reference clock
€400
Reference spec printplaat, GPU chip met lichte overclock (bij sommige fabrikanten geselecteerde chips), VRAM met lichte overclock & Custom cooler
€450
GTX680 spec printplaat, GPU met zware overclock geselecteerd op betrouwbaarheid, VRAM met lichte tot zware overclock (Soms zelfs echt andere VRAM chips) & Custom cooler
Zo zie je dat er wel degelijk verschil in kan zitten, maar dat wilt niet zeggen dat elke kaart die duurder is dus ook beter is. Toendertijd was ook best een 670 te vinden voor 400 euro die compleet reference spec was.
Voorbeeld:
NVIDIA GTX670 serie (tijdje geleden ik weet het, maar een zeer goed voorbeeld)
De chip: een gedowngrade 680 (beetje kort door de bocht, maar voor nu goed genoeg)
Prijsverschillen bij +/- release: 350 tot 450 euro (groot verschil... klopt)
Wat krijg je voor...?
€350
Reference spec printplaat, GPU chip op reference clock
€400
Reference spec printplaat, GPU chip met lichte overclock (bij sommige fabrikanten geselecteerde chips), VRAM met lichte overclock & Custom cooler
€450
GTX680 spec printplaat, GPU met zware overclock geselecteerd op betrouwbaarheid, VRAM met lichte tot zware overclock (Soms zelfs echt andere VRAM chips) & Custom cooler
Zo zie je dat er wel degelijk verschil in kan zitten, maar dat wilt niet zeggen dat elke kaart die duurder is dus ook beter is. Toendertijd was ook best een 670 te vinden voor 400 euro die compleet reference spec was.
[ Voor 13% gewijzigd door Martin.Air op 21-05-2015 09:14 ]
Pagina: 1