Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 500372

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik zit met een probleem: mijn pc doet de laatste tijd ineens heel vreemd en ik heb geen idee waar dit aan kan liggen.

Ik zal eerst even de specificaties met jullie delen:
Processor: AMD FX-4100
Moederbord: Asus M5A78L-M/usb3 (BIOS versie ..)
Videokaart: Asus GTX 660
Voeding: Corsair CX600M
SSD: Crucial MX100 256GB SSD
Windows: 8.1 PRO

En dit alles is ingebouwd in een Fractal Design Define R4.

De laatste tijd doet mijn PC over elke taak erg lang, zoals bijvoorbeeld webpagina's laden en programma's openen. Aan mijn internet ligt het in ieder geval niet: deze heb ik getest met m'n laptop en daar ontvang ik de volle 120mbps.
Verder doet hij ontzettend lang over het uitschakelen (of hij doet het helemaal niet) en programma's openen is vaak ook een crime.
Ik ben iemand die vaak zijn harde schijf formatteert en een clean install uitvoert, dus dit is recent nog gebeurd. Ik ga er vanuit dat het een hardware probleem is (?).
De harde schijf is ook vrij nieuw, deze heb ik maximaal 6 maanden inmiddels dus een faulty hard drive zou bijna onmogelijk zijn neem ik aan (?).
Wat ik dan wel weer raar vind is het volgende: bij het aanzetten werkt hij prima, hij boot binnen 20 seconden en de hele PC werkt dan ook gewoon prima. Pas na een tijdje begint hij moeilijk te doen. Ik denk dat dit ongeveer na 20 minuten is.

Hebben jullie toevallig enig idee waardoor mijn PC uit het niets zo langzaam is geworden?

Bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-08-2024
Op virussen gecontroleerd?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 500372 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:27:
De harde schijf is ook vrij nieuw, deze heb ik maximaal 6 maanden inmiddels dus een faulty hard drive zou bijna onmogelijk zijn neem ik aan (?).
Dat iets nieuw is wil niet zeggen dat het niet stuk kan zijn. Dus test dit sowieso eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-04 16:30

0stone0

01000010 01101111 01100101 !

Ik zou zeggen even opstarten in Veilige modus!

Kan je zo in iedere geval kijken of er ergens virussen te vinden zijn!

"~~Linux is only free if your time has no value"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

Uit je tekst maar ik niet op wat je zelf al gedaan en nagekeken hebt?

Verder:
Ik ben iemand die vaak zijn harde schijf formatteert en een clean install uitvoert [...]
Ik hoop dat je op een quick format doelt, want 'echt' formatteren (lees: alle cellen fysiek herschrijven) is slecht voor SSD's.

Het ontgaat me waarom je vaak opnieuw zou willen installeren. En hoewel de write endurance steeds beter wordt van de SSD's, zou ik niet met grote regelmaat steeds je OS opnieuw op je SSD installeren als dat niet nodig is.
De eerste maanden zijn juist vaak cruciaal, in de zin dat mocht het om een faulty drive gaan, je het in de eerste maanden zal merken :)

Verder wat jorisvdelsen en TERW_DAN zegt, test op virussen en de drive.

Aangezien Windows verder wel snel start, en alles erna niet, gok ik op virussen of background processes.. Kijk dat ook even na met task manager / performance monitor, zie je daar iets geks?

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank allen voor de reacties! Ik had al gecontroleerd op virussen en background processen maar heb daar niks kunnen vinden. Wat jullie zeggen klopt: dat iets nieuw is betekent niet dat het niet kapot is. Ik zal deze nog wel even controleren. De reden dat ik wat vaker een clean install uitvoer is wegens problemen die ik voorheen had. M'n huidige SSD heeft 1x een clean install gehad, me oudere harde schijven (die ik inmiddels niet meer gebruik) vaker. Mijn pc is sowieso over de jaren heen wel een probleem geweest. Zal in ieder geval je tip onthouden over het formatteren; dit wist ik nog niet namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Beetje simpel misschien, maar check ook eens je fans en zuig je kast een keer uit. Als je pc te warm wordt door teveel stof of hoge temperaturen loopt hij ook niet lekker. Verder kijken naar overbodige programma's en inderdaad zoals genoemd kijken naar virussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heb je de computer overgeclocked?

Als je op virussen gaat scannen, probeer dan eens http://www.herdprotect.com/
Ik heb dit zelf geprobeerd en het vondt nog rommel op mijn pc, zelfs na gescanned te hebben met andere antivirus software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor je reactie Tom! Dit heb ik onderzocht en hier ligt het (helaas) niet aan!

Ik heb m'n PC niet overgeclocked. Dit heb ik ooit geprobeerd maar mijn moederbord + processor konden dit niet zo goed aan. Ik zal dat programmaatje eens uitproberen!

Verder helaas nog niks gevonden van virussen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Wat is je load (bv. te zien via Windows Taakbeheer) met betrekking tot gebruik geheugen, belasting van je processor cores, I/O op je schijf, netwerk, etc)?
Verder: Tracht eens op te starten met een bootable disk. Via zo'n extern medium omzeil je Windows en je schijf. Als ie ook daar traag is, zie ik een hardware probleem. Usual suspects in dezen zijn echter toch Windows en in mindere mate je schijf.

Geen Ping, wel Pong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Kijk met perfmon en resmon wat er gebeurt, kijk ook je event logs na. Post je SMART waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
Hoe vol staat je ssd? als hij meer dan 90% volstaat dan zakt je performance drastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-04 20:19
Misschien kun je 'Speccy' (https://www.piriform.com/speccy) instaleren, en dan een link naar een raport hier neerzetten. Geeft veel informatie over je systeem, en het programma is van dezelfde makers als Ccleaner.

In speccy, linksboven "File" > "Publish Snapshot" doen, en dan de link van je snapshot hier neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
M'n SSD is nog voor de helft leeg!

Verder zie ik mijn taak beheer geen bijzondere dingen! Werkgeheugen is rond de 21% en m'n processor vertoont ook geen gekke dingen.
Hoe kan ik via een bootable disk opstarten? Moet ik hiervoor Windows op een USB stickje zetten?
Verder met Crystal DiskInfo gekeken naar m'n SSD en die is nog op 100%.

Is Speccy de moeite waard om te kopen? Want ik vind een beetje zonde om 15 euro te betalen voor iets wat ik maar 1 keer gebruik :).

** Edit:

Net HerdProtect gedraaid en die geeft aan dat mijn PC 'probably clean'. Er was 1 file die niet bekend was en waar nog dieper op moest worden gescand.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 500372 op 22-05-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Maak eens een nieuw gebruikersprofiel aan en kijk eens of dit hetzelfde gedrag oplevert.
Kan best zijn dat je in je profiel rotte verwijzingen hebt staan, naar files/lokaties die niet gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Cha ching! Heb je de Prefetch map al eens opgeschoond? Als daar 1 of meerdere verwijzingen stuk zijn dan heb je ook last van een "hangende" pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waar kan ik deze Prefetch map vinden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

Aangezien je de specificaties van je pc weet zou ik speccy niet kopen nee. Maar CCleaner kun je wel proberen, daar zit de optie van verouderde prefetch gegevens wissen in. Met de cleanup functie van Acronis True Image worden die gegevens ook gewist en wordt de vrije schijfruimte eenvoudig gewist, dat kan ook met CCleaner. Dus prefetch gegevens zou een goede hint kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Prefetch map heb ik inmiddels gevonden en leeggehaald maar het heeft niet mogen baten! Ik zal CCleaner eens uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-04 20:19
Anoniem: 500372 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:44:
Is Speccy de moeite waard om te kopen? Want ik vind een beetje zonde om 15 euro te betalen voor iets wat ik maar 1 keer gebruik :).
Speccy is ook gratis te downloaden op die website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Anoniem: 500372 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 14:45:
Prefetch map heb ik inmiddels gevonden en leeggehaald maar het heeft niet mogen baten! Ik zal CCleaner eens uitproberen!
Snert. Dat is enorm balen. :/ Heb je na die tijd de pc al wel weer een herstart gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-05 22:58

JesseMacaw

Electronicafanaat

Speccy zegt dat er twee AntiVirus programma's aan staan. Ik heb wel vaker gehoord van zulke problemen, ook enkele keren opgelost. Wat gebeurd er als je een van beide uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 21:49

Thomg

Aww yiss

Of gewoon allebei.
Voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
JesseMacaw schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:53:
Speccy zegt dat er twee AntiVirus programma's aan staan. Ik heb wel vaker gehoord van zulke problemen, ook enkele keren opgelost. Wat gebeurd er als je een van beide uitzet?
De meest betrouwbare aan laten staan en de andere uitschakelen en eventueel verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, direct een herstart gedaan.. Voor alsnog blijft het een raadsel.

Klopt, ik heb op dit moment ESET geinstalleerd en dat programma wat me hier werd aanbevolen: herdprotect.

Zal ze beide eens weghalen, misschien dat het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Herdprotect is een prima programma...maar ik gebruik 'm eigenlijk alleen waneer ik iets "verdachts" bespeur op de pc. Eset lijkt me prima om te gebruiken. Maar idd, je zou eens kunnen kijken hoe je pc werkt als je beide eens uitschakeld/verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pong
Bootable USB: http://www.gfi.com/blog/t...r-your-sys-admin-toolkit/

Google is your friend :-)

Geen Ping, wel Pong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 14:11

troyk

attrib -r troyk.nfo

Stap1: Uninstall McAfee of Norton.
Stap2: Installeer een andere virusscanner.
Stap3: Profit

It's not who you are , it's who you know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, heb al een tijdje niks meer laten horen! Probleem is helaas nog steeds niet opgelost, ook niet door een van de 2 antivirus programma's uit te zetten. Ik ben nu bezig om ze beide te deinstalleren, kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luciferion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Rechter muisknop op 'Deze computer' en dan klikken op 'Beheren'. Aan de linkerkant zie je de categorie 'Event Viewer' met 'Windows logs' binnen deze categorie. Ik zou zeggen: kijk eens naar de fouten die in deze lijst staan en wat hiervan de beschrijving en oorzaak is. Ik zou beginnen bij het tabblad 'systeem. Laat maar even weten of hier nog interessante informatie te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal het morgen even doen, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In deze lijst komt 'DistrubutedCOM' telkens terug met het bericht 'The server {BF6C1E47-86EC-4194-9CE5-13C15DCB2001} did not register with DCOM within the required timeout.'

Kan dit iets zijn? En wat houdt dit in?

Wat verder ook vaak voorkomt is 'NvStreamSvc'.. Geen idee wat dit allemaal inhoudt, iemand enig idee?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 500372 op 01-06-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pong
Beetje flauw, maar toch: http://lmgtfy.nl/?q=The+s...thin+the+required+timeout.

[ Voor 35% gewijzigd door Pong op 01-06-2015 15:49 ]

Geen Ping, wel Pong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Laatst online: 05-05 13:11
Als ik langer bezig moet zijn dan een uur om een probleem op te lossen, dan installeer ik windows opnieuw. Snelste oplossing. Jij bent nu 10 dagen verder..

[ Voor 4% gewijzigd door mcsluis op 01-06-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha Pong, klopt: ik zat echter een beetje in tijd nood dus kon niet serieus kijken.

McSluis: dat zou ik normaal ook doen, maar ben bang dat dit een hardware probleem is en zoals iemand eerder aangaf: te vaak je SSD herstellen is slecht voor de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Die paar GB aan writes doen het hem niet hoor..
Pagina: 1