Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dev-machine - OpenCL

Pagina: 1
Acties:

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
In eerste in stantie wordt het een playground DEV machine, bij voorkeur draaiend op een linux distributie (Mint? Debian?) Er zullen dus wat VM's worden geïnstalleerd die een aantal services (vb DB-server) gaan draaien, maar het is niet de bedoeling om die services zwaar te gaan belasten (enkele SQL querries per minuut).
Ik wil me wel zeker gaan verdiepen in de OpenCL platvorm.
Ik zal hem ook gebruiken om thuis eens een filmpje op af te spelen en eens op te gamen, maar dat is niet het hoofddoel en de games zullen eerder oudere games zijn (bv AOE2, ANNO1404, ...).

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik had een limiet van ong. 1000€ in mijn hoofd.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Het zal zeker wel gebeuren dat ik die eens meeneem naar het werk/de klant, maar vermoedelijk wordt dit geen dagelijks gebeuren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
In eerste instantie dacht ik aan een Intel/NVidia combinatie omdat ik me ben beginnen inlezen over CUDA, maar na wat meer leeswerk over OpenCL is AMD ipv NVidia misschien een interessantere optie. Nogmaals, het is slechts om wat met te spelen. Het is dus eerder de vraag "krijg ik de oplossing werkend" dan "krijg ik nog een halve seconde sneller".
Vermits er een aantal VM's op geïnstalleerd worden lijkt een grote HDD interessanter dan een SSD.

De maximumgrootte van het scherm is 17". Groter geraakt niet in mijn rugzak
17,3" is toch niet zoveel groter, dat zal toch ook wel lukken?
Neen, heb ik al geprobeerd en het resultaat is dat de ritssluiting niet meer dicht geraakt en de laptop dus permanent uit de rugzak steekt.

Ik had mijn zinnen al wat op de pricewatch: Asus N551JK-CN272H-BE gezet, maar nu begin ik te twijfelen of ik toch geen grafische kaart van AMD zou nemen. Een goed AMD alternatief blijkt toch iets moeielijk er te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Big Womly op 20-05-2015 13:17 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
*schopje*

Niemand die al iets meer ervaring heeft met OpenCL en weet of deze laptop geschikt is?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-11 23:58
Geen ervaring met OpenCL, dus ik baseer de volgende resultaten op wat jij op gaf als laptop voorbeeld.

pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-01132
(Iets betere GPU, net dat beetje meer, heeft alleen geen Azerty keyboard wat je Asus laptop wel heeft)

pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-56DE
(i5 maar een nieuwere generatie, kan misschien wat nadelig zijn als je ook zwaardere taken uit voert maar zoals ik al aangaf geen ervaring met OpenCL, ook weer hier een iets zwaardere GPU)

Verder is het lastig zoeken voor mij aangezien ik zo snel niet weet waarvoor het gebruikt wordt. Maar ik vond het wel zo fatsoenlijk een reactie te plaatsen. :+

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-11 09:07
Dat zal niet meevallen. Vm's vragen behoorlijk wat resources qua geheugen (en dat is duur momenteel), harde schijf is veel minder belangrijk. De grootste kostenpost is de videokaart, welke laatste je nodig hebt met CL. Misschien als je naar een desktop gaat dat je winst kunt maken met een kleine SSD en goede videokaart voor perfomance. Maar op een laptop...wellicht een asus of lenovo met een ati kaart erin, maar dat wordt goed zoeken. Naar mijn mening is je performancevraag te groot voor je budget.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-11 23:58
Nibble schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:08:Naar mijn mening is je performancevraag te groot voor je budget.
Ah, kijk de GPU is dus cruciaal. Dan zit je met een budget van 1000 nog steeds wel goed maar als die toch zwaarder moet zijn zou ik inderdaad je budget wat omhoog halen, voorkeur richting de 1500...Dan kom je al snel in de buurt van de gtx870m/880m en misschien zelfs gtx970m en dan heb je echt wel een stuk betere kaarten in handen

[ Voor 9% gewijzigd door weszz op 27-05-2015 13:11 ]

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
Nibble schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:08:
Dat zal niet meevallen. Vm's vragen behoorlijk wat resources qua geheugen (en dat is duur momenteel), harde schijf is veel minder belangrijk. De grootste kostenpost is de videokaart, welke laatste je nodig hebt met CL. Misschien als je naar een desktop gaat dat je winst kunt maken met een kleine SSD en goede videokaart voor perfomance. Maar op een laptop...wellicht een asus of lenovo met een ati kaart erin, maar dat wordt goed zoeken. Naar mijn mening is je performancevraag te groot voor je budget.
Ik ben er mij van bewust dat een betere GPU betere resultaten zal opleveren, maar vermits mijn projecten eerder Proof-Of-Concept gaan zijn (als ik "kan ik meerdere berekeningen parallel uitvoeren?", eerder dan "kan ik honderden/duizenden berekeningen parallel uitvoeren?") vroeg ik me af of deze hardware voldoende zal zijn.

Eens ik het wat onder de knie heb ben ik van plan mijn desktop te upgraden en daar de nodige hardware in te steken.

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-11 09:07
Big Womly schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:44:
[...]

Ik ben er mij van bewust dat een betere GPU betere resultaten zal opleveren, maar vermits mijn projecten eerder Proof-Of-Concept gaan zijn (als ik "kan ik meerdere berekeningen parallel uitvoeren?", eerder dan "kan ik honderden/duizenden berekeningen parallel uitvoeren?") vroeg ik me af of deze hardware voldoende zal zijn.

Eens ik het wat onder de knie heb ben ik van plan mijn desktop te upgraden en daar de nodige hardware in te steken.
Kun je dan niet beter gewoon een instap laptop kopen van 600 euro en een nieuwe grafische kaart voor je pc?

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
Nibble schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:58:
[...]

Kun je dan niet beter gewoon een instap laptop kopen van 600 euro en een nieuwe grafische kaart voor je pc?
Als dat werkt, des te beter. Is een instap krachtig genoeg om een demo te geven? Kan ik onderweg wat aan OpenCL projecten werken?
Mijn desktop kan wel meer dan een GPU upgrade gebruiken, maar dat is een ander verhaal ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Big Womly op 28-05-2015 13:33 ]

Pagina: 1