Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows deployment server 2012R2 User Cal's

Pagina: 1
Acties:

• rick2102
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-10 09:26
Beste Mede Tweakers,

Voor een stage project ben ik bezig met het uitzoeken naar de voordelen van het gebruik van een Windows Deployment server binnen het netwerk. In het netwerk hier word momenteel gebruik gemaakt van alleen maar Windows server 2008R2. Nou is mijn bedoeling om voor de WDS omgeving gebruik te gaan maken van windows server 2012R2. :9

Nou is de vraag van mijn collega's naar voren gekomen hoe het precies zit met user cal's voor dit project. We hebben natuurlijk voor elke gebruiker een cal voor windows server 2008 alleen moet er nu voor het gebruik maken van delpoyment server 2012R2 ook nieuwe cal's aangeschaft worden of is dit niet nodig?

Op internet heb ik niet duidelijke informatie kunnen vinden dus misschien dat jullie mij hierbij kunnen helpen? :)

Groeten,

Rick

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Stage-project klinkt als huiswerk en dat soort "vragen" zijn hier niet toegestaan.

Maar je hebt ongetwijfeld al gesproken met de interne licentie-manager van het bedrijf waar je zit, ook al gesproken met de reseller van het bedrijf waar je zit en eventueel zelfs gesproken met Microsoft Nederland.

Ik neem aan dat de technische termen van het project je wel allemaal duidelijk zijn en welke Roles & Features je nu moet gaan beantwoorden?

Welke antwoorden hebben zij je gegeven en welke onduidelijkheden zijn er aan die antwoorden dat je nu een topic opent?

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 20-05-2015 10:59 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• rick2102
De onduidelijkheid die er nu nog is, is of dat ik voor elk systeem dat straks ge imaged gaat worden via de wds omgeving of daar een 2012 user cal voor aangeschaft moet worden?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij moet je dan nieuwe CAL's aanschaffen ja.

En houd je er rekening mee dat je niet zomaar het recht hebt om computers met een Windows OEM licentie te re-imagen? Daar heb je een volumelicentieovereenkomst voor nodig met minimaal één licentie voor het OS dat je gaat uitrollen (of hoger, dus om Windows 7 Professional uit te rollen heb je minimaal één Windows 7 Professional of Windows 8(.1) Pro licentie nodig die onder de volumelicentieovereenkomst valt).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Je hebt CAL's nodig voor ieder device / user, die gebruik maakt van resources op het netwerk, voor de hoogste versie server die resources aanbiedt. In jouw geval heb je dus CAL's nodig voor Windows Server 2012, als je gebruik wil maken van WDS op een Windows 2012 (R2) server.

Het hele CAL-verhaal kan soms behoorlijk verwarrend zijn. Het is namelijk zelfs zo dat je een device CAL moet hebben voor elke smartphone, die een IP-adres van jouw Windows DHCP server krijgt en verder niet gedekt wordt door een user CAL van een gebruiker. Immers, deze smartphone gebruikt een resource op het netwerk, namelijk de DHCP server.

• rick2102
bedankt Glashelder en Linke Loe voor de reacties.

Ik was er inderdaad al bang voor dat er nieuwe CAL's aangeschaft moesten dus dan wordt het denk ik toch maar server 2008 :p

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MAX3400 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:58:
Stage-project klinkt als huiswerk en dat soort "vragen" zijn hier niet toegestaan.
Huiswerkvragen zijn in principe gewoon toegestaan. Wel wordt er wat strenger gelet op "eigen inzet". Het is immers wel de bedoeling dat iemand iets leert van zijn huiswerkopdrachten. Vandaar dat topics wellicht iets eerder gesloten worden.

Mocht iemand vastlopen met een huiswerkopdracht, dan is er niks mis met het vragen van oplossingsrichtingen. Uiteraard met de randvoorwaardes dat er een duidelijke eigen inzet/uitzoekwerk getoond moet zijn, en dat er geen kant en klare oplossingen voorgekauwd moeten gaan worden. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• rick2102
Ik had inderdaad al verschillende Windows Server Licensing Guides door genomen alleen kon daar niet een duidelijk antwoord in vinden omtrent gebruik van een Windows Deployment Server en daarom had ik deze post geplaatst.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
Bookmark anders deze voor naslag werk: http://blogs.technet.com/...t-access-license-cal.aspx

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 14:39
Trouwens, als je toch bezig bent met de boel te vernieuwen, kan je ook eens kijken om boven WDS ook MDT te installeren. Met MDT is het een stuk makkelijker om een aantal taken te automatiseren of om dingen sneller te configureren, en daarnaast kost het niets.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1