• Benkei123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-11-2025
Een aantal aspecten om in de toekomst fatsoenlijk 4K video (4096x2160) op 60+ Hz af te kunnen spelen, zijn wel voorspelbaar, zoals een HDMI 2.0 aansluiting of Displayport 1.2 of hoger.

Ik vraag mij echter af of er nog bottlenecks kunnen ontstaan door bijvoorbeeld de volgende onderdelen:

- PCI-e versie bij gebruik van een dedicated videokaart
- SATA versie als film vanaf de harddisk afgespeeld wordt
- processor snelheid bij streamen en/of spelen van HD

Volgens mij zijn PCI-e 2 en SATA-II ruim voldoende gezien de benodigde bandbreedte. Moeilijker vind ik het om te bepalen welke processor minimaal nodig is (en of dit überhaupt een bottleneck zou zijn).

Zou iemand mij in de juiste richting willen wijzen?

Dank!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:17

DarkSide

theres no place like ::1

CPU is nu wel een bottleneck. Als je x265 content wil afspelen heb je een snelle CPU nodig.
De hardware accelleratie zoals nu gebruikt word voor x264 materiaal is nog niet echt aanwezig op dit moment.
Dat betekend dat alles softwarematig gedecodeerd moet worden.
Ik verwacht dat dit in de toekomst wel zal komen. En dat programma's als KODI dit ook in de toekomst kunnen.

Maar wat wil je nu precies doen? Wat wil je afspelen en waarop/waarmee wil je dat doen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Benkei123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik wil uiteindelijk mijn HTPC future proofen. Heeft allemaal niet zo'n haast, maar ik wil tzt wel snel beslissingen kunnen nemen dus probeer ik mij alvast wat in te lezen in wat er zoal nodig is.

Hardware decoding voor HEVC begint te komen zie ik, maar wellicht is het dan nog altijd kosteneffectiever een fatsoenlijke CPU te regelen. Welke CPUs kunnen software decoding van HEVC op dit moment aan?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Benkei123 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:09:
- PCI-e versie bij gebruik van een dedicated videokaart
PCI-e versie zal op zich wel meevallen denk ik. Ja, in theorie heeft PCI-e 3 meer bandbreedte dan PCI-e 2, maar in ieder geval met de GPU's van nu, is dat nauwelijks merkbaar. En de GPU is dan toch wel (voor consumenten althans) het belangrijkste / meest gebruikte onderdeel over de PCI-e lanes.
Benkei123 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:44:
Ik wil uiteindelijk mijn HTPC future proofen. Heeft allemaal niet zo'n haast, maar ik wil tzt wel snel beslissingen kunnen nemen dus probeer ik mij alvast wat in te lezen in wat er zoal nodig is.
Als het nu allemaal niet zo'n haast heeft, heeft het ook weinig zin om nu al rond te gaan kijken. De ontwikkelingen gaan best snel en eer 4K echt gemeengoed is, ben je wel een paar jaar verder en dan staat de opvolger daarvan alweer voor de deur (bij wijze van). Ik zou gewoon afwachten tot het moment daar is. Scheelt je dubbel uitzoekwerk.